Verktyg Visningsval
2012-06-21, 07:29   #1

njanja

Medlem

njanjas avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jun 2011

Ubuntu via terminal

Hejsan Alla

Just nu håller jag på att lära mig Linux. En kompis rekommenderar att jag ska köra via terminalen istället för grafisk läge. Han säger att det är bra början att lära sig linux, samt att lära sig hur den är uppbyggt och så vidare.
Min fråga är följande: Kan jag installera Ubuntu via terminalen? (Vill inte använda grafisk läge.)
Om det går inta att köra Ubuntu finns något annat version av linux som man kan köra bara via terminalen?

mvh
Njanja
njanja är inte uppkopplad
2012-06-21, 07:35   #2

Pappy

Medlem

Pappys avatar

Plats: LKPG

Registrerad: feb 2003

Du behöver inte ha något gui. Ubuntuserver t.ex. är standard cli och kan lägga på gui om man vill ha det.

Workstation.Server
Pappy är inte uppkopplad
2012-06-21, 07:56   #3

=JoNaZ=

Medlem

Plats: Växjö

Registrerad: sep 2002

Installerar du ubuntu server får du inget grafiskt gränssnitt
=JoNaZ= är inte uppkopplad
2012-06-21, 07:58   #4

Asynjur

Medlem

Plats: Värends Nöbbele

Registrerad: mar 2008

Du kan installera Ubuntu desktop med grafiskt gränssnitt och ändra runlevel i /etc/inittab. Står i filen hur man gör. Har du inte inittab-filen så kan du skapa den, eller ändra raden 'env DEFAULT_RUNLEVEL=2' till önskad runlevel i /etc/init/rc-sysinit.conf. Eller installera Ubuntu server, kan ju vara vettigt om du vill köra lite servertjänster.
Asynjur är inte uppkopplad
2012-06-21, 08:06   #5

decee

Medlem

decees avatar

Plats: localhost

Registrerad: mar 2005

Ännu ett alternativ är att hämta Ubuntu Alternate och när första menyn hoppar upp, tryck F4 (med Install Ubuntu markerad) och välj "install a command-line system".
decee är inte uppkopplad
2012-06-21, 08:07   #6

Megamannens

Medlem

Plats: Skellefteå

Registrerad: feb 2007

Du kan installera vanliga med GUI och sedan öppna programmet "Terminal", voila

Du kan du välja själv när du vill bara köra eller när du vill knacka
Megamannens är inte uppkopplad
2012-06-21, 08:34   #7

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Jag tror inte det är nödvändigt i sig att tvinga sig till att sitta i rent konsolläge, men för att få koll på Linux tror jag det är nyttigt att sköta saker som filhantering o dyl genom terminalen. Grafiska "terminalemulatorer" som gnome-terminal och liknande kommer med Ubuntu, så bara för att du kör en grafisk omgivning så betyder ju det inte att du inte kan använda terminalläge.

En stor del av inlärningsprocessen kommer nog också kräva en webbläsare, och vad gäller att kunna få snabb översikt så är trots allt Firefox bättre än Lynx (skyll på webdesigners om man vill, men faktum kvarstår).

Som sagt: se till att sköta all filhantering, programinstallering/uppdatering, etc., genom terminalen så kommer det säkert lossna. Förr eller senare så stöter du på någon uppgift som löses smidigt med något script, och när du börjar snickra ihop detta så lär du dig mer, vilket gör att du hittar fler uppgifter som också skulle vara smidiga att scripta, osv.
phz114n är uppkopplad nu
2012-06-21, 13:08   #8

0p

Medlem

0ps avatar

Plats: Göteborg/Hisingen

Registrerad: aug 2008

Ett bra verktyg i console för filhantering osv är midnight commande (semi-gui)r, men det visste ni redan
SYS1: ASUS P5Q-SE2 | Q9550 2.8Ghz @ 3.8Ghz | Thermalright Ultra 120eXtreme | 4GB Kingston Dominator PC8500 DDR2 | Corsair TX 650 | FD Define R3 Artic White | XFX GTX 285 BE | Benq G2420HD 24" WS | Intel SSD 335 240GB
SYS3: Gigabyte GA-EP35-DS3 | Q9650 @ 3.6Ghz | Thermalright Ultra 120eXtreme | 4GB Kingston HyperX PC8500 DDR2 | CM RP 450 | FD Define R3 Artic White # iPhone 4S 64GB 5.0.1
0p är inte uppkopplad
2012-06-22, 18:43   #9

PierreB

Medlem

PierreBs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2004

Känns som det är smartare att installera med GUI och sen köra terminalprogrammet istället.
Bra att kunna använda webläsare,irc etc samtidigt om du försöker lära dig något.
I7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 8 gig DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | Asus DCII GTX 570 | 120gig SSD | Silverstone Fortress II | Silverstone Strider 1000w Silent | Dell u2711 | Eizo 24" | Filco Majestouch 2 "Tactile Action" fullstor & tenkeyless | Steel Series Sensei/9HD | Sennheiser PC 360 |
PierreB är inte uppkopplad
2012-07-02, 01:03   #10

Blitzenkrieger

Medlem

Registrerad: apr 2012

Om man verkligen vill lära sig något, så kör FreeBSD. Det är inte byggt på Linux-kerneln (det är ett de facto Unix-baserat operativsystem) men det är i grunden vettigare att lära sig; FreeBSD har inte samma kommandon som exempevis Ubuntu, men det finns ändå skillnad mellan tex Debian-baserade, Slackware-basaerade, Gentoo-baserade, etcetera, operativsystem (som ju alla är GNU/Linux).

Hur som helst, som andra redan sagt: Kör med grafiska Ubuntu och kör dina kommandon från terminalen. Verkar rätt värdelöst att inte ha det grafiska eftersom, såvida du inte heter Linus Torvalds, är det mycket mer effektivt. Du kan fortfarande göra allt i terminalen du kan utan skrivbordsmiljön.

P.S. Nu när Ubuntu kör på Unity så anväder jag hellre Xubuntu eller Ubuntu med LXDE som skrivbordsmiljö. Xubuntu kör Xfce som skrivbordsmiljö som är utan allt ögongodis som Unity har,, helt enkelt lite mer klassiskt Linux-aktigt. Om du vill köra hardcore så kör på gamla hederliga Debian (som Ubuntu är baserat på). Kör du med första DVDn så kommer du förmodligen ändå få saker att göra med terminalen. Kör du med första CDn så kommer du garanterat få jobba på i terminalen! Live and learn, liksom..
Blitzenkrieger är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb