Verktyg Visningsval
2012-06-29, 11:08   #1

jangs

Medlem

jangss avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2004

Problem att rippa vissa skivor med abcde

Jag har problem med att vissa skivor inte går att rippa med abcde, större delen av min musiksamling har gått utan problem men en handfull skivor går helt enkelt inte. De verkar inte gå att spela korrekt i vlc heller (galet brusigt, vilket de andra skivorna inte har), de går utan problem i min cdspelare för övrigt.

Den lyckas läsa skivan och hämta spårinfo så det är bara själva rippningen abcde stannar på.
Jag har försökt att läsa manualen samt googla om drm, fel på sektorer etc men hittar inget.

ubuntu 12.04
abcde v2.4.2

Kan det vara cd-läsaren i datorn som är av de billigaste slaget eller är det mjukvaruproblem med drm eller liknande?

Edit-löst:
Det går att rippa med iTunes och sedan konvertera till flac.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1500430

Senast redigerad av jangs 2012-07-11 klockan 21:48.
jangs är inte uppkopplad
2012-06-29, 11:23   #2

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Det kanske är CD-skivor med kopieringsskydd. Jag vet att jag köpte en sådan en gång som inte gick att spela på de flesta CD-spelare jag hade vid tillfället. Lyckades dock rippa skivan till datorn efter krångel och kunde bränna ut en kopia utan skydd till slut.

Dels bör det stå på fodralet att det är en skiva med DRM, och dels så får dessa skivor inte ha Compact Disk-loggan då de inte följer Philips standard för Audio CD-formatet.

Just att avspelningen blir brusig tyder på detta. Hade det varit repiga skivor eller allmänt kass läsning så hade det blivit andra digitala artefakter i ljudet.

EDIT: Kan nämna något om tips för att kunna rippa dem: det går ofta inte att läsa av skivorna med mer "ordentliga" avläsningsmetoder som cdparanoia och liknande bibliotek använder då dessa skivor egentligen inte är giltiga CD-skivor. Däremot kan det gå att få en analog ström av ljudet och spela in den i stället. I programmet EAC så heter detta "Burst mode", och är i vanliga fall inte rekommenderat då det inte skapar en perfekt digital kopia, men det var så jag löste rippningen i mitt fall. Kan nämna att det gällde skivan "Room on fire" med The Strokes, vilket också spikar året jag gjorde detta till 2003, om det är någon som är intresserad :-) . Att det var 9 år sedan gör också att jag inte har alla detaljer färskt i minnet.

Senast redigerad av phz114n 2012-06-29 klockan 11:28.
phz114n är uppkopplad nu
2012-06-29, 14:57   #3

jangs

Medlem

jangss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phz114n Visa inlägg
Det kanske är CD-skivor med kopieringsskydd. Jag vet att jag köpte en sådan en gång som inte gick att spela på de flesta CD-spelare jag hade vid tillfället. Lyckades dock rippa skivan till datorn efter krångel och kunde bränna ut en kopia utan skydd till slut.

Dels bör det stå på fodralet att det är en skiva med DRM, och dels så får dessa skivor inte ha Compact Disk-loggan då de inte följer Philips standard för Audio CD-formatet.

Just att avspelningen blir brusig tyder på detta. Hade det varit repiga skivor eller allmänt kass läsning så hade det blivit andra digitala artefakter i ljudet.

EDIT: Kan nämna något om tips för att kunna rippa dem: det går ofta inte att läsa av skivorna med mer "ordentliga" avläsningsmetoder som cdparanoia och liknande bibliotek använder då dessa skivor egentligen inte är giltiga CD-skivor. Däremot kan det gå att få en analog ström av ljudet och spela in den i stället. I programmet EAC så heter detta "Burst mode", och är i vanliga fall inte rekommenderat då det inte skapar en perfekt digital kopia, men det var så jag löste rippningen i mitt fall. Kan nämna att det gällde skivan "Room on fire" med The Strokes, vilket också spikar året jag gjorde detta till 2003, om det är någon som är intresserad :-) . Att det var 9 år sedan gör också att jag inte har alla detaljer färskt i minnet.
Tack för ditt svar men 2/3 har faktiskt CD-loggan men ingen har någon text om DRM på omslag eller skiva.

Kuriosa är alltid kul

My Chemical Romance - Three Cheers For Sweet Revenge: Har loggan och går att spela men inte rippa
My Chemical Romance - The Black Parade: Har loggan, går inte att spela, ger segmenteringsfel vid försök att rippa
Muse - Origin Of Symmetry: Har inte loggan, går inte att spela eller rippa

Ska prova med en annan dator senare om det kan hjälpa, tråkigt om det skulle visa sig omöjligt pga drm. Man köper ju ändå cd-skivor just för att kunna ha musiken i bra kvalitet.
jangs är inte uppkopplad
2012-06-29, 17:00   #4

It-nisse

Medlem

It-nisses avatar

Plats: root

Registrerad: jan 2004

Sorry om någon tar illa upp men om jag har köpt en musikcd så tycker jag att jag ska kunna rippa skivan om jag vill annars ser jag mig om efter andra lösningar
It-nisse är inte uppkopplad
2012-06-29, 17:07   #5

sp1k3n

Medlem

sp1k3ns avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2009

Om du har Windows som OS, har du provat att rippa med något annat program?
http://www.foobar2000.org/
Asus P8Z68 DELUXE - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1600MHz 16GB - Asus EAH6870 1GB OC DirectCU - Corsair AX850 - Noctua NH-U12P Push-Pull - Samsung SSD 830 256GB - Asus Blu-ray BW-12B1LT - fractal design Arc - Eizo Foris FS2333 - Windows 8 64-bit -  OSX Lion 10.7.5
sp1k3n är inte uppkopplad
2012-06-29, 19:35   #6

NoWin

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: apr 2009

Prova Sound Juicer finns i programförråden för Ubuntu
NoWin är inte uppkopplad
2012-06-30, 17:21   #7

jangs

Medlem

jangss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sp1k3n Visa inlägg
Om du har Windows som OS, har du provat att rippa med något annat program?
http://www.foobar2000.org/
Jag provade Foobar och rippa och spela (de rippade filerna) i windows gick utan problem, när jag däremot skulle spela musiken i Ubuntu började det spraka igen, oavsett om jag rippade till flac eller wav.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NoWin Visa inlägg
Prova Sound Juicer finns i programförråden för Ubuntu
Sound juicer bara kraschar för mig tyvärr.
jangs är inte uppkopplad
2012-06-30, 17:49   #8

Fnorken

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jangs Visa inlägg
Jag provade Foobar och rippa och spela (de rippade filerna) i windows gick utan problem, när jag däremot skulle spela musiken i Ubuntu började det spraka igen, oavsett om jag rippade till flac eller wav.
Spännande fenomen! Blir det så även om du rippar en "bra" skiva i Foobar och spelar upp filerna i Ubuntu?
Fnorken är inte uppkopplad
2012-07-01, 22:55   #9

a544jh

Medlem

Plats: Esbo, Finland

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jangs Visa inlägg
Kanske något med ljudkortet i så fall.. Hade liknande problem på Ubuntu med mitt interna, testa med ett externt om du har, jag använder en USB dongel som brukar följa med headset.
a544jh är inte uppkopplad
2012-07-02, 10:01   #10

jangs

Medlem

jangss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fnorken Visa inlägg
Spännande fenomen! Blir det så även om du rippar en "bra" skiva i Foobar och spelar upp filerna i Ubuntu?
hmm, jag måste ha testat på tok för snabbt för nu gick det inte. Det sprakar i windows (vlc och foobar) med de "dåliga" skivorna men fungerar med de bra, samma för både ubuntu och windows.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av a544jh Visa inlägg
Kanske något med ljudkortet i så fall.. Hade liknande problem på Ubuntu med mitt interna, testa med ett externt om du har, jag använder en USB dongel som brukar följa med headset.
Jag använder ett extern ljudkort (Nuforce Icon HDP) och det fungerar bra både för youtube, wine, MPD (de vettiga skivorna) och vlc så jag tror faktiskt inte att det är problem med ljudkortet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phz114n Visa inlägg

testade EAC nu också och det fungerade bättre men tyvärr fungerade det inte helt så några låtar blev bra och andra blev halvbra.
jangs är inte uppkopplad
2012-07-11, 18:48   #11

the squonk

Medlem

the squonks avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

k3b har klarat skivor för mig som inga andra program klarat, därmed inte sagt att det klarar dina ...
the squonk är inte uppkopplad
2012-07-11, 21:47   #12

jangs

Medlem

jangss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av the squonk Visa inlägg
k3b har klarat skivor för mig som inga andra program klarat, därmed inte sagt att det klarar dina ...
k3b fungerade tyvärr inte heller.

Problemet är dock löst, det fungerar att rippa med iTunes på min gamla mac och sedan konvertera från apple lossless till flac med hjälp av ffmpeg.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1500430
jangs är inte uppkopplad
2012-07-14, 17:49   #13

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Rubyripper brukar funka bra på Linux. Men det är inte så att skivorna är repiga?
2012-07-23, 09:24   #14

jangs

Medlem

jangss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ronnylov Visa inlägg
Rubyripper brukar funka bra på Linux. Men det är inte så att skivorna är repiga?
Nej skivorna var inte repiga. I så fall borde de väl inte gå att läsa alls? De går att spela i cd-spelare samt att rippa (med andra program än abcde) men får väldigt mycket distorsion när de rippade filerna spelades.
jangs är inte uppkopplad
2012-07-23, 10:45   #15

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

När man spelar en skiva i en CD-spelare snurrar den betydligt långsammare än när man rippar den i datorn. Därför kan det fungera bra att spela upp skivan även om den är lite repig. Din gamla Mac kanske har långsammare/bättre CD-läsare? Kan vara skillnader mellan olika CD-läsare då det funkar bra i en läsare så kan det ändå krångla i en annan.
2012-07-23, 13:31   #16

0p

Medlem

0ps avatar

Plats: Göteborg/Hisingen

Registrerad: aug 2008

Man kan ju ställa ner hastigheten vid rip till 1xspeed eller kanske 2x om det är skivor som man har problem med.
SYS1: ASUS P5Q-SE2 | Q9550 2.8Ghz @ 3.8Ghz | Thermalright Ultra 120eXtreme | 4GB Kingston Dominator PC8500 DDR2 | Corsair TX 650 | FD Define R3 Artic White | XFX GTX 285 BE | Benq G2420HD 24" WS | Intel SSD 335 240GB
SYS3: Gigabyte GA-EP35-DS3 | Q9650 @ 3.6Ghz | Thermalright Ultra 120eXtreme | 4GB Kingston HyperX PC8500 DDR2 | CM RP 450 | FD Define R3 Artic White # iPhone 4S 64GB 5.0.1
0p är inte uppkopplad
Sök jobb