Permalänk
Medlem

SSH mellan *nix

Halloj

För det första så är jag osäker på om detta hör hemma i Mac's forumdel eller här. För det andra så fattar jag ingenting just nu.

Jag har aktiverat SSH på Macbooken och på primärdatorn. Det går att ansluta från Linux till Mac'en men inte tvärtom, då står det bara " Connection refused". Har testat alla möjliga inställningar i config-filerna och till och med kopierat över configs från Linux till Mac'en men det blir samma error ändå. Så jag misstänker att det är något i själva systemet som blockerar mig från att ansluta till en annan klient genom SSH.

Att kunna SSH'a från Mac'en är ganska viktigt då jag vill kunna nå min primära dator när jag är borta.

Någon kunnig själv som kan hjälpa mig?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har du lagt in Macens publika nyckel i filen /home/användare/.ssh/knownhosts i linuxdatorn?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att du kör en SSH-server på Linuxdatorn? På standardporten (eller åtminstone på den port du antar)? Se om du kan ansluta till `localhost` på Linuxdatorn för att se om servern är fungerande, dvs testa helt enkelt `ssh localhost` i en terminal där. Kan du inte få detta att fungera så har du ingen fungerande server igång, och kan börja felsökningen där.

Om du kan ansluta lokalt men inte från andra datorer kanske du har en brandvägg som blockar. Testar du internt inom ett LAN eller över WAN-anslutningar?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det är löst nu! Problemet var ssh_config-filen på Macen.

Tack i alla fall för svar

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro