Verktyg Visningsval
2012-11-12, 22:20   #1

klr

Medlem

klrs avatar

Registrerad: nov 2012

Fråger om partionering och filsystem

Hej, byggde ihop datorn idag, jag har en 500 GB på 7200 RPM och en 60 GB SSD, undrar hur jag ska partionera för bäst preformance. Jag tänkte köra Linux(alltså kernelen, jag säger GNU/Linux när jag menar OS:t) på SSD:n, men det finns ju mer plats som jag ej vet hur jag ska fördela.

Jag undrar också lite om filsystem, jag har kört både ext4, XFS och JFS hittills, och ext4 var det snabbaste verkade det som, JFS var ganska bra också dock. Nu undrar jag vilket som är bäst på SSD:n, har hört om det nya F2FS(om det nu heter så) av Samsung att det ska vara bra, men det är väll fortfarande i dev stage? Men följande quote från lwn.net får mej att fundera på att testa NILFS.
Citat:
A recurring theme in the comments on various articles announcing the new f2fs "flash-friendly" filesystem was that surely some other filesystem might already meet the need, or could be adjusted to meet the need, rather than creating yet another new filesystem. This is certainly an interesting question, but not one that is easy to answer. Neil Brown looks at the question of whether NILFS2 might be a candidate for a flash-focused filesystem in an article from this week's Kernel page.
(artikeln kräver dock att du har någon slags membership or something, här är länken https://lwn.net/Articles/522507/ )

Så ja, tack i förväg!
2012-11-13, 09:03   #2

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: apr 2007

Själv partitionerar jag alltid / samt /home och swap.

Swap används knappt om man har en del minne i datorn. Själv har jag 8GB vilket inte är jättemycket, men swappen verkar inte användas ändå. Själv lägger jag / och Swap på SSD och /home på vanlig hårddisk.
2012-11-13, 12:37   #3

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Registrerad: okt 2002

Jag kör ext4 då det har stöd för trim (med discard som mount option i fstab) men det finns väl andra filsystem också som har stöd för trim. Man kan också byta till NOOP eller DEADLINE I/O scheduler eftersom detta ska ge något bättre prestanda på SSD.

https://wiki.archlinux.org/index.php/SSD

NILFS har jag inte testat. Jag kör helst något filsystem som är hyfsat beprövat.

Jag kör /, swap och /home på SSD och sedan monterar jag mekaniska hårddiskar på /mnt och symlänkar dit från /home/användare vid behov. Eftersom Wine använder /home för installation av program så föredrar jag att ha även /home på SSD-disken. Även vissa konfigurationsfiler hamnar på /home så jag tycker den mappen hör mer till systemdisken. Numera gör jag inte ens en särskild partition för /home utan låter den ofta ligga på / som en vanlig mapp. Men det där är väl mer smaksak hur man vill ha det. 60 GB borde räcka och bli över till systemdisk, swap och home om man länkar mediafiler och sådant som tar mycket plats till mekaniska hårddisken.

Jag anser också att swap bör ligga på SSD för bästa prestanda. Om swap används så vill man ju att den ska vara snabb.
ronnylov är uppkopplad nu
2012-11-13, 16:21   #4

klr

Medlem

klrs avatar

Registrerad: nov 2012

Okey, tack för svaren! Jag kör nog / och SWAP på SSD:n då och /home på hårddisken.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker