Debian, då jag gillar dess bakomliggande idéer (
Debian Social Contract sammanfattar det mesta), samtidigt som det trots allt är fullt funktionellt (för mig). Det är en drivande distribution och har så varit i många år (tillsammans med Slackware de äldsta fortfarande aktiva distributioner (Slackware är äldre med en månad...)). Den vilar på en så pass stabil grund att den ofta används som bas till nya distributioner, se t ex lex Ubuntu och i sin tur
dess derivat.
Jag tror att
- deras strävan efter att finnas på många arkitekturer,
- att stödja olika kärnor (Linux, FreeBSD, Hurd) och
- deras allmänt no-nonsense-hållning i många sakfrågor som ibland ses som löjligt icke-pragmatisk (inte riktigt RMS-hårt, och han tycker inte Debian är "tillräckligt" hårda :-) )
alla är beståndsdelar som hjälper till att bygga en så välfungerande distribution som möjligt. Att de lägger tid på att fixa exotiska specialfall ("Jag vill köra ditt program i Debian GNU/kFreeBSD på min brödrost, men det kompilerar inte!") bidrar till allmän kodkvalité, verkar utvecklande för de som sköter om koden, och en uttalad tanke med projektet är att alltid vidarebefordra denna kunskap uppströms.
Jag ser detta som ett sätt att se till att onödig dubblering av arbetsinsatser minimeras (en av mina största anledningar till att förespråka öppen källkod). Ibland fungerar detta bättre, ibland sämre, men så är det med allt.
Vad kunde vara bättre?
Ur mitt personliga användarperspektiv så är freeze-perioden tråkig då den "spiller över" även på unstable-grenen, som stannar upp. Detta är främst ett resultat av att tiden koncentreras på andra saker, så det är förståeligt och något annat skulle gått ut över den stabila grenen, som trots allt är basen för att Debian har så gott rykte och bred utspridning. Så: ännu mer folk och ännu mer tid hade gjort Debian bättre, surprise surprise.
Tidigare har Debianreleaser släppts enligt "it's done when it's done"-principen, och väntat till bug count har varit på 0 innan releasen annonserats. Nu kommer de anta en mer tidsbaserad releasecykel av många (bra) anledningar. Jag tror detta kommer vara främst positivt, men det får vi se.
(Jag använder även Ubuntu/Fedora/Scientific Linux/RHEL på andra ställen, så jag "vägrar" inte använda något annat än Debian, men det är min föredragna dist på hemdatorn.)