Verktyg Visningsval
2012-08-09, 10:06   #1

lillen99

Medlem

lillen99s avatar

Plats: Norrland

Registrerad: dec 2011

Linux på server datorn?

Hej!
Tänkte bygga en server dator åt en minecraft server nu men operativsystemet är ju lite sisådär...
Jag har en hårddisk som har Windows Xp på men den kommer troligen inte boota på det nya moderkortet?
Så funderares på Linux!
Hur fungerar det är det bättre än Windows i minecraft server?
Är det gratis?
Vart får man tag på det och hur gör man när man ska lägga in det isåfall?
För vill ju inte punga ut 1200:- för Windows när datorn inte komme vara märkvärdig...

Tack på förhand!

Mvh: Eric
lillen99 är uppkopplad nu
2012-08-09, 10:19   #2

rasmusus92

Medlem

rasmusus92s avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jun 2012

Ubuntu är gratis och lätt att använda Ubuntu.com bara att ladda ner det ska gå att ha minecraft server på det kom inte ihåg hur man gjorde exakt men notch har vad jag mins linux version på minecraft servern som man kan ladda ner.
rasmusus92 är inte uppkopplad
2012-08-09, 10:27   #3

Weuffelhjaern

Medlem

Weuffelhjaerns avatar

Plats: Nottingham

Eller MineOS CRUX som är baserat på Linux för just Minecraft.
Weuffelhjaern är inte uppkopplad
2012-08-09, 10:29   #4

Otur

Medlem

Plats: Grid 56'N, 14'E

Registrerad: feb 2002

stabillitet skijer inte mycket mellan windows och linux eftersom det är java-baserat.

Det är antagligen lite krångligare för dig som är grön att administrera, men gratis är gott. sök på ubuntu minecraft server, bör finnas massor med info.

EDIT: se där, fanns ju en anpassad dist för minecraft.
2012-08-09, 10:29   #5

Commander

Medlem

Commanders avatar

Plats: Malmö

Registrerad: jun 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lillen99 Visa inlägg
Hej!
Tänkte bygga en server dator åt en minecraft server nu men operativsystemet är ju lite sisådär...
Jag har en hårddisk som har Windows Xp på men den kommer troligen inte boota på det nya moderkortet?
Så funderares på Linux!
Hur fungerar det är det bättre än Windows i minecraft server?
Är det gratis?
Vart får man tag på det och hur gör man när man ska lägga in det isåfall?
För vill ju inte punga ut 1200:- för Windows när datorn inte komme vara märkvärdig...

Tack på förhand!

Prestandan att hantera små filer skall vara bättre men kommer inte ihåg nu hur maps sparades längre. Flesta Linux Distros är gratis och fria så bara hitta det man tycker om eller följa fåren och välja Ubuntu. McMyAdmin är ett fint program för minecraft server gratis till 8 personer och kostar dock om du vill ha mer.
||- Arch -||- Asus M4A79T-Deluxe -||- Corsair Vengance 8GiB DDR3 8-8-8-24-1T 1600Mhz -||- AMD Phenom II 965BE C2 @ 3.7GHz -||- nVidia Zotac 670 AMP -||- Corsair Force 120 Firmware 2.0 -||- 2xWD RaptorX 150GiB + WD Caviar Black 1TiB -||- CM 1000Watts -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Commander är inte uppkopplad
2012-08-09, 10:46   #6

lillen99

Medlem

lillen99s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rasmusus92 Visa inlägg
Ubuntu är gratis och lätt att använda Ubuntu.com bara att ladda ner det ska gå att ha minecraft server på det kom inte ihåg hur man gjorde exakt men notch har vad jag mins linux version på minecraft servern som man kan ladda ner.
Tack för infon!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Weuffelhjaern Visa inlägg
Eller MineOS CRUX som är baserat på Linux för just Minecraft.
Okej tack!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Otur Visa inlägg
stabillitet skijer inte mycket mellan windows och linux eftersom det är java-baserat.

Det är antagligen lite krångligare för dig som är grön att administrera, men gratis är gott. sök på ubuntu minecraft server, bör finnas massor med info.

EDIT: se där, fanns ju en anpassad dist för minecraft.
Tack för infon!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Commander Visa inlägg
Prestandan att hantera små filer skall vara bättre men kommer inte ihåg nu hur maps sparades längre. Flesta Linux Distros är gratis och fria så bara hitta det man tycker om eller följa fåren och välja Ubuntu. McMyAdmin är ett fint program för minecraft server gratis till 8 personer och kostar dock om du vill ha mer.
Okej tack!
Men nu är de ju så eftersom jag bara byggt datorer med Windows som man pluggar in i CD'n och så är det klart!
Hur ska jag göra nu?
Ska jag ladda ner det och lägga på Hårddisken och plugga in eller lägga det på en CD spelare och plugga in?

2012-08-09, 10:53   #7

lillen99

Medlem

lillen99s avatar

Hej igen!
Undrar även om det går att koppla ur skärmen medans datorn hostar Servern?
Sedan kan man ha en kabel från routern till en switch som sedan går till server datorn och går till min dator?
Min dator är aldrig på 24/7!

2012-08-09, 11:02   #8

Otur

Medlem

Plats: Grid 56'N, 14'E

Registrerad: feb 2002

administration sker ju via web-ui i mineOS som länkats ovan så det är tänkt att man bara ska ha en burk med ström+nätverk. annars kan man fjärrstyra vilken *nix burk som helst som har SSH installerat.

så ja, skärm behöver du ingen.
2012-08-09, 11:06   #9

lillen99

Medlem

lillen99s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Otur Visa inlägg
administration sker ju via web-ui i mineOS som länkats ovan så det är tänkt att man bara ska ha en burk med ström+nätverk. annars kan man fjärrstyra vilken *nix burk som helst som har SSH installerat.

så ja, skärm behöver du ingen.
Ookej känner mig trög nu:
Kan ni/du berätta hur man gör exakt från att man byggt burken utan att starta den!
Ursäktar min tröghet

2012-08-09, 11:54   #10

=JoNaZ=

Medlem

Plats: Växjö

Registrerad: sep 2002

http://www.ubuntu.com/download/server
=JoNaZ= är inte uppkopplad
2012-08-09, 16:44   #11

HP-X

Medlem

Registrerad: aug 2005

Citat:
Kan ni/du berätta hur man gör exakt från att man byggt burken utan att starta den!
Ursäktar min tröghet

Nu vet jag inte vilken distribution du har valt, om mineOS eller vad det nu hette, så bör du kolla närmare på deras sida hur du kommer åt administrationsgränssnittet. Vill du däremot använda terminal så är det som andra nämnt SSH du normalt sett använder. För att ansluta med SSH från en windowsmaskin (som jag antar är fallet) så kan du använda putty för att ansluta till servern.

Ett tips är att ställa servern på statisk ip om du har den möjligheten.
HP-X är inte uppkopplad
2012-08-09, 16:54   #12

Kleiner

Medlem

Kleiners avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursäktar min tröghet

Använd någon form av Live USB creator, antingen Unetbootin eller Linux Live USB Creator för att lägga in .iso filen på ett USB-minne och göra den bootbar. Alternativt så bränner du ut .ison på en skiva med valfritt program, kan rekommendera CdBurnerXP, gratisprogram det också
Kleiner är inte uppkopplad
2012-08-12, 18:42   #13

lillen99

Medlem

lillen99s avatar

Frågar nu om man kan köra Ubuntu Desktop?
Känns lite bättre då datorn kanske kommer göra annat i framtiden

2012-08-12, 20:09   #14

Letrix

Medlem

Letrixs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2005

Självklart kan du göra det.

Väljer att installera Ubuntu server så kan du i framtiden enkelt installera hela Ubuntu's desktop miljö med det enkla kommandot 'sudo apt-get install ubuntu-desktop'.

All konfigurering och hantering av minecraft servern kommer göras i cli, så du kommer inte tjäna något på att köra Ubuntu desktop från början. Om du dessutom bestämmer dig för att inte använda den till annat i framtiden så kommer du inte sitta där med en grafisk miljö helt i onödan.
2012-08-12, 20:11   #15

lillen99

Medlem

lillen99s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Letrix Visa inlägg
Självklart kan du göra det.

Väljer att installera Ubuntu server så kan du i framtiden enkelt installera hela Ubuntu's desktop miljö med det enkla kommandot 'sudo apt-get install ubuntu-desktop'.

All konfigurering och hantering av minecraft servern kommer göras i cli, så du kommer inte tjäna något på att köra Ubuntu desktop från början. Om du dessutom bestämmer dig för att inte använda den till annat i framtiden så kommer du inte sitta där med en grafisk miljö helt i onödan.
Du verkar kunna detta skickar dig ett pm!

2012-08-12, 21:24   #16

a544jh

Medlem

Plats: Esbo, Finland

Registrerad: aug 2007

Har en minecraftsever med ubuntu-server, fungerar kanon!
a544jh är inte uppkopplad
2012-08-12, 21:25   #17

lillen99

Medlem

lillen99s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av a544jh Visa inlägg
Har en minecraftsever med ubuntu-server, fungerar kanon!
Hej!
Vad ska jag ha 32bit eller 64 bit?
På Linux Desktop

Ps: 8GB RAM Intel i5 750
2012-08-12, 21:39   #18

bubbleq

Medlem

Plats: Stenungsund

Registrerad: sep 2009

Citat:
Hej!
Vad ska jag ha 32bit eller 64 bit?
På Linux Desktop

Ps: 8GB RAM Intel i5 750
För att använda all ram du har satt i datorn borde du välja 64bit då 32bit bara stödjer ~3GB. Dock vet jag inte om detta är sant för linux men med windwos är det så^^
Men se upp och kolla att minecraft servermjukvaran är bra skriven för 64bit, så att den verkligen utnyttjar det. För om den inte gör det kanske till och med 32bit är ett bättre val genemot det överblivna ramet.
2012-08-12, 22:45   #19

a544jh

Medlem

Plats: Esbo, Finland

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bubbleq Visa inlägg
För att använda all ram du har satt i datorn borde du välja 64bit då 32bit bara stödjer ~3GB. Dock vet jag inte om detta är sant för linux men med windwos är det så^^
Men se upp och kolla att minecraft servermjukvaran är bra skriven för 64bit, så att den verkligen utnyttjar det. För om den inte gör det kanske till och med 32bit är ett bättre val genemot det överblivna ramet.
Den rullar på Java så det är inga problem
a544jh är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb