Ubuntu 14.04 | Mozilla problem | sudo/root [LÖST]

Permalänk
Medlem

Ubuntu 14.04 | Mozilla problem | sudo/root [LÖST]

Hej!

När jag upgraderade till ubuntu 14.04 och gnome-shell fick jag problem med mozilla firefox och thunderbird måste starta dem med root eller sudo.
error i terminalen:

(process:14159): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion 'sys_page_size == 0' failed (thunderbird:14159): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::sm-connect after class was initialised (thunderbird:14159): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::show-crash-dialog after class was initialised (thunderbird:14159): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::display after class was initialised (thunderbird:14159): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::default-icon after class was initialised Could not create gnome accelerators directory `/home/mejan/.gnome2/accels': Permission denied

när jag kör med sudo:

(process:14206): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion 'sys_page_size == 0' failed (thunderbird:14206): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::sm-connect after class was initialised (thunderbird:14206): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::show-crash-dialog after class was initialised (thunderbird:14206): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::display after class was initialised (thunderbird:14206): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::default-icon after class was initialised

men då lyckas jag iaf öppna det hela samma sak för firefox.

tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

testa något liknande:

sudo chown -R mejan ~mejan/.gnome2/

Permalänk
Medlem

jao det funkade underligt att det inte fungera när jag gjorde det innan reboot...
men nu får jag problemet att thunderbird vill ha en profil istället och nät jag trycker på create profile får jag erroret:

[Exception... "Component returned failure code: 0x80520015 (NS_ERROR_FILE_ACCESS_DENIED) [nsIToolkitProfileService.createProfile]" nsresult: "0x80520015 (NS_ERROR_FILE_ACCESS_DENIED)" location: "JS frame :: chrome://mozapps/content/profile/createProfileWizard.js :: onFinish :: line 196" data: no]

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

ja det fixat med:

sudo chown -R mejan ~mejan/.thunderbird/

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

efter reboot går inte thunderbird att start igen men premission deniden är ju bort iaf:

(process:2872): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion 'sys_page_size == 0' failed (thunderbird:2872): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::sm-connect after class was initialised (thunderbird:2872): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::show-crash-dialog after class was initialised (thunderbird:2872): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::display after class was initialised (thunderbird:2872): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::default-icon after class was initialised

funkar fortfarande med sudo innan dock.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

får fortfarande samma text dock även om jag starta det med sudo.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Funderar om du kan ha andra saker med fel rättigheter pga att du just kör programmet som root (=sudo), vilket är helt fel! Du ska inte köra ett kritiskt program som webläsaren eller något annat i user-space med root rättigheter. Då får ju ev buggar/bakdörrar väldigt enkelt för sig att smitta vidare hela systemet. Poängen med just rättigheter är ju att frysa in dem så att de inte kan skada systemet vidare.

Du borde kunna köra:

sudo chown -R mejan:mejan /home/mejan

För att ta över rättigheterna för din hemkatalog helt och hållet.

Och sluta köra sudo därefter...

EDIT: Logga helst ut och in efter detta kommando direkt också, så att du inte har något knasigt cachat. Skulle gissa att det är något under de dolda .gnome2 eller .gnome2_private som fått fel rättigheter också.

reboot!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Funderar om du kan ha andra saker med fel rättigheter pga att du just kör programmet som root (=sudo), vilket är helt fel! Du ska inte köra ett kritiskt program som webläsaren eller något annat i user-space med root rättigheter. Då får ju ev buggar/bakdörrar väldigt enkelt för sig att smitta vidare hela systemet. Poängen med just rättigheter är ju att frysa in dem så att de inte kan skada systemet vidare.

ja de är ju därför jag vill åtgärda det hela.

ska se om det hjälper!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Nu verkar allt vara som det ska!
tack för hjälpen!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6