Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-09-04, 22:50 | #1 |
jimihMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jan 2009 |
Linux-distro/skrivbordsmiljö likt windows 7?
Jag har köpt loss min gamla jobb-laptop och har tänkt testa köra Linux på den, men jag skulle behöva hjälp att väja distro/skrivbordsmiljö. Jag tycker windows 7 har många klockrena visuella saker som jag vill ha även i Linux. Någon som har koll på vad jag ska välja för distribution för att få dessa?
Punkt 1 och 2 har jag sett flera distar som har (jag har tittat på diverse skärmdumpar), men 3:an verkar lite värre med, och samtidigt svårare att verifiera utan att testa varje enskild dist. Jag testade nyligen Linux Mint 13 Cinnamon med en LIVE-usb, men jag lyckas inte fixa till punkt 3. Sen vet jag inte om det är för att jag inte vet hur man konfigurerar denna distro, eller om den bara inte har stöd för det. Om ni undrar vad jag menar med punkt 3 så se denna bild: http://farm6.static.flickr.com/5216/...f652beb3_o.png Jag vill alltså ha flikarna i princip kant i kant med skärmens övre kant (om Firefox är maximerat). Några få pixlars mellanrum går bra, så länge det går att ha musen så långt upp det går på skärmen och samtidigt klicka på en flik för att välja den (detta gör att det går betydligt snabbare att klicka på en flik, iom att man inte behöver vara så noga i höjdled, samma princip som gäller för punkt 4). Tips/förslag? /Jimi |
|
|
| 2012-09-04, 23:05 | #2 |
DavidtheDoomMedlem Plats: Växjö Registrerad: jun 2012 |
Citat:
4. Ubuntu?
Cronus:i5 3570k@4.5GHz@79°C Load|MSI Z77A-GD65|Gigabyte GTX670|16GB@2133MHz|NH-U9B|CM 690 II Adv.|2xSamsung 830 128GB(Raid0)|1TB WD Blue|2xSeagate 1.5TB(Raid1)|3xDell U2412M| Rhea: Acer 5742G - i5 450M|GT 540M|4GB| Endymion:i5 2500k|ASUS P8Z77I Deluxe|HD7770|8GB@1600MHz|FD Node 304 5% Rabatt på CDON|Fraktfritt Inet|Min Bygglogg - Aurora |
|
|
| 2012-09-04, 23:24 | #4 |
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-09-04, 23:47 | #7 |
MrTallMedlem Plats: http://localhost Registrerad: jan 2012 |
Linux Mint?
| 2012-09-04, 23:58 | #9 |
Citat:
Skulle en docka/list vara ivägen så är det ju bara att plocka bort den/välja dölj. Sedan ligger ju fokus i Fönstret. Har dock ingen aning om hur XuBuntu har rört sig sedan Ubuntu blev (enligt mig) sämre. Annars finns ju Linux Mint som även jag tror passar in bäst på det du har i åtanke.
Cronus:i5 3570k@4.5GHz@79°C Load|MSI Z77A-GD65|Gigabyte GTX670|16GB@2133MHz|NH-U9B|CM 690 II Adv.|2xSamsung 830 128GB(Raid0)|1TB WD Blue|2xSeagate 1.5TB(Raid1)|3xDell U2412M| Rhea: Acer 5742G - i5 450M|GT 540M|4GB| Endymion:i5 2500k|ASUS P8Z77I Deluxe|HD7770|8GB@1600MHz|FD Node 304 5% Rabatt på CDON|Fraktfritt Inet|Min Bygglogg - Aurora |
|
|
| 2012-09-05, 00:32 | #10 |
CecarMedlem Plats: Stenungsund Registrerad: mar 2009 |
Citat:
Skickades från m.sweclockers.com |
|
| 2012-09-05, 00:35 | #11 |
Dark DefenderMedlem Plats: Linköping Registrerad: okt 2004 |
1 & 2: Jag skulle säga att av dom skrivbordsmiljöer jag känner till så är KDE 4 den som är mest lik windows 7 (dock har jag för mig att KDE 4 släpptes innan windows 7). Testa runt lite själv först mellan olika skrivbords miljöer vet ja. Det kanske visar sig att du tycker bättre om något som inte är så likt win7.
3: Kanske detta är det du letar efter http://www.webupd8.org/2011/03/firef...-bar-like.html Vet inte om detta fungerar fortfarande dock då detta kom upp då jag googlade lite bara. Om du letar efter något mer minimalistiskt så skulle jag varmt rekommendera firefox med pentadactyl: http://5digits.org/pentadactyl/screenshots Dock måste du lära dig lite för att kunna använda det effektivt. Så om du inte känner för det är det nog inget bra förslag. 4: Tror att det är detta du menar: http://files.myopera.com/ruario/Pict...gtk3-theme.png Har inte testa själv. Men det verkar som att detta är ett GTK3 tema som heter "adwaita". Verkar som att det ska finnas i pakethanteraren på alla lite större distros iaf. |
|
|
| 2012-09-05, 00:57 | #12 |
alikissMedlem Registrerad: sep 2012 |
Lite smådum/jobbig fråga så det är inte så konstigt att du får kassa svar.
Vill du ha något som Windows 7 är ju det mest lämpliga att du installerar just Windows 7, men ändå. Det finns säkert drösvis med lösningar, förutsatt att du orkar konfigurera dem själv. Men det utgår jag ifrån att du inte orkar/är kapabel till. Distribution är i princip skitsamma eftersom du antagligen kan utgå ifrån att de mest populära skrivbordsmiljöerna är tillgängliga till samtliga (av de du riskerar testa/de vanligaste iaf..) Valet handlar inte om distribution utan om fönsterhanterare och konfiguration. KDE4:
System settings - Workspace behavior - Screen edges - Ledsen, de hade visst inte just precis vad du ville ha och vad du råkar använda i Windows 7. Lösningen får helt enkelt bli att du kör Windows 7. Känns som bra mycket enklare, speciellt för oss andra. > "Jag vill alltså ha flikarna i princip kant i kant med skärmens övre kant (om Firefox är maximerat). Några få pixlars mellanrum går bra, så länge det går att ha musen så långt upp det går på skärmen och samtidigt klicka på en flik för att välja den (detta gör att det går betydligt snabbare att klicka på en flik, iom att man inte behöver vara så noga i höjdled, samma princip som gäller för punkt 4)." Jag har aldrig upplevt något problem att klicka i flikarna men jag är ju inte du och kan ju inte bestämma vad du vill ha. Men Windows 7 låter ju som ett förträffligt val om det är Windows 7 du vill ha. Mongoloidclockers tar visst bort en del tomma linefeedrader men det kan ju inte jag göra så mycket åt. |
|
|
| 2012-09-05, 01:15 | #14 |
ollebMedlem Plats: Trollhättan Registrerad: dec 2008 |
Var inte rädd att testa något nytt!
jag tycker att du ska köra ubuntu då det är väldigt lätt att lära sig. det går att lägga på olika skins som får menyerna att se annorlunda ut, dock så har jag för tillfället glömt vad de heter. har en svag känla att de hette något med Emerald.. Edit: ja, det jag menar heter Emerald. ta en titt på vad som går att göra med det. Edit 2: hittade följande länkar: http://www.howtogeek.com/55985/how-t...ike-windows-7/ http://my.opera.com/ubuntunerd1/blog...-like-windows7 googla bara "make ubuntu look like windows 7"... Senast redigerad av olleb 2012-09-05 klockan 01:25.
CPU: Intel i5 4670k | MoBo: MSI Z87 GD45 Gaming | GPU: 2x Gigabyte GTX 680 Windforce OC SLI Ram: 4x4GB Corsair 1600MHz | Nätagg: Corsair HX750 | Chassi: Fractal Design R4 SSD: Samsung 840 120 GB | övrigt: 1TB , 2TB |
|
|
| 2012-09-05, 01:47 | #15 |
usiluskenMedlem Plats: Järfälla Registrerad: nov 2009 |
Citat:
I linux måste man skilja på distibution (ubuntu, debian, fedora) och skrivbordsmiljö (KDE, Gnome, XFCE). Vissa distributioner har en skrivbordsmiljö förinstallerad och vissa kommer utan, dvs "DOS"-läge och man får installera skrivbordsmiljö efteråt. Du borde testa skrivbordsmiljön KDE som är gjort att efterlikna windows. Vilken distribution som är bäst med KDE vet jag inte, men Ubuntu är en bra början. Skillnaden mellan olika distributioner är på vissa sätt filosofisk och det är nåt man lär sig välja senare. Ubuntu är bra att börja med för där funkar allt utan att du behöver pilla alltför mycket. Ubuntu med KDE heter Kubuntu. Känner du för att lära dig linux från grunden, testa arch linux https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide https://wiki.archlinux.org/index.php/KDE Som du ser är det rätt mycket innan du är igång men du kan anpassa saker nästan precis som du vill ha de. Sen måste jag nämna PC-BSD som inte är linux utan bygger på FreeBSD ![]() Det klarar att köra linuxprogram men bygger på en annan kärna. Subjektivt (enbart min åsikt här) så är FreeBSD ett stabilare grundsystem, men det har något större problem med drivrutiner än linux. Endast nvidia har vettiga grafikdrivrutiner. Väldigt enkel installer dock, och kommer med de flesta skrivbordsmiljöer men där KDE är den som är mest uppdaterad. Slutligen, funkar inte KDE för dig (den uppfyller inte dina krav), testa XFCE. Den är inte helt enligt dina krav från början, men går att anpassa så den följer dina kriterier. Bästa dist där är http://xubuntu.org/ Den har dock inte lika mycket grafiskt fluff som KDE, dvs den är lite kantigare och "äldre" utseendemässigt. snabbguide: - Ta bort nedre launchern. - Flytta övre "baren" inkl startknappen och klockan till nederkanten. - Ändra tema så du får fönsterknappar där du vill ha dem. Ingen dist ändrar layouten på firefox, vill du som bilden i punkt 3 så ändrar du det i firefox. I övrigt kan ändra skrivbordstema (utseende på fönster) rätt friskt. Senast redigerad av usilusken 2012-09-05 klockan 01:58.
| 2012-09-05, 07:34 | #16 |
NoWinMedlem Plats: Täby Registrerad: apr 2009 |
Ubuntu och KDE dvs Kubuntu är ingen bra dist, den är mycket segare än Ubuntu.
KDE liknar Windows bara till utseendet, beteendet skiljer mycket. Med lite energi går det att få Gnome att se ut som Windows om man vill. Linux Mint är nog den dist som liknar Windows mest "out of the box". |
|
|
| 2012-09-05, 08:30 | #17 |
Citat:
Det är lite extra lister precis i början men precis som ovanstående citerad användare säger så är det bara att ta bort dem. Annars håller jag väl med, vill du ha Windows liknande system varför inte använda windows? Personligen försöker jag göra windows så lite visuellt störande och lightweight som möjligt så förståendevis är jag knappast den som kan sätta mig in i situationen bäst. Citat:
Personligen föredrar jag både Kubuntu och Xubuntu över Ubuntu vilken dag som helst men det är ju bara löjligt att bråka vilken som är bäst då de alla bygger på exakt samma kärna, det är trotts allt bara skrivbordsmiljön som är skillnaderna.
|
|
| 2012-09-05, 08:43 | #19 |
mistardMedlem Plats: Flen Registrerad: mar 2007 |
Jag föreslår att du testar Linux Mint igen. Kanske KDE baserade disten, men personligen hade jag inte gett upp så snabbt på Cinnamon. Det är ruskigt snyggt, och en fröjd att arbeta med.
Annars kan jag inte säga mycket annat än att, tex Lubuntu är en väldigt prestanda snål och enkel arbetad dist.
Corsair Graphite 600TM | i5 2500k @ 4.2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 |Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Kingston Hyper-X @1866mhz | Radeon HD 6970 Crossfire | SSDs: OCZ Agility 2, OCZ Agility 3 HDDs: WD Black 1TB, WD Green 1TB |
|
|
| 2012-09-05, 08:58 | #20 |
Citat:
![]() För övrigt så har jag fått flera intressanta svar, som jag absolut inte skulle klassa som kassa. Citat:
Citat:
Citat:
Hade du orkat läsa min första inlägg ordentligt hade du sett att jag lagt med en länk till en förklarande skärmdump:http://farm6.static.flickr.com/5216/...f652beb3_o.png Och fullskärmsläge är som sagt inte det jag är ute efter. Citat:
Citat:
Jag har inte sagt att jag har problem med att klicka på flikarna, men det underlättar så pass mycket att jag vill få till funktionen. Citat:
|
|
|
| 2012-09-05, 09:09 | #21 |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-09-05, 09:18 | #22 |
simonwellanderMedlem Plats: Karlskoga Registrerad: jun 2009 |
Men en Linux-distro som är likt Windows 7? Det bästa jag kan komma på är Zorin-OS: http://zorin-os.com/ Lycka till
Ljud: Presonus Firestudio Mobile / Asus Xonar DX / Audioengine 2 / Argon SUB840 (endast vid filmtittande) / Audio Technica ATH-M50 / Sony MDR-XB500 ---- Dator: AMD Phenom II x4 B55 @ 4,2 GHz / EVGA GeForce 660 Ti / 8GB Corsair XMS3 1600Mhz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Asus M4n75td / CM HAF 912 Plus |
|
|
| 2012-09-05, 22:44 | #23 |
Citat:
Så mitt OS-val blir nog Linux Mint Cinnamon (skriver detta inlägg från detta OS, dock usb-varianten). ![]() Tack alla andra också för era tips och förslag! Alla förstod kanske inte vad jag var ute efter (t.ex inte förslag om Windows, eftersom Windows inte är Linux, och det var Linux jag frågade efter), men det är sånt som händer. |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes