Sidan 1 av 3 1 23

Verktyg Visningsval
2012-06-19, 00:29   #1

gadgetoholic

Medlem

Registrerad: jun 2012

Ultimata tangentbordet för Linux och andra *nix system!

Jag är glad idag, coh jag tänker dela mitt glädje med er. Det är nämligen så att jag har länge varit förbannad på satana windowsknapp jävel.

Men idag är mina problem lösta, och detta med ett underbart mjukvaruagnostiskt mekaniskt tangentbord, med en linuxvänlig layout. Tangentbordet heter:

Tt eSPORTS Meka

Och det finns även hos Webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...aming_keyboard
(kollar ni annanstans så akta er att det inte är versionen med en massa jävla specialknappar)

Tänker aldrig mer byta tangentbord. Bästa jag haft. Bättre än model M (och tystare). Värt varje öre, och mekaniska brytarna som är rejtade på 50 miljoner trykningar lär hålla länge. Funderar dock på om jag skall köpa en till bara för säkerhets skull
gadgetoholic är inte uppkopplad
2012-06-19, 01:43   #2

=JoNaZ=

Medlem

Plats: Växjö

Registrerad: sep 2002

Windows knappen är det väll inget fel på? jag använder den själv för att aktivera sökfunktionen i kde (typ som spotlight).

Det bästa tangentbordet någonsin enligt mig är: http://prohardver.hu/dl/upc/2011-04/...x_keyboard.jpg
=JoNaZ= är inte uppkopplad
2012-06-19, 02:00   #3

gholen

Medlem

gholens avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2005

Hands down, detta är bland det bästa som finns. Alla gånger. Det tål raseri, katter, spild vätska, och en jävla massa annat.
gholen är inte uppkopplad Folding
2012-06-19, 02:03   #4

Batman

Medlem

Batmans avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

Använder windowsknappen dagligenm, diverse snabbkomandon osv. Skulle få fnatt utan den, dock om har Linux som du är det väl en fördel antar jag att slippa se den, men så ful är den väl inte?
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
Batman är uppkopplad nu
2012-06-19, 02:06   #5

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gholen Visa inlägg
http://cdn2.mamapop.com/wp-content/u...m-keyboard.jpg

Hands down, detta är bland det bästa som finns. Alla gånger. Det tål raseri, katter, spild vätska, och en jävla massa annat.
Ge mig!!

Skickades från m.sweclockers.com
HEADPHONES: Audio-Technica ATH-M50
Segas är inte uppkopplad
2012-06-19, 02:12   #6

Ecfor

Medlem

Ecfors avatar

Plats: Sverige

Registrerad: mar 2012

Hmm det här var intressant. Själv använder jag aldrig windows knappen på mitt tangentbord, den är bara irriterande då jag trycker på den i misstag vid gaming.

Tack för tangentbords tipset =D
Ecfor är inte uppkopplad
2012-06-19, 02:42   #7

Dark Defender

Medlem

Dark Defenders avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Segas Visa inlägg
Ge mig!!

http://pckeyboard.com/page/product/UNI0416

Dark Defender är inte uppkopplad
2012-06-19, 02:59   #8

AxMi-24

Medlem

Plats: Tyskland

Registrerad: dec 2008

Model M från unicomp. cherry kan gå slänga sig i väggen med sina brytare. Buckling spring är det klart skönaste
AxMi-24 är inte uppkopplad
2012-06-19, 09:31   #9

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Registrerad: okt 2002

Mod4 (som X kallar den) är en väldigt smidig knapp tycker jag personligen, då den aldrig är "upptagen" i olika program utan är smidig att använda som dedikerad fönsterhanterarmodifierare. Jag har ett gäng genvägar som är kopplade till den.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Windows...rating_systems för mer tankar kring knappens nytta på annat än Windows.
phz114n är uppkopplad nu
2012-06-19, 11:26   #10

adisbladis

Medlem

adisbladiss avatar

Plats: vid en dator nära mig

Registrerad: dec 2005

Själv kör jag på ett Topre Realforce 87U vilket jag tycker är oslagbart, i klass med model m att skriva på men utan att hela kontoret vill mörda en för ljudet.
2012-06-19, 11:38   #11

Oldvikingschool

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2011

Fan minns övergången från ett Softtronic 2kg tungt tangentbord till Microsoft Sidewinder X4... Mina fingrar ville bara ta självmord i början när man var så van att spela spel på ett tungt block till tangentbord.

Ditt IBM keyboard är verkligen en skönhet.
Oldvikingschool är inte uppkopplad
2012-06-19, 12:52   #12

Segas

Medlem

Segass avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dark Defender Visa inlägg
Oh, svensk layout? noooes!

Segas är inte uppkopplad
2012-06-19, 14:24   #13

=JoNaZ=

Medlem

Plats: Växjö

Registrerad: sep 2002

Hur jobbar ni som inte använder windows knappen produktivt? Både linux och windows kan jag inte leva utan den...
=JoNaZ= är inte uppkopplad
2012-06-19, 14:47   #14

Dark Defender

Medlem

Dark Defenders avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Segas Visa inlägg
Oh, svensk layout? noooes!

Om du vill ha svensk layout kan du välja det här: http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG
2012-06-19, 15:03   #15

elklazor

Medlem

elklazors avatar

Plats: Norrland

Registrerad: apr 2012

Citat:
Om du vill ha svensk layout kan du välja det här: http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG
Nej, finns NOrska men inte svenska!

Senast redigerad av Moderator 2013-02-26 klockan 06:06. Anledning: Verkade som en bra idé vid tidpunkten.
elklazor är inte uppkopplad
2012-06-19, 15:44   #16

Dark Defender

Medlem

Dark Defenders avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av elklazor Visa inlägg
Jo, "Finland Sweden".
2012-06-19, 15:46   #17

gholen

Medlem

gholens avatar

Registrerad: feb 2005

Välj finska/svenska.
Och jag saknar Windowstangeten, speciellt i DWM (dwm.suckless.org) som jag använder på min laptop. Så så snart jag kan ska det bli något liknande av det med.
gholen är inte uppkopplad Folding
2012-06-19, 18:25   #18

Segas

Medlem

Segass avatar

Citat:
Som jag trodde, där försvann charmen man var ute efter.
Segas är inte uppkopplad
2012-06-19, 21:07   #19

MarcusW

Medlem

Plats: ~

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gadgetoholic Visa inlägg
Jag är glad idag, coh jag tänker dela mitt glädje med er. Det är nämligen så att jag har länge varit förbannad på satana windowsknapp jävel.

Men idag är mina problem lösta, och detta med ett underbart mjukvaruagnostiskt mekaniskt tangentbord, med en linuxvänlig layout. Tangentbordet heter:

Tt eSPORTS Meka

Och det finns även hos Webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...aming_keyboard
(kollar ni annanstans så akta er att det inte är versionen med en massa jävla specialknappar)

Tänker aldrig mer byta tangentbord. Bästa jag haft. Bättre än model M (och tystare). Värt varje öre, och mekaniska brytarna som är rejtade på 50 miljoner trykningar lär hålla länge. Funderar dock på om jag skall köpa en till bara för säkerhets skull
Använder windows-knappen hela tiden, den är ju perfekt att koppla till egna kommandon.
2012-06-19, 21:19   #20

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Registrerad: dec 2006

Stör man sig på "windowstangenten" kan man ju tejpa över den, för den är ju användbar ändå i linux
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
http://formtek.se
ggustavsson är inte uppkopplad
2012-06-19, 21:19   #21

deegan

Medlem

deegans avatar

Plats: /bin/bash

Registrerad: mar 2002

Mitt favorit tgb http://neurodesign.free.fr/hfr/clavier.jpg

OP's tangentbord såg ganska bra ut ändå om vi räknar bort att Windows knappen är borta. Det vore nice om något företag ville göra ett compact tangentbord som tar bort numpad som jag däremot aldrig använder på min speldator. Får för mig att man sitter lite dumt när det blir så brett från vänsterkanten på tangentbordet ända bort till musen. Lite offtopic kanske... bara lite.
2012-06-19, 21:22   #22

Likvid

Medlem

Likvids avatar

Registrerad: mar 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ= Visa inlägg
Hur jobbar ni som inte använder windows knappen produktivt? Både linux och windows kan jag inte leva utan den...
Använder aldrig windowstangenten, det är nog mest "new school" generationen som använder den, jag är för gammal för det.
Likvid är inte uppkopplad
2012-06-19, 21:40   #23

AxMi-24

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av elklazor Visa inlägg
Du kan alltid maila de. Jag har 6 av deras tangent bord och alla med svensk layout. Så ingen fara med det. Bästa köpet någonsin då jag spenderar otrevlig mängd timmar varje dag med att knappa på datorn.
2012-06-20, 02:15   #24

gadgetoholic

Medlem

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Likvid Visa inlägg
Använder aldrig windowstangenten, det är nog mest "new school" generationen som använder den, jag är för gammal för det.
Word.

Eller riktigt såå gammal är jag nog inte, har dock använt thinkpads mycket och lärt mig vara produktiv utan onödiga knappar (slutade med thinkpad vid T42:an, sista serien utan M$ saboterat tangentbord). Behöver man specialfunktioner då kan man lika enkelt köra ctrl+alt+[valfri tangent], blir betydligt fler möjligheter då och just ctrl+alt är enklare utan win tangent emellan (man kan nämligen använda ett finger då).

Nu när det gäller Model M så finns det 3 problem:
-Svårt att få tag på med svensk layout.
-Gammal kontaktjävel, snart finns det bara USB på moderkort.
-Det finns ett onödigt avstånd mellan ctrl och alt.
gadgetoholic är inte uppkopplad
2012-06-20, 03:45   #25

AxMi-24

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gadgetoholic Visa inlägg
Word.

Eller riktigt såå gammal är jag nog inte, har dock använt thinkpads mycket och lärt mig vara produktiv utan onödiga knappar (slutade med thinkpad vid T42:an, sista serien utan M$ saboterat tangentbord). Behöver man specialfunktioner då kan man lika enkelt köra ctrl+alt+[valfri tangent], blir betydligt fler möjligheter då och just ctrl+alt är enklare utan win tangent emellan (man kan nämligen använda ett finger då).

Nu när det gäller Model M så finns det 3 problem:
-Svårt att få tag på med svensk layout.
-Gammal kontaktjävel, snart finns det bara USB på moderkort.
-Det finns ett onödigt avstånd mellan ctrl och alt.
Det är därför man köper en ny från unicomp. PS2/USB, svensk layout och även windows tangent. Allt man behöver.
2012-06-20, 18:12   #26

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Likvid Visa inlägg
Vad har man windowstangenten till då?
På Windows öppnar den startmenyn men vadådå, det kan man väl med musknappen?
Jag är en nyfiken gammal gubbe som undrar...
2012-06-20, 18:23   #27

AxMi-24

Medlem

win+E är explorer
win+ pil ned är minimera (fungerar även på spel som kör maxad window läge

Det är de två jag använder hela tiden.
2012-06-20, 19:04   #28

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ronnylov Visa inlägg
Vad har man windowstangenten till då?
På Windows öppnar den startmenyn men vadådå, det kan man väl med musknappen?
Jag är en nyfiken gammal gubbe som undrar...
  • Win+E nämndes: Utforskaren.
  • Win+R öppnar "Kör..."-dialogen, vilket är väldigt smidigt. Jag hade en vana att skapa en mapp med enkelt döpta genvägar till program som jag lade till i standardsökvägen, så jag kunde göra t ex "Win+R cs Enter" för att starta Counterstrike, etc. Vissa vanligt använda program, som "notepad" och "calc" ligger redan i sökvägen och öppnas snabbt på detta sätt.
  • Win+M minimerar alla fönster och visar skrivbordet.
  • Win+Pause/Break öppnar "Systemegenskaper", vilket är snabbaste vägen till "Enhetshanteraren" där man röjer ibland.
  • Win+F öppnar sökdialogen.
Det finns fler genvägar (och säkert listor på nätet), men de ovan använde jag rutinmässigt iaf.
phz114n är uppkopplad nu
2012-06-20, 22:34   #29

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phz114n Visa inlägg
  • Win+E nämndes: Utforskaren.
  • Win+R öppnar "Kör..."-dialogen, vilket är väldigt smidigt. Jag hade en vana att skapa en mapp med enkelt döpta genvägar till program som jag lade till i standardsökvägen, så jag kunde göra t ex "Win+R cs Enter" för att starta Counterstrike, etc. Vissa vanligt använda program, som "notepad" och "calc" ligger redan i sökvägen och öppnas snabbt på detta sätt.
  • Win+M minimerar alla fönster och visar skrivbordet.
  • Win+Pause/Break öppnar "Systemegenskaper", vilket är snabbaste vägen till "Enhetshanteraren" där man röjer ibland.
  • Win+F öppnar sökdialogen.
Det finns fler genvägar (och säkert listor på nätet), men de ovan använde jag rutinmässigt iaf.
Och detta funkar även på Linux? Visserligen kör jag Xfce men det händer inte så mycket när jag provar.
2012-06-20, 22:43   #30

HugSeal

Medlem

HugSeals avatar

Plats: Linkan

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AxMi-24 Visa inlägg
Model M från unicomp. cherry kan gå slänga sig i väggen med sina brytare. Buckling spring är det klart skönaste
Hipster kodare ahoy!

AW m11x
"Citera" för svar
HugSeal är inte uppkopplad
Sök jobb