Hjälp att installera Lubuntu på Asus Eee PC 900

Permalänk
Medlem

Hjälp att installera Lubuntu på Asus Eee PC 900

Hej!
Jag har en mer eller mindre oanvänd Asus Eee Pc 900 med någon märklig linux-dist på som jag tänkte installera Lubuntu på. Jag skapade en bootbar usb-sticka mha UNetBootin, men jag lyckas inte få datorn att boota från stickan. När BIOs-skärmen dyker upp trycker jag på esc och väljer att boota från stickan, men den bara laddar en stund och bottar sedan upp till det vanliga OSet.
Nån som kan hjälpa?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Hej!
Jag har en mer eller mindre oanvänd Asus Eee Pc 900 med någon märklig linux-dist på som jag tänkte installera Lubuntu på. Jag skapade en bootbar usb-sticka mha UNetBootin, men jag lyckas inte få datorn att boota från stickan. När BIOs-skärmen dyker upp trycker jag på esc och väljer att boota från stickan, men den bara laddar en stund och bottar sedan upp till det vanliga OSet.
Nån som kan hjälpa?

Ser ut som stickan inte är bootbar, har du testat med en annan?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ser ut som stickan inte är bootbar, har du testat med en annan?

Det kan jag göra, men finns det något sätt att avgöra på förhand? Format, etc?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Det kan jag göra, men finns det något sätt att avgöra på förhand? Format, etc?

Om du gör USB-minnet i Windows kan du prova med Lili istället för Unetbootin.
http://www.linuxliveusb.com
Den fungerade för mig när Unetbootin inte ville för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Hej!
Jag har en mer eller mindre oanvänd Asus Eee Pc 900 med någon märklig linux-dist på som jag tänkte installera Lubuntu på. Jag skapade en bootbar usb-sticka mha UNetBootin, men jag lyckas inte få datorn att boota från stickan. När BIOs-skärmen dyker upp trycker jag på esc och väljer att boota från stickan, men den bara laddar en stund och bottar sedan upp till det vanliga OSet.
Nån som kan hjälpa?

Se till att USB minnet är formaterat som FAT32 innan du matar in en ISO till unetbootin.
Om unetbootin inte lyckas så kan jag annars varmt rekommendera Yumi

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tjoflojt:

Det kan jag göra, men finns det något sätt att avgöra på förhand? Format, etc?

Skrivet av Lembritt:

Om du gör USB-minnet i Windows kan du prova med Lili istället för Unetbootin.
http://www.linuxliveusb.com
Den fungerade för mig när Unetbootin inte ville för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommenderar själv Linux Live USB i de flesta fallen.
unetbootin skapar startbart media som få datorer är kompatibla med, tyvärr.
Felet ligger inte hos unetbootin, utan hos dator/moderkorts-makarna. BIOS till de flesta datorer stödjer sällan hela repertoaren av startkoder där ute, och det beror på utrymmesbrist i BIOS-kretsarna. Tillverkarna av datorer/moderkorten är tvungna att tumma in på något, och inläsningsmetoder av startkod är bland de första som får stryka med.

Linux Live USB "fuskar" sig till en bättre kompatibilitet genom att skriva in flera olika startkoder på flera ställen med metoder som inte följer satta standarder. Unetbootin däremot följer de satta standarderna, vilket gör det desto mindre kompatibelt.

Dock så är alla dessa problem lösta i och med UEFI. (Ersätter det åldersdigna BIOS-systemet)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)