Sidan 3 av 3 12 3

Verktyg Visningsval
2013-09-20, 20:55   #61

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Friterad Visa inlägg
Testade VLC efteråt för jag tänkte att det borde funka men nepp!
Ville inte spela upp och ville inte säga varför
Det är lagliga problem med CSS-kryptering på DVD-skivor. ubuntu-restricted-extras och libdvdcss löser det i Ubuntu. Det kan noteras att det även i Windows krävs ett separat dekrypteringsbibliotek, så detta är snarare ett specialfall kopplat till upphovsrätt än något representativt för varken Ubuntu eller Windows.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Friterad Visa inlägg
Fast nu pratade jag om att jag inte på ett enkelt sätt kunde installera ett program/drivrutin som var till
en sticka som skulle ge min gamla stationära trådlöst nätverk. D-Link hade det till Linux, men det var installationen
som bara inte ville fungera.
Det är ett typexempel på något som ligger på D-Links bord. När du säger "USB-WLAN-sticka från D-Link" så ryser det i kroppen vid varje steg :-) .

Jag hade en laptop som hade en av de sista bastionerna av problematiska kretsar (en WLAN-krets från Broadcom, om jag minns rätt) som också vid tidpunkten krävde nedladdning av separat paket från tillverkaren. Dock så "gav de med sig" 2010 och öppnade sin drivrutin och gjorde den till en del av Linuxkärnan. Nu är dessa beskrivningar av hårdvaran per definition en del av Linux, och de kommer stödjas så länge som Linux finns. Det är så "den optimala världen" ser ut. Använder hårdvaran något som tillnärmelsevis är en standard så kommer den med all sannolikhet ha stöd redan från början, eller åtminstone med en minimal insats från tillverkaren/kärnans utvecklare, men det finns vissa kvarvarande tillverkare som inte vill vara med och spela på något fungerande sätt. Då är det inte lätt.

Av beskrivningen så antar jag att du har hittat en D-Link-sticka med en Ralinkkrets (kretstillverkare som Intel, Atheros och Broadcom jobbar själva direkt med stöd i Linuxkärnan idag). Det finns experimentellt stöd i kärnan som frivilliga kodare lagt till själva, men Ralinks "officiella" stöd är just som du säger, i formen av en .tar.gz som de vill att användaren ska kompilera själv. Även om de av någon absolut anledning inte vill öppna drivrutinen (något som i sig kan te sig vara en gåta — de säljer ju hårdvara, inte drivrutiner) så hade de kunnat släppa .deb-paket via t ex en egen programvarukälla. Det är inte tekniska hinder som nödvändigen bromsar. Om de väljer att inte lägga tiden på att fixa detta så är det minsta man kan begära av tillverkarna att de iaf publicerar installationsinstruktioner som fungerar. Om inte ens det görs så, tja. Då är det inte lätt att samarbeta.

Som nämnts i tråden så är hårdvarustödet extremt utbrett i Linux, inte minst vad gäller stöd för hårdvara som sedan länge tappat stöd i Windows, men för ny exotisk hårdvara där tillverkaren inte lägger manken till så är det inte lätt. Nyare versioner av Ubuntu verkar ha förbättrat stöd för Ralinks kretsar genom det experimentella fria stödet, men den extra komplexiteten med att det är en USB-sticka gör det möjligen än svårare.

Det skulle givetvis vara enklare för konsumenter om man alltid hade kunnat anta att prylen man köper på Elgiganten inkluderar Linuxstöd, men det finns som sagt några få envisa utposter kvar. Det är dock inte så mycket Linuxkärnan i sig kan göra åt detta för att påverka, utan det är bara att vänta ut dessa kvarvarande tillverkare. Sedan Mac OS X steg i popularitet så har det förbättrats avsevärt iom att tillverkare åtminstone är medvetna om att det finns alternativa OS. Man kan hoppas att tiden för produkter som "winmodems" för alltid är förbi.
phz114n är uppkopplad nu
2013-09-20, 21:29   #62

Crazy Ferret

Medlem

Crazy Ferrets avatar

Plats: Linköping

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ATRmayo Visa inlägg
http://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw

tycker han har rätt, finns inga standarder inom linux...
http://www.youtube.com/watch?v=BfLqLK7VdQY

Edit: Om du nu ska länka en video, se till att 1) ta en färsk, och 2) lämna inte ute hälften av den.

http://www.youtube.com/watch?v=QKwWPQ1Orzs
http://www.youtube.com/watch?v=pSxX8a_TC7I

Senast redigerad av Crazy Ferret 2013-09-20 klockan 21:40.
Crazy Ferret är uppkopplad nu Folding
2013-09-21, 14:31   #63

user789

Medlem

Registrerad: jul 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ATRmayo Visa inlägg
http://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw

tycker han har rätt, finns inga standarder inom linux...

Ubuntu har nu så stor andel av privatmarknaden, så Ubuntu är standard nu för privatmarknaden. Valve har valt att ha support för Ubuntu, sedan att det deras klient fungerar på andra distributioner är bara ett plus. Redhat och SuSE har valt att jobba med företagsmarknaden och där spelas det inte så mycket.
Linux mint bygger på Ubuntu, om någon undrar.
user789 är inte uppkopplad
2013-09-21, 14:47   #64

user789

Medlem

Registrerad: jul 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Curemylife Visa inlägg
Kan även jag instämma på att varje gång jag använder mig av ett distro vare sig det är ubuntu eller något annat så hamnar jag i Terminalen som jag inte förstår mig på till en sådan grad att jag trivs som en fisk i vattnet.

Det finns många program i centralen men t.ex. när jag behöver ett program som inte finns där (ganska ofta), går jag ut på nätet och försöker ladda ner det och vilken filtyp jag än tar hamnar jag ändå i terminalen för att saker behöver uppdateras eller dylikt.

Nej, det hela falerar fortfarande på användarvänligheten. Min känsla brukar till slut bli att det är mer jobb att försöka få programmen att fungera än att stanna i Windows och då är jag ändå en teknisk person som gillar att stöta på och sedan lösa problem men detta hade ju aldrig gått hem hos majoriteten av dator användarna som dessutom blir färre.
Tråkigt att du upplever det så, Jag själv har aldrig behövt använda terminalen i Ubuntu på flera år. Att installera program fungerar likadant som i Android och Ios, man använder "programcentralen" och nog nära 99 procent av alla program finns där, måste vara mycket udda saker du vill installera.

Svårt att använda? Kom igen, småbarnen klarar av det, hur svårt är det att trycka på en ikon, och du kallar dig teknisk person.
user789 är inte uppkopplad
2013-09-21, 14:52   #65

Schnitz

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: nov 2005

Jag tycker det kommer så mycket spel till Linux att jag blir snurrig. Kolla bara på sidor som linuxgames.com, indiegames.com och gamingonlinux.com. Många crowdfundade spel får dessutom en Linux-port p.g.a. den stora efterfrågan.
2013-09-21, 14:55   #66

AlvarBerglind

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: feb 2013

Tänkte mest säga att det går helt att undvika terminalen när man använder Ubuntu. Det är dock krångligare och tar längre tid, men det går. Jag föredrar att installera nya program via terminalen just för att det går snabbare och du ser direkt om något blir fel. Men när man är ny så litar man blint på de kommandon en "kompis" ger dig och det är inte heller bra, då riskerar man att hamna med problem som man inte kan lösa.

Det går att använda Ubuntu och andra linux-distributioner helt utan att använda terminalen. Det finns även linux-varianter som ser ut som Windows så att övergången ska vara lättare. Jag tror att mycket handlar om fördomar och att alla tror att Linux är sånt bara nördar kan använda, men i verkligheten så är det inte det. Problemet är att folk vågar inte testa. Har man aldrig installerat om operativsystemet i en dator så kommer man inte installera Linux heller, och det är nog där problemet ligger. Många har inte kunskapen som krävs för att installera Ubuntu. Det är väldigt enkelt för mig som har gjort det massor av gånger vid det här laget. Tex. så förklarade jag för en polare härromdagen hur man installerar Windows på ett USB-minne, vilket faktiskt är lite krångligare än att installera Ubuntu på ett USB-minne.

Så om någon börade ge ut usb-minnen till folk med Ubuntu på så skulle många testa det och kanske gå över. För det är väldigt enkelt att komma igång med. Bara testa via ett usb-minne, stoppa in det i datorn, tryck på F2, F5 eller ESC, för att boota från USB-minnet. följ instruktionerna på skärmen. Klart!
AlvarBerglind är inte uppkopplad
2013-09-21, 15:14   #67

Curemylife

Medlem

Curemylifes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av user789 Visa inlägg
Tråkigt att du upplever det så, Jag själv har aldrig behövt använda terminalen i Ubuntu på flera år. Att installera program fungerar likadant som i Android och Ios, man använder "programcentralen" och nog nära 99 procent av alla program finns där, måste vara mycket udda saker du vill installera.

Svårt att använda? Kom igen, småbarnen klarar av det, hur svårt är det att trycka på en ikon, och du kallar dig teknisk person.
....i vilket läge menar du att det endast är att klicka på en ikon? Har inte ens beskrivit ett problem för dig. Nej... när man inget vet är det bättre att vara tyst eller att ställa en fråga.

Det spelar ingen roll om 99% av alla program finns i centralen när 98% är program jag inte använder.

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."
Curemylife är inte uppkopplad
2013-09-23, 19:05   #68

Xelithium

Medlem

Xelithiums avatar

Registrerad: apr 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Xelithium Visa inlägg
Valve får ta o göra sin egna Linux Distro som är mer användarvänlig. Jag har inget emot hur de flesta distros fungerar just nu men det är garanterat svårare att använda Linux än Windows för nybörjare och non-techies.
Jag kan se in i framtiden.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker