Verktyg Visningsval
2013-01-28, 23:04   #1

lucke100718

Medlem

Registrerad: mar 2012

Köpa Dator inklusive Linux!

Hej Jag är väldigt intresserad av att köpa en Bra dator som det ingår Linux med!

Undrar då om någon vet vart jag kan köpa det?
Har kollat lite överallt men har bara sett ett par dåliga datorer!
Har inte tänkt själv heller att bygga en.
Undrar bara om det finns för cirka 5k kanske?
En tillräckligt bra Dator med Linux ubuntu

Om vi säger såhär...

Jag har tänkt o lära mig Linux och har läst lite då det var tänkt med ubuntu! Vet knappast hur Linux funkar!

Senast redigerad av lucke100718 2013-01-29 klockan 00:12.
lucke100718 är inte uppkopplad
2013-01-28, 23:06   #2

j.nyberg

Medlem

Registrerad: jul 2012

går det inte bra ladda ner ubuntu från deras sida och installera själv,
och köpa vilken dator du vill
Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX 670 Sli || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Seasonic X-850 80+ Gold ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || kingston v200+ x2 raid || Corsair Force 3 120GB x2 Raid || Samsung 256gb EVO || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP380DL G5
j.nyberg är inte uppkopplad
2013-01-28, 23:10   #3

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: okt 2010

Ladda ner valfri linuxdist och bränn på dvd eller usb-minne.
Köp valfri dator med eller utan os dvs windows
Installera din linuxdist.
Profit.
[I]Ljud:AKG K-701|Denon AH-D1001(moddade)|Pro-Ject HeadBox SE II|Heed CanAmp|M-audio 2496|Argon DAC1, Cambridge Audio 540A v2.0 inkl 540C v2.0|Denon DVD-1720|Boston Acoustics A40 inkl A70|Qed Silver Anniversary
Fotopryttlar:Olympus trip 35,Pentax K10D,SMC Pentax-A 1:1.7 50mm,SMC Pentax-A 1:2.8 28mm.
http://www.flickr.com/photos/oyegie/
oyegie är inte uppkopplad
2013-01-28, 23:11   #4

bjoen

Medlem

bjoens avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: apr 2011

Bara att köpa datorn och installera Ubuntu från antingen ett USB-minne eller CD-skiva. Rekommenderar att du testar något annat linux distro dock. :=)
Eftersom du vill ha Ubuntu på den antar jag att du inte vill spela, tror denna blir bra till din dator,
2013-01-28, 23:13   #5

d0b

Medlem

Plats: plast

Registrerad: sep 2011

Är det en bärbar du vill ha eller en stationär?

Har för mig att bl.a Dell säljer bärbara utan windows/med linux.

Om du vill ha en stationär dator så är det nog mycket lättare att få en BRA dator utan windows/med linux om du bygger den själv.
2013-01-28, 23:15   #6

Friterad

Medlem

Friterads avatar

Plats: Kungsbacka

Registrerad: jan 2013

Köp en dator med liknande/identiska delar som en dator med förinstallerad t.ex Ubuntu i och installera själv
(kolla hos DELL och System76 osv)
Bärbar (Dell Latitude 3330): Intel i3 23758GBIntel HD 3000120GB SSD
Friterad är inte uppkopplad
2013-01-28, 23:23   #7

zyberzero

Medlem

Plats: Vänersborg -> Göteborg

Registrerad: jul 2007

GGS data säljer burkar förinstallerade med Ubuntu.
Slösurf: MacBook Air 11,6", iPad 32GB 3G+WiFi, Samsung Galaxy S2, iPhone 4
Kamera: Canon EOS 5DII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L
zyberzero är inte uppkopplad Folding
2013-01-28, 23:24   #8

CryingFreeman

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lucke100718 Visa inlägg
Hej Jag är väldigt intresserad av att köpa en Bra dator som det ingår Linux med!

GGS-data har datorer med Ubuntu förinstallerat: http://www.ggsdata.se/

Här kan du hitta datorer som är certifierade med ubuntu, vilket innebär att de högst troligt funkar med alla andra Linux-distributioner också http://www.ubuntu.com/certification/desktop/

Svårt att få tag på datorer med förinstallerat Linux på i Sverige, de flesta kör på i fotspåren av det forna "Microsoft-monopolet".
CryingFreeman är inte uppkopplad
2013-01-28, 23:39   #9

lucke100718

Medlem

Registrerad: mar 2012

Hade tänkt mig en Bärbar Dator Men skulle gå bra med en stationär också Får nog ta o Göra som ni säger att lägga över det på en usb osv. Kommer kolla upp om vissa säljer också Tacksam för svaren!
lucke100718 är inte uppkopplad
2013-01-29, 07:09   #10

Itchy Trojan

Medlem

Itchy Trojans avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2010

Dell XPS 13" Dev. Edition, Ubuntu charged, dock säljes den nuvarande bara u us and a.
2013-01-30, 07:06   #11

Jimi84

Medlem

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Itchy Trojan Visa inlägg
Dell XPS 13" Dev. Edition, Ubuntu charged, dock säljes den nuvarande bara u us and a.
Bara glömma som sagt enbart i USA, de såg dock stort intresse för denna från Sverige under promo tiden(sommaren-September). Men sen har de i sverige nåt avtal med maffian att de måste bundla dessa med Windows. Du kan inte köpa en laptop utan det i sverige, det blir nog till och med dyrare om de ska manuellt avinstallera det, om de ens går med på det längre.

Vem fan vill ha ett interface som är anpassat för tablet / Xbox på sin laptop?
Jimi84 är inte uppkopplad
2013-01-30, 07:53   #12

NoWin

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: apr 2009

Du kan försöka med att kontakta datorleverantören för att returnera Windows för att du inte vill godkänna användaravtalen. Finns en del som lyckats få tillbaka pengarna för Windows på detta sätt.
NoWin är inte uppkopplad
2013-01-30, 08:07   #13

Basse

Medlem

Registrerad: mar 2006

Citat:

Om vi säger såhär...

Jag har tänkt o lära mig Linux och har läst lite då det var tänkt med ubuntu! Vet knappast hur Linux funkar!
Bästa är som sagts innan att köpa en dator med Windows på, då det kan vara väldigt svårt att hitta nån "vettig" dator med Linux förinstallerat.

Sen ett tips innan du blåser hårddisken och installerar Ubuntu, är att först testköra det i t.ex Virtualbox eller VMWare och se om du gillar det. Eller åtminstonde dual-boota med windows.

Det skiljer sig ganska mycket från Windows och det passar långt ifrån alla även om många säger att det är hur lätt som helst. Jag kör själv linux på mina datorer för att jag gillar att pilla och lösa problem osv, och har så gjort till och från de sista 15 åren, men jag skulle aldrig rekommendera det till en nybörjare utan att ha windows att falla tillbaks på.

Obs. att det jag skrev gäller om du tänkt göra nåt annat än att surfa och kolla mailen, det klarar vem som helst av i Ubuntu också.
2013-01-30, 08:34   #14

kallabaz

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2008

Annars har du ju Mintbox också.
http://www.fit-pc.com/web/purchase/o...irect-mintbox/
kallabaz är inte uppkopplad
2013-01-30, 09:37   #15

deppen

Medlem

deppens avatar

Registrerad: apr 2007

Citat:

Om vi säger såhär...

Tycker om du installerar en färdig distrobution av linux som Ubuntu då får du linux som är färdigt och fungerar och ger inte så mycket lära sig om man inte går över i enbart terminalläge och gör allt därifrån.

Om du vill lära dig linux ordentligt så kan linux from scratch vara något. Den är absolut inte lätt , mycket att läsa in och förstå.
Även om du inte vet något om linux kankse det kan vara nåt att bita i för dig.

Länkar :
lfs - linux from scratch http://wiki.linuxfromscratch.org/
lfs bok http://wiki.linuxfromscratch.org/lfs/wiki/download

clfs cross linux from scratch http://trac.cross-lfs.org/
clfs bok http://trac.cross-lfs.org/wiki/news#....0FinalRelease
2013-01-30, 11:26   #16

Itchy Trojan

Medlem

Itchy Trojans avatar

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jimi84 Visa inlägg
Bara glömma som sagt enbart i USA, de såg dock stort intresse för denna från Sverige under promo tiden(sommaren-September). Men sen har de i sverige nåt avtal med maffian att de måste bundla dessa med Windows. Du kan inte köpa en laptop utan det i sverige, det blir nog till och med dyrare om de ska manuellt avinstallera det, om de ens går med på det längre.

Vem fan vill ha ett interface som är anpassat för tablet / Xbox på sin laptop?
Hoppas att mindre tillverkare och tredje-hands-parter såsom cdon/webhallen börjar bundla laptops med annat än bara Windows, tror inte det finns någon riktigt maffia över windows i sverige, men givetvis liknar det så när kostnaden ökar om människor ska börja avinstallera skiten Men ja Acer har ju sagt sitt redan, kanske de är intresserade av nichen?
2013-01-30, 22:33   #17

Jimi84

Medlem

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Itchy Trojan Visa inlägg
Hoppas att mindre tillverkare och tredje-hands-parter såsom cdon/webhallen börjar bundla laptops med annat än bara Windows, tror inte det finns någon riktigt maffia över windows i sverige, men givetvis liknar det så när kostnaden ökar om människor ska börja avinstallera skiten Men ja Acer har ju sagt sitt redan, kanske de är intresserade av nichen?
Fungerar inte riktigt så bland tillverkarna och leverantörssäljarna, ett julbord senare så är det inget antingen eller. Antingen kör du på fönsteralternativet fullt ut eller så får du inte konkurrenskraftiga priser, många väljer ju bara följa strömmen man vågar ju inte sticka ut mot okända hav. Netbook marknaden var ju t.ex. ett praktexempel, du kunde köpa en netbook för under 2k med linux på första året sedan hände någonting intressant och OSen bytes ut och plötsligt kostade samtliga maskiner över 3k och hela netbook marknaden dog därefter. Att man inte ens kunde byta ut backgrundsbil på en netbook för 3k var ju också bara löjligt, man ville ju så klart allt folk skulle uppgradera till nåt bättre än Starter varianten. Verkligen klämma fram de sista slantarna på folk som köpt en piss maskin med bloat mjukvara.

Server marknaden är ju annorlunda, där är det ju inget problem.
Jimi84 är inte uppkopplad
2013-01-31, 08:22   #18

NoWin

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: apr 2009

Finns ganska många burkar som säljs utan OS: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s=l=s114386790
NoWin är inte uppkopplad
2013-01-31, 10:46   #19

jgb_jgb

Medlem

Plats: Sollentuna

Registrerad: okt 2003

Kör ubuntu på min Dell D630 och samma installation sen 2009 och senare uppgraderat till 10.04 LTS , fortfarande min mest använda dator.
Ubuntu är så enkelt att jag t o m glömt bort linux kommandona, config editeringar mm sen jag började använda det.

Rekommenderar en beg. latitude (eller hp pro/elite) och Ubuntu 12.04 LTS .
2013-02-01, 10:03   #20

Xclusiv8

Medlem

Xclusiv8s avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: apr 2005

undvik datorer med dubble grafikkortslöningsar! de fungerar skitdåligt i linux
Xclusiv8 är inte uppkopplad
2013-02-01, 11:20   #21

deppen

Medlem

deppens avatar

Registrerad: apr 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8 Visa inlägg
undvik datorer med dubble grafikkortslöningsar! de fungerar skitdåligt i linux
har 2 nvidia kort gts 450 och gt 640 , debian 6.0.6 , nvidia drivrutiner installerade.
3 skärmar , 27 , 24 , och 17 tum .

Fungerar utan problem , både twinview och xinerama ( 2 skärmar då den 3e på annat grafikkort )
2013-02-01, 14:37   #22

Otur

Medlem

Plats: på landet

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deppen Visa inlägg
har 2 nvidia kort gts 450 och gt 640 , debian 6.0.6 , nvidia drivrutiner installerade.
3 skärmar , 27 , 24 , och 17 tum .

Fungerar utan problem , både twinview och xinerama ( 2 skärmar då den 3e på annat grafikkort )
Jag gissar att det är Optimus som man refererar till. Det ska väl fungera i vissa fall med bumblebee

Skickades från m.sweclockers.com
/facepalm
Otur är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker