Alltid svårt att få till rubriken så att den förklarar och väcker intresse.
Iallafall. För någon vecka sedan lyckades jag tappa min bärbara i golvet, vilket resulterade i att hårddisken pajade. Dum som jag var passade jag inte på att göra backup på viktigt material, varken innan den paja eller direkt efter när jag fortfarande lyckades komma åt hårddisken.
Nu läser windows hårddisken som oformaterad (om jag kopplar den till en annan dator antingen via externt usb-kabinett eller intern sata kabel). Tilläggas bör att alla datorer jag startar med hårddisken inkopplad, antingne windows i intern sata eller live-cd med intern sata, så blir uppstart och användande sjukt segt)
Dock såg jag denna guide
http://www.howtogeek.com/howto/15761...buntu-live-cd/
Jag lyckades start live-cd via en usbsticka och följa alla stegen tills guiden/programet ber en att starta om. Vid det laget har alltså recovery programet hittat hårddisken och jag trodde att det kanske trots allt skulle gå att rädda data.
Nu vill dock inte ubunto live-cd starta, utan tuggar bara error meddelanden.
Typ: EH complete
exeption Emask 0x0 SAct 0x1 SErr action 0x0
irq_stat 0x400000008
failed command: READ FPDMA QUEUED
cmd 60/08:00:00:00:00/00:00:00:00/40 tag 0 ncq 4096 in
res osv. osv......
Om och om igen.
Tror ni det finns något sätt att gå runt detta och få ubunto att starta trots att hårrdisken är trasig?
Skulle gärna fortsätta guiden ovan. Om inte, tror ni det finns någon annan lösning?
Tacksam för svar
Mvh/Tullen