Bästa Linux disten för webbutveckling?

Permalänk
Medlem

Bästa Linux disten för webbutveckling?

Hej!

Jag undrar rätt och slätt var ni rekommenderar för Linux dist att använda under webbutveckling? Debian? Ubuntu? Fedora? CentOS? FreeBDS? Eller annan?

Undrar även vad det finns för för- och nackdelar med olika distar och vad de ger olika förutsättningar.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Det spelar väll ingen roll vilken dist du använder så länge verktygen finns?

Personligen använder jag Archlinux med firefox (för firebug så klart) och vim som texteditor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Det spelar väll ingen roll vilken dist du använder så länge verktygen finns?

Personligen använder jag Archlinux med firefox (för firebug så klart) och vim som texteditor.

Tack för svar

Har du någon speciell anledning till att du använder Archlinux eller föll det sig bara så?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag ubuntu just nu på min min kodmaskin, ubuntu kommer med mycket mera förinstallerade på paket när du installerar arch så får du fixa resten själv dvs du får installera allt du behöver från en terminal när grund systemet är installerat, viss man kan lära sig mycket på det fast det är inte för alla.

Annars så tycker jag att Arch är en trevlig dist mycket bra community och dokumentation precis som Ubuntu.
OpenSuse,Ubuntu,Linux Mint,Arch är alla rekomenderade distar som jag ser det.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Arch Linux och Fedora; men ta vad du vill, det handlar ju egentligen om smak.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

Det är nog främst programmen du installerar som avgör vad som blir bäst, och för det mesta finns samma program till alla distar. Jag gillar Debian för övrigt. Senaste Ubuntu verkar vara riktigt trevligt med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Jag undrar rätt och slätt var ni rekommenderar för Linux dist att använda under webbutveckling? Debian? Ubuntu? Fedora? CentOS? FreeBDS? Eller annan?

Det finns stora fördelar med att låta utveckling, test, staging och drift vara så lika som bara går. Så kör samma distribution som din driftsmiljö kör.

Permalänk
Avstängd

FreeBSD är ingen Linuxdistribution. Det är ett BSD operativ system. Både Linux och BSD är Unix-liknande system.
Givestvis kan du använda FreeBSD för webbutveckling.

CentOS används ofta till servrar och ofta som alternativ till Red Hat Enterprise Linux (RHEL). Så vill du ha en webbserver så är säkert CentOS bra.

Fedora är bleeding-edge och använder ofta experimentell teknik och är en lämplig dist för de som vill bara på framkanten med det senaste. Men då bör man vara medveten om att man inte använder så väl beprövad teknik. Så är man ny på Linux, så kanske man inte använder Fedora.

Arch Linux har nämnts här i tråden, och är en dist som ofta uppskattas utav entusiaster och geeks. För nybörjare kanske Ubuntu är bättre lämpad.

Debian gillas också av entusiaster, men är man nybörjare bör man välja Ubuntu som är baserad på Debien, men som är mycket snällare.

Egentligen kan du använda vilken distribution som helst.
Men är du ny till Linux, så är Ubuntu ett populärt val.

I Ubuntu så följer Python med, vill du använda PHP eller Ruby så är det lätt installera. Annat ska inte vara svårt heller.
En text editor med syntax highlighting följer med, (gedit för gui, nano för cli), vissa geeks använder hardcore text editorer som vim och emacs, men dessa har en inlärningskurva).
Du kan även installera andra editorer.
Så kan du installera en lokal webbserver som Apache, Lighttpd, nginx, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

FreeBSD är ingen Linuxdistribution. Det är ett BSD operativ system. Både Linux och BSD är Unix-liknande system.
Givestvis kan du använda FreeBSD för webbutveckling.

CentOS används ofta till servrar och ofta som alternativ till Red Hat Enterprise Linux (RHEL). Så vill du ha en webbserver så är säkert CentOS bra.

Fedora är bleeding-edge och använder ofta experimentell teknik och är en lämplig dist för de som vill bara på framkanten med det senaste. Men då bör man vara medveten om att man inte använder så väl beprövad teknik. Så är man ny på Linux, så kanske man inte använder Fedora.

Arch Linux har nämnts här i tråden, och är en dist som ofta uppskattas utav entusiaster och geeks. För nybörjare kanske Ubuntu är bättre lämpad.

Debian gillas också av entusiaster, men är man nybörjare bör man välja Ubuntu som är baserad på Debien, men som är mycket snällare.

Egentligen kan du använda vilken distribution som helst.
Men är du ny till Linux, så är Ubuntu ett populärt val.

I Ubuntu så följer Python med, vill du använda PHP eller Ruby så är det lätt installera. Annat ska inte vara svårt heller.
En text editor med syntax highlighting följer med, (gedit för gui, nano för cli), vissa geeks använder hardcore text editorer som vim och emacs, men dessa har en inlärningskurva).
Du kan även installera andra editorer.
Så kan du installera en lokal webbserver som Apache, Lighttpd, nginx, etc.

Tack för ett mycket givande svar

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Citat:

FreeBSD är ingen Linuxdistribution. Det är ett BSD operativ system. Både Linux och BSD är Unix-liknande system.
Givestvis kan du använda FreeBSD för webbutveckling.

CentOS används ofta till servrar och ofta som alternativ till Red Hat Enterprise Linux (RHEL). Så vill du ha en webbserver så är säkert CentOS bra.

Fedora är bleeding-edge och använder ofta experimentell teknik och är en lämplig dist för de som vill bara på framkanten med det senaste. Men då bör man vara medveten om att man inte använder så väl beprövad teknik. Så är man ny på Linux, så kanske man inte använder Fedora.

Arch Linux har nämnts här i tråden, och är en dist som ofta uppskattas utav entusiaster och geeks. För nybörjare kanske Ubuntu är bättre lämpad.

Debian gillas också av entusiaster, men är man nybörjare bör man välja Ubuntu som är baserad på Debien, men som är mycket snällare.

Egentligen kan du använda vilken distribution som helst.
Men är du ny till Linux, så är Ubuntu ett populärt val.

I Ubuntu så följer Python med, vill du använda PHP eller Ruby så är det lätt installera. Annat ska inte vara svårt heller.
En text editor med syntax highlighting följer med, (gedit för gui, nano för cli), vissa geeks använder hardcore text editorer som vim och emacs, men dessa har en inlärningskurva).
Du kan även installera andra editorer.
Så kan du installera en lokal webbserver som Apache, Lighttpd, nginx, etc.

Alla opensource program/språk fungerar fint i Linux, om du kommer att arbeta mycket med Microsoft produkter silverlight, asp.net etc kan det säkert bli lite jobbigare.
emacs & vim <3

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Jag kör själv MintLinux på jobbet när jag arbetar med programmering, för allt annat kör kag CentOS.

Har alltid gillat Ubuntu, men sedan dom införde Unity så har jag tappat intresse, men Ubuntu baserade MintLinux fungerar som jag vill out of the box.

Permalänk
Medlem

är inte php-server inkluderat i nyaste versionen av fedora, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Du kan även arbeta med .NET i Linux via den öppna implementationen Mono.

Du kan även använda bla node.js, etc.

I senaste PHP 5.4 (senaste Ubuntu 12.04 har PHP 5.3 i repo, men det finns PPA för 5.4) så behöver man inte ens sätta upp en webbserver då PHP har en liten miniatyr inbyggd webbserver för utvecklingsändamål.

php -S localhost:8000 mitt_skript.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Du kan även arbeta med .NET i Linux via den öppna implementationen Mono.

Du kan även använda bla node.js, etc.

I senaste PHP 5.4 (senaste Ubuntu 12.04 har PHP 5.3 i repo, men det finns PPA för 5.4) så behöver man inte ens sätta upp en webbserver då PHP har en liten miniatyr inbyggd webbserver för utvecklingsändamål.

php -S localhost:8000 mitt_skript.php

Ok, bra att veta

Håller förövrigt på att utforska diverse olika distar nu genom VirtualBox, har fastnat lite för Linux Mint Debian eller vad den hette. Skall dock ta en koll på Arch linux som nämndes i tråden också.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Samma som servern kör?

Permalänk
Medlem

Testade att installera Linux Mint Debian Edition på min HP 6715b laptop, men stötte på problem med trådlösa nätverkskortet då det inte verkade finnas någon drivrutin för det. Någon som vet var jag kan hitta en drivrutin för detta? Tror att det är ett Broadcom kort.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Testade att installera Linux Mint Debian Edition på min HP 6715b laptop, men stötte på problem med trådlösa nätverkskortet då det inte verkade finnas någon drivrutin för det. Någon som vet var jag kan hitta en drivrutin för detta? Tror att det är ett Broadcom kort.

Enligt denna sida http://www.linlap.com/wiki/hp-compaq+6715b behöver du ndiswrapper för att kunna använda WLANet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.