Hjälp mig migrera! Windowsanvändare sedan 10 år.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig migrera! Windowsanvändare sedan 10 år.

Hejsan!

Jag har på senare tiden gått en högskolekurs i linuxbaserade system och blivit lite kär. Anledningen till att jag idag inte kör Linux, eller rättare sagt anledningen till att jag kör Windows är dels för att jag gillar när allt fungerar direkt ur lådan. En annan del jag gillar är program som Visual Studio och Visio, program som jag inte vet om dom fungerar i Linux, eller om dom har en lika kraftig motsvarighet. Sen kommer vi till den stora anledningen, nämligen mitt spelbibliotek.
Ifall jag köpt spel på Steam som har en Linux-kompatibel motsvarighet, går dessa spel att installera bara rakt av eller måste jag köpa en Linux version av allt?

Sen kommer vi till distros. Jag älskar Debian. Men jag skulle gärna ha ett lite snyggare distro med mer roliga prylar, och jag ser på skrivbordstråden att folk har alla möjliga sorters utseende på sina distros. Hur ändrar man utseendet?

Hoppas man kan få vettiga svar på alla problemen ovan. Väldigt tacksam för respons.

Permalänk
Medlem

Vilken Linux-dist som är snyggast är personligt men om du är intresserad av Debianbaserade distar så kan du prova Ubuntu, Linux Mint eller Elementary OS. Med dessa tre fungerar allt"direkt ur lådan" bättre än vad Windows gör.
Du kan välja att installera andra skrivbordmiljöer än den som är default, för Ubuntu finns Unity (default), Gnome, KDE, XFCE och LXDE. För Linux Mint finns Mate eller Cinnamon som default men du kan installera samma som för Ubuntu, uton Unity. Elementary OS har en egen miljö som jag tror är baserad på Gnome.
För Ubuntu och i och med att Linux Mint byggs på Ubuntu finns det väldigt mycket info på http://www.ubuntu-se.org/drupal/ och http://www.ubuntu.se/content/. Där kan du hitta en hel del om hur du förändrar utseendet.
Det mesta fungerar även för Elementary OS men skillnaderna är större.

När det gäller spel så kan jag inte hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Ett spel som fungerar på alla OS i Steam är köp en gång spela på allt.
Så nej behöver inte betala igen.

Valve själva föredrar Ubuntu men det är inte omöjligt att få Steam fungera med andra Linux dist.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

"Snygg" är bara en fråga om vilken fönsterhanterare man installerar. Debian innehåller mer än 50 i officiella pakethanteraren (enligt en väldigt snabb och översiktig koll; `aptitude search '?provides(x-window-manager)' | wc -l` ger att 54 paket tillhandahåller `x-window-manager` i Debian Sid), som sedan i sin tur kan konfigureras i varierande, vanligen väldigt stor, utsträckning.

Om du ska fortsätta programmera i Microsoftcentrerade språk så är troligen en Windowsmaskin med Visual Studio det naturliga valet. Om inte så finns det en mängd alternativ. Ett vanligt arbetssätt reflekteras i det högst rankade svaret på frågan C++ IDE for Linux? [SO] — att man använder standardverktygen som utvecklats och förfinats i decennier redan tillsammans med en ordentlig texteditor. Vill man ha en större monolitisk IDE så finns exempelvis Code::Blocks, Eclipse, Komodo, Netbeans, IntelliJ, etc., men om de faktiskt ger praktiska vinster beror på många faktorer (inte minst rent individuella preferenser). Språk som Java används typiskt med en IDE, och blir i det närmaste plågsamt att koda utan, medans språk som Python enligt någon sorts (icke plattformsberoende) konsensus med fördel kodas i en kapabel editor med väl valda plugins.

Summerat så brukar tid lagd på att lära sig en kraftfull texteditor betala sig med råge om man tänkt fortsätta att koda saker.

Vill du primärt spela spel som bara finns till Windows så är rekommendationen att använda Windows till detta. Dual-boot är ett alternativ, men att gå över till Linux, och samtidigt vilja att allt ska vara precis som innan, är något av en motsägelse som ofta leder till besvikelse. Poängen med att migrera är att kunna dra nytta av skillnaderna och bredda sitt kunnande, så att man framöver har mer erfarenhet och kan välja rätt verktyg för varje uppgift. Det måste inte vara så att ett visst alternativ är bäst på allt i alla lägen. Spel som finns i officiella Linuxversioner, exempelvis via Steam, går ju dock utmärkt att spela direkt i Linux.

Steam finns i officiella pakethanterare för Ubuntu, Debian, Arch Linux, m fl. Den officiella versionen av Steam släpps i .deb-formatet och Valve ser till att den fungerar med Ubuntu, men i det är inte som att andra distributioner är explicit "uteslutna". SteamOS baseras själv på Debian, och Valve ser till att inte använda lösningar som låser produkten till Ubuntu; men det går inte säga "vi stöder alla Linuxdistributioner", då det inte är ett vettigt begrepp i sammanhanget ("stöder ni alltså Android? Min router? Mitt 'smarta kylskåp'?").

Det finns flera alternativ som är tänkta att vara i samma programkategori som Visio, såsom yEd, Dia, Calligra Flow, etc. Se även exempelvis Is there an alternative to Microsoft Office Visio? [AskUbuntu], där svaren lite längre ner listar många plattformsoberoende onlinelösningar.

Personligen tycker jag att "Visio-kategorin" är diffus. Om det är ett vektorritarprogram man är ute efter så finns Inkscape som ett mer naturligt (och kompetent) val; återigen relativt plattformsoberoende. Ska man gå "all in" så kan man rita diagram och andra vektorkonstruktioner direkt i LaTeX med exempelvis TikZ (exempeldiagram), vilket på många sätt är en väldigt elegant lösning, men med en brutal inlärningskurva (speciellt om man inte redan är van vid LaTeX). "Visio-kategorin" är en viss kombination av abstraktion som säkert passar väl in i många områden, men för egen del så har jag inte känt att jag behövt använda den specifika kategorin av mjukvara alls.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Det verkar som det mesta kommer bli lättare/bättre med en övergång. Finns det någon bra sida där man kan få en uppfattning om hur fönsterhanterarna ser ut och så?
Något som är väldigt positivt är att allt är gratis (verkar det som) så man kan pröva sig fram litegranna

Permalänk

Annars kan du ju fixa dualboot om du inte är riktigt säker.

Sen funkar det ju att köra Wine i Linux.

Permalänk
Entusiast

För att se hur de olika skrivbordmiljöerna ser ut, kör en bildsökning med google. T.ex. bildsök på "kde", så får du fram massor av skärmdumpar på kde och alla de olika teman, och konfigurationsmöjligheter det finns.

Du kan också utföra samma google-sökning på video-fliken, så får du fram en drös "captures" på den aktuella skrivbordmiljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det ena tar inte bort det andra! Man behöver inte välja. Jag sitter dagligen i linux. Men vill jag utveckla .NET i Visualstudio som också är skoj. Startar jag windows i virtualbox. Vill jag spela de spel som inte fungerar i linux i windows så dualbootar jag bara. Som poweruser behöver du inte välja utan använd det som passar bäst för det du vill göra.

( Använder för övrigt tre skärmar. Så har windows startar i virtualbox på den ena skärmen medans har linux igång på de övriga. )

Permalänk
Medlem

Som dist rekommenderar jag Ubuntu eller Ubuntu baserat (Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Mint).

Vad är det för språk du knackar?
Själv gillar jag Jetbrains IDEer (Intellij IDEA, WebStrom, PyCharm). För C++ rekommenderar
jag dock QT Creator. Är det C# så rekommenderar jag att du håller dig till Visual Studio, kanske
i ett virtuellt Windows?

Permalänk
Medlem

Passar på å smyger in här lite å nyttjar en del av tråden också!

Är nyligen själv migrant till Linux efter att jag blivit vansinning på Windows 8 (Ja, laptopen jag köpte innan jag flyttade utomlands kom tyvärr med det) och nu på allvar börjat ta mig in i Linux världen. Jag har viljat gå över till Linux länge men det har aldrig riktigt varit aktuellt för ens nu.

Frågan jag har lyder: Bra och lättkört OS till Laptop?

Jag har kört dualboot Win 7 nu 2-3 veckor med Linux Mint 16 Cinammon och måste säga att jag gillar det ganska mycket.
Upplever en del problem dock t.ex skype kraschar, mitt usb baserade trådlösa headset fungerar inte alltid helt smärtfritt, distron är ganska trög ibland etc etc

Detta kan ju mycket väl vara på grund av datorn o.s.v etc och nej jag har ej hunnit lära mig å tweeka det ena och det andra ännu (vilket jag kommer göra, har inget alls emot att sitta å lira kommandon i terminalen) men jag skulle gärna vilja ha lite input av er som kört lite olika distros till laptops innan.

Jag gillar verkligen Mint och det lirar överlag väldigt bra. Har även kikat lite på ElementaryOS som en vän rekomenderade. Tycker det är en intressant distro men saknar mitt traditionella desktop UI (kanske bara är en vanesak). Har även hört bra om Lubuntu etc.

Så tips om lämpliga lättkörda Linux distros till Laptops som ni kan rekomendera är uppskattat. Att det kommer med mycket medföljande codecs och annat fint förinstallerat är något som jag gillar (eftersom att jag är Linux Newb)

Tack på förhand!

Visa signatur

\0/

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Ubuntu då Unity går att styra så bra med tangentbordet
samt att de har samlat alla viktiga kontrollerar i övre vänstra hörnet vilket
båda leder till ett mycket bättre flyt när man använder touchpad.

Annars så gäller samma tipps som ovan "Ubuntu eller Ubuntu baserat (Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Mint)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroc:

Passar på å smyger in här lite å nyttjar en del av tråden också!

Är nyligen själv migrant till Linux efter att jag blivit vansinning på Windows 8 (Ja, laptopen jag köpte innan jag flyttade utomlands kom tyvärr med det) och nu på allvar börjat ta mig in i Linux världen. Jag har viljat gå över till Linux länge men det har aldrig riktigt varit aktuellt för ens nu.

Frågan jag har lyder: Bra och lättkört OS till Laptop?

Jag har kört dualboot Win 7 nu 2-3 veckor med Linux Mint 16 Cinammon och måste säga att jag gillar det ganska mycket.
Upplever en del problem dock t.ex skype kraschar, mitt usb baserade trådlösa headset fungerar inte alltid helt smärtfritt, distron är ganska trög ibland etc etc

Detta kan ju mycket väl vara på grund av datorn o.s.v etc och nej jag har ej hunnit lära mig å tweeka det ena och det andra ännu (vilket jag kommer göra, har inget alls emot att sitta å lira kommandon i terminalen) men jag skulle gärna vilja ha lite input av er som kört lite olika distros till laptops innan.

Jag gillar verkligen Mint och det lirar överlag väldigt bra. Har även kikat lite på ElementaryOS som en vän rekomenderade. Tycker det är en intressant distro men saknar mitt traditionella desktop UI (kanske bara är en vanesak). Har även hört bra om Lubuntu etc.

Så tips om lämpliga lättkörda Linux distros till Laptops som ni kan rekomendera är uppskattat. Att det kommer med mycket medföljande codecs och annat fint förinstallerat är något som jag gillar (eftersom att jag är Linux Newb)

Tack på förhand!

Prova med att installera Mate i den installation du har idag, efter installation kan du välja skrivbordsmiljö innan inloggning. Jag tycker Mate flyter bättre än Cinnamon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag rekommenderar Ubuntu då Unity går att styra så bra med tangentbordet
samt att de har samlat alla viktiga kontrollerar i övre vänstra hörnet vilket
båda leder till ett mycket bättre flyt när man använder touchpad.

Annars så gäller samma tipps som ovan "Ubuntu eller Ubuntu baserat (Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Mint)"

Flyter Unity bra tycker du? Vad jag mest hör av folk är att det är buggigt och ganska trögt att köra?

Skrivet av NoWin:

Prova med att installera Mate i den installation du har idag, efter installation kan du välja skrivbordsmiljö innan inloggning. Jag tycker Mate flyter bättre än Cinnamon.

Hmm ok. Har hört liknande av folk innan att Cinammon 2.0 kan vara lite halvsegt. Har du någon erfarenhet av KDE Mint?

En extra fråga till er båda. Jag har hört mycket bra om PCLinuxOS, har ni någon erfarenhet av det?

Visa signatur

\0/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroc:

Flyter Unity bra tycker du? Vad jag mest hör av folk är att det är buggigt och ganska trögt att köra?

För mig flyter Unity mycket bra. Upplever inga buggar ö.h.t. och inte gjort sedan 13.04.
Unity kräver att du har ett grafikkort och klarar 3D acceleration, uppfyller du det så är
Unity en av de snabbaste miljöerna http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_131...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

För mig flyter Unity mycket bra. Upplever inga buggar ö.h.t. och inte gjort sedan 13.04.
Unity kräver att du har ett grafikkort och klarar 3D acceleration, uppfyller du det så är
Unity en av de snabbaste miljöerna http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_131...

Håååh, väldigt intressant att höra då det slängs en hel del skit på Ubuntu med Unity när jag läser på de flesta ställen.
Tråkigt nog är mitt Nvidia GT 730m inte fullt funktionellt av okänd anledning så jag tror tyvärr Unity är något jag får bortse från.

När det gäller Laptop annars till de diverse olika Unbuntu-baserade distros så är det väl Lubuntu som är att rekomendera före de andra?

Visa signatur

\0/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroc:

Håååh, väldigt intressant att höra då det slängs en hel del skit på Ubuntu med Unity när jag läser på de flesta ställen.
Tråkigt nog är mitt Nvidia GT 730m inte fullt funktionellt av okänd anledning så jag tror tyvärr Unity är något jag får bortse från.

När det gäller Laptop annars till de diverse olika Unbuntu-baserade distros så är det väl Lubuntu som är att rekomendera före de andra?

Det breor på vilken prestanda din laptop har men personligen tycker jag att KDE för både Ubuntu (Kubuntu) och Mint är tungdrivna.
Det som skiljer Ubuntu, Lubuntu, Xubuntu och Kubuntu är skrivbordsmiljöerna.
Om du installerar Ubuntu så kan du installera Gnome, Gnome-classic, LXDE (som Lubuntu använder), XFCE (som Xubuntu använder) och KDE (som Kubuntu använder) från programförråden. Jag brukar installera Synaptic (en programhanterare) från Ubuntus Progarmförråd, tycker den är bättre, och leta efter Gnome, Gnome-fallback, LXDE, XFCE och KDE där. Logga ut efter installation. När du sedan loggar in kan du välja skrivbordsmiljö om du klickar på Ubuntu symbolen till höger om ditt inloggningsnamn.

När det gäller PCLinusOS så har jag provat det och det fungerar OK.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xeroc:

Håååh, väldigt intressant att höra då det slängs en hel del skit på Ubuntu med Unity när jag läser på de flesta ställen.

Beror på vem man pratar med också.
Detta är ju en högst subjektiv åsikt.
Många gillar inte det radikalt annorlunda arbetssättet som introducerades med Unity.
Människor är vanedjur. Ändra för mycket, och de flesta kommer att gnälla oavsett hur "bra" det än är.

Själv är jag också ett "vanedjur" och har ett djupt rotat arbetssätt. Därav tycker jag att de klassiska upplägget passar mig bäst. Jag ogillar verkligen Unity. Passar inte alls mitt arbetssätt och stör mitt arbetsflöde rätt rejält.
Bara för att det inte fungerar för mig och mitt arbetssätt, så går jag inte runt och kastar skit på det. Däremot finns det folk som gör det, eftersom många inte inser vad en "subjektiv åsikt" innebär. Det är därför man skall ta folks åsikter med ett par tre grävskopor salt.

Skrivet av Xeroc:

Tråkigt nog är mitt Nvidia GT 730m inte fullt funktionellt av okänd anledning så jag tror tyvärr Unity är något jag får bortse från.

Det är underligt. Själv har jag kört Unity på riktigt skogsgamla grafikkort (t.om från sent 90-tal), och fått det att flyta på bra. Även med composite påslaget.
Ett 730m skall utan några som helst problem kunna driva Unity, och andra bra mycket tyngre miljöer också.
Tror det snarare handlar om att ni inte aktiverat rätt drivrutiner, och kört det i framebuffer-läge.

Skrivet av Xeroc:

När det gäller Laptop annars till de diverse olika Unbuntu-baserade distros så är det väl Lubuntu som är att rekomendera före de andra?

Man brukar rekommendera Lubuntu och andra lättvikts-distributioner till riktigt gamla datorer (Äldre än 10-15 år).
Visst kan man köra de på lite "nyare" datorer också. Men man tjänar inte speciellt mycket på det. (Om man nu inte är en extrem-minimalist av rang förstås. Då kör man lättviktarna av helt andra anledningar. )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det breor på vilken prestanda din laptop har men personligen tycker jag att KDE för både Ubuntu (Kubuntu) och Mint är tungdrivna.
Det som skiljer Ubuntu, Lubuntu, Xubuntu och Kubuntu är skrivbordsmiljöerna.
Om du installerar Ubuntu så kan du installera Gnome, Gnome-classic, LXDE (som Lubuntu använder), XFCE (som Xubuntu använder) och KDE (som Kubuntu använder) från programförråden. Jag brukar installera Synaptic (en programhanterare) från Ubuntus Progarmförråd, tycker den är bättre, och leta efter Gnome, Gnome-fallback, LXDE, XFCE och KDE där. Logga ut efter installation. När du sedan loggar in kan du välja skrivbordsmiljö om du klickar på Ubuntu symbolen till höger om ditt inloggningsnamn.

När det gäller PCLinusOS så har jag provat det och det fungerar OK.

Okay okay Tack för infon

Skrivet av SysGhost:

Beror på vem man pratar med också.
Detta är ju en högst subjektiv åsikt.
Många gillar inte det radikalt annorlunda arbetssättet som introducerades med Unity.
Människor är vanedjur. Ändra för mycket, och de flesta kommer att gnälla oavsett hur "bra" det än är.

Själv är jag också ett "vanedjur" och har ett djupt rotat arbetssätt. Därav tycker jag att de klassiska upplägget passar mig bäst. Jag ogillar verkligen Unity. Passar inte alls mitt arbetssätt och stör mitt arbetsflöde rätt rejält.
Bara för att det inte fungerar för mig och mitt arbetssätt, så går jag inte runt och kastar skit på det. Däremot finns det folk som gör det, eftersom många inte inser vad en "subjektiv åsikt" innebär. Det är därför man skall ta folks åsikter med ett par tre grävskopor salt.

Det är underligt. Själv har jag kört Unity på riktigt skogsgamla grafikkort (t.om från sent 90-tal), och fått det att flyta på bra. Även med composite påslaget.
Ett 730m skall utan några som helst problem kunna driva Unity, och andra bra mycket tyngre miljöer också.
Tror det snarare handlar om att ni inte aktiverat rätt drivrutiner, och kört det i framebuffer-läge.

Man brukar rekommendera Lubuntu och andra lättvikts-distributioner till riktigt gamla datorer (Äldre än 10-15 år).
Visst kan man köra de på lite "nyare" datorer också. Men man tjänar inte speciellt mycket på det. (Om man nu inte är en extrem-minimalist av rang förstås. Då kör man lättviktarna av helt andra anledningar. )

Självklart! och jag är av samma åsikt att det är ingen ide att hata bara för hatandets skull (i mitt fall undantaget Win8 som jag faktiskt hatar på allvar), bara att det verkade vara en sån stor majoritet av människor som verkligen avskydde det så, trodde att whinet kunde vara relativt legit för en gångs skull

Tack för all annan info också, har hjälp en hel del.

Har bara ett par sista 2-3 frågor:

Har lirat med ElementaryOS de senaste veckorna och är relativt nöjd med det. Det flyter bra och fungerar snabbt och enkelt men är alldeles för Mac:igt för min smak trots alla sköna tweaks man kan göra (vilket borde ingå från scratch imo).
Testade även PCLinuxOS men det var lite väl segt an okänd anledning.

Vad jag skulle kolla med er var åsikter om Debian Mint?

En polare som är av samma åsikt som mig ang Linux Mint 16, att det var ganska ostabilt för han och crashade en hel del passade på att testa Debian Mint istället.
Han tyckte att det var bra mycket stabilare och flöt bättre.
Jag har läst om skillnaderna mellan en Semi-Rolling Distro och en halvårs/års release men var bara lite nyfiken på vad ni har för input om att köra t.ex Mint med Debian som grund? Behöver ej ha testat mint debian men kanske bara Debian i största allmänhet.

Det är lite irriterande för mig att Mint 16 är såpass populärt men när jag läser på forum om det så är det flertalet program som kraschar och inte fungerar helt funktionellt trots att releasen är såpass ny samt resultaten jag fick själv.

Visa signatur

\0/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroc:

Har lirat med ElementaryOS de senaste veckorna och är relativt nöjd med det. Det flyter bra och fungerar snabbt och enkelt men är alldeles för Mac:igt för min smak trots alla sköna tweaks man kan göra (vilket borde ingå från scratch imo).

Om Elementary flyter på bra så kan du köra Ubuntu med samma flyt. Om du inte gillar Unity kan du installera gnome-fallback.

http://askubuntu.com/questions/452665/fallback-to-gnome-class...

Permalänk
Medlem

Har du en dator som inte är museal så flyter Unity,KDE,Gnome,Elementary etc alla utmärtkt. Alla kräver att din GPU fungerar korrekt men förutom det så använder alla så lite resurser det i praktiken inte är någon skillnad. Har du inte en ssd disk så är det antagligen hårddisken som belastas hårdast.
Vissa av dem kommer vilja indexera din hårddisk första gången du loggar in. Innan detta är färdigt kan de ibland vara lite oresponsiva.

Permalänk
Medlem

Har provat en del olika distar på en HP 6415b med Turion 64 X2 TL-60 2GHz processor, 2GB RAM, ATI Radon Xpress 1270 128MB GPU som långt ifrån är någon raket.

På denna dator märks det en del skillnad mellan Unity, Gnome (Compiz), Gnome (Metacity), KDE, LXDE, XFCE i Ubuntu och ElementartOS.
Från seg till rapp vill jag ordna dem så här:
KDE, Unity och Gnome (Compiz), ElementaryOS, Gnome (Metacity), LXDE, XFCE.
Inga mätningar är gjorda utan det är helt subjektivt.

Permalänk
Medlem

Jag har också efter 19 år med Windows börjat med linux på en liten klen nettopp. Började med ElementaryOS som jag inte riktigt hittade vissa program till, ex Opera. Bytte till Zorin som jag fortfarande kör och är nöjd med. Rekomenderas därför.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Linux Mint 17 "Qiana" som har Long Time Support (till 2019).
http://www.linuxmint.com/

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?