FreeNas flytta ZFS disk till annan dator med FreeNas

Permalänk
Medlem

FreeNas flytta ZFS disk till annan dator med FreeNas

Jag har precis införskaffat mig en mindre dator som ska ersätta min större FreeNas server.

Den gamla FreeNas servern kör version 9.2.1.3 och den nya kommer köra 9.2.1.5. Kan någon hjälpa mig med hur jag enklast gör för att för att få en fysiskt flyttad hårddisk att fungera med den nya datorn. Kommer även att byta USB minne som FreeNasen kör ifrån när jag gör bytet och kommer då att göra en ren installation.

Har försökt att hitta en svensk guide men inte lyckats och jag är rädd att missa något om jag använder mig av någon engelskspråkig.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

Jag har precis införskaffat mig en mindre dator som ska ersätta min större FreeNas server.

Den gamla FreeNas servern kör version 9.2.1.3 och den nya kommer köra 9.2.1.5. Kan någon hjälpa mig med hur jag enklast gör för att för att få en fysiskt flyttad hårddisk att fungera med den nya datorn. Kommer även att byta USB minne som FreeNasen kör ifrån när jag gör bytet och kommer då att göra en ren installation.

Har försökt att hitta en svensk guide men inte lyckats och jag är rädd att missa något om jag använder mig av någon engelskspråkig.

Det är väl bara att göra en export innan du kopplar ur diskarna och sedan en import när du kopplat in dem?

http://doc.freenas.org/index.php/Volumes

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013