Citat:
Ursprungligen inskrivet av
ronnylov
Nu har jag gått över till systemd på två av mina fyra Arch-Linux installationer...
Jag tycker systemd är mycket intressant, själv kör jag min egen LFS baserad dist där jag bytt ut sysvinit med systemd.
Det som är bra är att jag slipper skriva egna init scripts (jag gillar BSD init, inte LFS standard init) eftersom systemd har sådant klart
Det jag tycker är nackdelen är att det är mindre anpassningsbart jämfört med tidigare shell script. Jag har iof inte lärt mig allt än.
Men ta min egna LFS dist som exempel, min tanke är att (lite FreeBSD inspirerade)
alla extra saker som installeras på systemet skall installeras i /usr/local. Det gäller även alla inställningar (ej inställningar för användare så klart) och uppstartsfiler för varje paket. Detta ska i slutändan göra så att jag ska kunna installera allt som ligger på root partitionen sedan bara behöva konfigurera in vilken parition som monteras på /usr/local (ev. /opt också eftersom folk värkar gilla att stoppa saker där), sedan ska allt vara som vanligt utan att behöva göra något mer. På samma sätt ska man kunna få ett ominstallerat system genom att helt enkelt köra rm -rf /usr/local/*
Problemet jag har funnit med systemd är att paket installerar sina systemd uppstarts filer i /usr/bla/bla/bla (minns inte exakt

) istället för /usr/local/bla/bla/bla det har jag ännu inte fixat (har andra problem att brottas för tillfället

)
EDIT: En annan sak är att den väntar på nätverket, som tidigare skrev att det går fortare med statisk IP, vilket är delvis onödigt så länge man inte har root eller något viktigt filsystem på nätverksdisk. dvs. Kan den boota upp till desktop utan att vänta på nätverket tycker jag att den autmatiskt ska göra det och när nätverket är uppe så startas dom tjänster som är beroende av nätverket.