FreeBSD/OSX: Timemachine tar för stor plats?

Permalänk
Medlem

FreeBSD/OSX: Timemachine tar för stor plats?

Hej!

Jag har en FreeBSD server som jag bland annat använder för att lagra säkerhetskopior (Via timemachine) från olika macbooks. Detta fungerade bra och jag körde på detta i flera månader, dock en dag slutade det att fungera. I själva verkar har jag två servrar (En i min lägenhet och en hemma hos föräldrarna) som tar backups på olika datorer, brukar synka informationen mellan dem med rsync med jämna mellanrum. Båda servrarna är konfigurerade snarlikt. Det fungerade så fint att när jag åkte hem till föräldrarna och slog upp datorn där gjordes säkerhetskopior automatiskt.

När detta slutade fungera märke jag först av det i min lägenhet (här är det bara min dator som gör detta). Fick höra hemifrån att det tydligen hade slutat fungera där med. Jag försökte fundera ut om det hände någonting speciellt vid detta tillfälle men kan inte minnas att det gjorde det. Någon uppdatering eller liknande.

Minns inte exakt meddelandet men jag fick upp något meddelande om att jag var tvungen att nollställa min timemachine och börja om från början, vilket jag gjorde (Har ZFS snapshots tillbaks så jag kan alltid gå tillbaka ett hyffsat långt tag). Min dator har en hårddis på 240GB och jag har ställt in att jag får 350GB för min timecapsule. Jag fick meddelandet om att detta lagringsutrymme var fullt.

Jag testar då att frigöra allt utrymme. En konstig sak är att fastän jag har angett en limit på 350000MB i konfigurationen av timecapsulen så säger min timemachine att det finns 367GB ledigt. Kör om en ny säkerhetskopiering och utrymmet blir fullt ändå.

Jag installerade nyligen om min macbook för att köra in ett clean yosemite och gjorde om den tidigare nämnda processen. Dvs jag frigjorde allt utrymme och började om på nytt. Nu fungerade det. Från början stod det 367GB ledig och att det behövdes 150GB för säkerhetskopian, nu efter denna säkerhetskopia är det endast 92GB ledigt. Om jag på servern kollar hur mycket utrymme som min säkerhetskopiering tar får jag 111GB. Förslag på vad detta beror på?

du -sh timecapsule/sijohans 111G timecapsule/sijohans

Jag har konfigurerat min FreeBSD installation enligt http://www.area536.com/projects/ironclad-time-machine-backups...

/usr/local/etc/afpd.conf

"Time Capsule" -defaultvol /usr/local/etc/AppleVolumesTimeMachine.default -systemvol /usr/local/etc/AppleVolumes.system -uamlist uams_randum.so,uams_dhx.so,uams_dhx2.so -maccodepage MAC_ROMAN -unixcodepage UTF8 -savepassword -setpassword -transall -mimicmodel MacPro -ipaddr 192.168.1.150

/usr/local/etc/AppleVolumesTimeMachine.default

/data/backup/timecapsule/sijohans "TimeMachine for $u" adouble:osx allow:sijohans cnidscheme:dbd ea:auto options:tm,usedots,upriv dperm:0770 fperm:0660 volcharset:UTF8 volsizelimit:350000 /data/backup/timecapsule/amandaj "TimeMachine for $u" adouble:osx allow:amandaj cnidscheme:dbd ea:auto options:tm,usedots,upriv dperm:0770 fperm:0660 volcharset:UTF8 volsizelimit:350000 /data/backup/timecapsule/matsp "TimeMachine for $u" adouble:osx allow:matsp cnidscheme:dbd ea:auto options:tm,usedots,upriv dperm:0770 fperm:0660 volcharset:UTF8 volsizelimit:350000

Denna säkerhetskopiering gick som sagt bra, kollar jag i /var/log/messages återkommer detta extremt mycket under förloppet:

Oct 28 19:13:57 charlie afpd[98500]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:14:52 charlie afpd[98394]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:14:58 charlie afpd[98500]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:15:53 charlie afpd[98394]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:15:59 charlie afpd[98500]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:16:54 charlie afpd[98394]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:17:00 charlie afpd[98500]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:17:55 charlie afpd[98394]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:18:01 charlie afpd[98500]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:19:05 charlie afpd[98500]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory Oct 28 19:19:18 charlie afpd[98394]: get_tm_bandsize("/data/backup/timecapsule/sijohans/._Simons MacBook Pro.sparsebundle/Info.plist"): Not a directory

Om jag kollar i mappen där sakerna sparas:
ls -l /data/backup/timecapsule/sijohans/

drwxr-xr-x 2 root sijohans 2 Oct 28 18:14 Network Trash Folder drwxrws--- 3 sijohans sijohans 18 Oct 28 21:14 Simons MacBook Pro.sparsebundle drwxr-xr-x 2 root sijohans 2 Oct 28 18:14 Temporary Items

Några förslag på hur jag kan få detta mer robust? Min tanke är ju att detta bara ska fungera. Man kommer hem, slår upp laptopen och en säkerhetskopia görs.

Är det så att timemachine på något sätt kompimerar gamla saker lokalt på min dator, och när det lagras i en timecapsule tar det större plats?