Hur tar jag backup på Debian, Win7, Mac + några virtuella

Permalänk
Medlem

Hur tar jag backup på Debian, Win7, Mac + några virtuella

Hej!

Jag undrar hur jag bäst ser över backuprutinerna här hemma.

Jag kör Debian på 5st datorer.
+1st Debian som har OpenVz på sig. Detta är ett program som virtualiserar andra OS, i detta fallet mestadels Debian och någon Redhat.
Jag har även 2st Windows 7 x64
Samt en MacBook pro.

Hur skulle ni göra för att säkra upp min data? Jag funderar på att köpa ett raidat NAS (ingen erfarenhet av RAID tidigare). Prisklasserna här är fruktansvärt varierande. Jag har hittat NAS med 4 diskar variera mellan allt från 2000kr till 50 000kr.

Hursomhelst, tror ni detta är bästa lösningen för att lagra min data? I så fall, kan ni peka mig till en prisvärd lösning? (OBS! prisvärd != "dyr" eller "billig")

Om inte. Hur ska jag annars bära mig åt. Köpa en vanlig dator och ha den som fil-/backupserver?

Sedan kommer vi till den kanske ännu klurigare frågan.

HUR ska jag kunna ta backup på alla dessa olika OS (med fördel genom ett och samma backupprogram, som körs från en och samma dator).

Jag vill inte bara ta en rå kopia på alla diskar i nätverket. Går det lösa att om en disk skulle krascha. Så det bara är att läsa tillbaka den datorns backup på en ny disk - stoppa in den i samma burk igen, starta burken och allt fungerade som tidigare?

Dvs jag pratar inte om backup på det sättet att "flytta filer till usb-hdd, formatera om datorn, flytta tillbaka de filer du kopierade...".

Någon som har erfarenhet av ovan, som skulle kunna peka mig mot rätt håll? Jag har aldrig pillat med detta tidigare, så jag vet inte hur jag gör varken hårdvaru- eller mjukvarumässigt.

Tack på förhand
Damned

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

med nasen kan jag inte hjälpa dig men som backup program använder jag rsnapshot med sshsf mountade diskar, det bör även fungerar med win

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

rsnapshot är optimalt för Unix/linux servrar.
Time Machine OS X är Apples egna men går och sätta upp på valfri Linux system.
Windows tror jag har något liknande på men kräver windows Home server

http://www.bacula.org/en/ är rätt stort system som jag inte testat själv men ska finnas native klinter för det flesta OS.

Permalänk
Medlem

mac har jag absolut 0 koll men det är väl ändå så att TS vill ta backup av sin win maskin till nas /linux server whatever och då krävs det väl inte win homeserver, win klarar av att mounta sshfs enheter (nfs funkar till win7 ultimate men med mina linuxburkar rsnapshot+nfs blev det fel) och till win finns det en rsync deamon - rsnapshot bygger jo på rsync, ska inte vara problem att använda sig av samma lösning alltså

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

jo rsnapshot kanske kan fungera skapligt på windows för filer. men rspanshot känns mer som ett server backupp system då det är backup serven som sköter hela backupen. Men behöver inte vara något problem så länge man vet att klienterna är på och anslutna.
btw sshfs finns väl inte default i windows?

Permalänk
Medlem

nja, det är väl ändå clienten som sköter backups via rsnapshot,
som det ser ut hos mig så är rsnapshot installerat på clienterna, servern är mountad med sshfs och rsnapshot är configat så att den lägger backups på de mountade diskarna, enklare än så blir det inte
btw klarade redan win 98 sshfs

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

sshfs(sftp) fanns inte ens 98 menar du inte ftps?

Permalänk
Medlem

nope, jag pratar ssh, winSCP t.ex. (även win95!)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

CrashPlan-server på valfri maskin...

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för svar.

Till att börja med så såg CrashPlan fräscht ut, men då det kostar 2000kr* om året så ser jag mig gärna kring open-source lösningar först.

Jag kikade på rsnapshot, och det fanns moduler verkar det som att få det fungera för Windows också... tror jag, jag skummade lite kvickt.

Jag är inte så hemma inom detta område dock. Förstår jag det rätt om rsnapshot:

Först gör en fullständig backup på en maskins hdd. Sedan görs mindre backuper, endast på de ändrade filerna?
-Innebär detta att vid en hårddiskkrasch, kan jag läsa tillbaka backup på en ny disk, och boota up saker och ting som de var tidigare? (dvs OS, tjänster med mera fungerar som innan krasch?)

Finns det något GUI till rsnapshot? Jag är fullt kapabel att följa en guide på google. Men föredrar ett fräscht GUI som man kan leka runt i
Av mina googlingar att dömma så är svaret på den frågan "no, because it doesn't need one" -huruvida det är sant eller inte har jag ingen erfarenhet kring dock.

CrashPlan eller rnsapshot då alltså.

Om vi hoppar tillbaka till den andra frågan. Förslag kring hårdvara. Ska jag köpa ett nas, eller en ny dator med Xdiskar till, med hårdvaruraid? NAS känns smidigt, speciellt om de är hotplugable. Men en dator kanske blir en mer prisvärd investering?

*De har en gratis-variant. Men den verkar bara vara filkopiering i sig. Kanske funkar att återställa linux på detta sätt? Men jag kan lätt se hur windows kommer bli problem med tanke på dess registerposter.

EDIT:
Jag har helt glömt bort att nämna att jag köra några hemsidor med MySQL också. Inga stora databaser i sig. Än så långe har jag tagit detta manuellt via phpmyadmin.
Om jag endast vill återställa en databas. Kan man då via rsnapshot välja ut dessa delarna?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

nope, jag pratar ssh, winSCP t.ex. (även win95!)

Hur kör du rsnapshot med winSCP ?

Permalänk
Medlem

oh men hörru, nu går det väl ändå lite utför, rsnapshot och win95 har jag ingen som helst aning och jag bryr mig inte heller ,inte andra win versioner heller för den delen . Det jag ville understryka var att man kunde binda enheter via ssh redan med win95 (inte bara en terminal utom även filöverföring) och själv föredra jag ssh med alla dess möjligheter framför ftp/nfs och vaddetnufinns eftersom det är snabb och säkert.
och eftersom man kunde mounta enheter via ssh med win95 finns det väl även en trevlig backuplösning även för det. om det nu är rsnapshot eller inte låter jag vara osagt och som jag sa så struntar jag fullständigt i det.

till TS och GUI saknandet, under linux är det 2!! filer som du behöver editera, så VARFÖR ett gui??

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av damned:

Finns det något GUI till rsnapshot? Jag är fullt kapabel att följa en guide på google. Men föredrar ett fräscht GUI som man kan leka runt i
Av mina googlingar att dömma så är svaret på den frågan "no, because it doesn't need one" -huruvida det är sant eller inte har jag ingen erfarenhet kring dock.

Citat:

till TS och GUI saknandet, under linux är det 2!! filer som du behöver editera, så VARFÖR ett gui??

Jag antar det där var en retorisk fråga.

Jag ska pilla runt lite med rsnapshot, så får jag se hur det fungerar helt enkelt.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av damned:

Jag vill inte bara ta en rå kopia på alla diskar i nätverket. Går det lösa att om en disk skulle krascha. Så det bara är att läsa tillbaka den datorns backup på en ny disk - stoppa in den i samma burk igen, starta burken och allt fungerade som tidigare?

Jag har labbar lite med Mondo Rescue som gör det möjligt att göra en Bare Metal Recovery på en linux burk, vilket verkar vara vad du vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Jag har labbar lite med Mondo Rescue som gör det möjligt att göra en Bare Metal Recovery på en linux burk, vilket verkar vara vad du vill göra.

Helt riktigt!
Intressant. Delge dig gärna resultatet av dina labbar.
Mina virtuella datorer går det enkelt göra snapshots av har jag upptäckt, de är inga problem att återställa genom den medföljande virtualiserande mjukvaran. Strular desto mer för host-OSet.

Men hur gör företag sina backuper egentligen?
Låt oss säga ett företag som kanske typiskt kör

1st Domänkontrollan (Server 2003 säger vi)
1st Terminalserver
1st Filserver
1st Applikationsserver

Vill man vara krånglig så kan man blanda in lastbalanserare och kluster.

Om domänkontrollanten brinner upp. Inte kan IT-snubbarna där behöva Installera en ny helt fräsch 2003a, med alla drivare etc, och sedan läsa in någon konfiguratoinsfil som innehåller alla domäninställningar? Känns som den som lät servern brinna upp skulle kunna köpa ny hårdvara, in med en disk, läs in alla data och sen "klatt".

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av damned:

Intressant. Delge dig gärna resultatet av dina labbar.
Mina virtuella datorer går det enkelt göra snapshots av har jag upptäckt, de är inga problem att återställa genom den medföljande virtualiserande mjukvaran. Strular desto mer för host-OSet.

Resultatet, om jag kommer ihåg rätt, var att jag lyckades göra backuper till cd-skivor som gick att boota på. Sedan blev det inte så mycket mer gjort. Mest stannade det upp för att jag insåg att os:et är rätt ointressant att backa upp, kör jag med paketerad mjukvara och har koll på mina konfigfiler så är jag upp snabbt och enkelt.

Behöver det det gå snabbare än så skulle jag fundera på virtualisering och kluster. I kombination eller var för sig.