Linux - GNU GRUB Version 1.99-21ubuntu3.10

Permalänk
Medlem

Linux - GNU GRUB Version 1.99-21ubuntu3.10

Tjenare!

Nu är det så att jag har fått ett rejält jobbigt problem som gör så att jag bara kommer till en GNU grub screen. Versionen utav den screenen ser ni där uppe på rubriken. Den låter inte mig att komma åt filerna på datorn. Jag kommer heller inte in på datorn.

Jag har läst lite om GNU Grub screenen, alla trådar jag har läst så säger dom att det bara är att ominstallera hela linux igen. Det är det som är problemet. Jag behöver verkligen komma åt mina filer för annars kommer det ta enormt mycket tid för att få upp min server igen. Jag har tagit in linux skivan igen och gått in via text linux där man provar på linux, då har jag kommit åt hårddisken men inte alla användare på linux. Jag har alla filer på desktopen, dokument och dit kan den inte hitta.

Denna screen kom fram när min stad fick ett el fel som gjorde så att vi inte fick någon elektricitet under 15 min. När allt stängdes ner direkt så verkade min hårddisk krascha.

Här är en bild på hur det ser ut just nu.

http://imgur.com/o9l4Qdz

Här är alla kommandon den låter mig göra.

http://imgur.com/DuU12UE

Snälla hjälp mig, Det enda jag vill är att komma åt mina filer på användarna på linux datorn. Sen kan jag ominstallera.

Tack!

Permalänk
Medlem

Starta med en live-cd eller live-usb så kommer du in till linux igen och kan fixa detta fel.

The graphical way
Insert your Ubuntu CD, reboot your computer and set it to boot from CD in the BIOS and boot into a live session. You can also use a LiveUSB if you have created one in the past.

Install and run Boot-Repair

Click "Recommended Repair".

Now reboot your system. The usual GRUB boot menu should appear.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Permalänk
Medlem

Om det enda du vill verkligen är att bara komma åt dina filer så är nog det lättaste att boota från en live-cd /live-usb. Exempelvis installationsmediet till Ubuntu eller Linux Mint.

Annars så är det inte så farligt svårt att rätta till så att datorn startar som den ska igen. Om du vill lära dig lite om Linux så är nog det den bästa vägen.
Vad som hänt är att Grub startat, men det finns ingen sparad "profil" för att starta något operativsystem. Så du blir nu dumpad till grubs kommandoprompt (som skiljer sig från bash, så du kan inte starta program här).
Du kan manuellt starta från grubs kommandoprompt via fyra kommandon förutsatt att du vet (eller kan gissa dig till) lite om hur hårddisken är partitionerad. du kan köra kommandot ls för att se en lista över tillgängliga partitioner.

Exempel med förklaring på de fyra kommandon som behövs för att boota från grub:

Kommando 1:

root=(hd0,1)

Välj partitionen som /boot ligger på. Har du inte separat /boot-partition så välj /-partitionen.

Kommando 2:

linux /boot/vmlinuz-3.2.0-4-amd64 ro root=/dev/sda1

Första biten är sökvägen i förhållande till första kommandot till vmlinux. Valde du en bootpartition i steg 1 så sätt
bara /vmlinux[tab], annars /boot/vmlinuz[tab]. Det efter vmlinuz- är kärnan du vill starta, så du kan mycket väl ha flera att välja mellan (ta den med högst värde om du inte vet vilken du ska välja). Tab fungerar som autocomplete likt bash, om du inte vet exakt vad filen heter.

Andra delen med root= är den framtida /dev/-pekaren till partitionen som kommer att hålla /-partitionen. Detta ska
inte vara /boot-partitionen om det finns en separat. Tab fungerar ej, för den finns inte än. Så vanligtvis sda1 om du ej har separat boot-parttion, och säg sda2 om /boot ligger först och / efter.

Kommando 3:

initrd /boot/initrd.img-3.2.0-4-amd64

Sökväg i förhållande till steg 1 till initrd-filen. Så bara /initrd[tab] om separat /boot-partition.
Och samma sak en gång till med tab för autocomplete efter initrd.img- och välj samma kärna som i steg 2.

Kommando 4:

boot

Nu bootar datorn.

Skriver du ett kommando fel så kan du skriva om det rätt efter det. Du behöver inte starta om datorn.

Och när du väl är inne och bootat din dator så bör du rätta till problemet. Öppna en terminal och skriv:

sudo update-grub2

Och efter det så ska du kunna starta datorn vettigt utan att fasta i grub.

Permalänk
Medlem

Elavbrottet kan ha gjort att rootfilsystemet blivit korrupt och grub därför inte kan starta Ubuntu..

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

#1 Gjorde en recommenderar reparation, men det funkade aldrig...

#2 Gjorde som dig Genesis fast det blir unknownn file system

fagerja, Mm antar det,

Genesis jag vet inte vilken partition som den ligger på

Permalänk
Medlem

Starta från live-cd / live-usb du, och se om du kan se dina filer. Du kan då installera säg gparted och starta bara för att se vilka partitioner du har, och då lättare lista ut hur du ska boota.
(sudo apt-get update && sudo apt-get install gparted && sudo gparted)

Och om du inte ser dina filer rätt så kan du där även försöka reparera skadade filsystem om det går. Avmontera partitionen och kör fsck på den:
Ex för sda1, vilket inte nödvändigtvis är partitionen du behöver köra det på:

sudo umount /dev/sda1 sudo fsck /dev/sda1

Gör det med viss försiktighet dock. Läs vad fsck skriver och avbryt om den varnar för saker du inte är bekväm med.
(Det är viktigt att partitionen inte är monterad innan du kör fsck, så om du får något fel om att partitionen inte går att avmontera för att den används så gå ej vidare till fsck för än du löst det. Men efter det om fsck fortfarande varnar så vet jag inte om det går att göra så mycket mer än att köra det i alla fall och hålla tummarna för att fsck löser det. Det har fungerat bra för mig hittills, men jag har aldrig råkat ut för helt korrupt filsystem.)

Permalänk
Medlem

Jag kan ju komma in på en test version utav linux, se alla filer fast jag kan ju inte se alla filer som linux användarna hade.

Det var sda1 som allt låg på, Men när jag ska skriva root=(hd0,1) så ligger ju boot på samma partition och vad menar du då med välj /-partitionen. ?

Jag har inte hållit på med linux så himla länge så jag förstår inte det mesta alls :/

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte se användarnas filer? Har du separat /home-partition så montera den bara.
Eller är det rättigheterna som sätter käppar i hjulet för dig, och du ser hem-mapparna fast med lås-ikon på mappen? Kör "sudo nautilus" från en live-cd så kan du grafiskt bläddra bland filer och mappar med root-rättigheter.

Har du inte separat /boot-partition så menar jag att du ska välja /-partitionen. / är sökvägen till rot-mappen som är roten till hela mapp-hierarkin. Så med /-partitionen så menar jag din system-partition.
Så om det är sda1 som "allt låg på" så är det din /-partition, där även mappen /boot ligger, så det är den du ska välja.

Vad säger ls i grub's kommandoprompt? Det är inte bara att dina partitioner heter något annat där än (hd0,1), och du missade att kolla med ls vad de hette och rakt av skrev som mitt exempel? De kan heta lite olika där. Ex (hd0,msdos1) för att visa att hd0 kör med MBR i stället för GPT som partitionssystem.

Vill du ha mer hjälp så skulle det underlätta att veta hur dina partitioner ser ut. Kan du från live-cd köra följande två kommandon och klistra in vad du får ut:
sudo blkid
sudo fdisk -l

Och kan du köra ls från grubs kommandoprompt och skriva av eller fota vad det står?

Permalänk
Medlem

När jag kör från live-usb så kan jag gå in på alla filer som ligger på hårddisken, men vad ska filen heta ifall man ska komma till alla users? har kollat igenom dom mesta men hittar inga. Har massor med gamla windows 7 filer, ska ta bort windows 7 helt senare.

När jag ska välja /-partitionen så fattar jag inte är det i grub man ska göra detta? Ska jag skriva av exakt hur du gör kommandona?

Dessa får jag när jag skriver ls: (Memdisk) (loop0) (hd0) (hd0,msdos1) (hd1) (hd1,msdos1)

http://imgur.com/kyQZghS,KCtVtLs,wMJAmGA#0 här finns alla bilder, Bild på LS i grub, blkid, fdisk

Permalänk
Medlem

När du är inne i live-usb så borde alla användares filer ligga i /home

Permalänk
Medlem

Vänta här nu, så du har en hårddisk med en ensam 300GB stor NTFS partition på sig som har boot-flaggan satt.

Och du säger att du har både Windows 7 (som nästan alltid installeras till två partitioner) och Ubuntu (som om det är fulla Ubuntu måste ha minst en egen partition) installerat på datorn i dualboot?
Har du installerat Ubuntu via Wubi, och inte fulla Ubuntu?
Eller har du haft en andra hårddisk innan som operativsystemen låg på som nu dött, och det bara är en lagringsdisk med bootflaggan satt på sig av någon anledning?

Om du från live-cd monterar sda1, vad ligger då på den partitionen?

Och med min guide till bootning från grub så var det exempel, med förklaring till vad du ska ändra efter hur ditt system ser ut. Du ska inte skriva exakt ordagrant som jag skrev. Och när du skriver ls i grub så ser du att partitionen heter (hd0,msdos1), vilket är vad du borde ha skrivit där.
Men då den partitionen är en NTFS-partition så ligger inte Linux installerat där, och du kan inte boota från den disken via grub.

Kan du beskriva mer om antalet hårddiskar i burken, och minns du hur du installerade Ubuntu? Och vad du gjorde innan detta hände?
Jag gissar att du antingen haft en annan hårddisk som dött. Eller så har du kört Wubi, och installerat grub av misstag (för Wubi-Ubuntu bootas väl från Windows boot manager och inte via grub?)

Permalänk
Medlem

Sorry att det tog tid att svara. Var tvungen att ta hand om några privata saker i livet. Tack som fan att du försöker hjälpa Men nu tillbaka till detta,

Jag har 1 hårddisk, innan hade jag windows 7 på den, sedan installerade jag linux ubuntu via en usb sticka. Och jag tog aldrig bort windows 7 när jag installerade ubuntu, så båda operativsystmen är på samma hårddisk. Skulle vi kunna skriva via skype så det blir lättare att skriva? Adda replyreply5 på skype

Permalänk
Medlem

(Citera eller PMa gärna om du specifikt vill att jag ska läsa vad du skriver)

Då antar jag att du installerat Wubi och inte vanliga Ubuntu. Och då kan jag nog inte hjälpa dig så mycket tyvärr.
(Minns du om du bootade från USB-minnet och installerade fulla Ubuntu? Eller om du bara startade Wubi-installationen från Windows?)
Nästa gång du installerar om så skulle jag kraftigt råda dig till att undvika Wubi om du kan. Så slipper du en hel del problem, och kan hitta lösningar betydligt enklare.

Kanske att någon annan här har tid, lust och kunskap att hjälpa dig?

Annars, googla på typ "Wubi grub command line" och se om du kan hitta lösningen själv.
Kanske att säg detta forumsinlägg skulle kunna hjälpa dig: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1314064&page=7&p=838...
(Tänk dock på att du inte kan skriva ordagrant som han skriver. "set root=(hd0,1)" blir "set root=(hd0,msdos1)" för dig exempelvis)

Det kan dock röra sig om allvarligare skador på wubis virtuella hårddisk, som kan vara svåra att reparera. Det verkar inte helt ovanligt med Wubi på NTFS och hård avstängning av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

(Citera eller PMa gärna om du specifikt vill att jag ska läsa vad du skriver)

Då antar jag att du installerat Wubi och inte vanliga Ubuntu. Och då kan jag nog inte hjälpa dig så mycket tyvärr.
(Minns du om du bootade från USB-minnet och installerade fulla Ubuntu? Eller om du bara startade Wubi-installationen från Windows?)
Nästa gång du installerar om så skulle jag kraftigt råda dig till att undvika Wubi om du kan. Så slipper du en hel del problem, och kan hitta lösningar betydligt enklare.

Kanske att någon annan här har tid, lust och kunskap att hjälpa dig?

Annars, googla på typ "Wubi grub command line" och se om du kan hitta lösningen själv.
Kanske att säg detta forumsinlägg skulle kunna hjälpa dig: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1314064&page=7&p=838...
(Tänk dock på att du inte kan skriva ordagrant som han skriver. "set root=(hd0,1)" blir "set root=(hd0,msdos1)" för dig exempelvis)

Det kan dock röra sig om allvarligare skador på wubis virtuella hårddisk, som kan vara svåra att reparera. Det verkar inte helt ovanligt med Wubi på NTFS och hård avstängning av datorn.

Ah det ska jag göra, jag bootade från usb-minnet, jag laddade ner fulla ubuntu Sorry för lite missuppfattningar. Är riktigt förvirrad, du har inte lust att skriva via skype? Du kommer lättare kunna hjälpa där, isåfall adda mig skype: replyreply5 annars skriv här ifall du inte orkar via skype

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murkass:

Ah det ska jag göra, jag bootade från usb-minnet, jag laddade ner fulla ubuntu Sorry för lite missuppfattningar. Är riktigt förvirrad, du har inte lust att skriva via skype? Du kommer lättare kunna hjälpa där, isåfall adda mig skype: replyreply5 annars skriv här ifall du inte orkar via skype

Försök ta det här då det kan hjälpa andra användare i framtiden. Minns du om du körde någon Wubi install och att en stor fil lades på din hårddisk?

Lättast kan vara nog att boota en livecd och försöka mounta enligt:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How_to_reboot_cleanly_even_...

Edit:
Kan du köra

lsblk

i live cd eller liknande. (inte i grub)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Försök ta det här då det kan hjälpa andra användare i framtiden. Minns du om du körde någon Wubi install och att en stor fil lades på din hårddisk?

Lättast kan vara nog att boota en livecd och försöka mounta enligt:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How_to_reboot_cleanly_even_...

Edit:
Kan du köra

lsblk

i live cd eller liknande. (inte i grub)

Har försökt att boota förut men det funkade inte :/ Den bootade igenom allt men problemet var fortfarande kvar efter det.

Permalänk
Medlem

Det enklaste du kan göra eftersom du inte verkar få ordning på grub:

1. Ta ur hårddisken ur datorn
2. Stoppa in den i en annan dator eller i ett externt HDD-chassi
3. Om datorn du pluggade in disken i kör Windows så hämta ext2fsd så kan du mounta ext2/ext3/ext4-partitioner under windows.
4. Voila, spara undan dina filer

Om du nu vill eftersom du dualbootade disken så kan du stoppa i en Windows-skiva och reparera windows, då kommer du kunna starta windows från hårddisken först och främst. När du är inne i windows kommer du behöva googla en guide på att installera om grub, efter det bör du kunna komma åt båda dina OS. Alternativt reparerar du windows direkt och startar det, därifrån kan du installera ext2fsd och på så sätt komma åt dina linux-filer från windows.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det enklaste du kan göra eftersom du inte verkar få ordning på grub:

1. Ta ur hårddisken ur datorn
2. Stoppa in den i en annan dator eller i ett externt HDD-chassi
3. Om datorn du pluggade in disken i kör Windows så hämta ext2fsd så kan du mounta ext2/ext3/ext4-partitioner under windows.
4. Voila, spara undan dina filer

Om du nu vill eftersom du dualbootade disken så kan du stoppa i en Windows-skiva och reparera windows, då kommer du kunna starta windows från hårddisken först och främst. När du är inne i windows kommer du behöva googla en guide på att installera om grub, efter det bör du kunna komma åt båda dina OS. Alternativt reparerar du windows direkt och startar det, därifrån kan du installera ext2fsd och på så sätt komma åt dina linux-filer från windows.

Blir lite svårt när han inte har någon EXT* partition utan ser ut att ha kört Wubi

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Blir lite svårt när han inte har någon EXT* partition utan ser ut att ha kört Wubi

Han skriver ju klart och tydligt att han har installerat Ubuntu genom att boota usb-minnet. AFAIK bootar du heller inte grub för wubi.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murkass:

Har försökt att boota förut men det funkade inte :/ Den bootade igenom allt men problemet var fortfarande kvar efter det.

Men du lyckades visa blkid tidigare bootade du inte från en livecd då ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.