Verktyg Visningsval
2012-08-09, 11:51   #1

samiranta

Medlem

Plats: uppsala

Registrerad: jan 2008

WoW och Wine

Hej, kör just nu windows på min stationära speldator och Ubuntu på min lilla craptop.
Jag vill byta till Ubuntu även på speldatorn, jag spela ENBART WoW.

Till min fråga, om jag nu får WoW att flyta fint och fungera problemfritt på en Ubuntulåda kommer jag då
behöva krånga om och om igen för varje gång det släpps en patch eller liknande eller kommer det att fortsätta fungera som innan?

Ni som använder Ubuntu och spelar WoW får gärna dela med er av era erfarenheter, jag har sökt och letat i forumet men det finns liksom aldrig ett riktigt bra svar på hur det fungerar, alla säger lite olika.

Jag vet redan nu att Linux inte är ett optimalt spelsystem, men är så trött på att windows växer, tar plats osv när jag bara har en SSD på 128 gig
2012-08-09, 12:00   #2

Elghinnarisa

Medlem

Elghinnarisas avatar

Plats: Svenstavik

Registrerad: jan 2010

http://appdb.winehq.org/objectManage...ation&iId=1922
Kan du kolla lite om du inte redan gjort. Nu va det ifs länge sen jag prövade WoW i wine (TBC tiden) men det fungerade fint då för mig allafall.
2012-08-09, 12:02   #3

Json_81

Medlem

Plats: Romelanda

Registrerad: nov 2009

Det är några år sedan jag spelade WoW i ubuntu via wine, men det fungerade ypperligt. Prestandaskillnaden mot windows var försumbar. Tror knappast det fungerar sämre nu.

När jag spelade var det dock viktigt med nvidia-grafikkort, AMD/ATI fungerade oftast uselt, om alls men deras drivrutiner kanske blivit bättre.
2012-08-09, 12:08   #4

samiranta

Medlem

Plats: uppsala

Registrerad: jan 2008

Underbart, tack för snabba svar. Jag har kollat på nätet men helt missat det du länkade. Det mesta verkar ju fungera bra, och deras testdator va relativt slö. Ger det en chans, tack än en gång
2012-08-09, 12:09   #5

SWE|OggE

Hedersmedlem

SWE|OggEs avatar

Plats: Växjö

Registrerad: mar 2007

Tyvärr har blizzard droppat det tidigare "opengl"-läget, vilket gör att man är tvungen att köra med directx som ger något sämre prestanda, dock snyggare grafik.

Mina erfarenheter av WoW under Wine är att det går utan några större problem, du kan behöva slå av "desktop-effects" för att undvika screentearing. Prestandan vid vanlig Questing & Dungeons är mycket bra, däremot går spelet betydligt tyngre vid raid eller BG's.

Nvidia-grafikkort är att föredra under Linux, bättre drivrutiner.
SWE|OggE är inte uppkopplad
2012-08-09, 13:48   #6

Json_81

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE Visa inlägg
Tyvärr har blizzard droppat det tidigare "opengl"-läget, vilket gör att man är tvungen att köra med directx som ger något sämre prestanda, dock snyggare grafik.
Källa på det? Googlade snabbt men såg inget.
Låter märkligt eftersom det kör opengl i OS X.
2012-08-09, 14:18   #7

SWE|OggE

Hedersmedlem

SWE|OggEs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Json_81 Visa inlägg
Källa på det? Googlade snabbt men såg inget.
Låter märkligt eftersom det kör opengl i OS X.
Här är en tråd där det diskuteras:
http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/2723296065

Mac kör något som heter GLL numera, en rewrite på openGL. Går ej använda i linux.

Sätter du opengl i configfilen händer inget.

EDIT:
http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/3657426477
2012-08-09, 14:37   #8

Json_81

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE Visa inlägg
Här är en tråd där det diskuteras:
http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/2723296065

Mac kör något som heter GLL numera, en rewrite på openGL. Går ej använda i linux.

Sätter du opengl i configfilen händer inget.

EDIT:
http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/3657426477
Där ser man. Nu när du säger det låter det där med GLL bekant, tror det var när Lion kom?
Vill minnas att man fick hyffsat mycket bättre prestanda genom att ändra till det.
Jag trodde dock bara det var en nyare version av opengl.
2012-08-09, 17:09   #9

SWE|OggE

Hedersmedlem

SWE|OggEs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Json_81 Visa inlägg
Där ser man. Nu när du säger det låter det där med GLL bekant, tror det var när Lion kom?
Vill minnas att man fick hyffsat mycket bättre prestanda genom att ändra till det.
Jag trodde dock bara det var en nyare version av opengl.
Något sådant, står att det är en rewrite på WoWwiki. Något i stilen DX9 -> 11 kanske? Tråkigt för oss som kör Linux i vilket fall.
2012-08-09, 18:58   #10

Chrippa

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2003

Möjligt att OpenGL är borta från OS X-klienten, men i Windows-versionen finns det fortfarande kvar. Går att använda genom att lägga till det här i WTF/Config.wtf:

SET gxApi "OpenGL"

Men DX9 funkar ungefär lika bra som OpenGL och är snyggare. Går t.ex inte att använda vatteneffekten i OpenGL.
Chrippa är inte uppkopplad
2012-08-10, 20:17   #11

Scirocco

Medlem

Sciroccos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: jul 2001

OpenGL är fortfarande lite snabbare men saknar en del effekter. Det är lika bra att köra standardläge nuförtiden, prestandan är lite sämmre än i Windows men har du en hyffsad dator spelar det ingen roll, det är inte direkt ett krävande spel.
Scirocco är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb