Utdelning försvinner efter omstart.

Permalänk
Medlem

Utdelning försvinner efter omstart.

Har tidigare haft mina filer på HTPC & haft dem utdelat med hemgruppen. Men efter att det började uppstå problem med den så valde jag att skruva ihop en dator till av gamla delar & använda den som fil server. Tänkte först använda FreeNas, men så kanske jag vill köra något mer på den i framtiden så jag slängde in Ubuntu 11.10. Efter installationen av os, installera jag samba & kör sedan teamviewer för att styra den då jag inte gillar vnc.
Fixade sedan så att hdd monterar sig vis start, Eftersom det vara bara den externa som gjorde det automatiskt.
Här dyker mitt problem upp, de diskarna som jag har ställt in att de ska monteras försvinner utdelningen på.
Men den externa finns kvar.
Måste det göras någon mer inställningen för att utdelningen ska bli kvar?
Har bara använt xubuntu tidigare på min aspire one & testat Ubuntu snabbt på HTPC så är på nybörjare nivå på Linux.
På Windows fronten har jag satt upp Win server 03 & konfigurerat det, men nu ville jag använda ett gratis alternativ & testa Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att de program du använder för utdelning automatiskt startar vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Har användaren som försöker komma åt filerna rättigheter till de utdelade mapparna? Det finns inställningar för rättigheter både i filsystemet och i smb.conf. Ibland händer det att rättigheterna i filsystemet ändras för en mapp när man monterar en disk i den mappen.

Hur ser det ut i /etc/fstab?
Hur ser det ut om du kör "ls -al" för mappen och dess innehåll?
Är det någon skillnad om du jämför med "ls -al" på den externa disken?
Hur ser det ut i smb.conf?

Hur fixade du förresten så diskarna monteras vid start? Tänkte om du gjorde något i den grafiska miljön så att de bara monteras när du loggar in eller om du gjorde det genom att redigera filen /etc/fstab (vilket jag hellre rekommenderar).

Ett tips för fjärrstyrning är att logga in via ssh (om du kör Windows använder du PuTTy) så slipper du logga in i den grafiska miljön. I och för sig kan man köra grafik via ssh också men för att administrera utdelningar och sådant räcker det med textterminal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har användaren som försöker komma åt filerna rättigheter till de utdelade mapparna? Det finns inställningar för rättigheter både i filsystemet och i smb.conf. Ibland händer det att rättigheterna i filsystemet ändras för en mapp när man monterar en disk i den mappen.

Hur ser det ut i /etc/fstab?
Hur ser det ut om du kör "ls -al" för mappen och dess innehåll?
Är det någon skillnad om du jämför med "ls -al" på den externa disken?
Hur ser det ut i smb.conf?

Hur fixade du förresten så diskarna monteras vid start? Tänkte om du gjorde något i den grafiska miljön så att de bara monteras när du loggar in eller om du gjorde det genom att redigera filen /etc/fstab (vilket jag hellre rekommenderar).

Ett tips för fjärrstyrning är att logga in via ssh (om du kör Windows använder du PuTTy) så slipper du logga in i den grafiska miljön. I och för sig kan man köra grafik via ssh också men för att administrera utdelningar och sådant räcker det med textterminal.

Jag mountade hdd igenom att lägga till "UUID=BCE01B48E01B07F2 /media/<namn> ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1 37 0 0" i fstab.
Jag vet inte om det har någon betydelse, men utdelningarna har jag gjort igenom att höger klicka & dela ut & sedan lägg till rättigheter.
Har inte satt mig in i alla kommandon via terminalen så det blev lättast.
ssh ska jag fixa sedan, för tillfället ville jag få ut mina filer i nätverket så fort som möjligt.
om jag ska köra sl -al för den katalogen då måste jag först gå till den via cd kommadot?
kollar jag i smb.conf så finns inte min utdelning med där. Måste den läggas till i smb-conf om man gjort utdelning igenom att höger klicka?
Känns som jag får köpa Ubuntuboken & läsa igenom.

Permalänk
Medlem

Fick du ange ditt lösenord när du högerklickade för att dela ut?
När man jobbar via grafiska miljön är man ofta ganska begränsad i vilka behörigheter man har att göra administrativa sysslor såsom dela ut filer. Ibland känner skrivbordsmiljön automatiskt att man behöver högre behörigheter och då poppas en lösenordsruta upp.

Det jag nu misstänker är att antingen funkar din utdelning endast när du är inloggad (om inställningen lagras lokalt i din användarmapp) eller så har det inte "tagit" eftersom behörigheterna kan ha varit för låga.

För att slippa bli beroende av inställningarna i grafiska miljön kan man istället redigera textfiler som ställer in allting. Du kan alltså fixa detta genom att redigera filen /etc/samba/smb.conf som administratör. Jag brukar göra detta i ett terminalfönster:

$sudo nano /etc/samba/smb.conf

Här står det mera:
https://help.ubuntu.com/11.10/serverguide/samba-fileserver.ht...
http://www.howtoforge.com/ubuntu-11.10-samba-standalone-serve...

Ser också att din fstab verkar lite mysko.
Har du mellanrum mellan 1 och 37 på fmask?
fmask har med åtkomsträttigheter på filer att göra.
Med fmask=137 så förhindrar man ägaren att köra filen, gruppen att skriva och köra och övriga får ingen åtkomst alls. Detta verkar ju vettigt. Men med fmask=1 37 så kanske detta blir feltolkat på grund av mellanrummet.

"ls -al" kör du i terminalfönstret. Antingen navigerar du först till mappen du vill undersöka med "cd" eller så skriver du sökvägen direkt efter "ls -al".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fick du ange ditt lösenord när du högerklickade för att dela ut?
När man jobbar via grafiska miljön är man ofta ganska begränsad i vilka behörigheter man har att göra administrativa sysslor såsom dela ut filer. Ibland känner skrivbordsmiljön automatiskt att man behöver högre behörigheter och då poppas en lösenordsruta upp.

Det jag nu misstänker är att antingen funkar din utdelning endast när du är inloggad (om inställningen lagras lokalt i din användarmapp) eller så har det inte "tagit" eftersom behörigheterna kan ha varit för låga.

För att slippa bli beroende av inställningarna i grafiska miljön kan man istället redigera textfiler som ställer in allting. Du kan alltså fixa detta genom att redigera filen /etc/samba/smb.conf som administratör. Jag brukar göra detta i ett terminalfönster:

$sudo nano /etc/samba/smb.conf

Här står det mera:
https://help.ubuntu.com/11.10/serverguide/samba-fileserver.ht...
http://www.howtoforge.com/ubuntu-11.10-samba-standalone-serve...

Ser också att din fstab verkar lite mysko.
Har du mellanrum mellan 1 och 37 på fmask?
fmask har med åtkomsträttigheter på filer att göra.
Med fmask=137 så förhindrar man ägaren att köra filen, gruppen att skriva och köra och övriga får ingen åtkomst alls. Detta verkar ju vettigt. Men med fmask=1 37 så kanske detta blir feltolkat på grund av mellanrummet.

"ls -al" kör du i terminalfönstret. Antingen navigerar du först till mappen du vill undersöka med "cd" eller så skriver du sökvägen direkt efter "ls -al".

När jag höger klickade för att dela ut fick jag bara upp ännu en ruta om jag vill skapa rättigheter, kan inte komma ihåg om jag har skrivit lösen på någon av dem där.

När jag kollar katalogen för det som försvinner efter en omstart så står det "drwxr-x--- 1 server users 0 2011-12-15 17:20 filnamn" Där ser jag att det finns skriv,läs & kör rättigheter. Men det är på ägaren om jag har förstått det rätt & där det bara står "x" är för gruppen(där bör kanske finnas läs med).

När det gäller fstab så har jag skrivit in det som det står där, men jag har ändrat till mitt UUID & där det står namn till vad min heter. Det jag blev osäker på är om det behöver finnas ett # innan raden. Men den monterar enheterna, bara delningen över nätverk som försvinner.

Provade först att dela ut via smb.conf, men gjorde något fel så att mina andra datorer fick inte rättigheter att komma in(fick inte alternativet att logga in på servern). Men nu behöver jag bara användarnamn & lösen så kommer jag in.

Permalänk
Medlem

Verkar som användaren med namnet "server" har alla rättigheter inklusive skriva, gruppen users har läs och körrättigheter övriga inga rättigheter. Så alla användare som loggar in som är med i gruppen users kommer att kunna läsa filer och öppna mappar men inte spara filer. Endast användarnamnet server kan alltså även spara filer. Är det så du vill ha det?

Själv brukar jag skapa samma användarkonton på serverdatorn som på övriga datorer och även ha samma lösenord. Då brukar det funka smidigt med automatisk inloggning från de övriga datorerna.

# i konfigurationsfiler såsom fstab eller i smb.conf betyder att allt efter på raden är kommentarer. Så du behöver inte några rader med #, det är bara för att skriva egna anteckningar eller instruktioner, eller helt enkelt för att kommentera bort rader tillfälligt som man tror man kan få nytta av igen senare.

Men det verkar som du fått det att fungera bra nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar som användaren med namnet "server" har alla rättigheter inklusive skriva, gruppen users har läs och körrättigheter övriga inga rättigheter. Så alla användare som loggar in som är med i gruppen users kommer att kunna läsa filer och öppna mappar men inte spara filer. Endast användarnamnet server kan alltså även spara filer. Är det så du vill ha det?

Själv brukar jag skapa samma användarkonton på serverdatorn som på övriga datorer och även ha samma lösenord. Då brukar det funka smidigt med automatisk inloggning från de övriga datorerna.

# i konfigurationsfiler såsom fstab eller i smb.conf betyder att allt efter på raden är kommentarer. Så du behöver inte några rader med #, det är bara för att skriva egna anteckningar eller instruktioner, eller helt enkelt för att kommentera bort rader tillfälligt som man tror man kan få nytta av igen senare.

Men det verkar som du fått det att fungera bra nu då?

Det är med det namnet jag loggar in just nu, men ska ändras till användare med olika rättigheter. Då inte alla ska få skriva till den.
Då vet jag vad som menas med #. Ska försöka göra mer med terminalen, ska bara ta en backup på saker innan jag börjar pilla för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Det är med det namnet jag loggar in just nu, men ska ändras till användare med olika rättigheter. Då inte alla ska få skriva till den.
Då vet jag vad som menas med #. Ska försöka göra mer med terminalen, ska bara ta en backup på saker innan jag börjar pilla för mycket.

Normalt tillhör ju alla användare gruppen users så om de inte ska kunna skriva så blir det nog bra.
Man kan även trixa med rättigheter i konfigureringen av samba men det blir minsta gemensamma inställningen som begränsar. Detta gör det lite lurigt för man kanske håller på trixar med inställningarna för sin share men så tycker man att det ändå inte funkar och då kan begränsningen sitta i filsystemets rättigheter istället. Jaja, nu löser du det säkert när du kommit så här långt.

Permalänk
Medlem

Inget problem med utdelning längre & börja komma in mer i terminalen.
Bara UPS som inte hittas, men har en egen tråd för den.