Linux Mint - Installera nätverksskrivare

Permalänk
Medlem

Linux Mint - Installera nätverksskrivare

Jag har skaffat en Brother nätverksskrivare med inbyggd skrivarserver. Kan ansluta med min windowsdator, men i Linux Mint tar det stopp.
Finns det någon bra guide för att ansluta till en nätverksskrivare?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som tar stopp?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har provat att bara lägga till den i skrivarinställningarna. Den hittar den när jag söker på ip, men när jag lagt till den så kan jag inte skriva ut någonting och den ger inga livstecken ifrån sig.
Har installerat Cups (eller vad den heter), och samma sak där..

Permalänk
Medlem

Jag kör Mint med nätverksskrivare och det var bara att via CUPS lägga till ny nätverksskrivare, välja fabrikat, modell, drivrutin och sedan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag kör Mint med nätverksskrivare och det var bara att via CUPS lägga till ny nätverksskrivare, välja fabrikat, modell, drivrutin och sedan köra.

Konstigt.. Undrar vad jag gör för fel..

Permalänk
Medlem

How-to: Network Printer Sharing

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men stod vad jag förstod inte någonting om att lägga till en printer som är utdelad "av sig själv". Den är alltså ansluten med nätverkskabel direkt till nätverket, och inte till någon dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Självklart har jag googlat exakt det du skrev..

Problemet är fortfarande att det står att skrivaren inte är ansluten, och jag kan inte skriva ut. Kan du googla det åt mig också??!

Permalänk
Medlem

Så om du loggar in i CUPS

http://localhost:631/admin

och trycker på 'Find New Printers' så händer ingenting?

Och om du trycker på Manage Printers så finns där ingenting?

Hur är skrivaren ansluten till datorn, via USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Så om du loggar in i CUPS

http://localhost:631/admin

och trycker på 'Find New Printers' så händer ingenting?

Och om du trycker på Manage Printers så finns där ingenting?

Hur är skrivaren ansluten till datorn, via USB?

Jo, jag hittar den och lägger till den, men sedan står det att den inte är ansluten.

Permalänk
Medlem

Och om du tittar i error loggen i CUPS, står det något där?

Sen var frågan, hur är själva skrivaren ansluten till datorn? USB-kabel? Nätverkskabel till en switch? Trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Och om du tittar i error loggen i CUPS, står det något där?

Sen var frågan, hur är själva skrivaren ansluten till datorn? USB-kabel? Nätverkskabel till en switch? Trådlöst?

Det står bara "not connected".
Den är ansluten med nätverkskabel till en switch, som i sin tur är ansluten till en trådlös brygga, som är ansluten till en router.
Datorn är ansluten till samma switch som skrivaren.

Alltså

DATOR OCH SKRIVARE > Switch > Trådlös brygga > Router

Permalänk
Medlem

Vilken av drivrutinerna laddade du ner och installerade och vilken modell av skrivare är det?

Är ju en jättemängd av olika drivrutiner att välja bland för att ladda hem från deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Det var den för cups till min skrivare.