Verktyg Visningsval
2012-11-25, 22:53   #1

Kringlan84

Medlem

Registrerad: nov 2012

Installera Linux på specifik partition med standard inställningar

Jag vill installera linux (i det här fallet Elementary OS Beta 1).

Jag har svårt för partitioneringen. Vid installation av Windows har jag aldrig haft problem att skapa en ny eller välja en specifik partition för att sedan installera på.

Vid installation av linux (Ubuntus installer), vad ska jag välja för att installera på en specifik partition utan att behöva ställa in saker som swap, root, home etc. utan bara köra på standardinställningar?

Jag har en färdig partition att installera på, ser gärna att den formateras om med standardfilsystem.
Jag vill inte att den andra partitionen på hårddisken ska röras, den är för visso tom men endock, jag vill lära mig hur det ska göras utan att radera data på en annan partition.
Jag vill inte att hela hårddisken ska användas för installationen.

Tacksam för svar.
Kringlan84 är inte uppkopplad
2012-11-25, 23:40   #2

Rist

Medlem

Registrerad: jan 2005

Vet inte hur Ubuntus installationsprogram ser ut. Men vad du behöver tala om för installationsprogrammet är vilken partition som ska göra vad. Har du bara en partition ska du markera den som root partition "/'' då det är den essentiella partitionen. Notera att root partitionen och superuserns hemmamapp som heter root inte är samma sak.
Rist är inte uppkopplad
2012-11-25, 23:43   #3

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: apr 2007

Standard tror jag är att en partition skapas för /, en partition för home och en för swap. Det sägs att swap bör vara dubbla stoleken på ditt ram-minne, men det är oftast inte nödvändigt. Själv har jag 8GB ram, men kör 4GB till swap och det är inga problem alls.

Jag brukar sätta 10-15GB till / och resten till Home
2012-11-26, 08:08   #4

NoWin

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: apr 2009

Standard är att Ubuntu skapar en partition för allt. Om du väljer "installera sida vid sida" under Ubuntuinstallationen minskas Windows partitionen och en Ubuntupartition skapas av detta utrymme. Storleken kan justeras som du vill men 20-30GB för Ubuntu räcker långt om du sparar filer på Windowspartitionen.
NoWin är uppkopplad nu
2012-11-26, 11:18   #5

Kringlan84

Medlem

Tack för era svar

Övrigt
Den här datorn är bara media- och surfdator, 3 gb ram, gammal AMD-processor (X2 3800+ @2,4 ghz), partition för OS 40 GB.

Jag har testat Linux regelbundet under ett par år (Kubuntu 7.10 var nog först sen ett par Ubuntu-versioner) och nyligen löst de sista problemen, 5,1-ljud över optisk sladd och bytt bank så nu slipper jag deras id-program.

@ Rist
När jag väljer att partitionera själv, skapar en partition och trycker "installera nu" själv säger installationsprogrammet till jag inte specificerat någon "/" vilket jag då tänker mig att jag gör på den partition jag tänker installera på. När det är gjort och jag åter trycker på "installera nu" säger installationsprogrammet till att det kan bli problem om jag inte skapar någon /swap. Efter det vet jag inte om jag kommer få fler pointers.

@ Bejje
Jag har läst att det rekommenderas med dubbelt upp från ramminnet. Sen har ju den rekommendationen varit med sedan en tid då SSD knappt existerade och ramminnet i ett vanligt system var en bråkdel av idag. Skulle kännas absurt att sätta 32 gb swap om jag har 16 gb ram och en SSD (vilket jag inte har på den här datorn men bara för att det ska vara sagt om rekommendationen).

Att sätta 6 gb swap är väl inget problem, men jag skulle ju helst vilja köra på den gamla hederliga Windows-lösningen, peka på en partition och säga till installationsprogrammet att "installera där, gör dina val själv så som du finner lämpligt".

Om jag inte gör en separat home hamnar den väl på samma som operativet?
Är det något problem att flytta på home till någon annan partition/hdd i framtiden?

@NoWin
Har idag Windows på en hårddisk jag tänkte ta ur systemet när jag är tillräckligt bekväm i Linux så jag är inte så sugen på att installera bredvid/på samma disk då den tids nog försvinner.

---

Jag tänker mig här att jag får hålla till godo med de alternativ som finns, vilka är
  • Installera på en hdd, då rensas allt och den blir en stor partition, jag behöver dock inte välja saker som swap etc.
  • Välj vilken HDD/partition, måste dock skapa / och /swap (och ev. /home).
  • Installera vid sidan av Windows, måste dock göra om installationen när jag inte längre vill ha den disken i datorn.
2012-11-26, 11:29   #6

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: apr 2007

Att ha en separat /home partition är helt klart att föredra då man lägger sina personliga filer där. Jag har testat många herrans linuxdistributioner genom åren och installera om/installerat ny variant många gånger och då är det trist om man måste dumpa de personliga filerna. Skapar du en /, en /home och sedan swap så är det enkelt att sedan installera om din distribution eller installera någon annan distribution och behålla din /home partition med alla filer, men formatera om /-partitionen.
2012-11-26, 11:30   #7

Kleiner

Medlem

Kleiners avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: jan 2011

Nu är jag ingen Linux guru, men jag tror det är möjligt att flytta /home till en annan partion vid ett annat tillfälle. Det sättet jag kommer att tänka på är att skapa den nya partionen och flytta över allt innehåll i /home till den, och sen mounta den nya partionen på /home.
2012-11-26, 12:33   #8

Rist

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kringlan84 Visa inlägg
Tack för era svar
@ Rist
När jag väljer att partitionera själv, skapar en partition och trycker "installera nu" själv säger installationsprogrammet till jag inte specificerat någon "/" vilket jag då tänker mig att jag gör på den partition jag tänker installera på. När det är gjort och jag åter trycker på "installera nu" säger installationsprogrammet till att det kan bli problem om jag inte skapar någon /swap. Efter det vet jag inte om jag kommer få fler pointers.

Det vanliga är att ha en swappartion dock kommer det system att fungera ändå den är inte essentiell. Traditionellt så var det dubbla ramminnet. Jag tror att de flesta ha mindre idag. Men tänk på att om du krymper swapen mindre än ramminnet så kan det bli problem när datorn ska gå i hibernate om minnet inte får plats på swappartionen. Vill du ha en swappartion så får du skapa en partion till och markera den som swap vid installationen. är du osäker så går det utmärkt att skapa en swappation i efterhand på ett redan fungerande system. Det är bara att formatera en partition som swap och köra swapon på den. Vill du aktivera en nyskapad swap vid boot får du addera den i fstab filen.
Alternativt kan du använda en swapfil istället för en partition, om installationsprogrammet inte stödjer en sådan kan du addera den i efterhand efter installationen.

Senast redigerad av Rist 2012-11-26 klockan 12:39.
Rist är inte uppkopplad
2012-11-26, 14:50   #9

Kringlan84

Medlem

@ Kleiner
Låter bra, vad jag gör av home spelar inte så stor roll just nu då jag inte tror att det första jag kommer göra är att flytta över mina filer till home, de får nog ligga där de ligger ett tag.

@ Rist
När jag installert på en hel hdd har jag inte sett att det skapats någon separat partition för swap (men det kan ju också bara vara så att jag inte tittat på rätt ställe).
Använder Ubuntu en swap-fil istället för partition vid standardinstallation?
Vet någon hur Ubuntu sköter swap-partition/fil (storlek etc.) då man inte gör ett aktivt val?

Jag har inte sett något om en swapfil i installationen men det låter ju mer dynamiskt, jag tänker mig att det är så Windows brukar göra.

Som det ser ut nu kommer jag göra en partition för / och en för swap på 6 gb, helt enkelt för att följa standardrekommendationerna.

Jag får väl skriva en featurerequest på Ubiquity att jag vill kunna välja partition/hdd utan att välja en massa annat som jag bara delvis förstår mig på, det ska finnas ett mellanting mellan "Vi fixar allt åt dig" och "Jag vill göra allt själv".
2012-11-26, 17:38   #10

Rist

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kringlan84 Visa inlägg
@ Rist
När jag installert på en hel hdd har jag inte sett att det skapats någon separat partition för swap (men det kan ju också bara vara så att jag inte tittat på rätt ställe).
Använder Ubuntu en swap-fil istället för partition vid standardinstallation?
Vet någon hur Ubuntu sköter swap-partition/fil (storlek etc.) då man inte gör ett aktivt val?

Jag har inte sett något om en swapfil i installationen men det låter ju mer dynamiskt, jag tänker mig att det är så Windows brukar göra.

Som det ser ut nu kommer jag göra en partition för / och en för swap på 6 gb, helt enkelt för att följa standardrekommendationerna.

Jag får väl skriva en featurerequest på Ubiquity att jag vill kunna välja partition/hdd utan att välja en massa annat som jag bara delvis förstår mig på, det ska finnas ett mellanting mellan "Vi fixar allt åt dig" och "Jag vill göra allt själv".
Jag är ganska säker på att det är en swappartition som Ubuntu använder som standard. Det är det vanliga.
Vanligtvis ger en partition också bättre prestanda då den är ensam användare av diskblocken på partitionen så de är homogent efterföljande. Dessutom slipper du onödig metadata etc från filsystemet.
För att enkelt se din partitionstabell så kan du köra "sudo fdisk -l" så listas din partitionstabell. Finns swap med där så har du en svappartiotion. För att se om den är aktiverad kan du köra "sudo swapon -s" så får du information om den monterade swappartitionen. Blir det ingen utskrift får du aktivera partitionen med "swapon /etc/<den partition som listades med "sudo fdisk -l">/ därefter ska "swapon -s" fungera.

Senast redigerad av Rist 2012-11-26 klockan 17:51.
Rist är inte uppkopplad
2012-11-26, 20:57   #11

Kringlan84

Medlem

Taget, jag testar det vid något tillfälle, vem vet jag kanske lär mig någonting.

Tack för hjälpen!
2012-11-26, 21:19   #12

jetten

Medlem

jettens avatar

Plats: Finland

Registrerad: dec 2011

Då jag installerar så brukar jag installera allt på en enda partition, mount point sätter jag till "/" och klickar i "Format". Inställningen där du väljer vilken partition bootloadern ska installeras till lämnar du på default, jag ändrade den en gång och då gick det inte att välja Windows i bootmenyn längre. Många timmar tog det att fixa.

Dock så kommer du ju att sakna Swap, och om du installerar om så bevaras inte din hemkatalog. som tidigare nämnt.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb