Det kanske är CD-skivor med kopieringsskydd. Jag vet att jag köpte en sådan en gång som inte gick att spela på de flesta CD-spelare jag hade vid tillfället. Lyckades dock rippa skivan till datorn efter krångel och kunde bränna ut en kopia utan skydd till slut.
Dels bör det stå på fodralet att det är en skiva med
DRM, och dels så får dessa skivor inte ha
Compact Disk-loggan då de inte följer Philips standard för Audio CD-formatet.
Just att avspelningen blir brusig tyder på detta. Hade det varit repiga skivor eller allmänt kass läsning så hade det blivit andra digitala artefakter i ljudet.
EDIT: Kan nämna något om tips för att kunna rippa dem: det går ofta inte att läsa av skivorna med mer "ordentliga" avläsningsmetoder som cdparanoia och liknande bibliotek använder då dessa skivor egentligen inte är giltiga CD-skivor. Däremot kan det gå att få en analog ström av ljudet och spela in den i stället. I programmet EAC så heter detta "Burst mode", och är i vanliga fall inte rekommenderat då det inte skapar en perfekt digital kopia, men det var så jag löste rippningen i mitt fall. Kan nämna att det gällde skivan "Room on fire" med The Strokes, vilket också spikar året jag gjorde detta till 2003, om det är någon som är intresserad :-) . Att det var 9 år sedan gör också att jag inte har alla detaljer färskt i minnet.