Upplever problem med vsftpd i ubuntu 12

Permalänk

Upplever problem med vsftpd i ubuntu 12

Hallåj,

Stämmer det att det är problem med ubuntu 12 och vsftpd ?

Varför jag frågar är för jag skall starta upp en webbserver och orkar inte med massa problem med ftp klienten.

/Force

Permalänk
Inaktiv

Vad upplever du för problem? vsftpd är en rätt skön ftp-server (klienten är det du kopplar upp dig med).

Hur det funkar med Ubuntu vet jag inte.

Permalänk

Nej men kollat lite på just vsftpd jag tycker också det varit grymt bra. Men nu när jag körde ehcp på min server så fungerar inte vsftpd det står på deras hemsida också. Och nu har jag provat att installera en webbserver med apache2 vsftpd osv men får inte igång vsftpd. Står att jag måste starta det med kommandot start och det gör jag men det hjälper inte. Nyfiken om andra har samma problem. Men så har jag läst lite och i ubuntu 12 verkar den nya versionen av vsftpd vara lite ostabil om jag fattar det rätt.

Permalänk

Ubuntu 12 lamp skall man installera det ? Vad är en lamp ?

Permalänk

Nu har jag provat ett tag med vsftpd och har följande problem:

Jag sitter här nu och försöker starta i gång vsftpd men det går inte på min ubuntu 12, jag kör kommandot sudo /etc/init.d/vsftpd restart då jag får följande fel meddelande:

Since the script you are attempting to invoke has been converted to an
Upstart job, you may also use the stop(8) and then start(8) utilities,
e.g. stop vsftpd ; start vsftpd. The restart(8) utility is also available.
vsftpd start/running, process 1644

Efter detta provar jag att kör stop istället för restart då står det följande:

Rather than invoking init scripts through /etc/init.d, use the service(8)
utility, e.g. service vsftpd stop

Since the script you are attempting to invoke has been converted to an
Upstart job, you may also use the stop(8) utility, e.g. stop vsftpd

Jag fattar inte vad felet är för jag tror att vsftpd inte är igång. För försöker jag komma åt via filezilla så får jag följande felmeddelande:

Ansluter till domän.com
Status: Försöket att ansluta till "ECONNREFUSED - Connection refused by server" misslyckades.
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Det kanske är så att vsftpd är igång men hittar ingen logfil så kan inte se vad som händer när jag försöker logga in.

Blir tokig. hoppas på hjälp från er nu

/Web

Permalänk
Medlem

Testa med PureFTPd den brukar inte va lika bråkig enligt min erfarenhet. Men ska man ha en publik FTP då är vsftpd bra.

LAMP = Linux Apache MySQL PHP dvs. en fullfjädrad webserver. Ta en titt på ISPConfig3:
http://www.ispconfig.org/
http://www.ispconfig.org/news/tutorial-the-perfect-server-ubu...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Okej, ja den skall vara publik servern. Fattar inte vad problemet kan vara och vsftpd skapar ingen logfil heller. Aldrig haft dessa problemen innan med vsftpd. Okej det är det lamp står för

Permalänk
Medlem

Jag använder Filezilla

Filezilla är en ftp som fungerar bra i Ubuntu 12.
Klicka på nedanstående länk.
Med vänlig hälsning
Mikael

http://kent.dl.sourceforge.net/project/filezilla/FileZilla_Cl...

Permalänk

Jag använder mig av filezilla Mikael

Permalänk
Medlem

Jag kör vsftpd på Ubuntu 12.04 LTS utan några problem. Du kan kolla om vsftpd är igång
med "service vsftpd status". För att starta och stoppa kör du "sudo service vsftpd start" samt "sudo service vsftpd stop".

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Nu har jag provat ett tag med vsftpd och har följande problem:

Jag sitter här nu och försöker starta i gång vsftpd men det går inte på min ubuntu 12, jag kör kommandot sudo /etc/init.d/vsftpd restart då jag får följande fel meddelande:

Since the script you are attempting to invoke has been converted to an
Upstart job, you may also use the stop(8) and then start(8) utilities,
e.g. stop vsftpd ; start vsftpd. The restart(8) utility is also available.
vsftpd start/running, process 1644

Efter detta provar jag att kör stop istället för restart då står det följande:

Rather than invoking init scripts through /etc/init.d, use the service(8)
utility, e.g. service vsftpd stop

Since the script you are attempting to invoke has been converted to an
Upstart job, you may also use the stop(8) utility, e.g. stop vsftpd

Jag fattar inte vad felet är för jag tror att vsftpd inte är igång. För försöker jag komma åt via filezilla så får jag följande felmeddelande:

Ansluter till domän.com
Status: Försöket att ansluta till "ECONNREFUSED - Connection refused by server" misslyckades.
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Det kanske är så att vsftpd är igång men hittar ingen logfil så kan inte se vad som händer när jag försöker logga in.

Blir tokig. hoppas på hjälp från er nu

/Web

Ubuntu har ändrat hur man hanterar tjänster. Istället för att använda init.d-scripten (/etc/init.d/vsftpd restart exempelvis) så ska du använda servicekommandot: service vsftpd restart

Loggfilen borde ligga i /var/log och heta vsftpd.log. Kolla annars din /etc/vsftpd.conf och se hur servern är tänkt att fungera. Om listen=no (eller bortkommenterad) så kommer inte servern att gå som en vanlig daemon t.ex. uta genom inetd.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Du kan läsa mer om vsftpd i Ubuntu här https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/ftp-server.html där du även får lite tips om anonym access och annat.

Permalänk

Jag körde kommandot service vsftpd status och det var som jag trodde vsftpd är inte igång får detta meddelandet: vsftpd stop/waiting. Jag fattar inte varför ?
Jag kollade lite i min conf fil och listen=yes

Okej visste jag inte men kör jag sudo service vsftpd restart får jag detta meddelandet stop: Unknown instance:
vsftpd start/running, process 2330

Men kollar jag sedan med detta kommandot igen service vsftpd status står det vsftpd stop/waiting

hmmm..... vad tror ni kan vara problemet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag körde kommandot service vsftpd status och det var som jag trodde vsftpd är inte igång får detta meddelandet: vsftpd stop/waiting. Jag fattar inte varför ?
Jag kollade lite i min conf fil och listen=yes

Okej visste jag inte men kör jag sudo service vsftpd restart får jag detta meddelandet stop: Unknown instance:
vsftpd start/running, process 2330

Men kollar jag sedan med detta kommandot igen service vsftpd status står det vsftpd stop/waiting

hmmm..... vad tror ni kan vara problemet ?

"restart" är ju en omstart så scriptet försöker först att stoppa vsftpd vilket misslyckas då den inte är igång. Skall du bara starta så är det "start" och inte "restart" som gäller.

I vilket fall så ser det ut som om ditt "restart" faktiskt startade vsftpd och det fick PID 2330. Att det sedan verkar ha trillat på örat när du kollar med "status" är ju lite underligt. Har du kollat loggen nu som Dr Slizer nämnde?

Permalänk

Nepp ingen log.

Permalänk

Hjälper inte om jag kör start istället för restart. får ändå status vsftpd stop/waiting

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hjälper inte om jag kör start istället för restart. får ändå status vsftpd stop/waiting

Nä det kommer inte bli någon skillnad om du kör "start" eller "restart". Det jag ville påpeka var bara att om du kör "restart" och servern inte är igång kommer den alltid skriva något i stil med "stop: Unknown instance:" men det är helt normalt då du ju inte har någon server igång.

Hur installerade du vsftpd på din burk?

Har du kollat länken jag bifogade i ett tidigare meddelande https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/ftp-server.html?

Permalänk

Jepp och det står samma i min vsvftpd.conf

Permalänk
Medlem

Ok. Om du söker efter processer som hetet något med "ftp" genom att göra
"ps -ef | grep ftp"
vad får du fram då?
Om du kollar vilka TCP-portar din maskin ligger och lyssnar på just nu med
"netstat -t -l"
så skall det nu när vsftpd inte är igång _inte_ finnas med något som lyssnar
på ":ftp" porten (port 21)

Permalänk

På första får jag detta som svar 1000 1574 1464 0 15:58 pts/0 00:00:00 grep --color=auto ftp
Pa andra får jag detta som svar Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address
Foreign Address State
tcp 0 0 localhost:mysql *:* LISTEN
tcp 0 0 *:http *:* LISTEN
tcp 0 0 *:ssh *:* LISTEN
tcp6 0 0 [::]:ssh [::]:* LISTEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

På första får jag detta som svar 1000 1574 1464 0 15:58 pts/0 00:00:00 grep --color=auto ftp
Pa andra får jag detta som svar Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address
Foreign Address State
tcp 0 0 localhost:mysql *:* LISTEN
tcp 0 0 *:http *:* LISTEN
tcp 0 0 *:ssh *:* LISTEN
tcp6 0 0 [::]:ssh [::]:* LISTEN

Bra! Då har du i alla fall ingen annan process med "ftp" i namnet som snurrar på burken samt att port 21 är ledig. Tyvärr vet vi ju fortfarande inte varför du inte kan starta vsftpd vilket är mindre kul.

Testade precis själv att lägga in lite skräp i min /etc/vsftpd.conf och då får jag samma beteende som du har. Service kommandot säger att den startat och ger mig ett PID (Process ID) men tjänsten startar inte. Öppna din /etc/vsftpd.conf och säkerställ att du inte ställt till det i den filen.

Permalänk

Så här ser min conf fil ut:

listen=YES
#listen_ipv6=YES
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
#anon_upload_enable=YES
#anon_mkdir_write_enable=YES
dirmessage_enable=YES
use_localtime=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
#chown_uploads=YES
#chown_username=whoever
#xferlog_file=/var/log/vsftpd.log
vsftpd_log_file=/var/log/vsftpd.log
xferlog_std_format=NO
#dual_log_enable=YES
idle_session_timeout=600
data_connection_timeout=120
#nopriv_user=ftpsecure
#async_abor_enable=YES
#ascii_upload_enable=YES
#ascii_download_enable=YES
ftpd_ban=Welcome.
#deny_email_enable=YES
#banned_email_file=/etc/vsftpd.banned_emails
chroot_local_user=YES
#chroot_local_user=YES
#chroot_list_enable=YES
#chroot_list_file=/etc/vsftpd.chroot_list
#ls_recurse_enable=YES
secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd/empty
pam_service_name=vsftpd
rsa_cert_file=/etc/ssl/private/vsftpd.pem

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Så här ser min conf fil ut:

listen=YES
#listen_ipv6=YES
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
#anon_upload_enable=YES
#anon_mkdir_write_enable=YES
dirmessage_enable=YES
use_localtime=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
#chown_uploads=YES
#chown_username=whoever
#xferlog_file=/var/log/vsftpd.log
vsftpd_log_file=/var/log/vsftpd.log
xferlog_std_format=NO
#dual_log_enable=YES
idle_session_timeout=600
data_connection_timeout=120
#nopriv_user=ftpsecure
#async_abor_enable=YES
#ascii_upload_enable=YES
#ascii_download_enable=YES
ftpd_ban=Welcome.
#deny_email_enable=YES
#banned_email_file=/etc/vsftpd.banned_emails
chroot_local_user=YES
#chroot_local_user=YES
#chroot_list_enable=YES
#chroot_list_file=/etc/vsftpd.chroot_list
#ls_recurse_enable=YES
secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd/empty
pam_service_name=vsftpd
rsa_cert_file=/etc/ssl/private/vsftpd.pem

Skall inte
fptd_ban=Welcome.
vara
ftpd_banner=Welcome.

Permalänk

Jo helt rätt nu startade vsftpd. tackar för hjälpen

Men nu när jag skall logga in på vsftpd med filezilla får jag detta meddelandet: Svar: 500 OOPS: vsftpd: refusing to run with writable root inside chroot() och jag kommer inte in. Men har jag inte ändrat att det inte går och köra som root i vsftpd ?

Permalänk

Löste det själv men katalogen som hemsidans filerna skall ligga i vad skall denna ha för skrivrättighet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Löste det själv men katalogen som hemsidans filerna skall ligga i vad skall denna ha för skrivrättighet ?

Det beror väl lite på vilken server du använder men oftast är det väl så att web-servern har en egen användare som måste ha läsrättigheter på filerna. Om det är Apache du tänker köra med så har jag kört den så lite så jag vågar inte rikigt svara på det hur du skall sätta upp den.

Löste du "writable root inside chroot() " problemet genom att ta bort skrivrättigheterna på användarens rootkatalog eller slog du av chroot_local_user?

Permalänk

Jag tog bort skrivrättigheterna på användarens rootkatalog. Kändes som det var det bästa. Just nu har jag på hemsidekatalogen www katalogen 777 som skrivrättigheter. Känns inte som det bästa men det går inte att ha någon annan lösning väll om jag skall skapa kataloger osv i hemsidans katalog ?

Tanken är att jag skall köra wordpress vad tror ni då skall det vara 777 ?

Permalänk

När jag startar om apache2 kommer detta meddelandet fram: apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName vad menas med detta och vad är felet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag tog bort skrivrättigheterna på användarens rootkatalog. Kändes som det var det bästa. Just nu har jag på hemsidekatalogen www katalogen 777 som skrivrättigheter. Känns inte som det bästa men det går inte att ha någon annan lösning väll om jag skall skapa kataloger osv i hemsidans katalog ?

Tanken är att jag skall köra wordpress vad tror ni då skall det vara 777 ?

777 är nog ingen höjdare då vem som helst kan ändra filerna då, dessutom så kan man exekvera filerna när du använder 7 vilket nog inte är vad du vill. Börja med 540 och se om det funkar. "540" låter "ägaren" skriva och läsa, "gruppen" endast läsa och ingen annan får ha med filen att göra. Jag har ingen aning om vilken användare som skall äga filen samt om det finns färdiga grupper för Apache.

Du kan läsa mer om Apache här
https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/httpd.html
Hittade även den här som kanske kan vara intressant
http://ubuntuserverguide.com/2012/05/how-to-install-latest-wordpress-in-ubuntu-server-12-04-lts.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

När jag startar om apache2 kommer detta meddelandet fram: apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName vad menas med detta och vad är felet ?

Troligtvis att Apache inte kan klura ut vad din server heter. För att endast bli av med felmeddelandet för att få igång den kanske det här hjälper
http://aslamnajeebdeen.com/blog/how-to-fix-apache-could-not-reliably-determine-the-servers-fully-qualified-domain-name-using-127011-for-servername-error-on-ubuntu