Vilken mus använder ni i Linux?

Permalänk
Medlem

Vilken mus använder ni i Linux?

Jag har inte brytt mig så mycket om vilken mus jag kör, eftersom tillverkarna inte tillhandahåller drivrutiner/program till Linux. Har inte haft några problem med någon mus som jag testat. Men har inte försökt att ändra några inställningar heller.

Nu när jag kör 100% Linux på min primära dator och vill spela mer på den så kände jag att min Logitech G400 är lite för stor för mig och började leta efter en mindre ersättare. Hamnade slutligen på Roccat och läste att dom ger inofficielt stöd till Linux. Slog till på en Kone Pure Optical och den fungerar som en dröm. Fick lägga till min användare i gruppen roccat, sen är det bara att köra.

http://sourceforge.net/projects/roccat/

Vilken mus använder ni och hur fungerar dom i Linux?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

För tillfället har jag bara en gammal Logitech-mus då min andra mus lade av...

Trivs du med din Roccat mus? Kanske något man själv ska kolla på till jul...

Permalänk
Medlem

Enda musproblemen jag någonsin stöter på är ibland att den trådlösa Logitech M210 är för snabb på laptopen även med xset på lägsta inställningen och jag måste använda deceleration med xinput för att få en hastighet som känns lagom. Detta är dock i väldigt minimal miljö, så eventuellt är det inte något problem alls i en mer komplett DE med alternativa inställningsmöjligheter.
Min trådade Logitech MX518 på min stationära har alltid fungerat något helt underbart bra och den har ju en egen inbyggd justering av hastighet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

För tillfället har jag bara en gammal Logitech-mus då min andra mus lade av...

Trivs du med din Roccat mus? Kanske något man själv ska kolla på till jul...

Jag trivs väldigt bra med den. Den glider galet bra på en "reklam musmatta", bättre än min G400.
Den passar mig bra då jag gillar mindre möss och kör med "tip grip". Jag behöver inte sträcka fram handen för att nå båda tumknapparna.
Vill man ha lite större finns det Kone XTD.

Sen att det finns mjukvara till Linux gör att jag inte kommer att köpa något annat i framtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft något preoblem med att få en mus att fungera i Linux. Men för att besvara frågan så kör jag en Mionix Naos 7000. Fungerar utan problem.

På tal om Roccat så köpte jag deras tangentbord Isku FX enbart p.g.a stöd för Linux. Dock har jag inte lyckats få programvaran att fungera ordentligt, men för mig gör det inget. Belysningen på det fungerar utan att man ska behöva hålla på med X-led, till skillnad från vissa andra tangentbord.

Permalänk
Medlem

En logitech M510. Aldrig varit några problem men den är väl kanske inte optimal om det ska till att spelas.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Wireless Optical Mouse
Model no. P2301 Rev01

Den fungerar helt ok till allt jag gjort hittils och har aldrig ställt till med något bekymmer.

Internetbild på råttan

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Zowie FK1. Behöver inga drivrutiner och har en underbar sensor, knapp på undersidan för justering av känslighet. För claw grip är den jätteskön.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem

Använder Steelseries Sensei. Mycket bra kvalité och skön som fan.

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft (!) Comfort Mouse 6000. Ersatte ett par Microsoft Intellimouse Explorer 4.0, efter att de slitits ut, lagats, slitits ut på andra sätt, fått delar transplanterade, slitits ut igen, etc.

Hade också en Microsoft Wireless Laser Mouse 6000 som faktiskt inte fungerade som den skulle. När den inte användes på ett kort tag så gick den ner i någon sorts viloläge, vilket gjorde att det tog någon halv sekund innan den rasslade igång efter att man börjat röra den. I Windows löstes detta genom någon hemlig magi i drivrutinen, men det stödde inte någon vanlig standard, i alla fall. Det gjorde den mer eller mindre oanvändbar. Den hade också en förmåga att ibland helt försvinna, varpå man fick dra ur och sätta i sladden igen för att den åter skulle registreras. Ingen succé. Det är möjligt att drivrutinerna sedermera fixades (jag använde den rätt nära inpå dess release), men så länge hade jag inte kvar den (faktum är att den blev "donator" till en av de tidigare nämnda MSIE4.0-mössen ).

Förutom den anekdoten så har jag annars alltid varit nöjd med kvalitén på Microsofts tillbehör ("man får vad man betalar för", åtminstone). Jag kan tänka mig att det är gynnsamt att hålla sig till mer "normala" tillbehör och inte köpa det med flest snabbknappar och annat, men det skulle inte falla mig in ändå.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Drivrutinerna är aldrig något problem när det kommer till HID-enheter under Linux.
Däremot så är det mer bekymmer med tillhörande programsviter för diverse inställningar.
De flesta tillverkare verkar vara enade om att de inte har något att vinna på att utveckla mjukvara till Linux.
De flesta är gaming-inriktade, och gaming sker nästan uteslutande under Windows.

...fast Valve har ju ruskat om spelindustrin en aning med sin speltjänst Steam.
Det är dags för dessa oerhört tröga företag att öppna ögonen för Linux.
*Stirrar på Razer, Roccat, Logitech med flera*

Själv använder jag en Logitech G400s till den stationära, och en trådlös optisk noname minimus till den bärbara.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Drivrutinerna är aldrig något problem när det kommer till HID-enheter under Linux.
Däremot så är det mer bekymmer med tillhörande programsviter för diverse inställningar.
De flesta tillverkare verkar vara enade om att de inte har något att vinna på att utveckla mjukvara till Linux.
De flesta är gaming-inriktade, och gaming sker nästan uteslutande under Windows.

...fast Valve har ju ruskat om spelindustrin en aning med sin speltjänst Steam.
Det är dags för dessa oerhört tröga företag att öppna ögonen för Linux.
*Stirrar på Razer, Roccat, Logitech med flera*

Själv använder jag en Logitech G400s till den stationära, och en trådlös optisk noname minimus till den bärbara.

Ojdå, jag som tänkte byta bort det oerhört dåliga Windows mot Linux så snabbt som jag slutar utveckla i .NET. I och med att de spel jag spelar har stöd för Linux men man blir ju lite osäker om inte musen har något bra stöd i Linux (har en MX518).

Dock använder jag inga inställningar men hur ser det ut med stödet för Logitech produkter i de olika Linuxdistarna? Ubuntu antar jag har bäst stöd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Ojdå, jag som tänkte byta bort det oerhört dåliga Windows mot Linux så snabbt som jag slutar utveckla i .NET. I och med att de spel jag spelar har stöd för Linux men man blir ju lite osäker om inte musen har något bra stöd i Linux (har en MX518).

Dock använder jag inga inställningar men hur ser det ut med stödet för Logitech produkter i de olika Linuxdistarna? Ubuntu antar jag har bäst stöd.

Är inga problem med stöd för enheter. Problemet är programsviter som följer med till Windows. Så länge du inte behöver specifikt något i programsvit (programmera minnet i Logitech musar för olika sens) så funkar det ganska utmärkt.

Enda nackdelen just nu är att USB 3.0 inte har fullt polling stöd då den stannar på 125Hz. Angående stöd så sitter allt i Linux kärnan.

Kör själv Logitech G9x på 1000Hz 3200DPI utan problem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Microsoft (!) Comfort Mouse 6000.

Även jag använder denna, dock kör jag dual boot. Tycker den fungerar riktigt bra.
Är väl ingen hardcore gamer, men nog tycker jag den duger rätt fint till det (5-20h/vecka)

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Drager:

Ojdå, jag som tänkte byta bort det oerhört dåliga Windows mot Linux så snabbt som jag slutar utveckla i .NET. I och med att de spel jag spelar har stöd för Linux men man blir ju lite osäker om inte musen har något bra stöd i Linux (har en MX518).

Dock använder jag inga inställningar men hur ser det ut med stödet för Logitech produkter i de olika Linuxdistarna? Ubuntu antar jag har bäst stöd.

Det är en HID-kompatibel mus. Så där är det inget problem. (HID: Human Interface Device)
Men du kan inte utföra några specialinställningar direkt mot musen i stil med Logitechs egna mjukvaror.
Men räds inte. Linux-distributionerna, och den medföljande X.org-miljön har helt andra metoder för att uppnå en myriad av konfigurationsmöjligheter av alla typer av HID-enheter. Långt utöver vad Logitechs mjukvara kan.

Se länkar.
ManyButtonsMouseHowto
XBindkeys
AutoKey
Lomoco

MX518 hade jag själv i många år, innan jag blev tvungen att byta ut den. Då blev det en G400s, som är mycket lik MX500 serien.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är en HID-kompatibel mus. Så där är det inget problem. (HID: Human Interface Device)
Men du kan inte utföra några specialinställningar direkt mot musen i stil med Logitechs egna mjukvaror.
Men räds inte. Linux-distributionerna, och den medföljande X.org-miljön har helt andra metoder för att uppnå en myriad av konfigurationsmöjligheter av alla typer av HID-enheter. Långt utöver vad Logitechs mjukvara kan.

Se länkar.
ManyButtonsMouseHowto
XBindkeys
AutoKey
Lomoco

MX518 hade jag själv i många år, innan jag blev tvungen att byta ut den. Då blev det en G400s, som är mycket lik MX500 serien.

Ser lovande ut! Tack så mycket, ska kika på länkarna och byta OS snarast!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag använder Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 på en SteelSeries musmatta.
Den bästa musen någonsin genom tiderna. Synd att Microsoft utav outgrundlig anledning valt att sluta tillverkar musen. Alla deras nya möss suger.

Skrivet av Drager:

Ojdå, jag som tänkte byta bort det oerhört dåliga Windows mot Linux så snabbt som jag slutar utveckla i .NET. I och med att de spel jag spelar har stöd för Linux men man blir ju lite osäker om inte musen har något bra stöd i Linux (har en MX518).

Du kan ju dual-boota Windows och Linux, du kan köra Windows i en virtuell maskin under Linux.
Du kan även utveckla .NET under Linux med MonoDevelop, Ximian Studio, mfl och kör .NET på Linux med Mono?
Du har väl inte missat att Microsoft just börjat open sourca server-sidan av .NET ramverket och börjat satsa på att göra .NET öppet och cross-platform?

Permalänk
SpelClockers

Jag använder mig av en Logitech Performance MX. Logitech själva har inget intresse av Linux vilket är tråkigt då SetPoint programvaran är rätt så kompetent trots allt.

Lyckligtvis så finns Solaar för att managera Logitech Unifying-produkter. Använder Solaar för själva anslutningen till musen (samt DPI och batterinivå-notifieringar) och xbindkeys för att mappa upp extraknapparna.

Permalänk
Medlem

Jag kör Logitech Anywhere MX. Underbar liten trådlös/laptopmus som ändå har bra funktioner. Jag kör också "tip grip".

Fick problem med Debian (jag kör crunchbang) och kernel 3.10, musen funkade inte alls. Det var nåt med logitechs trådlösa mottagare. Uppdaterade till kernel 3.16.2 och nu funkar allt igen.

Tycker dock detta är en typisk Debian-grej. Innan man fattat skillnaden så provar man Debian stable vilket ofta är så gammalt att det inte ens lirar med tre år gamla saker. Har man tur kan man uppgradera till debian testing eller unstable och sen funkar allt. Förutom på min stationära, där funkade först inte musen (samma logitech anywhere mx) och efter uppgradering av kerneln så började musen funka men då slutade grafikkortet funka pga nån regression med nvidiakort. Installerade Ubuntu istället och inget strulade mer. Ubuntu är ju baserat på Debian men de måste skickat med proprietära drivers eller nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Du har väl inte missat att Microsoft just börjat open sourca server-sidan av .NET ramverket och börjat satsa på att göra .NET öppet och cross-platform?

Du kanske missat att Mono redan kör på delar av .NET-plattformen som Microsoft opensourcat tidigare? De gör bara som de gjort tidigare, samarbetar med Xamarin. De har alltid varit beroende av Microsoft-komponenter. Det är Xamarin som står för VS-plugins och allt stöd för andra plattformar. Efter Novell-avtalen gick ut så har de kört vidare utan avtal och i stort sett utan att Microsoft släppt några fler komponenter så det är ju bara bra om samarbetet blir mer officiellt och de släpper delar de tidigare höll inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag använder Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 på en SteelSeries musmatta.
Den bästa musen någonsin genom tiderna. Synd att Microsoft utav outgrundlig anledning valt att sluta tillverkar musen. Alla deras nya möss suger.

Du kan ju dual-boota Windows och Linux, du kan köra Windows i en virtuell maskin under Linux.
Du kan även utveckla .NET under Linux med MonoDevelop, Ximian Studio, mfl och kör .NET på Linux med Mono?
Du har väl inte missat att Microsoft just börjat open sourca server-sidan av .NET ramverket och börjat satsa på att göra .NET öppet och cross-platform?

Japp, är medveten om dual-boot men ska inte utveckla .NET så länge till så väntar nog hellre och byter så snabbt som jag kan.

Jo, medveten om Mono och så vidare men är ett stort fan utav VS och känns inte lika bra att skriva windowsapplikationer på Linux med något tredjepart dessvärre.

Har sett det och det är riktigt bra, man kan undra vad som har hänt när de knappt haft något open source innan och nu släpper dem en massa saker vilket är bra. De släppte dessutom någon version av Visual Studio vilket är trevligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Japp, är medveten om dual-boot men ska inte utveckla .NET så länge till så väntar nog hellre och byter så snabbt som jag kan.

Jo, medveten om Mono och så vidare men är ett stort fan utav VS och känns inte lika bra att skriva windowsapplikationer på Linux med något tredjepart dessvärre.

Har sett det och det är riktigt bra, man kan undra vad som har hänt när de knappt haft något open source innan och nu släpper dem en massa saker vilket är bra. De släppte dessutom någon version av Visual Studio vilket är trevligt!

Det är precis samma upplägg som de hade tidigare, flera stora komponenter i Mono är .NET-komponenter och bibliotek som de släppt som open-source. De fortsätter att göra detta, det är Xamarin (Monos utvecklare) som gör allt jobb med korsplattformsstöd. Xamarin hade redan plugins för VS, de ska samarbeta kring detta. Nytt är att de nya delarna släpps med ett löfte att de inte ska stämma för patentintrång. Annars är det bara att de släpper mer och nyare delar och fortsätter släppa komponenter som open-source precis som tidigare. Under Novell hade Microsoft avtal om att de inte skulle stämmas, men under tiden som fristående har Xamarin levt i en gråzon, nu kan de peka på Microsofts löfte.

Citat:

Cross-platform. We’re engaging with Miguel and the Mono community to take our stack cross-plat. This is currently blocked by not having enough libraries out there but it’s coming soon.

Från Microsoft. För att se Miguels tankar läs hans blogg: http://tirania.org/blog/archive/2014/Nov-12.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drager:

Japp, är medveten om dual-boot men ska inte utveckla .NET så länge till så väntar nog hellre och byter så snabbt som jag kan.

Jo, medveten om Mono och så vidare men är ett stort fan utav VS och känns inte lika bra att skriva windowsapplikationer på Linux med något tredjepart dessvärre.

Har sett det och det är riktigt bra, man kan undra vad som har hänt när de knappt haft något open source innan och nu släpper dem en massa saker vilket är bra. De släppte dessutom någon version av Visual Studio vilket är trevligt!

Visual Studio är bra, men speciellt bra är det tillsammans med ReSharper. Utan ReSharper är det inte så mycket bättre än andra alternativ som Eclipse, IntelliJ IDEA, etc. Har inte provat SharpDevelop. Jag ser framemot Visual Studio 2015, den kommer att bli grym!

Dom släppte Visual Studio Community, vilket är samma som Visual Studio Premium bara att det är gratis, det är riktat mot open source, studenter, och indie utvecklare. Men det är inte för företag. Det är bara för Windows, inte för Linux.

Ja, nu har de börja släppa massa open source. NuGet, ASP.NET MVC, Entity Framework, etc. Tror OWIN och Microsoft Identity också, kanske. Det är grymt!

Permalänk
Medlem

Microsoft Intellimouse Optical

Letade i mina förråd då jag bytte till vänsterhanden och hittade den. Kändes konstigt i början men märkte hur bra det är med sidknapparna där jag surfar. Vänstra sidknappen går bak bland sidor och högra framåt. Har letat efter en ersättare men inte hittat någon bra. Vill ha en knapp på vardera sida och ett tiltbart scrollhjul. Steelseries Sensei Raw piper konstant och extremt känslig som gör den till ett icke-alternativ. Inte heller tilt och två knappar på sidorna. Den hade bra passform.

Permalänk
Medlem

Fick en RAT 5 i present för några år sedan. Ser ut som ett monster, men verkar funka skapligt med alla knappar och extra skrollhjul efter att ha konfats i xorg.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Zowie FK1

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Diamondback, Zowie FK, Copperhead och Abyssus, Än så länge så fungerar Zowie och abyssus rätt så bra även om den senare oftast inte håller mer än ett halvår.

Diamondback och copperhead beter sig konstigt i både windows och linux (har haft flera) .

Permalänk
Medlem

HP Wireless Trackpad Z6500.

Permalänk

Jag kör med en Logitech MX1100. Fick skriva några rader för att få igång tum-knapparna förvisso, men utöver det fungerade den direkt

Permalänk
Inaktiv