Verktyg Visningsval
2012-09-04, 22:50   #1

jimih

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2009

Linux-distro/skrivbordsmiljö likt windows 7?

Jag har köpt loss min gamla jobb-laptop och har tänkt testa köra Linux på den, men jag skulle behöva hjälp att väja distro/skrivbordsmiljö. Jag tycker windows 7 har många klockrena visuella saker som jag vill ha även i Linux. Någon som har koll på vad jag ska välja för distribution för att få dessa?
  1. Huvudmeny och "statusmeny" (klocka, nätverk m.m) i botten, smal remsa med små ikoner
  2. Ingen "launcher" eller annan OS-meny fixerad till vänster/höger eller top
  3. Firefox (och gärna andra program också, men Firefox är viktigast) ska kunna visas utan vare sig vanlig topmeny eller övre "title bar"
  4. Om ett fönster är maximerat ska man kunna stänga det genom att dra musen upp till översta högra hörnet och sen klicka, dvs det ska inte göra något om man råkar dra musen "lite för långt"

Punkt 1 och 2 har jag sett flera distar som har (jag har tittat på diverse skärmdumpar), men 3:an verkar lite värre med, och samtidigt svårare att verifiera utan att testa varje enskild dist. Jag testade nyligen Linux Mint 13 Cinnamon med en LIVE-usb, men jag lyckas inte fixa till punkt 3. Sen vet jag inte om det är för att jag inte vet hur man konfigurerar denna distro, eller om den bara inte har stöd för det.

Om ni undrar vad jag menar med punkt 3 så se denna bild:

http://farm6.static.flickr.com/5216/...f652beb3_o.png

Jag vill alltså ha flikarna i princip kant i kant med skärmens övre kant (om Firefox är maximerat). Några få pixlars mellanrum går bra, så länge det går att ha musen så långt upp det går på skärmen och samtidigt klicka på en flik för att välja den (detta gör att det går betydligt snabbare att klicka på en flik, iom att man inte behöver vara så noga i höjdled, samma princip som gäller för punkt 4).

Tips/förslag?

/Jimi
jimih är inte uppkopplad
2012-09-04, 23:05   #2

DavidtheDoom

Medlem

DavidtheDooms avatar

Plats: Växjö

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jimih Visa inlägg
Jag har köpt loss min gamla jobb-laptop och har tänkt testa köra Linux på den, men jag skulle behöva hjälp att väja distro/skrivbordsmiljö. Jag tycker windows 7 har många klockrena visuella saker som jag vill ha även i Linux. Någon som har koll på vad jag ska välja för distribution för att få dessa?
  1. Huvudmeny och "statusmeny" (klocka, nätverk m.m) i botten, smal remsa med små ikoner
  3. Firefox (och gärna andra program också, men Firefox är viktigast) ska kunna visas utan vare sig vanlig topmeny eller övre "title bar"
  4. Om ett fönster är maximerat ska man kunna stänga det genom att dra musen upp till översta högra hörnet och sen klicka, dvs det ska inte göra något om man råkar dra musen "lite för långt"

Punkt 1 och 2 har jag sett flera distar som har (jag har tittat på diverse skärmdumpar), men 3:an verkar lite värre med, och samtidigt svårare att verifiera utan att testa varje enskild dist. Jag testade nyligen Linux Mint 13 Cinnamon med en LIVE-usb, men jag lyckas inte fixa till punkt 3. Sen vet jag inte om det är för att jag inte vet hur man konfigurerar denna distro, eller om den bara inte har stöd för det.

Jag vill alltså ha flikarna i princip kant i kant med skärmens övre kant (om Firefox är maximerat). Några få pixlars mellanrum går bra, så länge det går att ha musen så långt upp det går på skärmen och samtidigt klicka på en flik för att välja den (detta gör att det går betydligt snabbare att klicka på en flik, iom att man inte behöver vara så noga i höjdled, samma princip som gäller för punkt 4).

Tips/förslag?

/Jimi
3. Tryck F11?
4. Ubuntu?
5% Rabatt på CDON|Fraktfritt Inet|Min Bygglogg - Aurora
DavidtheDoom är inte uppkopplad
2012-09-04, 23:20   #3

Cecar

Medlem

Cecars avatar

Plats: Stenungsund

Registrerad: mar 2009

Testa SolusOS.

www.solusos.com.

Skickades från m.sweclockers.com
Cecar är inte uppkopplad Folding
2012-09-04, 23:24   #4

jimih

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DavidtheDoom Visa inlägg
3. Tryck F11?
Nej, jag vill inte ha fullskärmsläge, utan vill fortfarande se os'ets huvudmeny längst ner, och vill även fortfarande se firefoxs tabbar. Fullskärmsläget kan vara bra ibland, men inget jag vill ha aktivt hela tiden.

Citat:
4. Ubuntu?
Menar du att man kan konfa Ubuntu så att man får till dessa punkter? Isåfall får du gärna berätta hur. Jag har testat ubunto 12 (live-usb), och den "bröt" mot alla dessa punkter såvitt jag kunde se.
jimih är inte uppkopplad
2012-09-04, 23:36   #5

jimih

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cecar Visa inlägg
Testa SolusOS.

www.solusos.com.

Tack för tipset, det hade jag aldrig hört talas om tidigare. Så det "stödjer" alla dessa punkter? Jag tänker speciellt på punkt 3, då jag inte kan se någon skärmdump som visar på detta.
jimih är inte uppkopplad
2012-09-04, 23:41   #6

Elgot

Moderator

Elgots avatar

Plats: Linköping

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cecar Visa inlägg
Testa SolusOS.
Skall det verkligen vara någon skillnad; de verkar ju köra firefox och gnome som alla andra...
Den enklaste lösningen är nog att byta till chrome.
Elgot är uppkopplad nu
2012-09-04, 23:47   #7

MrTall

Medlem

MrTalls avatar

Plats: http://localhost

Registrerad: jan 2012

Linux Mint?
Cpu Kylare: Thermalright Silver Arrow
MrTall är inte uppkopplad
2012-09-04, 23:50   #8

jimih

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrTall Visa inlägg
Linux Mint?
Du läste inte mitt inlägg? Eller menar du en annan variant av Mint än den jag skrev att jag redan testat? Utveckla gärna

Senast redigerad av jimih 2012-09-04 klockan 23:58.
jimih är inte uppkopplad
2012-09-04, 23:58   #9

DavidtheDoom

Medlem

DavidtheDooms avatar

Citat:
Nej, jag vill inte ha fullskärmsläge, utan vill fortfarande se os'ets huvudmeny längst ner, och vill även fortfarande se firefoxs tabbar. Fullskärmsläget kan vara bra ibland, men inget jag vill ha aktivt hela tiden.

Menar du att man kan konfa Ubuntu så att man får till dessa punkter? Isåfall får du gärna berätta hur. Jag har testat ubunto 12 (live-usb), och den "bröt" mot alla dessa punkter såvitt jag kunde se.
Länge sedan jag körde med Linux Distros men Xubuntu stödde dessa punkter för mig (visserligen 8.04 eller så).

Skulle en docka/list vara ivägen så är det ju bara att plocka bort den/välja dölj. Sedan ligger ju fokus i Fönstret.
Har dock ingen aning om hur XuBuntu har rört sig sedan Ubuntu blev (enligt mig) sämre.

Annars finns ju Linux Mint som även jag tror passar in bäst på det du har i åtanke.
2012-09-05, 00:32   #10

Cecar

Medlem

Cecars avatar

Citat:
Tack för tipset, det hade jag aldrig hört talas om tidigare. Så det "stödjer" alla dessa punkter? Jag tänker speciellt på punkt 3, då jag inte kan se någon skärmdump som visar på detta.
Ja. Det tror jag att det gör. Jag använder det själv och tycker nog att firefox ser ut så. Sitter inte vid den nu så jag är inte helt hundra. Ladda ner och kolla.

2012-09-05, 00:35   #11

Dark Defender

Medlem

Dark Defenders avatar

Registrerad: okt 2004

1 & 2: Jag skulle säga att av dom skrivbordsmiljöer jag känner till så är KDE 4 den som är mest lik windows 7 (dock har jag för mig att KDE 4 släpptes innan windows 7). Testa runt lite själv först mellan olika skrivbords miljöer vet ja. Det kanske visar sig att du tycker bättre om något som inte är så likt win7.

3: Kanske detta är det du letar efter http://www.webupd8.org/2011/03/firef...-bar-like.html
Vet inte om detta fungerar fortfarande dock då detta kom upp då jag googlade lite bara.
Om du letar efter något mer minimalistiskt så skulle jag varmt rekommendera firefox med pentadactyl:
http://5digits.org/pentadactyl/screenshots
Dock måste du lära dig lite för att kunna använda det effektivt. Så om du inte känner för det är det nog inget bra förslag.

4: Tror att det är detta du menar:
http://files.myopera.com/ruario/Pict...gtk3-theme.png
Har inte testa själv. Men det verkar som att detta är ett GTK3 tema som heter "adwaita". Verkar som att det ska finnas i pakethanteraren på alla lite större distros iaf.
Dark Defender är inte uppkopplad
2012-09-05, 00:57   #12

alikiss

Medlem

Registrerad: sep 2012

Lite smådum/jobbig fråga så det är inte så konstigt att du får kassa svar.

Vill du ha något som Windows 7 är ju det mest lämpliga att du installerar just Windows 7, men ändå.

Det finns säkert drösvis med lösningar, förutsatt att du orkar konfigurera dem själv. Men det utgår jag ifrån att du inte orkar/är kapabel till.

Distribution är i princip skitsamma eftersom du antagligen kan utgå ifrån att de mest populära skrivbordsmiljöerna är tillgängliga till samtliga (av de du riskerar testa/de vanligaste iaf..)

Valet handlar inte om distribution utan om fönsterhanterare och konfiguration.

KDE4:
  • Huvudmeny och "statusmeny" (klocka, nätverk m.m) i botten, smal remsa med små ikoner

Ta bort hela panelen om du vill och skapa en ny egen, eller ta bort komponenter och gör om den som redan finns tills den blir vad du vill ha.
  • Ingen "launcher" eller annan OS-meny fixerad till vänster/höger eller top

Högerklicka på launchern och välj Remove this ...
  • Firefox (och gärna andra program också, men Firefox är viktigast) ska kunna visas utan vare sig vanlig topmeny eller övre "title bar"

Vet inte vad du menar med det förstnämnda, utan menylist? Jag antar att du kan välja ett fullskärmsläge. Jag tänker inte sitta och glo igenom Firefox för din skull.
  • Om ett fönster är maximerat ska man kunna stänga det genom att dra musen upp till översta högra hörnet och sen klicka, dvs det ska inte göra något om man råkar dra musen "lite för långt"

System settings - Workspace behavior - Screen edges - Ledsen, de hade visst inte just precis vad du ville ha och vad du råkar använda i Windows 7.

Lösningen får helt enkelt bli att du kör Windows 7. Känns som bra mycket enklare, speciellt för oss andra.

> "Jag vill alltså ha flikarna i princip kant i kant med skärmens övre kant (om Firefox är maximerat). Några få pixlars mellanrum går bra, så länge det går att ha musen så långt upp det går på skärmen och samtidigt klicka på en flik för att välja den (detta gör att det går betydligt snabbare att klicka på en flik, iom att man inte behöver vara så noga i höjdled, samma princip som gäller för punkt 4)."

Jag har aldrig upplevt något problem att klicka i flikarna men jag är ju inte du och kan ju inte bestämma vad du vill ha. Men Windows 7 låter ju som ett förträffligt val om det är Windows 7 du vill ha.

Mongoloidclockers tar visst bort en del tomma linefeedrader men det kan ju inte jag göra så mycket åt.
alikiss är inte uppkopplad
2012-09-05, 01:07   #13

Elgot

Moderator

Elgots avatar

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av alikiss Visa inlägg
Mongoloidclockers tar visst bort en del tomma linefeedrader men det kan ju inte jag göra så mycket åt.
Jag tror att det mest berodde på att du hade glömt en list-tagg.
Elgot är uppkopplad nu
2012-09-05, 01:15   #14

olleb

Medlem

Plats: Trollhättan

Registrerad: dec 2008

Var inte rädd att testa något nytt!
jag tycker att du ska köra ubuntu då det är väldigt lätt att lära sig.

det går att lägga på olika skins som får menyerna att se annorlunda ut, dock så har jag för tillfället glömt vad de heter. har en svag känla att de hette något med Emerald..

Edit: ja, det jag menar heter Emerald. ta en titt på vad som går att göra med det.

Edit 2: hittade följande länkar:
http://www.howtogeek.com/55985/how-t...ike-windows-7/
http://my.opera.com/ubuntunerd1/blog...-like-windows7

googla bara "make ubuntu look like windows 7"...

Senast redigerad av olleb 2012-09-05 klockan 01:25.
olleb är inte uppkopplad
2012-09-05, 01:47   #15

usilusken

Medlem

usiluskens avatar

Plats: Järfälla

Registrerad: nov 2009

Citat:

Tips/förslag?

/Jimi
Strunta i vad folket ovan sagt, de har inte orkat läsa hela din fråga.

I linux måste man skilja på distibution (ubuntu, debian, fedora) och skrivbordsmiljö (KDE, Gnome, XFCE). Vissa distributioner har en skrivbordsmiljö förinstallerad och vissa kommer utan, dvs "DOS"-läge och man får installera skrivbordsmiljö efteråt.

Du borde testa skrivbordsmiljön KDE som är gjort att efterlikna windows.

Vilken distribution som är bäst med KDE vet jag inte, men Ubuntu är en bra början. Skillnaden mellan olika distributioner är på vissa sätt filosofisk och det är nåt man lär sig välja senare. Ubuntu är bra att börja med för där funkar allt utan att du behöver pilla alltför mycket. Ubuntu med KDE heter Kubuntu.

Känner du för att lära dig linux från grunden, testa arch linux
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide
https://wiki.archlinux.org/index.php/KDE
Som du ser är det rätt mycket innan du är igång men du kan anpassa saker nästan precis som du vill ha de.

Sen måste jag nämna PC-BSD som inte är linux utan bygger på FreeBSD
Det klarar att köra linuxprogram men bygger på en annan kärna. Subjektivt (enbart min åsikt här) så är FreeBSD ett stabilare grundsystem, men det har något större problem med drivrutiner än linux. Endast nvidia har vettiga grafikdrivrutiner. Väldigt enkel installer dock, och kommer med de flesta skrivbordsmiljöer men där KDE är den som är mest uppdaterad.

Slutligen, funkar inte KDE för dig (den uppfyller inte dina krav), testa XFCE. Den är inte helt enligt dina krav från början, men går att anpassa så den följer dina kriterier. Bästa dist där är http://xubuntu.org/
Den har dock inte lika mycket grafiskt fluff som KDE, dvs den är lite kantigare och "äldre" utseendemässigt.
snabbguide:
- Ta bort nedre launchern.
- Flytta övre "baren" inkl startknappen och klockan till nederkanten.
- Ändra tema så du får fönsterknappar där du vill ha dem.

Ingen dist ändrar layouten på firefox, vill du som bilden i punkt 3 så ändrar du det i firefox. I övrigt kan ändra skrivbordstema (utseende på fönster) rätt friskt.

Senast redigerad av usilusken 2012-09-05 klockan 01:58.
2012-09-05, 07:34   #16

NoWin

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: apr 2009

Ubuntu och KDE dvs Kubuntu är ingen bra dist, den är mycket segare än Ubuntu.
KDE liknar Windows bara till utseendet, beteendet skiljer mycket.

Med lite energi går det att få Gnome att se ut som Windows om man vill.
Linux Mint är nog den dist som liknar Windows mest "out of the box".
NoWin är inte uppkopplad
2012-09-05, 08:30   #17

DavidtheDoom

Medlem

DavidtheDooms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av usilusken Visa inlägg
<INSERT GOOD EXPLANATION HERE>
Håller helt med, Testa Kubuntu och se om det inte passar dig TS.
Det är lite extra lister precis i början men precis som ovanstående citerad användare säger så är det bara att ta bort dem.
Annars håller jag väl med, vill du ha Windows liknande system varför inte använda windows?

Personligen försöker jag göra windows så lite visuellt störande och lightweight som möjligt så förståendevis är jag knappast den som kan sätta mig in i situationen bäst.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av NoWin Visa inlägg
Ubuntu och KDE dvs Kubuntu är ingen bra dist, den är mycket segare än Ubuntu.
KDE liknar Windows bara till utseendet, beteendet skiljer mycket.

Med lite energi går det att få Gnome att se ut som Windows om man vill.
Linux Mint är nog den dist som liknar Windows mest "out of the box".
Detta är väl extremt subjektivt.
Personligen föredrar jag både Kubuntu och Xubuntu över Ubuntu vilken dag som helst men det är ju bara löjligt att bråka vilken som är bäst då de alla bygger på exakt samma kärna, det är trotts allt bara skrivbordsmiljön som är skillnaderna.
2012-09-05, 08:37   #18

=JoNaZ=

Medlem

Registrerad: sep 2002

Citat:

Det beror ju helt på vilken window manager du kör med? Standard är ju Unity i ubuntu. både gamla Gnome och senaste KDE borde fungera som du vill.
=JoNaZ= är inte uppkopplad
2012-09-05, 08:43   #19

mistard

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: mar 2007

Jag föreslår att du testar Linux Mint igen. Kanske KDE baserade disten, men personligen hade jag inte gett upp så snabbt på Cinnamon. Det är ruskigt snyggt, och en fröjd att arbeta med.

Annars kan jag inte säga mycket annat än att, tex Lubuntu är en väldigt prestanda snål och enkel arbetad dist.
mistard är inte uppkopplad
2012-09-05, 08:58   #20

jimih

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av alikiss Visa inlägg
Lite smådum/jobbig fråga så det är inte så konstigt att du får kassa svar.
Och själv tyckte jag just ditt svar var lite smådumt/jobbigt.
För övrigt så har jag fått flera intressanta svar, som jag absolut inte skulle klassa som kassa.

Citat:
Vill du ha något som Windows 7 är ju det mest lämpliga att du installerar just Windows 7, men ändå.
Nu är du bara löjlig. Jag har identifiera _fyra_ enstaka saker i Windows 7 som jag tycker är klockrena och som jag verkligen vill "få med mig" när jag testar Linux. Men eftersom jag ser _något som helst_ positivt med Windows så bör jag hålla mig kvar i Windows, är det så du menar?

Citat:
Det finns säkert drösvis med lösningar, förutsatt att du orkar konfigurera dem själv. Men det utgår jag ifrån att du inte orkar/är kapabel till.
Och jag utgick ifrån att du inte orkade skriva något konkret alls efter att du börjat ditt inlägg så "anti", men sen överraskade du mig faktiskt lite. Och själv är jag faktiskt inte alls så orkeslös och inkapabel som du antar, men om det finns vissa distar där detta kommer med "out of the box" eller åtminstone är väldigt enkelt att få till så är det ju detta vad jag söker i första hand, och om någon i forumet vet om detta så kanske denne vänliga själ tipsar mig om det. För självklart förstår jag att allt detta _går_ att få till, men jag är inte speciellt intresserad av att ta mig an en omständig lösning om det finns enklare där ute. I det avseendet är jag faktiskt rätt mänsklig.

Citat:
  • Firefox (och gärna andra program också, men Firefox är viktigast) ska kunna visas utan vare sig vanlig topmeny eller övre "title bar"
Vet inte vad du menar med det förstnämnda, utan menylist? Jag antar att du kan välja ett fullskärmsläge. Jag tänker inte sitta och glo igenom Firefox för din skull.
Ah, ser man på, och du anklagar mig för att vara lite orkeslös? Hade du orkat läsa min första inlägg ordentligt hade du sett att jag lagt med en länk till en förklarande skärmdump:

Och fullskärmsläge är som sagt inte det jag är ute efter.

Citat:
  • Om ett fönster är maximerat ska man kunna stänga det genom att dra musen upp till översta högra hörnet och sen klicka, dvs det ska inte göra något om man råkar dra musen "lite för långt"
System settings - Workspace behavior - Screen edges - Ledsen, de hade visst inte just precis vad du ville ha och vad du råkar använda i Windows 7.
Om jag inte minns helt fel så hade Mint Cinnamon detta beteende, däremot sprack det som sagt på min punkt 3 (den om Firefox), men någon vänlig själ tipsade om en lösning för det som jag ska prova.

Citat:
> "Jag vill alltså ha flikarna i princip kant i kant med skärmens övre kant (om Firefox är maximerat). Några få pixlars mellanrum går bra, så länge det går att ha musen så långt upp det går på skärmen och samtidigt klicka på en flik för att välja den (detta gör att det går betydligt snabbare att klicka på en flik, iom att man inte behöver vara så noga i höjdled, samma princip som gäller för punkt 4)."

Jag har aldrig upplevt något problem att klicka i flikarna men jag är ju inte du och kan ju inte bestämma vad du vill ha.

Jag har inte sagt att jag har problem med att klicka på flikarna, men det underlättar så pass mycket att jag vill få till funktionen.

Citat:
Lösningen får helt enkelt bli att du kör Windows 7. Känns som bra mycket enklare, speciellt för oss andra.

[...]

Men Windows 7 låter ju som ett förträffligt val om det är Windows 7 du vill ha.
Hmm, kommer du dragandes med den "lösningen" igen? Jag frågar efter en Linux-distro/fönsterhanterare, och du rekommenderar Windows? Om jag hade gått till biblioteket och frågat om tips på engelska författare som har en stil liknande August Strindberg så hade jag definitivt ifrågasatt bibliotikariens intelligens om denne glatt föreslagit "Jag tycker du ska prova läsa en bok av August Strindberg!". Det du gör är motsvarigheten, fast i datorvärlden.
jimih är inte uppkopplad
2012-09-05, 09:09   #21

jimih

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dark Defender Visa inlägg
Det kanske visar sig att du tycker bättre om något som inte är så likt win7.
Så kan det absolut vara, och när det gäller de flesta sakerna i OSet är jag nog ganska öppen för hur saker ska fungera och var saker ska ligga. Men vissa grundläggande saker i fönsterhanteringen vill jag verkligen ha på ett väldigt specifikt sätt. När jag testade Ubuntu så var det för många saker som var annorlunda på en gång, och den direkta magkänslan sa "nej, usch fy blä" dessvärre. Linux Mint Cinnamon var däremot en frisk fläkt och såg riktigt snyggt ut och kändes riktigt bra.

Citat:
3: Kanske detta är det du letar efter http://www.webupd8.org/2011/03/firef...-bar-like.html
Vet inte om detta fungerar fortfarande dock då detta kom upp då jag googlade lite bara.
Tack! Detta verkar få Firefox att se ut som jag vill ha det. Jag ska testa detta ikväll.

Citat:
Om du letar efter något mer minimalistiskt så skulle jag varmt rekommendera firefox med pentadactyl:
http://5digits.org/pentadactyl/screenshots
Dock måste du lära dig lite för att kunna använda det effektivt. Så om du inte känner för det är det nog inget bra förslag.
Tack, jag kommer nog kolla in det också. Jag är inte rädd för att behöva lära mig nya saker (isåfall hade jag aldrig ens funderat på Linux), men vill ha en bekväm mjukstart till att börja med, och sen när jag är lite varm i kläderna kommer jag definitivt börja kolla in mer avancerade saker. Faktum är att jag är ju redan rätt van med *nix-miljöer generellt genom jobbet, men bara inte van med skrivbordsmiljöerna.

Citat:
4: Tror att det är detta du menar:
http://files.myopera.com/ruario/Pict...gtk3-theme.png
Har inte testa själv. Men det verkar som att detta är ett GTK3 tema som heter "adwaita". Verkar som att det ska finnas i pakethanteraren på alla lite större distros iaf.
Nu hänger jag inte riktigt med... Vad är det jag ska titta på i den bilden? Stängningsknappen? När jag testade Linux Mint Cinnamon tyckte jag ju som sagt punkt 4 i min lista fungerade som det ska, så den punkten var bara med så att inte någon ska rekommendera en annan dist/fönsterhanterare där det inte fungerar så.
jimih är inte uppkopplad
2012-09-05, 09:18   #22

simonwellander

Medlem

Plats: Karlskoga

Registrerad: jun 2009

Men en Linux-distro som är likt Windows 7? Det bästa jag kan komma på är Zorin-OS: http://zorin-os.com/ Lycka till
Ljud: Presonus Firestudio Mobile / Asus Xonar DX / Audioengine 2 / Argon SUB840 (endast vid filmtittande) / Audio Technica ATH-M50 / Sony MDR-XB500 ---- Dator: AMD Phenom II x4 B55 @ 4,2 GHz / EVGA GeForce 660 Ti / 8GB Corsair XMS3 1600Mhz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Asus M4n75td / CM HAF 912 Plus
simonwellander är inte uppkopplad
2012-09-05, 22:44   #23

jimih

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dark Defender Visa inlägg
1 & 2: Jag skulle säga att av dom skrivbordsmiljöer jag känner till så är KDE 4 den som är mest lik windows 7 (dock har jag för mig att KDE 4 släpptes innan windows 7). Testa runt lite själv först mellan olika skrivbords miljöer vet ja. Det kanske visar sig att du tycker bättre om något som inte är så likt win7.

Testade precis detta plugin, och efter lite trixande (instruktionerna gällde en äldre version av pluginet) så fick jag det att funka. Så tack för tipset!

Så mitt OS-val blir nog Linux Mint Cinnamon (skriver detta inlägg från detta OS, dock usb-varianten).

Tack alla andra också för era tips och förslag! Alla förstod kanske inte vad jag var ute efter (t.ex inte förslag om Windows, eftersom Windows inte är Linux, och det var Linux jag frågade efter), men det är sånt som händer.
jimih är inte uppkopplad
2012-09-05, 23:52   #24

Cecar

Medlem

Cecars avatar

Mint är en kanondist. Hoppas du blir nöjd och lycka till. :-D

Sök jobb