Ubuntu 14.04 LTS - Trusty Tahr

Permalänk

Ubuntu 14.04 LTS - Trusty Tahr

Då har Ubuntu 14.04 LTS släppts idag.

Någon annan som installerat det och använder det nu?

Det känns som en otroligt stabil och välpolerad version av allt det jag testat såhär långt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Installerat på samtliga datorer hemma. Ska nog vänta lite innan jag uppgraderar mina servrar & jobbdatorn dock, 12.04 funkar också bra.

Väldigt solid release. Kanske inte riktigt på samma nivå som 12.04 var men mycket bra ändå.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, dock lite besviken att Canonical inte sätter sina förbättringar upstream eller använder standarder (appmenu eller Wayland) som exempel. Ubuntu one är dock synd att det inte blev något, desktop sync ihop med deras mobil version skulle vara något intressant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av SWE|OggE:

Installerat på samtliga datorer hemma. Ska nog vänta lite innan jag uppgraderar mina servrar & jobbdatorn dock, 12.04 funkar också bra.

Väldigt solid release. Kanske inte riktigt på samma nivå som 12.04 var men mycket bra ändå.

Håller med. 12.04 är fortfarande en väldigt bra release.

Skrivet av Commander:

Ser fint ut, dock lite besviken att Canonical inte sätter sina förbättringar upstream eller använder standarder (appmenu eller Wayland) som exempel. Ubuntu one är dock synd att det inte blev något, desktop sync ihop med deras mobil version skulle vara något intressant.

Vet inte om jag bryr mig så mycket om det eftersom Canonical eftersträvar att Ubuntu ska se och fungera ungefär likadant från datorer till smartatelefoner. Ubuntu One är lite tråkigt att det läggs ner men det finns redan en mängd olika molntjänster som fungerar bra med Ubuntu som tur är.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Då har Ubuntu 14.04 LTS släppts idag.

https://www.youtube.com/watch?v=NxD_kWK8A5M

Någon annan som installerat det och använder det nu?

Det känns som en otroligt stabil och välpolerad version av allt det jag testat såhär långt.

Installerade 14.04 LTS igår.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Installerade nyss det (3ggr) och allt funkar bra förutom att det inte går att installera AMD/ATI properitära drivutiner via "software and updates" och "additional drivers.
Har testat installera först fglrx och startade om, då krashade allt och Ubuntu vägrade starta. Försökte att starta upp i low graphics mode och lite annat, men inget hjälpte. Installerade då om och testade istället fglrx-updates, men det blev precis samma sak. Nu har jag installerat om yutterligare en gång och kör med standarddrivrutinen. Lite tråkigt då jag vill kunna spela spel med så bra prestanda som möjligt.

Finns det något annat bra sätt att installera drivrutinerna?
Någon annan som fått samma problem med AMD drivrutinerna?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det här kan vara en av de sämsta och buggigaste Ubuntuversionerna på länge. Som jag skrev ovan så krashar hela operativsystemet av att man installerar de drivrutiner som erbjuds av Ubuntu via "additional drivers".

Utöver det så hänger sig software center när man installerar "ubuntu restricted extras" vid första försöket. Försöker jag igen så funkar det. Har ju nu installerar om 14.04 3ggr och exakt samma sak har inträffat varje gång, men bara första gången.

Installerade Steam och försöker nu starta det, men inget händer. Det vägrar helt enkelt att starta. Var nåt mer jag skulle installera från software center också, men även då hängde software center sig på första försöket. En annan konstig sak. Vissa saker jag installerar som är gratis, som t.ex. Plex media server och Steam så står det "buy" istället för install trots att programmen är gratis.

Ja det är mycket som krånglar trots att detta ska vara en LTS version som borde vara extra stabil.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Installerade nyss det (3ggr) och allt funkar bra förutom att det inte går att installera AMD/ATI properitära drivutiner via "software and updates" och "additional drivers.
Har testat installera först fglrx och startade om, då krashade allt och Ubuntu vägrade starta. Försökte att starta upp i low graphics mode och lite annat, men inget hjälpte. Installerade då om och testade istället fglrx-updates, men det blev precis samma sak. Nu har jag installerat om yutterligare en gång och kör med standarddrivrutinen. Lite tråkigt då jag vill kunna spela spel med så bra prestanda som möjligt.

Finns det något annat bra sätt att installera drivrutinerna?
Någon annan som fått samma problem med AMD drivrutinerna?

AMD-grafik har alltid varit lite problematiskt, jag kan inte ens installera fglrx, men antagligen kommer det att fungera efter nästa uppdatering. Lite synd bara att det är trasigt nu vid release. Å andra sidan fungerar standarddrivrutinen riktigt bra vad jag kan se. Har bara en äldre ganska långsam laptop-APU att testa med, men några indiespel på Steam fungerade ypperligt, och tyngre saker fungerar ändå inte oavsett drivrutin, så jag är nöjd antar jag.

Är nog egentligen ganska säker på att någon slänger ihop lite instruktioner för att sparka igång fglrx inom några dagar

Ja, software center är långsamt och buggigt, och har har alltid varit det vad jag har sett. Fattar inte varför de inte har förbättrat det någonting sedan 12.04.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Installerade nyss det (3ggr) och allt funkar bra förutom att det inte går att installera AMD/ATI properitära drivutiner via "software and updates" och "additional drivers.
Har testat installera först fglrx och startade om, då krashade allt och Ubuntu vägrade starta. Försökte att starta upp i low graphics mode och lite annat, men inget hjälpte. Installerade då om och testade istället fglrx-updates, men det blev precis samma sak. Nu har jag installerat om yutterligare en gång och kör med standarddrivrutinen. Lite tråkigt då jag vill kunna spela spel med så bra prestanda som möjligt.

Finns det något annat bra sätt att installera drivrutinerna?
Någon annan som fått samma problem med AMD drivrutinerna?

Detta hände mig också! Jag löste det genom att ominstallera 14.04 och sedan installera AMD 14.3 Beta drivrutinerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Detta hände mig också! Jag löste det genom att ominstallera 14.04 och sedan installera AMD 14.3 Beta drivrutinerna.

Var plockade du de ifrån och hur installerade du dessa?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Halloj! Har läst här en heldel på forumet men nu när jag läste denna tråden var jag tvungen att registrera mig och svara. Jag är DJUPT besviken på Trusty tahr. Inte någonstans i närhenten utav en LTS verison. Allt känns påskyndat. Crashar/hänger sig buggar här och där. Nej tack! Blir att installera om allt till 12,04 som var en MYCKET mer stabilare verison.

Jag avråder alla att installera 14,04 tills några månader framöver. Visst det är lite 'finare' med nya extra funktioner, Men 12,04 är MYCKET bättre med mer frihet!

Permalänk
Medlem

Ähh, jag har fått till allt nu utom proprietär grafikdrivrutin. Jag skiter i den i nån vecka tills Canonical har fixat till detta. Att de ens kan släppa den drivruttin de har med den skarpa releasen är ju lite konstigt måste jag säga.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Var plockade du de ifrån och hur installerade du dessa?

Jag snubblade över den här artikeln för ett tag sedan, den kanske kan vara till hjälp.
http://www.phoronix.com/scan.php?px=MTY1NTU&page=news_item

Han skriver väldigt mycket artiklar och testar väldigt mycket med Ubuntu som bas.
Det är tråkigt att AMD fortfarande inte har fått ordning på sina Linux drivrutiner, jag köpte Nvidia bara för det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag snubblade över den här artikeln för ett tag sedan, den kanske kan vara till hjälp.
http://www.phoronix.com/scan.php?px=MTY1NTU&page=news_item

Han skriver väldigt mycket artiklar och testar väldigt mycket med Ubuntu som bas.
Det är tråkigt att AMD fortfarande inte har fått ordning på sina Linux drivrutiner, jag köpte Nvidia bara för det.

Jag har altid kört AMD de senaste... tja... 10åren typ. Har inte haft några problem under Ubuntu förrän nu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har kört Trusty under hela utvecklingen, både på server och arbetsstation(mycket kompilering), har fungerat jättebra i stort under hela utvecklingen och såklart även nu(har uppdaterat alla burkar). Men jag kör Ubuntustudio med Xfce 4.10 som bas och vill inte ha något annat(det räcker med att Windows leker med gränssnittet), och jag kör Nvidia alltid Nvidia på Linux ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det här kan vara en av de sämsta och buggigaste Ubuntuversionerna på länge. Som jag skrev ovan så krashar hela operativsystemet av att man installerar de drivrutiner som erbjuds av Ubuntu via "additional drivers".

Utöver det så hänger sig software center när man installerar "ubuntu restricted extras" vid första försöket. Försöker jag igen så funkar det. Har ju nu installerar om 14.04 3ggr och exakt samma sak har inträffat varje gång, men bara första gången.

Installerade Steam och försöker nu starta det, men inget händer. Det vägrar helt enkelt att starta. Var nåt mer jag skulle installera från software center också, men även då hängde software center sig på första försöket. En annan konstig sak. Vissa saker jag installerar som är gratis, som t.ex. Plex media server och Steam så står det "buy" istället för install trots att programmen är gratis.

Ja det är mycket som krånglar trots att detta ska vara en LTS version som borde vara extra stabil.

kör det på 4 datorer nu, inga problem alls. både ren isntallation och uppgradering.
isntallera man in det innan final var ute så fanns det inte ppa till allt, så då var det lite problem.
inga problem installera "ubuntu restricted extras" på någon dator för mig.

starta steam genom terminal första gången, för den installerar extra saker du måste godkänna, inga problem då,.
sen har det nog alltid stått buy för steam, och detta tror jag är för att du ska godkänna deras avtal.

tycker det rullar på grymt bra, känns snabbare också tycker jag,
bärbara datorn fick bättre batteri tid också.
htpc har bättre ljud tycker jag, och den hittar ljudkällorna direkt.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

kör det på 4 datorer nu, inga problem alls. både ren isntallation och uppgradering.
isntallera man in det innan final var ute så fanns det inte ppa till allt, så då var det lite problem.
inga problem installera "ubuntu restricted extras" på någon dator för mig.

starta steam genom terminal första gången, för den installerar extra saker du måste godkänna, inga problem då,.
sen har det nog alltid stått buy för steam, och detta tror jag är för att du ska godkänna deras avtal.

tycker det rullar på grymt bra, känns snabbare också tycker jag,
bärbara datorn fick bättre batteri tid också.
htpc har bättre ljud tycker jag, och den hittar ljudkällorna direkt.

Fast egentligen är ljudet ofta sämre eftersom de ställt ner kvaliteten för omsampling per default i pulseaudio, det är för att ljudet inte skall hacka på klenare datorer, men har du en dator som klarar det är det bara att ställa upp kvaliteten igen. Gå in i /etc/pulseaudio/daemon.conf och ändra till speex-float-10 så har du max kvalitet, man kan även ändra till 24-bitars när man ändå håller på(flyttar ner brusgolvet i DAC:en om den klarar 24 bitar), ändra s16l till s24l ...

Btw, du upplever att den plockar ljudkällor snabbare, det är nog just för att kvaliteten är lägre så det går åt mycket mindre cpu kraft att dra igång en ljudström ...

edit. kom på en annan sak som nog gör skillnad även för ljud, numera är low latency-kerneln från Ubuntustudio default i alla Ubuntu-varianter, jämför ungefär med ASIO vs DirectX-ljud.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Var plockade du de ifrån och hur installerade du dessa?

Drivrutinerna finns på AMD's hemsida http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-linux-beta-driver.aspx. Men jag använde mig av ubuntu-AMD-catalyst-install som också laddar ner drivrutinerna=).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Drivrutinerna finns på AMD's hemsida http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-linux-beta-driver.aspx. Men jag använde mig av ubuntu-AMD-catalyst-install som också laddar ner drivrutinerna=).

Jag ger det ett försök, men krashar hela operativsystemet ytterligare en gång så blir jag hyffsat irriterad. Är less på det nu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Crap, det kraschade igen. Installera om för 4e gången alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Crap, det kraschade igen. Installera om för 4e gången alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte installera om, ctrl-alt-F1 så kommer man till en kommandorad(eftersom det är X som har kraschat) därifrån kan man mecka vidare ...
(enklast är dock att sätta i ett Nvidia-kort, då fungerar det mesta automagiskt)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Tråkigt att ni har sådana problem. Jag får alltid "no caching mode page present" vid uppstart av datorn med SD kort. Annars känns det stabilt men man kanske skulle stannat kvar vid 12.04 ett tag till.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Well... nu har jag i alla fall installerat om ytterligare en gång och nu kommer jag ge fan i att försöka installera någon mer ATI drivrutin närmaste tiden. Den som är per standard i Ubuntu funkar ju t.o.m. för spel så den kanske duger för stunden. Testade att slänga in Steam och installerade det visserligen gamla spelet Portal, men ändå. Kör det i full HD utan artefakter eller andra problem med grafiken.

Så just nu får jag nog nöja mig med att vara utan proprietära drivrutiner.

Tur bara att det går fort som satan att installera Ubuntu. Med SSD så är det klart på 5min.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Är det någon som hunnit testa xubuntu 14.04 än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast egentligen är ljudet ofta sämre eftersom de ställt ner kvaliteten för omsampling per default i pulseaudio, det är för att ljudet inte skall hacka på klenare datorer, men har du en dator som klarar det är det bara att ställa upp kvaliteten igen. Gå in i /etc/pulseaudio/daemon.conf och ändra till speex-float-10 så har du max kvalitet, man kan även ändra till 24-bitars när man ändå håller på(flyttar ner brusgolvet i DAC:en om den klarar 24 bitar), ändra s16l till s24l ...

Btw, du upplever att den plockar ljudkällor snabbare, det är nog just för att kvaliteten är lägre så det går åt mycket mindre cpu kraft att dra igång en ljudström ...

edit. kom på en annan sak som nog gör skillnad även för ljud, numera är low latency-kerneln från Ubuntustudio default i alla Ubuntu-varianter, jämför ungefär med ASIO vs DirectX-ljud.

använder nog alsa som ljud, har fått ta bort pulse för att få ena ljudkortet fungera,
alsamixer för att ställa in, och stänga av "sound enchanser" eller vad det kallas.

när jag sa plockar ljudkällor snabbare så menade jag att den hittar bättre ljud drivare och klarar mer kort i default, var nog lite otydlig,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Jag kanske är den enda som tycker att saker blev bättre med PulseAudio? Innan PulseAudio hade jag oftast problem med att jag bara kunde spela upp en ljudkälla samtidigt. T.ex. lyssnade jag på musik och försökte spela nåt spel samtidigt så hörde jag bara ett av ljuden. Detta problem finns inte idag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Är det någon som hunnit testa xubuntu 14.04 än?

Yes har testat och fungerar riktigt bra hittills dock installerat idag.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag kanske är den enda som tycker att saker blev bättre med PulseAudio? Innan PulseAudio hade jag oftast problem med att jag bara kunde spela upp en ljudkälla samtidigt. T.ex. lyssnade jag på musik och försökte spela nåt spel samtidigt så hörde jag bara ett av ljuden. Detta problem finns inte idag.

+1 på den, jag var ett tag ljudtaliban och körde bara på alsa men det är såpass opraktiskt att det håller inte i längden. Pulse är sjukt mycket bättre på allt vad gäller användbarhet, det är ju ändå alsa det fortfarande kör mot i botten. Nackdelen med pulse om man har ljudtaliban gener är att det har en viss filtereffekt på ljudet om det är default konffat, värre så på senaste eftersom man ställt ner kvaliteten för att kunna köras på sämre cpuer. Men det är lätt fixat enligt vad jag skrev i föregående inlägg och om man gör det skall det vara omöjligt att höra skillnad på bara alsa och pulse + alsa.

Ett annat problem med ljudet på Linux är att pulseaudio kan bli digitalt överstyrt internt och då låter det illa, det fixar man genom att använda alsamixer i ett kommandofönster och dämpa utnivån på sitt aktuella ljudkort. Att sänka med -3 till -4dB brukar räcka för att få tillräckligt med headroom i pulse. Med alla nämna åtgärder låter det vad jag kan bedöma som helt transparent = ingen som helst anledning att inte använda pulse!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

+1 på den, jag var ett tag ljudtaliban och körde bara på alsa men det är såpass opraktiskt att det håller inte i längden. Pulse är sjukt mycket bättre på allt vad gäller användbarhet, det är ju ändå alsa det fortfarande kör mot i botten. Nackdelen med pulse om man har ljudtaliban gener är att det har en viss filtereffekt på ljudet om det är default konffat, värre så på senaste eftersom man ställt ner kvaliteten för att kunna köras på sämre cpuer. Men det är lätt fixat enligt vad jag skrev i föregående inlägg och om man gör det skall det vara omöjligt att höra skillnad på bara alsa och pulse + alsa.

Ett annat problem med ljudet på Linux är att pulseaudio kan bli digitalt överstyrt internt och då låter det illa, det fixar man genom att använda alsamixer i ett kommandofönster och dämpa utnivån på sitt aktuella ljudkort. Att sänka med -3 till -4dB brukar räcka för att få tillräckligt med headroom i pulse. Med alla nämna åtgärder låter det vad jag kan bedöma som helt transparent = ingen som helst anledning att inte använda pulse!

Gäller detta bara analogt ljud? Jag lyssnar lite på spotify, läser lite nyheter, spelar nåt spel osv, annars är det mycket film och TV-serier som jag kollar på och då via HDMI ut och Dolby digital eller DTS ljud. Jag märker då ingen skillnad alls, men och andra sidan så borde ju den ljudströmmen skickas ut oförändrad när det är digitalt ljud, så det kanske inte faller under detta problem?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Gäller detta bara analogt ljud? Jag lyssnar lite på spotify, läser lite nyheter, spelar nåt spel osv, annars är det mycket film och TV-serier som jag kollar på och då via HDMI ut och Dolby digital eller DTS ljud. Jag märker då ingen skillnad alls, men och andra sidan så borde ju den ljudströmmen skickas ut oförändrad när det är digitalt ljud, så det kanske inte faller under detta problem?

Kör du digitalt ut är det din DSP/DAC i receivern som gör samma saker som jag beskrev hur man ställer in när datorn behöver göra det, så det stämmer att du inte skall märka någon skillnad!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||