Sound Blaster Drivrutiner till Ubuntu 14.04?

Permalänk
Medlem

Sound Blaster Drivrutiner till Ubuntu 14.04?

testade att installera Ubuntu 14.04 på min Alienware m17 r4 igår, installationen gick problemfritt och lyckades installera drivrutinerna för mitt amd hd7970m utan problem. (värt att nämna detta är första gången jag rör linux)

hur som helst så hittar jag inga drivrutiner för ljudkortet? får ljud från de inbyggda högtalarna, men datorn uppfattar inte att den har 3,5mm utag?
någon som vet en lösning?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Du får väl använda ALSA drivrutinen till det ljudkortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Prova att köra pulseaudio volume control. Sök efter pavucontrol i Ubuntu software center.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Utgångarna på ljudkortet hanteras av Alsamixer, öppna en terminal och skriv: alsamixer.
Du kan sedan välja vilka utgångar som skall användas.

Permalänk
Medlem

Hmm ok får testa diverse alternativ ni gett mig.
Dock var jag tvungen att formatera in Windows 8 igen. Av någon okänd anledning fungerade det inte att installera dualboot. Ska ge det ett nytt försök att göra det med. Hur är det med chipset driver ett, löser linux det själv eller det behövs inte installeras?
EDIT:
har nu lyckats göra en dualboot
den ända porten (högtalaren) som datorn uppfattar är HDMI (varav bara en skärm är inkopplad i)
har testat Alsa samt programet, inget ger resultat.

kollade även in i terminalen, ingen lycka där heller.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Hmm ok får testa diverse alternativ ni gett mig.
Dock var jag tvungen att formatera in Windows 8 igen. Av någon okänd anledning fungerade det inte att installera dualboot. Ska ge det ett nytt försök att göra det med. Hur är det med chipset driver ett, löser linux det själv eller det behövs inte installeras?
EDIT:
har nu lyckats göra en dualboot
den ända porten (högtalaren) som datorn uppfattar är HDMI (varav bara en skärm är inkopplad i)
har testat Alsa samt programet, inget ger resultat.

kollade även in i terminalen, ingen lycka där heller.

Linux hittar oftast chipset automatiskt. Jag har inte råkat ut för nåt på mina datorer att den inte hittar det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

testade igår kväll att uppdatera kerneln till 3.16 gjorde ingen skillnad.
läste även att folk med samma datorn som mig fått ljud via kernel 3.5 installerade och bootade med den, fortfarande inget ljud plus att wifi slutade fungera. så gick tillbaka till 3.16.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Problemet i det stora hela är att Creative som gör Soundblaster inte tillgodoser några drivrutiner för Linux, och källkoden är låst. Man får helt enkelt kontakta Creative om man vill få bra drivrutiner, men dom bryr sig inte.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Alienware m17 r4 tycks använda creative core3D som inte funkar i linux.
Det finns begränsat stöd med SND_HDA_CODEC_CA0132 drivrutinen men den var ursprungligen utvecklad bara för att stödja Chromebook Pixel och funkar vanligtvis inte annars.
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=55541 här är en lång tråd med alla problem. Om inte creative förbättrar den befintliga drivrutinen eller bidrar med dokumentation är det inte mycket som går att göra.

Permalänk
Medlem

Normalt brukar inga andra drivrutiner än de som finns i kärnan behövas.
Prova att köra alsamixer i terminalen, välj playback och prova att slå på och av de olika utgångarna.

Permalänk
Avstängd

tyvärr bara ALSA och Pulse som funkar i Linux, varken Asus eller Creative gör något stöd för oss Linux användare tyvärr.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Alienware m17 r4 tycks använda creative core3D som inte funkar i linux.
Det finns begränsat stöd med SND_HDA_CODEC_CA0132 drivrutinen men den var ursprungligen utvecklad bara för att stödja Chromebook Pixel och funkar vanligtvis inte annars.
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=55541 här är en lång tråd med alla problem. Om inte creative förbättrar den befintliga drivrutinen eller bidrar med dokumentation är det inte mycket som går att göra.

Detta stämmer. Det kan dock tilläggas att ljud fungerar med 32-bitars Linux och CA0132, det är bara 64-bitars som är drabbat. Jag har bra koll eftersom jag har ett Soundblaster Z med samma DSP(CA0132) som lider av exakt samma problem. Dessbättre sitter det inte i den rena Linux-datorn jag har, som har ett Xonar ST och som fungerar hur bra som helst. Men i Windows-datorn, och då är det bara störande de gånger just då jag också vill dual-boota. Soundblaster Z fungerar mycket bra i Windows. Det är inget större problem på en stationär, eftersom det bara är att använda det inbyggda moderkortsljudet under Linux. Men på en laptop blir det jobbigt, ett USB-ljudkort för ett par hundra kronor kan vara en lösning om man inte vill gå ner på 32-bitars Linux.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||