Vad är det för osynlig disk och hur får jag bort den?

Permalänk
Medlem

Vad är det för osynlig disk och hur får jag bort den?

Jag är nybörjare när det kommer till linux (Ubuntu). Blev störd av ett problem när jag använde Windows, där hittade jag en osynlig disk som inte gick att formatera på det vanliga sättet, den togs bort och kom tillbaka efter en kort stund. Den togs heller inte bort när jag formaterade och ominstallerade Windows 7.

Så jag testade dban som upptäckte denna disk, men okänd och gick heller inte att formatera eller öppna alls.

I Ubuntu testade jag med kommandot lshw och tror det är denna disk som jag pratar om, iaf enligt dban är det samma logical name (dev/sdb):

Dold text

Snälla hjälp mig att lösa detta problem. Hoppas jag har förklarat tillräckligt annars bara att fråga

Permalänk
Medlem

Du har någon pryl som på usbkedjan som tillhandahåller en usb-storage device. Är 8G devicen ovanför ett usbminne så kan det ju vara så att du har ett usbminne med cd-emulering t ex.

Varför skall du ha bort den

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du har någon pryl som på usbkedjan som tillhandahåller en usb-storage device. Är 8G devicen ovanför ett usbminne så kan det ju vara så att du har ett usbminne med cd-emulering t ex.

Varför skall du ha bort den

Därför jag hade inte sådant förut. Det dök upp från ingenstans ungefär första augusti, så det kändes inte bra och jag använder inget usb minne eller dylikt alls.

Men jag testade dra ur en usb sladd ur moderkortet och nu är detta "problem" borta. Varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Därför jag hade inte sådant förut. Det dök upp från ingenstans ungefär första augusti, så det kändes inte bra och jag använder inget usb minne eller dylikt alls.

Men jag testade dra ur en usb sladd ur moderkortet och nu är detta "problem" borta. Varför är det så?

Vad var det för sladd du drog ut?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Om kabeln gick till en minneskortläsare så kan det vara den som du ser. I Windows kommer kortläsare upp som flyttbar lagringsmedia men går inte att använda förens ett kort satts i. Om dban hanterar kortläsare som Windows gör så var nog den du såg.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast

Ni känner inte till vad för hårdvara ni har ansluten till er egen dator?
Utan mer information, skulle jag gissa att det är, som andra påpekat, en minneskortläsare i någon form.
Både Windows och Linux ser det som en UMS-enhet. Även när minneskort inte sitter i. (UMS = USB Mass Storage)

Om ni inte har en separat minneskortläsare, kan det hända att ni har en USB-ansluten skrivare med minneskortläsare?
Det kan också vara dongel för mobilt bredband om ni har en sådan. De kommer oftast med "inbyggt USB-minne" där man oftast kan hitta drivrutinerna till dongeln ifråga. Själv har jag mobilt bredband vars dongel har en inbyggd microSD kortläsare. Den detekteras som två separata USB-enheter: själva USB-modemet, och minneskortläsaren.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)