Verktyg Visningsval
2012-02-24, 00:09   #1

Fahrbot

Medlem

Fahrbots avatar

Plats: Skövde

Registrerad: nov 2001

Guide: Minimal Ubuntu XBMC Eden Beta 3 installation

Denna guide skall absolut inte tolkas som best practice eller komplett. Jag skrev ihop denna guide för att man snabbt skall komma igång med XBMC Eden Beta 3 under Ubuntu.

Det finns säkerligen bättre tillvägagångssätt än detta men som gammal Gentoo användare hade jag stora problem med att få igång XBMC Eden Beta 3 på min nya HTPC under Ubuntu. Så jag hoppas att denna guide kan hjälpa folk som inte har så stor erfarenhet med Ubuntu.

1. Installera Ubuntu Server
    Ladda hem Ubuntu Server och installera. Jag rekommenderar 32-bit versionen för att slippa eventuellt krångel. Sedan så föredrar jag att installera från USB-minne och för detta använder jag universal USB installer.

2. Installera XBMC
    När installationen av Ubuntu Server är klar är det dags att installera XBMC Eden Beta 3.
    sudo apt-get install python-software-properties pkg-config
    sudo apt-add-repository ppa:team-xbmc/unstable
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install xbmc xorg
  3. Lägg till användare för XBMC
    Vi lägger sedan till en användare för XBMC. Detta är inget krav men glöm inte att modifiera init scriptet senare och använd ditt eget användarnamn om du väljer att hoppa över detta steg.
    sudo adduser xbmc --gecos XBMC
    sudo usermod --group audio,video xbmc
    Då jag satsat på en minimal installation så nöjer jag mig med audio och video för XBMC användaren, det finns dock mycket mer rättigheter att ställa in för den som vill.

4. Starta XBMC automatiskt
    För att XBMC Eden Beta 3 skall starta automatiskt när vi bootar systemet så behöver vi skapa ett init script.
    sudo nano /etc/init/xbmc.conf
    Kopiera sedan in följande kod och spara.
    xbmc-standalone
    description "Autostart XBMC"

start on (filesystem and stopped udevtrigger)
    stop on runlevel [06]

task
    console output
    emits starting-x

exec /bin/su xbmc -c "/usr/bin/startx /etc/X11/Xsession /usr/bin/xbmc-standalone"
    Byt ut xbmc på raden "exec /bin/su xbmc -c" om du valde att hoppa över steg 3.

Vi måste sedan ställa in så att X kan startas utan att vara root, så ändra till Anybody.
    sudo dpkg-reconfigure x11-common
  5. Fixa ljudet
    Det enda problemet jag hade efter min installation var att ljudet distade och att jag inte kunde spela upp MP3. Men det är lätt fixat.

Vi installerar alsa-utils för att kunna ändra ljudnivåerna och libmad0 för att få stöd för MP3.
    sudo apt-get install alsa-utils libmad0
    Jag skulle rekommendera att sätta samtliga ljudutgångar till max 80, detta för att undvika att ljudet distar.
    sudo alsamixer
    Sedan spararar vi inställningarna eftersom detta inte görs automatiskt via alsamixer.
    sudo alsactl store 0
  6. Reboot
    Detta borde vara allt som behövdes för att få XBMC Eden Beta 3 att fungera out of the box, så nu är det dags att starta om systemet. Om allt har gått rätt så borde du mötas av XBMC så fort din dator har startat om.
    sudo reboot
Källor
http://wiki.xbmc.org/index.php?title...buntu/HOW-TO_3
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=104301
2012-02-24, 12:12   #2

Warmaster

Medlem

Plats: Norr

Registrerad: maj 2002

Tack! Detta måste ju vara kanon för en något äldre HTPC? Jag kör Win7 på min med en AMD 5600+, 4gb ram och ett inbyggt HD4200. Är det värt att lägga ner lite tid på detta? Tycker den känns lite seg nu... Har aldrig kört Linux

THX
Warmaster är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb