Ubuntu 13.10 : Hur byta utseende på login ?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 13.10 : Hur byta utseende på login ?

Hej!

Jag är lite av nybörjare på Linux överhuvudtaget. Jag undrar hur jag kan ändra utseende på login screen? vilket kallas GDM vad jag förstår

jag har ett utseende här som jag skulle vilja testa:
http://gnome-look.org/content/show.php/SystemAccess?content=5...

i zip filen så finns det:
---------------------------
background.png
cancel.png
cancel-active.png
cancel-prelight.png
ok.png
ok-active.png
ok-prelight.png
GdmGreeterTheme.desktop
greeter.xml

jag har googlat och testat en jäkla massa, jag pillar bara i virtualbox så det är lugnt om jag sabbar något vilket jag har gjort x antal gånger, med x antal om-installationer!

Samt, är det det bara jag eller är 13.10 väldigt buggigt? är det 12.04 LTS som gäller? vad jag förstår så kommer den nya LTS versionen ut snart om någon dag bara.

tacksam för nybörjar hjälp med pillandet!

Permalänk
Medlem

Ubuntu använder LightDM som standard login hanterare. Det går att ändra utseende med Ubuntu Tweak.
Annars kan du byta till GDM:
http://askubuntu.com/questions/152256/how-do-i-switch-from-li...
http://askubuntu.com/questions/193/how-can-i-change-the-login...

Skräddarsy LightDM
http://www.maketecheasier.com/customize-lightdm-themes/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ubuntu använder LightDM som standard login hanterare. Det går att ändra utseende med Ubuntu Tweak.
Annars kan du byta till GDM:
http://askubuntu.com/questions/152256/how-do-i-switch-from-li...
http://askubuntu.com/questions/193/how-can-i-change-the-login...

Skräddarsy LightDM
http://www.maketecheasier.com/customize-lightdm-themes/

Jag har provat med Ubuntu Tweak, när jag läser om den så verkar det som att den bara stödjer äldre versioner 10. nånting om jag inte missminner
Men hursom helst så i Ubuntu tweak så verkar det ju bara som att man byter bakgrunden i inloggningen - men jag vill ju byta Utseende på inloggningen enligt länken:

http://gnome-look.org/content/show.p...?content=52145

det är ju en rad filer bifogade där:

i zip filen så finns det:
---------------------------
background.png
cancel.png
cancel-active.png
cancel-prelight.png
ok.png
ok-active.png
ok-prelight.png
GdmGreeterTheme.desktop
greeter.xml

så nånting måste man ju göra med alla filer, hur ska OS annars veta vart alla knappar är någonstans?

jag har redan kollat på dina andra länkar sedan förut, dom verkar vara inaktuella och jag har provat allt jag har läst, funkar inte

lösning?

EDIT: när jag provat ändra med ubuntu tweak så tog jag såklart "background.png" och struntade i alla de andra småbilderna då, slutade med allt hela inloggningen blev helt vit med en basic inloggningsruta, inga ikoner ingenting, nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Jag har provat med Ubuntu Tweak, när jag läser om den så verkar det som att den bara stödjer äldre versioner 10. nånting om jag inte missminner
Men hursom helst så i Ubuntu tweak så verkar det ju bara som att man byter bakgrunden i inloggningen - men jag vill ju byta Utseende på inloggningen enligt länken:

http://gnome-look.org/content/show.p...?content=52145

det är ju en rad filer bifogade där:

i zip filen så finns det:
---------------------------
background.png
cancel.png
cancel-active.png
cancel-prelight.png
ok.png
ok-active.png
ok-prelight.png
GdmGreeterTheme.desktop
greeter.xml

så nånting måste man ju göra med alla filer, hur ska OS annars veta vart alla knappar är någonstans?

jag har redan kollat på dina andra länkar sedan förut, dom verkar vara inaktuella och jag har provat allt jag har läst, funkar inte

lösning?

EDIT: när jag provat ändra med ubuntu tweak så tog jag såklart "background.png" och struntade i alla de andra småbilderna då, slutade med allt hela inloggningen blev helt vit med en basic inloggningsruta, inga ikoner ingenting, nada.

Har du provat att byta från LightDM till GDM?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har du provat att byta från LightDM till GDM?

Hur gör jag det?

jag har provat men jag är osäker på hur jag gör, så det har slutat med att jag behövde göra en ominstallation i v-boxen

och kom ihåg att jag är nybörjare så du får berätta rätt utförligt vore tacksamt!
går universitet nu datateknik och ska göra ett litet projekt om Linux så jag passar på att pilla på allt som jag kan pilla på

EDIT: jag provade att gå till software-center och installera "Next generation GDM gnome display mananger"/GDM , men när jag gjorde det så slutade det alla gånger med att hela inloggningen och efter inloggningen , hela desktopen flimrade fram och tillbaka , mina ikoner var borta, och jag kunde inte klicka på nånting pga flimrandet av desktopen = ominstallation!

Permalänk
Medlem

Det verkar skumt att grafiken ska bugga?
Du kan prova att köra Ubuntu Gnome, då borde du få GDM som standard. (Tror jag).

Har inte kört Ubuntu på ett tag så jag har inte så bra koll.
Jag brukar klara dom flesta bekymmer som dyker upp med Google. Har aldrig kört i VM, så det kanske spökar. Jag tar alltid en egen disk och kopplar ur min ordinarie när jag testar nya saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det verkar skumt att grafiken ska bugga?
Du kan prova att köra Ubuntu Gnome, då borde du få GDM som standard. (Tror jag).

Har inte kört Ubuntu på ett tag så jag har inte så bra koll.
Jag brukar klara dom flesta bekymmer som dyker upp med Google. Har aldrig kört i VM, så det kanske spökar. Jag tar alltid en egen disk och kopplar ur min ordinarie när jag testar nya saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur byter jag till Ubuntu Gnome ? Det är Unity som följer med Ubuntu 13.10

jag kör VirtualBox hur schysst som helst när jag ska exprimentera och pilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Hur byter jag till Ubuntu Gnome ? Det är Unity som följer med Ubuntu 13.10

jag kör VirtualBox hur schysst som helst när jag ska exprimentera och pilla

installera gnome,
i terminal minus #:
# sudo apt-get install gnome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psytroll:

installera gnome,
i terminal minus #:
# sudo apt-get install gnome

Är detta orsaken varför allting jävlas för mig när jag ska försöka ändra loginutseende/GDM ? dvs att jag egentligen skulle haft detta.

Permalänk
Medlem

Jag provar på en slaskdator nu med Ubuntu 12.04.
Jag körde dessa kommandon:
sudo apt-get install gdm
Kom inte upp någon guide, så jag körde nästa kommando:
sudo dpkg-reconfigure gdm valde då gdm som default.
sudo service lightdm stop Allt blev svart, Ctrl + Alt + F1, logga in och körde sedan:
sudo service gdm start Nu startar gdm upp.

Sen för att byta tema verkar vara en hel vetenskap, kollade på det du laddade ner, men det finns ingen instruktion på hur man gör. Om ingen annan har någon bra och enkel idé så blir det nog mycket "googlande". Det verkar inte vara lätt att köra gdm med ubuntu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag provar på en slaskdator nu med Ubuntu 12.04.
Jag körde dessa kommandon:
sudo apt-get install gdm
Kom inte upp någon guide, så jag körde nästa kommando:
sudo dpkg-reconfigure gdm valde då gdm som default.
sudo service lightdm stop Allt blev svart, Ctrl + Alt + F1, logga in och körde sedan:
sudo service gdm start Nu startar gdm upp.

Sen för att byta tema verkar vara en hel vetenskap, kollade på det du laddade ner, men det finns ingen instruktion på hur man gör. Om ingen annan har någon bra och enkel idé så blir det nog mycket "googlande". Det verkar inte vara lätt att köra gdm med ubuntu.

sådär gjorde jag också! förutom att jag inte gjorde:
sudo service lightdm stop
sudo service gdm start

eftersom gdm är terminalbaserat : typ: gdm [bild.png] så testade jag köra det , det var då allt brakade ihop på stört

ja om någon vet hur man gör för att byta GDM tema enligt länken så vore jag tacksam!

Lembritt, vad kör du för dist och kan/vet du - göra motsvarade där och byta login utseende?

Samt, vad är det för skillnad på Unity och GNOME ? allt ser ju ingefär likadant nu efter jag körde "sudo apt-get install gnome" förutom att inloggningen nu är lite annolunda, kanske jag har fått en och en annan extra applikation.

btw, borde jag avinstallera unity? apt-get remove unity ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

sådär gjorde jag också! förutom att jag inte gjorde:
sudo service lightdm stop
sudo service gdm start

eftersom gdm är terminalbaserat : typ: gdm [bild.png] så testade jag köra det , det var då allt brakade ihop på stört

ja om någon vet hur man gör för att byta GDM tema enligt länken så vore jag tacksam!

Lembritt, vad kör du för dist och kan/vet du - göra motsvarade där och byta login utseende?

Samt, vad är det för skillnad på Unity och GNOME ? allt ser ju ingefär likadant nu efter jag körde "sudo apt-get install gnome" förutom att inloggningen nu är lite annolunda, kanske jag har fått en och en annan extra applikation.
byta tema verkar vara en hel vetenskap, kollade på det du
btw, borde jag avinstallera unity? apt-get remove unity ?

mja, du ska kunna skifta vilken desktop/wm du loggar in i.

.. jag använder själv inte Unity, för jag blev lite fantastiskt förälskad i xfce4(default med Xubuntu distron och jo den fantastiska LTS'n ) ...
men jag skiftar ibland mellan att logga in direkt i XBMC, xfce4, o fluxbox.
använder själv LightDM för grafisk inloggning, och kör Plymouth för splash ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psytroll:

mja, du ska kunna skifta vilken desktop/wm du loggar in i.

.. jag använder själv inte Unity, för jag blev lite fantastiskt förälskad i xfce4(default med Xubuntu distron och jo den fantastiska LTS'n ) ...
men jag skiftar ibland mellan att logga in direkt i XBMC, xfce4, o fluxbox.
använder själv LightDM för grafisk inloggning, och kör Plymouth för splash ..

Kan du ändra det grafiska utseendet på inloggningen med Lightdm? typ som länken

fluxbox ,XBMC har jag ingen aning om vad det är , kom ihåg nybörjare

Permalänk
Medlem

Jag kör Mageia 4 med KDE och autoinloggning, då det är bara jag som använder den datorn.
Det är inte samma LightDM i Ubuntu och Xubuntu om jag inte missminner mig. Om du ska köra Ubuntu så är det nog svårt att ändra på det ifrån default utseende. Jag skulle nog prova Xubuntu eller Kubuntu istället, det är nog betydligt enklare att forma som du vill ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag lyckades tillslut ändra bakgrundsbild i inloggningen efter mycket pillande, men dock ej själva utseendet på inloggningsrutan som jag ville ha det enligt länken.

såhär gjorde jag:

sudo apt-get install dconf-tools sudo –i

Next, run the commands below to give lightdm user access to the X-Server. Lightdm is the service
that manages the logon background so if you need to make changes to the logon screen, it should
be done as lightdm user.

xhost +SI:localuser:lightdm

Next, change to lightdm user by running the commands below.

su lightdm -s /bin/bash

Then run the commands below to start dconf-editor.

dconf-editor

When the tool opens, browse to
com –> canonical –> unity-greeter

Then change the background value to the custom image

kryssa av: draw-grid
kryssa av: draw-user-backgrounds

kryssar jag inte av detta så kommer först bakgrundsbilden för inloggningen, men sedan så målar den om bakgrunden till user-background , alltså den bakgrunden som jag har inuti efter jag har loggat in.

källa: http://www.liberiangeek.net/2013/09/daily-ubuntu-tipschange-l...
det fungerade det som står där förutom att jag var tvungen att kryssa av båda draw...rutorna

Permalänk
Medlem

LightDM har tydligen en uppsjö olika "greeter" som man kan använda sig utav. Sen hur man modifierar dom har jag ingen kunskap om.
Hittade lite info på Arch Wiki:
https://wiki.archlinux.org/index.php/LightDM

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)