Permalänk
Medlem

XBMC för Linux knasigt

Har försökt länge nu att ha Ubuntu eller Linux Mint som operativsystem på min mediadator. Det funkar visserligen fint att installera och använda, men XBMC på båda operativsystemen dras av samma problem.

Jag installerar det, lägger till en mapp på nätverket som innehåller alla mina TV-serier och låter TVDB söka igenom mappen. Utan kanske 25 olika serier som ligger i mappen så hittar den avsnitt från en enda serie.

Samma problem inträffar som sagt både med Mint och Ubuntu av olika versioner.

Har jag däremot Windows på datorn och lägge rin XBMC och gör exakt samma sak så hittar den alla serier.
Samma sak med XBMC för Android, lägger jag in det på telefonen eller surfplattan och gör samma sak så hittar den alla serier. Men inte linuxversionen av någon anledning. Någon som upptäckt samma sak eller vet om det går att lösa?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

OpeneElec är det som gäller fast då blir du lite begränsad, det är ju endast XBMC och inget annat typ.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

OpeneElec är det som gäller fast då blir du lite begränsad, det är ju endast XBMC och inget annat typ.

Hur hjälper det mig? Jag tror inte att utvecklarna har tänkt sig att det är så här det ska fungera med XBMC under Linux, men det fungerar uppenbarligen inte på samma sätt som under andra operativsystem. Jag lär inte vara ensam om att ha installerat XBMX under Ubuntu och Mint och sedan lagt till en nätverkssökväg på det här sättet, så många andra måste ha upplevt samma sak.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag kör OpenELEC och har samma problem. Fäste dock ingen större vikt vid det då jag helt enkelt trodde det var en dålig skrapa som inte kände igen alla mina svenska serier alternativt att mapparna var konstigt angivna. Låter mycket märkligt då det verkar som ett plattforms-specifikt problem.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt. Kört med xbmc på Ubuntu i många år utan problem. Slå på loggfunktion och se vad som händer. Jag delar ut filer med NFS och monterar dem från fstab.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigli:

Låter väldigt konstigt. Kört med xbmc på Ubuntu i många år utan problem. Slå på loggfunktion och se vad som händer. Jag delar ut filer med NFS och monterar dem från fstab.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att jag delar ut mina mappar med SMB, men varför skulle det göra någon skillnad? SMB funkar ju fint i Ubuntu och Mint annars. Kan ju browsa alla mina filer på sharet utan problem. Det är bara XBMC som krånglar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Låter som att det skulle kunna vara ett rättighetsfel.
Öppna en terminal och kör ls -l i mappen med de seriefiler som inte läses in och posta output.

Permalänk
Medlem

Är inget rättighetsfel. Både Windows och Android kan kan läsa i det sharet utan problem med samma konto. Faktum är att det kontot har både läs och skrivrättigheter i sharet och alla undermappar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hittade vad felet är nu. XBMC som finns i Ubuntu arkivet har inte RAR-stöd. Att installerar unrar eller rar hjälper inte, själva XBMC måste ha stöd för det vilket inte Ubuntu. Märkte detta när jag packade upp ett par saker, då syntes dom, men allt jag har är rarat.

Nu så måste jag hitta en annan källa att installera från som har rar-stöd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

sudo apt-add-repository ppa:team-xbmc/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

sudo apt-add-repository ppa:team-xbmc/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc

Japp jag hittade det ganska snabbt jag också och jajjemen! Visst funkar rar efter det
Synd bara att dom plockat bort et ur debianversionen som Ubuntu har i sina förråd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580