Linux på speldator! - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Linux på speldator! - Hjälp!

Hej alla SweC-are!

Jag undrar nu en grej... Jag kör Debian på mina servrar och styr dom via SSH.

Men nu funderar jag att köra Debian på min speldator. Men frågan är... Kan jag spela t.ex. CS:GO om jag har Linux genom Steam? Eller är det för risky? Drar Debian mindre resurser och kan ge lite mer effekt?

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla SweC-are!

Jag undrar nu en grej... Jag kör Debian på mina servrar och styr dom via SSH.

Men nu funderar jag att köra Debian på min speldator. Men frågan är... Kan jag spela t.ex. CS:GO om jag har Linux genom Steam? Eller är det för risky? Drar Debian mindre resurser och kan ge lite mer effekt?

Tack på förhand!
Highwell

Något linux hade väl fått steam stöd med diverse spel, men just effekten av spelandet blir nog sämre då det är överlag sämre stöd med drivrutiner för gaming med linux om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det är klart du kan. Valve har portat bland annat CS:GO till Linux. Har bara testat L4D2 på linux under dess beta-period och det fungerade riktigt bra. Men om det fungerar bra eller dåligt för just dig, det är en helt annan femma (drivrutiner och dylikt). Steam har officiellt stöd för Ubuntu, men i och med att Ubuntu bygger på Debian så borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Något linux hade väl fått steam stöd med diverse spel, men just effekten av spelandet blir nog sämre då det är överlag sämre stöd med drivrutiner för gaming med linux om jag inte minns helt fel.

Vad jag märkt, har ett R9 280X Ref. så fanns det tydligen drivers till Linux på AMD's hemsida?

Dock vet jag inte hur det är med intel drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det är klart du kan. Valve har portat bland annat CS:GO till Linux. Har bara testat L4D2 på linux under dess beta-period och det fungerade riktigt bra. Men om det fungerar bra eller dåligt för just dig, det är en helt annan femma (drivrutiner och dylikt). Steam har officiellt stöd för Ubuntu, men i och med att Ubuntu bygger på Debian så borde det inte vara några problem.

Hmm. Okey! Men om vi då ser det, i ett annat perspektiv.

Vad är mest Resurssnålt och säkrast? Ubuntu eller Debian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Vad jag märkt, har ett R9 280X Ref. så fanns det tydligen drivers till Linux på AMD's hemsida?

Dock vet jag inte hur det är med intel drivrutiner.

Nvidia har historiskt sett haft bättre drivrutiner på Linux än AMD (om man kör de proprietära), hur det ser ut just nu har jag dock dålig koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hmm. Okey! Men om vi då ser det, i ett annat perspektiv.

Vad är mest Resurssnålt och säkrast? Ubuntu eller Debian?

Ubuntu baseras på Debian så jag tror inte att det är någon större skillnad. Gissar dock på att Ubuntu lämpar sig bättre för desktop än vad Debian gör då de har större fokus på det. Som 'nybörjare' hade jag nog valt Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Nvidia har historiskt sett haft bättre drivrutiner på Linux än AMD (om man kör de proprietära), hur det ser ut just nu har jag dock dålig koll på.

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-linux-b...

Så dem?

Permalänk
Medlem

Ofta kör man inte dom som finns på dreas egna sidor som man gör när man kör windows utan man laddar dom från pakethanteraren. För många gånger finns det nyare versioner än vad som visas på deras sida. Men nu har jag ingen erfarenhet utav just amd drivers men jag har alltid kört mina drivers genom AUR vilket är ArchLinux pakethanterare eller hur man ska säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Vad jag märkt, har ett R9 280X Ref. så fanns det tydligen drivers till Linux på AMD's hemsida?

Dock vet jag inte hur det är med intel drivrutiner.

Jag har kört linux (Mint, men det är baserat på Ubuntu) och drivit grafiken med Nvidia, AMD, och Intel drivrutiner utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag har kört linux (Mint, men det är baserat på Ubuntu) och drivit grafiken med Nvidia, AMD, och Intel drivrutiner utan problem!

Så okej! Hur tar jag hem filerna med Pakethanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Så okej! Hur tar jag hem filerna med Pakethanteraren?

Google på det så kommer du att hitta flera guider. Här är ett exempel för Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/AMD

Permalänk
Medlem

Vilket desktop? AMD proprietary drivers fuckar med Gnome 3 förtillfället. Native Linux spelen på Steam funkar bra för mig iaf (AMD 280x), med proprietary drivers på Ubuntu (KDE, Unity).

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Vilket desktop? AMD proprietary drivers fuckar med Gnome 3 förtillfället. Native Linux spelen på Steam funkar bra för mig iaf (AMD 280x), med proprietary drivers på Ubuntu (KDE, Unity).

Hmm. Okey! Så typ CS:GO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hmm. Okey! Så typ CS:GO?

Inte testat, men CS:S funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Inte testat, men CS:S funkar bra.

Okey!

Permalänk

Om du ska testa med senaste versionen av Ubuntu (inklusive versioner som Xubuntu och Kubutnu) så verkar det som att de versioner av drivrutinen som kommer från AMDs hemsida är för gamla och kommer inte att fungera alls. Ska man använda den stängda drivrutinen så är det därför rekommenderat att installera de som finns i paketdatabasen. Är man inte missnöjd med den grafiska kvalitén på den öppna drivrutinen (som körs som standard) så bör man undvika den stängda.

Två sätt att installera den stänga drivrutinen på (gäller Ubuntu)...

  • Klicka på länken (apt://fglrx-updates) och välj att starta med Ubuntus programcentral.

  • Öppna ett terminalfönster och använd följande kommando.

    sudo apt-get install fglrx-updates

För att avinstallera om saker och ting inte skulle fungerar så borde det räcka med att avinstallera med följande kommando.

sudo apt-get remove fglrx*

Möts man av en svart skärm eller av andra grafiska defekter efter installation så kan man växla från grafiskt läge (F7) till terminal läge (F1-F6) och logga in och avinstallera därifrån. Att växla mellan olika lägen gör man genom tangentbordskombinationen CTRL-ALT-F1 till CTRL-ALT-F7. Den händige har förstås även ssh installerat så att man alltid har den möjligheten att komma åt och fixa sin maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Om du ska testa med senaste versionen av Ubuntu (inklusive versioner som Xubuntu och Kubutnu) så verkar det som att de versioner av drivrutinen som kommer från AMDs hemsida är för gamla och kommer inte att fungera alls. Ska man använda den stängda drivrutinen så är det därför rekommenderat att installera de som finns i paketdatabasen. Är man inte missnöjd med den grafiska kvalitén på den öppna drivrutinen (som körs som standard) så bör man undvika den stängda.

Två sätt att installera den stänga drivrutinen på (gäller Ubuntu)...

  • Klicka på länken (apt://fglrx-updates) och välj att starta med Ubuntus programcentral.

  • Öppna ett terminalfönster och använd följande kommando.

    sudo apt-get install fglrx-updates

För att avinstallera om saker och ting inte skulle fungerar så borde det räcka med att avinstallera med följande kommando.

sudo apt-get remove fglrx*

Möts man av en svart skärm eller av andra graf'
iska defekter efter installation så kan man växla från grafiskt läge (F7) till terminal läge (F1-F6) och logga in och avinstallera därifrån. Att växla mellan olika lägen gör man genom tangentbordskombinationen CTRL-ALT-F1 till CTRL-ALT-F7. Den händige har förstås även ssh installerat så att man alltid har den möjligheten att komma åt och fixa sin maskin.

På min Ubuntu drog jag bara ner den från AMDs sida och körde, inga problem.. så länge man inte kör Gnome 3 (men AMD säger att dom ska fixa det med, dvs Wayland support)

Permalänk
Medlem

Jag kör CS:GO ibland utan problem när jag är i spelet. Dock så verkar den inte tycka om att switcha mellan desktops ibland, hänt kanske 2 gånger att CS totalhängt sig och laggar sönder uit, men det är egentligen bara att tabba till ett annat fönster, öppna terminalen och köra xkill på CS så "löser" det sig. Utöver det så fungerar det typ samma som om jag skulle vart inloggad på Windows.

Permalänk
Medlem

AMD på linux är INGEN höjdare kan ja säga. Det är så otroligt dåligt! Du får mer stabilitet och oftast mer prestanda med open source-drivrutinerna. Det är nästan så ja funderar på att byta tillbaka till GT220 från HD5770 enbart för det totalt urkassa stödet AMD ger till linux. Det som stoppar mig är att jag ändå snart ska skaffa nytt grafikkort och då känns det onödigt hålla på krångla med byta grafikkort mellan 2 olika datorer.

Så, om du ska kö linux är det verkligen föredraget att använda nvidia.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av spel565:

På min Ubuntu drog jag bara ner den från AMDs sida och körde, inga problem.. så länge man inte kör Gnome 3 (men AMD säger att dom ska fixa det med, dvs Wayland support)

Jag brukar också använda den från AMDs sida men sedan uppdateringen till Ubuntu 14.10 så fungerar den inte längre. Av vad jag förstått så är problemet att den inte är kompatibel med nyare versioner av Xorg. Jag kan förstås ha fel. För övrigt använder jag Xubuntu eftersom jag inte gillar upplägget i Unity.

Permalänk
Medlem

Det är för att speltillverkarna inte är, eller i alla fall har varit, så sugna på att använda sig av open-gl och liknande utan skriver för direct-x som stödet för spel i linux är sämre. Men förhoppningsvis blir det ändring nu när steam finns.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Så det rekomenderas att välja nvidia-kort om man är i tankarna på ny speldator med linuxbaserat OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plams:

Så det rekomenderas att välja nvidia-kort om man är i tankarna på ny speldator med linuxbaserat OS?

Ja, om man nu absolut har bestämt sig för att spela under Linux. Dock är det inte något jag helhjärtat kan rekommendera, framför allt inte om det är det främsta användningsområdet. Satsa då i stället på en dual-boot, det är min rekommendation. Därefter får du se hur mycket du tid du spenderar under respektive OS och se om det är värt att ha kvar båda installationerna eller om endera är värd att ge upp.

Själv kör jag en Windowsinstallation enbart för spel och spelrelaterade applikationer (Skype etc.) och allt annat kör jag under Linux. Visst, det blir några omstarter i veckan bara för att kunna spela, men det är det värt anser jag, just på grund av att spelvärlden är centrerad kring Windows, oavsett om det gäller spelstöd eller drivrutiner. Tråkigt, men sant.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8