Fjärrstyra windows från linux fråga

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra windows från linux fråga

Hej

Håller på att försöka fjärrstyra min windows dator från en linuxdator. Har testat Remmina samt KRDC men jag får inte till det som jag skulle vilja. När jag connectar till min windowsdator så loggas jag ut på den datorn vilket jag inte vill. Jag vill att det ska fungera som exempelvis teamviewer lr chrome remote desktop så jag kan se vad som händer på windowsskärmen (alltså se samma sak på linuxdatorn som windowsdatorn).

Hoppas någon förstår vad jag menar haha :S

Tacksam för svar

"men använd teamviewer då idiot" kanske ni tänker men jag vill inte behöva starta teamviewver samt skicka mötesid:er etc etc utan gillar enkelheten med Remmina och windows egna fjärrstyrning. Problemet nu är alltså att sitter jag i soffan med min laptop och vill exemplevis byta youtubeklipp på min stationära som är hdmi kopplad till tv:n så går inte detta eftersom windowsdatorn visar bara logginscreen och loggar man in så bryts fjärrstyrningssessionen dvs processen blir såhär just nu: 1: jag connectar till datorn , 2:byter youtubeklipp, 3:behöver gå tillbaks till stationär och logga in på den. Det är steg 3 jag vill slippa

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av CompTard:

Håller på att försöka fjärrstyra min windows dator från en linuxdator. Har testat Remmina samt KRDC men jag får inte till det som jag skulle vilja. När jag connectar till min windowsdator så loggas jag ut på den datorn vilket jag inte vill. Jag vill att det ska fungera som exempelvis teamviewer lr chrome remote desktop så jag kan se vad som händer på windowsskärmen (alltså se samma sak på linuxdatorn som windowsdatorn).

Remote desktop gör just så, loggar ut befintlig användare när du loggar in. Specielt på klient OS. Server OS har möjligheten att tillåta multipla simultana användare, men jag tror fortfarande den loggar ut befintlig om du försöker logga in med samma via remote desktop.
För att få den funktionaliteten du vill ha, blir det helt enkelt till att använda något annat. Finns ju appar med "youtube remote" funktion, de är främst avsedda för att användas "mot" en smart TV, men eftersom de egentligen inte interagerar med enheten, så kan det kanske fungera i alla fall. Annars som du själv är inne på, en annan remote lösning, typ VNC.
B!

Edit
Undersök möjligheten att använda Remote Assistance? Vet inte om det finns någon "klient" för det till Linux, och jag har ingen koll på om det går att få den att acceptera anslutningar automatiskt... Det är "samma" som remote desktop, fast uppför sig som du vill, och är inbyggt i alla windows-versioner, så vitt jag vet. (Med andra ord, inget behov av "pro")
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompTard:

Hej

Håller på att försöka fjärrstyra min windows dator från en linuxdator. Har testat Remmina samt KRDC men jag får inte till det som jag skulle vilja. När jag connectar till min windowsdator så loggas jag ut på den datorn vilket jag inte vill. Jag vill att det ska fungera som exempelvis teamviewer lr chrome remote desktop så jag kan se vad som händer på windowsskärmen (alltså se samma sak på linuxdatorn som windowsdatorn).

Hoppas någon förstår vad jag menar haha :S

Tacksam för svar

"men använd teamviewer då idiot" kanske ni tänker men jag vill inte behöva starta teamviewver samt skicka mötesid:er etc etc utan gillar enkelheten med Remmina och windows egna fjärrstyrning. Problemet nu är alltså att sitter jag i soffan med min laptop och vill exemplevis byta youtubeklipp på min stationära som är hdmi kopplad till tv:n så går inte detta eftersom windowsdatorn visar bara logginscreen och loggar man in så bryts fjärrstyrningssessionen dvs processen blir såhär just nu: 1: jag connectar till datorn , 2:byter youtubeklipp, 3:behöver gå tillbaks till stationär och logga in på den. Det är steg 3 jag vill slippa

Dold text

Du behöver inte skicka några ID-nummer emellan. På windows maskinen väljer du bara ett "Personal password", skapa ett Teamviewer konto och lägg till maskinen till det, klart. Välj att teamviewer startar automatiskt med maskinen så har du löst det problemet också.

RDP (windows inbyggda fjärrstyrning) fungerar helt annorlunda från vad Teamviewer/Chrome remote desktop gör så tyvärr det går inte att göra som du vill med den lösningen.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om du vill hålla dig lokalt så kör VNC, finns till både Windows och Linux. Teamviewer öppnar dock för anslutningar utifrån och det är ju bra/dåligt hur man nu vill se på det.

Permalänk
Medlem

Kör på VNC. Teamviewer körs i Wine sist jag provade

Permalänk
Medlem

Det går också att patcha termsrv.dll så att det går att logga igenom Rdp utan att användaren loggas ut. Precis som det funkar på Windows server. Sist jag testade detta så loggade det inte ut användaren när man logga in ifrån en annan dator med rdp.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=patch%20termsrv.dll

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Det går också att patcha termsrv.dll så att det går att logga igenom Rdp utan att användaren loggas ut. Precis som det funkar på Windows server. Sist jag testade detta så loggade det inte ut användaren när man logga in ifrån en annan dator med rdp.

Men det ger fortfarande inte den önskade funktionaliteten. Man vill bli inloggad under samma session som är "igång" med patchen får man samma funktion som på servern, man loggar in på en ny session, enda skillnaden är att befintlig användare inte loggas ut.
Så vitt jag vet i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men det ger fortfarande inte den önskade funktionaliteten. Man vill bli inloggad under samma session som är "igång" med patchen får man samma funktion som på servern, man loggar in på en ny session, enda skillnaden är att befintlig användare inte loggas ut.
Så vitt jag vet i alla fall.
B!

Ja så kan det iofs vara. Har jag inte tänkt på. Men det kanske stämmer att det blir en ny session, även om man loggar in med samma inloggning och användaren isäg inte loggas ut ändå.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Entusiast

Jag rekommenderar VNC om man önskar att styra en befintlig session. UltraVNC t.ex.
http://www.uvnc.com/
http://www.uvnc.com/products/uvnc-sc.html

Windows-datorn, som skall fjärrstyras, laddar ner/installerar ultravnc-servern. Antigen server-tjänsten direkt, eller via Single-Click-paketet som beskrivs i länken ovan.
Linux-datorn installerar valfri VNC-viewer, t.ex. ultravnc-viewer, och ansluter till vnc-sessionen ovan.

Själv använder jag UltraVNC Single Click -lösningen.
Jag ger mina användare en varsin exe-fil som de kan starta, och jag kan direkt efter det fjärrstyra deras datorer. När de sedan avslutar programmet så stängs VNC-sessionen av. Inget installeras. Inga rester. De kan, om de vill, kasta EXE-filen. De flkesta har valt att behålla den då det är en så pass bekväm lösning som de själva kan kontrollera och följa med i vad som händer.

Bästa av allt är att inga brandväggar behöver konfigureras eller IP-adresser att ta reda på. Anslutningen i Single-Click lösningen sker "baklänges". Det är tack vare att server-tjänsten i single-click lösningen ansluter från användaren till min viewer, som i sin tur är konfigurerad att ta emot en fjärrstyrning istället för att ansluta till densamma.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra Remote Desktop på windowsburken och på linuxbruken kör du rdesktop?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Iz0r:

Varför inte bara köra Remote Desktop på windowsburken och på linuxbruken kör du rdesktop?

Följande anledning:
-"...så jag kan se vad som händer på windowsskärmen"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Följande anledning:
-"...så jag kan se vad som händer på windowsskärmen"

Ah, silly me...