"Snygg" är bara en fråga om vilken fönsterhanterare man installerar. Debian innehåller mer än 50 i officiella pakethanteraren (enligt en väldigt snabb och översiktig koll; `aptitude search '?provides(x-window-manager)' | wc -l` ger att 54 paket tillhandahåller `x-window-manager` i Debian Sid), som sedan i sin tur kan konfigureras i varierande, vanligen väldigt stor, utsträckning.
Om du ska fortsätta programmera i Microsoftcentrerade språk så är troligen en Windowsmaskin med Visual Studio det naturliga valet. Om inte så finns det en mängd alternativ. Ett vanligt arbetssätt reflekteras i det högst rankade svaret på frågan C++ IDE for Linux? [SO] — att man använder standardverktygen som utvecklats och förfinats i decennier redan tillsammans med en ordentlig texteditor. Vill man ha en större monolitisk IDE så finns exempelvis Code::Blocks, Eclipse, Komodo, Netbeans, IntelliJ, etc., men om de faktiskt ger praktiska vinster beror på många faktorer (inte minst rent individuella preferenser). Språk som Java används typiskt med en IDE, och blir i det närmaste plågsamt att koda utan, medans språk som Python enligt någon sorts (icke plattformsberoende) konsensus med fördel kodas i en kapabel editor med väl valda plugins.
Summerat så brukar tid lagd på att lära sig en kraftfull texteditor betala sig med råge om man tänkt fortsätta att koda saker.
—
Vill du primärt spela spel som bara finns till Windows så är rekommendationen att använda Windows till detta. Dual-boot är ett alternativ, men att gå över till Linux, och samtidigt vilja att allt ska vara precis som innan, är något av en motsägelse som ofta leder till besvikelse. Poängen med att migrera är att kunna dra nytta av skillnaderna och bredda sitt kunnande, så att man framöver har mer erfarenhet och kan välja rätt verktyg för varje uppgift. Det måste inte vara så att ett visst alternativ är bäst på allt i alla lägen. Spel som finns i officiella Linuxversioner, exempelvis via Steam, går ju dock utmärkt att spela direkt i Linux.
Steam finns i officiella pakethanterare för Ubuntu, Debian, Arch Linux, m fl. Den officiella versionen av Steam släpps i .deb-formatet och Valve ser till att den fungerar med Ubuntu, men i det är inte som att andra distributioner är explicit "uteslutna". SteamOS baseras själv på Debian, och Valve ser till att inte använda lösningar som låser produkten till Ubuntu; men det går inte säga "vi stöder alla Linuxdistributioner", då det inte är ett vettigt begrepp i sammanhanget ("stöder ni alltså Android? Min router? Mitt 'smarta kylskåp'?").
—
Det finns flera alternativ som är tänkta att vara i samma programkategori som Visio, såsom yEd, Dia, Calligra Flow, etc. Se även exempelvis Is there an alternative to Microsoft Office Visio? [AskUbuntu], där svaren lite längre ner listar många plattformsoberoende onlinelösningar.
Personligen tycker jag att "Visio-kategorin" är diffus. Om det är ett vektorritarprogram man är ute efter så finns Inkscape som ett mer naturligt (och kompetent) val; återigen relativt plattformsoberoende. Ska man gå "all in" så kan man rita diagram och andra vektorkonstruktioner direkt i LaTeX med exempelvis TikZ (exempeldiagram), vilket på många sätt är en väldigt elegant lösning, men med en brutal inlärningskurva (speciellt om man inte redan är van vid LaTeX). "Visio-kategorin" är en viss kombination av abstraktion som säkert passar väl in i många områden, men för egen del så har jag inte känt att jag behövt använda den specifika kategorin av mjukvara alls.