Ny Linux dist - vilken passar mig bäst?

Permalänk
Medlem

Ny Linux dist - vilken passar mig bäst?

Hej!

Har en gammal trotjänare, en Thinkpad X220, som har kört Windows 7 under hela sitt liv och vill nu köra Linux då min desktop redan har Windows (8.1, för spel). Har under det senaste året kört Ubuntu 12.04 via VM Virtualbox i samband med ett projekt där jag använt mig av ROS så jag är ganska van vid Linux i detta lag. Ubuntu är helt OK men jag inte är ett stort fan av Unity så nu söker jag en distribution som passar mig bättre!

I Windows så har jag i stort sett full kontroll över vart alla mina program och filer sparas samt vilka program och filer jag har på datorn. Program som jag aldrig använder avinstalleras så jag försöker behålla ett så "rent" system som möjligt. Detta är vad jag letar efter i Linux också - jag vill gärna ha kontroll över vad som installeras m.m. Har kollat lite på Linux Mint och det verkar vara väldigt snyggt designat - simpelt och rent på något sätt. Sedan finns det Arch Linux som jag hört är en mardröm - hur pass väl stämmer detta?

Utöver dessa dists, vilka fler skulle kunna passa mitt behov (simpelt UI, rent utan massa "flashigheter" som på Ubuntu, kanske lite Windows XP liknande)? Vilka större skillnader finns det mellan Arch och Mint, förutom att Arch är mycket mer basic med nästan inget förinstallerat samt att den kör med pacman?

Alla svar uppskattas!

EDIT: Finns det någon dist som hanterar ROS bra också? Eller är det enbart Ubuntu som ROS funkar i?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Crunchbang kanske, Debianbaserat men anpassat för fönsterhanteraren Openbox. http://crunchbang.org/

Permalänk
Skrivet av Icte:

Själv föredrar jag Mint över Ubuntu alla dagar i veckan. det är så mycket snyggare och stilrent helt enkelt

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Lubuntu låter som det du kanske vill ha, eller Linux Mint xfce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Crunchbang kanske, Debianbaserat men anpassat för fönsterhanteraren Openbox. http://crunchbang.org/

Intressant alternativ, ska ta och kika lite mer på detta!

Skrivet av Bluestreakfus:

Själv föredrar jag Mint över Ubuntu alla dagar i veckan. det är så mycket snyggare och stilrent helt enkelt

Skrivet av Silcan:

Lubuntu låter som det du kanske vill ha, eller Linux Mint xfce.

Är det några större skillnader mellan Mint och Lubuntu? Eller ja, vilka skillnader finns det?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!
[...]Ubuntu är helt OK men jag inte är ett stort fan av Unity så nu söker jag en distribution som passar mig bättre!

Byt DE/WM i så fall om det är det enda som stör dig. Onödigt att installera allt på nytt, eventuellt lära sig en ny pakethanterare, och så vidare om det enda som stör dig är Unity.

Skrivet av Icte:

I Windows så har jag i stort sett full kontroll över vart alla mina program och filer sparas samt vilka program och filer jag har på datorn. Program som jag aldrig använder avinstalleras så jag försöker behålla ett så "rent" system som möjligt. Detta är vad jag letar efter i Linux också - jag vill gärna ha kontroll över vad som installeras m.m.

Det har inget direkt med distributionsvalet att göra utan ligger på admin- och användarnivå. Sedan föredrar vissa att börja med en samling mjukvara och rensa ut det de inte använder, andra föredrar att börja minimalt och bygga på med just det de vill ha. Det är en smaksak och flera distributioner kommer med båda möjligheterna i någon utsträckning.

Skrivet av Icte:

Har kollat lite på Linux Mint och det verkar vara väldigt snyggt designat - simpelt och rent på något sätt. Sedan finns det Arch Linux som jag hört är en mardröm - hur pass väl stämmer detta?

Det beror på vem som har drömmen i fråga. Vad är det du hört skulle vara en mardröm i Arch? Vet man inte vad man håller på med och inte är villig att läsa sig till det, ja då blir det snabbt en mardröm. Vet man vad man håller på med och gillar konceptet så är snarare en ny Mintinstallation en mardröm ...

Skrivet av Icte:

Utöver dessa dists, vilka fler skulle kunna passa mitt behov (simpelt UI, rent utan massa "flashigheter" som på Ubuntu, kanske lite Windows XP liknande)?

Precis vilken dist som helst. Du kan köra de flesta DE/WM i de flesta distar, så det handlar bara om att hitta en som passar dig och lägga in på en dist du är bekväm med i övrigt (d.v.s. när det kommer till pakethanterare, releasecykler, o.s.v.).

Skrivet av Icte:

Vilka större skillnader finns det mellan Arch och Mint, förutom att Arch är mycket mer basic med nästan inget förinstallerat samt att den kör med pacman?

https://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_compared_to_other_d...
Om du inte redan har läst dig dit fram än så skulle jag - måhända aningen förhastat - nog säga att du inte är redo för Arch än.

Skrivet av Icte:

Finns det någon dist som hanterar ROS bra också? Eller är det enbart Ubuntu som ROS funkar i?

Ingen aning om vad ROS är, men jag vågar nog påstå att det fungerar under de flesta distar. Vissa har måhända inte det i sina repos och kan då behöva paketeras om för aktuell dist, men med lite handpåläggning lär det säkerligen fungera.

Hemläxa:
Lär dig skillnaden mellan 'Desktop Environment', 'Window Manager' och 'distribution'. Därefter har du svar på de flesta av dina frågor. Efter det drar du hem ett gäng olika distar på live-CD och testar dig fram till vilken dist/DE/WM/etc. som passar dig bäst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

En "Linux dist" distribuerar mjukvara. Valet av dist är i de flesta fall egalt för vilken mjukvara du vill köra då de mestadels distribuerar samma mjukvara.
Välj en dist du gillar och installera ditt *simpla ui* på denna dist. Om det är cinnamon du menar när du pratar om Mint så är det dock inget "simpelt" UI direkt. Det tillhör väll snarare den "senare generationen" ganska "funktionsrika" och tunga på beroenden, desktops. Även gnome shell, Unity, Kde, Elementary är i denna kategori.
På din beskrivning låter det ju som du vill ha något i stil med openbox eller motsvarande. Då minimerar du mängden paket som ditt desktop kommer dra in.

Om du är typen som vill veta om och ha koll på varenda paket som är installerat på din installation kommer du antagligen gilla Arch.
Det är antagligen den mest mainstreama distributionen bland denna typ av användare. Dock fungerar nog valfri dist som låter dig göra en någotsånär minimal installation.

Permalänk

Man måste ju inte ha unity till ubuntu... ;p

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Byt DE/WM i så fall om det är det enda som stör dig. Onödigt att installera allt på nytt, eventuellt lära sig en ny pakethanterare, och så vidare om det enda som stör dig är Unity.

Det har inget direkt med distributionsvalet att göra utan ligger på admin- och användarnivå. Sedan föredrar vissa att börja med en samling mjukvara och rensa ut det de inte använder, andra föredrar att börja minimalt och bygga på med just det de vill ha. Det är en smaksak och flera distributioner kommer med båda möjligheterna i någon utsträckning.

Det beror på vem som har drömmen i fråga. Vad är det du hört skulle vara en mardröm i Arch? Vet man inte vad man håller på med och inte är villig att läsa sig till det, ja då blir det snabbt en mardröm. Vet man vad man håller på med och gillar konceptet så är snarare en ny Mintinstallation en mardröm ...

Precis vilken dist som helst. Du kan köra de flesta DE/WM i de flesta distar, så det handlar bara om att hitta en som passar dig och lägga in på en dist du är bekväm med i övrigt (d.v.s. när det kommer till pakethanterare, releasecykler, o.s.v.).

https://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_compared_to_other_d...
Om du inte redan har läst dig dit fram än så skulle jag - måhända aningen förhastat - nog säga att du inte är redo för Arch än.

Ingen aning om vad ROS är, men jag vågar nog påstå att det fungerar under de flesta distar. Vissa har måhända inte det i sina repos och kan då behöva paketeras om för aktuell dist, men med lite handpåläggning lär det säkerligen fungera.

Hemläxa:
Lär dig skillnaden mellan 'Desktop Environment', 'Window Manager' och 'distribution'. Därefter har du svar på de flesta av dina frågor. Efter det drar du hem ett gäng olika distar på live-CD och testar dig fram till vilken dist/DE/WM/etc. som passar dig bäst.

Tack, får läsa på lite extra där om Arch. Med mardröm menar jag att de jag känner som installerat det brukar oftast returnera till Ubuntu eller Windows då de tycker att 'Arch är gör jobbig att använda' (varför förstår jag inte men det var därför jag vänt mig hit ).

Här finns lite mer info om ROS: http://www.ros.org/
Det är utvecklat för att speciellt köras på Ubuntu men ville kolla om någon har lyckats att använda ROS i t.ex. Arch.

Kan man för övrigt köra alla dists på en Live-CD?

Skrivet av Rist:

En "Linux dist" distribuerar mjukvara. Valet av dist är i de flesta fall egalt för vilken mjukvara du vill köra då de mestadels distribuerar samma mjukvara.
Välj en dist du gillar och installera ditt *simpla ui* på denna dist. Om det är cinnamon du menar när du pratar om Mint så är det dock inget "simpelt" UI direkt. Det tillhör väll snarare den "senare generationen" ganska "funktionsrika" och tunga på beroenden, desktops. Även gnome shell, Unity, Kde, Elementary är i denna kategori.
På din beskrivning låter det ju som du vill ha något i stil med openbox eller motsvarande. Då minimerar du mängden paket som ditt desktop kommer dra in.

Om du är typen som vill veta om och ha koll på varenda paket som är installerat på din installation kommer du antagligen gilla Arch.
Det är antagligen den mest mainstreama distributionen bland denna typ av användare. Dock fungerar nog valfri dist som låter dig göra en någotsånär minimal installation.

Jo precis, jag är typen som gillar att ha full koll på vad som installeras o.s.v. Brukar t.ex. alltid ominstallera Windows på nya datorer för att ta bort alla onödiga medföljande program och installera enbart det jag använder.

Skrivet av superwifibattler:

Man måste ju inte ha unity till ubuntu... ;p

Jo det förstås, men vill gärna testa något nytt

Vad skiljer sig mellan Mint och Ubuntu för övrigt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har kollat lite på Linux Mint och det verkar vara väldigt snyggt designat - simpelt och rent på något sätt. Sedan finns det Arch Linux som jag hört är en mardröm - hur pass väl stämmer detta?

Jag körde Ubuntu ett bra tag innan jag bytte till - Arch. Att Arch Linux skulle vara en mardröm stämmer inte. Däremot är det det en svårare distro att underhålla (och installera) än Ubuntu och liknande distributioner. Jag har kört Arch i några månader nu och är jättenöjd. Allt jag vill ska fungera fungerar. Visst har det varit några kanter på vägen hit men det är en del av resan och man lär sig otroligt mycket på att sätta ihop sin egen distro.

Om Arch hägrar men du känner att du gärna får en skjuts på vägen skulle jag rekommendera Antergos. Personligen har jag bara kört det i VM men jag vet många som använder Antergos och är helnöjda. Väljer du dessutom Cinnamon under installationsprocessen får du samma skrivbordsmiljö som i Mint.

Skrivet av Icte:

Utöver dessa dists, vilka fler skulle kunna passa mitt behov (simpelt UI, rent utan massa "flashigheter" som på Ubuntu, kanske lite Windows XP liknande)? Vilka större skillnader finns det mellan Arch och Mint, förutom att Arch är mycket mer basic med nästan inget förinstallerat samt att den kör med pacman?

Det handlar inte så mycket om vilken distro som vilken skrivbordsmijö. Jag kör i3wm; en extremt avskalad och konfiguerbar fönsterhanterare - inget lullull så långt ögat når - men den kan du använda även om du kör Ubuntu. Mitt råd till dig är:

Vill du ha något som bara funkar - Ubuntu Mate (släpptes precis i dagarna)
Vill du ha något som du får underhålla lite - Arch Linux (med exempelvis Cinnamon, och du kan installera Antergos för att komma igång)
Vill du ha något som du får underhålla mycket - Gentoo

Edit: Det kursiverade är sådant jag dragit tillbaka men lämnar kvar i inlägget som information. Se nedan för förklaring.

Lycka till och fråga på!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad skiljer sig mellan Mint och Ubuntu för övrigt?

Linux Mint kommer med förinstallerade media codecs och har Cinnamon som default desktop environment. Finns säkert några andra småsaker också, men i grund och botten är det ju samma dist så du kan göra om Ubuntu till Mint och vice versa.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack, får läsa på lite extra där om Arch. Med mardröm menar jag att de jag känner som installerat det brukar oftast returnera till Ubuntu eller Windows då de tycker att 'Arch är gör jobbig att använda' (varför förstår jag inte men det var därför jag vänt mig hit ).

Vi kan givetvis inte svara på varför "de" tycker att Arch är jobbigt att använda, men innan man ger sig in på det spåret bör man vara medveten om vad som väntar.
Arch kräver och förutsätter att användaren vet vad denne pysslar med. Det är en rullande cutting-edge-dist vilket medför att det är tämligen färska paket som tillhandahålls och således är det inte säkert att nätet är sönderspammat med aktuella problem och eventuella lösningar på dessa. Likaså kommer det med ojämna mellanrum förändringar som kräver handpåläggning för att inte systemet ska rasa ihop, och således gäller det att inte göra uppdateringar av systemet i blindo. Är man dessutom en antiterminal-användare, då bör man rikta blicken annorstädes. Man skulle kunna fortsätta rabbla egenskaper som vissa skulle se som "jobbiga", men om du frågar någon annan kan denne mycket väl anse att det är en fördel.
Är man ute efter ett system som man kan vända ryggen till är Arch fel val.

Citat:

Här finns lite mer info om ROS: http://www.ros.org/
Det är utvecklat för att speciellt köras på Ubuntu men ville kolla om någon har lyckats att använda ROS i t.ex. Arch.

http://wiki.ros.org/ROS/Installation
Kan installeras från source och kommer således troligen att fungera oavsett dist, men kan kräva en del handpåläggning som sagt. Finns även med i Archs AUR och sannolikt även i vissa andra distars repon.

Citat:

Kan man för övrigt köra alla dists på en Live-CD?

Nej, alla distar kommer inte med Live-CD, men de flesta gör det. Gräv runt på http://distrowatch.com/.

Citat:

Jo precis, jag är typen som gillar att ha full koll på vad som installeras o.s.v. Brukar t.ex. alltid ominstallera Windows på nya datorer för att ta bort alla onödiga medföljande program och installera enbart det jag använder.

Det är en bra start på vägen mot Arch, men bara en start. Att ta sig tiden att läsa dokumentationen på en dists hemsida innan man börjar ställa frågor som någon redan bemödats sig med att skriva lättillgängliga svar på är steg nummer två. Innan dess är Arch inget för dig, för du kommer bara att få svaret "läs wikin" när du fastnar redan på tidigt stadium och inte vet vad du ska göra härnäst.

Det absolut vanligaste klagomålet på Arch är "den spydiga communityn", och det kommer ifrån personer som inte tagit sig tiden att läsa på wikin. Arch har en av linuxvärldens mest kompletta dokumentation i och med sin wiki och åtskilliga personer har lagt ner otaliga timmar på att skriva ihop den och att hålla den uppdaterad. Att ignorera det och i stället ställa frågor - inte helt sällan som skulle behöva betydligt mer information (vad har redan gjorts, etc) för att kunna besvaras - och förvänta sig att någon ska hålla en i handen, peka på taklampan och säga "det är mörkt i rummet på grund av att du inte satt i någon glödlampa" är en skymf.

För att ta det spåret vidare så skulle jag till skillnad mot YGLeXz ovan starkt rekommendera att inte börja med något Arch-derivat (Antergos, Manjaro etc.), just på grund av det jag skrev i första paragrafen ovan. Förr eller senare kommer det att komma saker som kräver handpåläggning, och har du då ingen aning om hur ditt system är uppbyggt och konfigurerat sitter du i skiten (och kommer inte helt osannolikt att beskylla Arch för ditt trasiga system). Antingen kör du "the real deal" och passar på att lära dig något på vägen, eller så vänder du dig till någon av distarna som inte kräver särskilt mycket från användaren. Sådana distar är absolut inte mindre kompetenta - du kan fortfarande göra samma saker i exempelvis Ubuntu eller Mint som i Arch -, bara annorlunda.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

För att ta det spåret vidare så skulle jag till skillnad mot YGLeXz ovan starkt rekommendera att inte börja med något Arch-derivat (Antergos, Manjaro etc.), just på grund av det jag skrev i första paragrafen ovan. Förr eller senare kommer det att komma saker som kräver handpåläggning, och har du då ingen aning om hur ditt system är uppbyggt och konfigurerat sitter du i skiten (och kommer inte helt osannolikt att beskylla Arch för ditt trasiga system). Antingen kör du "the real deal" och passar på att lära dig något på vägen, eller så vänder du dig till någon av distarna som inte kräver särskilt mycket från användaren. Sådana distar är absolut inte mindre kompetenta - du kan fortfarande göra samma saker i exempelvis Ubuntu eller Mint som i Arch -, bara annorlunda.

Håller med! Glöm det jag sa. Det var precis så jag tänkte när jag valde att börja på ett clean slate gentemot att köra Antergos, måste ha fått hjärnsläpp där...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hostinger

Jag skulle rekommendera dig Xubuntu eller Lubuntu.
Se resurskrav:

Visa signatur

Gratis webbhotell - hostinger.se

Permalänk
Avstängd

Har testat en del på min gamla Dual Core Laptop och gillade Manjaro men tiden räckte inte till för att lära sig allt man kan göra . Provade Xubuntu och Linux Mint men fanns saker som inte fungerade och till slut ovilligt drog in Ubunut 14.04 LTS och hatade Unity Desktop men plötsligt fungerade allt som smäck och kör nu detta. Man kan ju logga in i xfce4 och köra det istället om man tycker Unity Desktop är för tungt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad skiljer sig mellan Mint och Ubuntu för övrigt?

Egentligen ingenting, de har olika skrivbordmiljöer i övrigt skiljer väldigt lite så Ubuntus forum gäller för Mint också.

Mate, Cinnamon, KDE, LXDE, XFCE och Gnome går att köra på både Ubunto och Mint. Jag har dock inte provat att köra Unity på Mint men antagligen går det också.

Permalänk

Varför inte bara köra gnome?

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att Arch fungerar utmärkt på min X200. Vad jag vill minnas fungerar dem flesta specialknapparna samt trackpointen, och ljud och batteritid är mycket bra.

Dessutom är wikin fantastisk! Forumen är också mer relevanta än Ubuntu-forumen som är överfyllda av fullösningar.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad skiljer sig mellan Mint och Ubuntu för övrigt?

Skrivbordsmiljön.

Ubuntu känns lite som linuxdistarnas Mac. Fast jag gillar det

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Tänkte bara meddela att Arch fungerar utmärkt på min X200. Vad jag vill minnas fungerar dem flesta specialknapparna samt trackpointen, och ljud och batteritid är mycket bra.

Arch har t.o.m. särskilda sidor för t.ex. X200 och X220, med information och tips om just de modellerna.

Permalänk
Medlem

Om man gillar Ubuntu men inte Unity kanske Elementary OS kan vara nåt. Det är typ Ubuntu + Gnome3 + egna anpassningar klart inspirerade av OS X. Kolla videon på deras framsida för en kort demonstration.

Och om ni vill testa så är nog deras nya betarelease värd att satsa på: http://elementaryos.org/journal/freya-beta-1-available-for-de...
Den "stabila" releasen på framsidan är rätt gammal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Om man gillar Ubuntu men inte Unity kanske Elementary OS kan vara nåt. Det är typ Ubuntu + Gnome3 + egna anpassningar klart inspirerade av OS X. Kolla videon på deras framsida för en kort demonstration.

Och om ni vill testa så är nog deras nya betarelease värd att satsa på: http://elementaryos.org/journal/freya-beta-1-available-for-de...
Den "stabila" releasen på framsidan är rätt gammal.

Jag har provat Elementary och även om den bygger på Ubuntu är det en del som skiljer och Elementary kändes inte riktigt färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag körde Ubuntu ett bra tag innan jag bytte till - Arch. Att Arch Linux skulle vara en mardröm stämmer inte. Däremot är det det en svårare distro att underhålla (och installera) än Ubuntu och liknande distributioner. Jag har kört Arch i några månader nu och är jättenöjd. Allt jag vill ska fungera fungerar. Visst har det varit några kanter på vägen hit men det är en del av resan och man lär sig otroligt mycket på att sätta ihop sin egen distro.

Om Arch hägrar men du känner att du gärna får en skjuts på vägen skulle jag rekommendera Antergos. Personligen har jag bara kört det i VM men jag vet många som använder Antergos och är helnöjda. Väljer du dessutom Cinnamon under installationsprocessen får du samma skrivbordsmiljö som i Mint.

Det handlar inte så mycket om vilken distro som vilken skrivbordsmijö. Jag kör i3wm; en extremt avskalad och konfiguerbar fönsterhanterare - inget lullull så långt ögat når - men den kan du använda även om du kör Ubuntu. Mitt råd till dig är:

Vill du ha något som bara funkar - Ubuntu Mate (släpptes precis i dagarna)
Vill du ha något som du får underhålla lite - Arch Linux (med exempelvis Cinnamon, och du kan installera Antergos för att komma igång)
Vill du ha något som du får underhålla mycket - Gentoo

Edit: Det kursiverade är sådant jag dragit tillbaka men lämnar kvar i inlägget som information. Se nedan för förklaring.

Lycka till och fråga på!

Dold text
Skrivet av Crazy Ferret:

Vi kan givetvis inte svara på varför "de" tycker att Arch är jobbigt att använda, men innan man ger sig in på det spåret bör man vara medveten om vad som väntar.
Arch kräver och förutsätter att användaren vet vad denne pysslar med. Det är en rullande cutting-edge-dist vilket medför att det är tämligen färska paket som tillhandahålls och således är det inte säkert att nätet är sönderspammat med aktuella problem och eventuella lösningar på dessa. Likaså kommer det med ojämna mellanrum förändringar som kräver handpåläggning för att inte systemet ska rasa ihop, och således gäller det att inte göra uppdateringar av systemet i blindo. Är man dessutom en antiterminal-användare, då bör man rikta blicken annorstädes. Man skulle kunna fortsätta rabbla egenskaper som vissa skulle se som "jobbiga", men om du frågar någon annan kan denne mycket väl anse att det är en fördel.
Är man ute efter ett system som man kan vända ryggen till är Arch fel val.

http://wiki.ros.org/ROS/Installation
Kan installeras från source och kommer således troligen att fungera oavsett dist, men kan kräva en del handpåläggning som sagt. Finns även med i Archs AUR och sannolikt även i vissa andra distars repon.

Nej, alla distar kommer inte med Live-CD, men de flesta gör det. Gräv runt på http://distrowatch.com/.

Det är en bra start på vägen mot Arch, men bara en start. Att ta sig tiden att läsa dokumentationen på en dists hemsida innan man börjar ställa frågor som någon redan bemödats sig med att skriva lättillgängliga svar på är steg nummer två. Innan dess är Arch inget för dig, för du kommer bara att få svaret "läs wikin" när du fastnar redan på tidigt stadium och inte vet vad du ska göra härnäst.

Det absolut vanligaste klagomålet på Arch är "den spydiga communityn", och det kommer ifrån personer som inte tagit sig tiden att läsa på wikin. Arch har en av linuxvärldens mest kompletta dokumentation i och med sin wiki och åtskilliga personer har lagt ner otaliga timmar på att skriva ihop den och att hålla den uppdaterad. Att ignorera det och i stället ställa frågor - inte helt sällan som skulle behöva betydligt mer information (vad har redan gjorts, etc) för att kunna besvaras - och förvänta sig att någon ska hålla en i handen, peka på taklampan och säga "det är mörkt i rummet på grund av att du inte satt i någon glödlampa" är en skymf.

För att ta det spåret vidare så skulle jag till skillnad mot YGLeXz ovan starkt rekommendera att inte börja med något Arch-derivat (Antergos, Manjaro etc.), just på grund av det jag skrev i första paragrafen ovan. Förr eller senare kommer det att komma saker som kräver handpåläggning, och har du då ingen aning om hur ditt system är uppbyggt och konfigurerat sitter du i skiten (och kommer inte helt osannolikt att beskylla Arch för ditt trasiga system). Antingen kör du "the real deal" och passar på att lära dig något på vägen, eller så vänder du dig till någon av distarna som inte kräver särskilt mycket från användaren. Sådana distar är absolut inte mindre kompetenta - du kan fortfarande göra samma saker i exempelvis Ubuntu eller Mint som i Arch -, bara annorlunda.

Dold text

Tack för informationen! Har nu under några dagar läst lite mer om Arch på wikin och märker att jag fastnar mer för just denna dist. Wikin är väldigt bra och omfattande - har Ubuntu eller andra Linux dists en liknande wiki som går lika mycket in på djupet av hur allt fungerar? För övrigt så verkar Arch på något sätt mer välbyggt och "komplett" med mindre buggar än andra dists, så som Ubuntu (med antagandet att användaren som använder Arch är väl insatt och vet vad denne håller på med) - stämmer mitt antagande?

Jag är för övrigt en hängiven terminalanvändare men har fortfarande mycket kvar att lära mig. Finns det några större skillnader i terminalmiljön mellan olika dists eller använder man i princip likadana/samma kommandon?

Skrivet av stormense:

Har testat en del på min gamla Dual Core Laptop och gillade Manjaro men tiden räckte inte till för att lära sig allt man kan göra . Provade Xubuntu och Linux Mint men fanns saker som inte fungerade och till slut ovilligt drog in Ubunut 14.04 LTS och hatade Unity Desktop men plötsligt fungerade allt som smäck och kör nu detta. Man kan ju logga in i xfce4 och köra det istället om man tycker Unity Desktop är för tungt.

Skrivet av Container:

Varför inte bara köra gnome?

Testade både gnome och xfce4 på en polares dator och dessa funkar faktiskt väldigt bra (gillar xfce4 ganska mycket)! Men jag vill nog ändå testa en annan dist Ubuntu blir nog mer som en fall-back dist om inget annat fungerar för mig!

Skrivet av perost:

Arch har t.o.m. särskilda sidor för t.ex. X200 och X220, med information och tips om just de modellerna.

Kollade där också för några dagar sedan och det är riktigt coolt att det finns det finns ett wiki dedikerat just till X220 (har inte hittat någon annan dist som har wikis specificerade för specifika datormodeller)! Stort plus till Arch!

Skrivet av Kaspero:

Jag skulle rekommendera dig Xubuntu eller Lubuntu.
Se resurskrav:
http://i.imgur.com/tBKpcjP.png

Ska jämföra med resurskravet för Arch, Ubuntu och Mint!

Skrivet av HoChi:

Tänkte bara meddela att Arch fungerar utmärkt på min X200. Vad jag vill minnas fungerar dem flesta specialknapparna samt trackpointen, och ljud och batteritid är mycket bra.

Dessutom är wikin fantastisk! Forumen är också mer relevanta än Ubuntu-forumen som är överfyllda av fullösningar.

Skrivet av usilusken:

Om man gillar Ubuntu men inte Unity kanske Elementary OS kan vara nåt. Det är typ Ubuntu + Gnome3 + egna anpassningar klart inspirerade av OS X. Kolla videon på deras framsida för en kort demonstration.

Och om ni vill testa så är nog deras nya betarelease värd att satsa på: http://elementaryos.org/journal/freya-beta-1-available-for-de...
Den "stabila" releasen på framsidan är rätt gammal.

Skrivet av NoWin:

Jag har provat Elementary och även om den bygger på Ubuntu är det en del som skiljer och Elementary kändes inte riktigt färdigt.

Detta är något jag hört tidigare, men är en dist jag också vill prova - ska se om det finns en Live-CD till denna!

Som det ser ut nu så verkar Arch passa mina behov väldigt bra. Går det för vilken vanlig datoranvändare som helst att lära sig Arch utan tidigare kunskaper om Linux endast med hjälp av wikin och communityn? Finns det andra dists liknande Arch som fungerar bättre och/eller har en större community?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Som det ser ut nu så verkar Arch passa mina behov väldigt bra. Går det för vilken vanlig datoranvändare som helst att lära sig Arch utan tidigare kunskaper om Linux endast med hjälp av wikin och communityn? Finns det andra dists liknande Arch som fungerar bättre och/eller har en större community?

Knappast. Inte vad jag kan komma på i alla fall. Arch har en rätt stor community och, precis som du säger, en mycket omfattande wiki. Följer man Beginners Guide som finns på wikins startsida till punkt och pricka så är det inte alls svårt att få igång ett fungerande system.

Sen finns ju AUR och det faktum att Arch är helt rullande. Två underbara egenskaper hos denna underbara dist. Upplever många gånger Arch som mer stabil än andra distar som har "fasta" releaser. Tillräckligt stabilt för att jag vågar köra det som enda OS på min laptop där jag gör allt mitt skolarbete. Ser man bara till att uppdatera systemet med jämna mellanrum (dagligen i mitt fall) och ser till att ha lite tid över ifall något skulle gå åt pipan så är det oftast inga problem.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för informationen! Har nu under några dagar läst lite mer om Arch på wikin och märker att jag fastnar mer för just denna dist. Wikin är väldigt bra och omfattande - har Ubuntu eller andra Linux dists en liknande wiki som går lika mycket in på djupet av hur allt fungerar? För övrigt så verkar Arch på något sätt mer välbyggt och "komplett" med mindre buggar än andra dists, så som Ubuntu (med antagandet att användaren som använder Arch är väl insatt och vet vad denne håller på med) - stämmer mitt antagande?

Arch i sig har (med viss felmarginal) vare sig fler eller färre buggar än någon annan dist om man skulle bygga upp det med motsvarande paket. Den stora skillnaden är att buggar, tack vare att disten ligger såpass nära utvecklarna och uppdateras rullande, oftast uppkommer oftare men försvinner snabbare. Dock bör man ta i beaktande att många buggar är av den typ som en genomsnittlig användare aldrig märker av eller ens stöter på.
Märk sedan väl att Arch out-of-box inte är mer än grunden för att möjliggöra utbyggnad av systemet. Jag skulle vilja göra liknelsen mellan (Arch:) att ge någon en såg, tumstock och en hammare och tillgång till ett byggvarulager, och (Ubuntu/Mint/dylikt:) att ge någon ett färdigbyggt hus, hammare, tumstock, såg och tillgång till ett byggvarulager. I båda fallen kan man bygga sig ett drömhus, men i det senare har man en stomme att utgå ifrån, vilket å ena sidan är smidigt om man nöjer sig med (delar av) det som finns, men å andra sidan kan det även innebära att det går åt onödig tid om det inte är något som stämmer med det man vill ha. Slutresultatet av huset beror på vilka material man använder, snickarfärdigheterna, och så vidare.

Gällande wikin så har även Ubuntu en wiki, men personligen måste jag nog säga att den är en halv katastrof såväl innehållsmässigt som användarmässigt. archwikin är betydligt mer lättanvänd och håller över lag högre nivå innehållsmässigt. Men det är min åsikt baserad på de relativt få erfarenheter jag haft med ubuntuwikin.

Skrivet av Icte:

Kollade där också för några dagar sedan och det är riktigt coolt att det finns det finns ett wiki dedikerat just till X220 (har inte hittat någon annan dist som har wikis specificerade för specifika datormodeller)! Stort plus till Arch!

Q.E.D.

Skrivet av Icte:

Jag är för övrigt en hängiven terminalanvändare men har fortfarande mycket kvar att lära mig. Finns det några större skillnader i terminalmiljön mellan olika dists eller använder man i princip likadana/samma kommandon?

De allra flesta distar kommer i dagens läge med BASH, och de som inte gör det kommer med något annat sh-kompatibelt skal. Således har man i stort sett samma grund, men varje dist kommer med olika program som i sin tur innebär (för den oinvigde) att "kommandona skiljer sig åt". Många grundläggande program är dock samma oavsett dist.
Ett av de mest talande exemplen på skillnader är givetvis pakethanterarna och de vänjer man sig vid rätt så snart.

Skrivet av Icte:

Ska jämföra med resurskravet för Arch, Ubuntu och Mint!

Resurskraven beror på de program som körs, inte disten i sig, vilket gör att du aldrig kommer att få en rättvis jämförelse mellan Arch och <random dist> då varje Arch-installation är unik. Samtidigt är resurskraven för två olika distar med samma DE i stort sett identiska, så det vore inte bara "orättvist", utan även helt ointressant. En fräsch archinstallation kräver in i686-kompatibel burk med 64 MB RAM och ~800 MB diskutrymme, men så fort du slänger på en DE så sticker det iväg. Samtidigt kan det även bantas ner ytterligare om man skulle vilja det och vet vad man pysslar med ...

Mer intressant är i så fall resurskraven mellan olika DE:s out-of-box.

Skrivet av Icte:

Som det ser ut nu så verkar Arch passa mina behov väldigt bra. Går det för vilken vanlig datoranvändare som helst att lära sig Arch utan tidigare kunskaper om Linux endast med hjälp av wikin och communityn? Finns det andra dists liknande Arch som fungerar bättre och/eller har en större community?

Nej, det går inte för vilken vanlig datoranvändare som helst att lära sig Arch utan tidigare kunskaper om Linux endast med hjälp av wikin och communityn. Det krävs en hel del av användaren:
1) En intelligenskvot strax över "gurka".
2) En hyfsad läsförståelse i engelska (gymnasieengelska med något mer än nätt och jämt godkända resultat).
3) Tid.
4) Tålamod.
5) Intresse.
6) Rätt attityd - att vilja felsöka på egen hand och inte vilja få allting serverat med silversked.
En "vanlig" datoranvändare besitter oftast bara de tre första, och det är omtvistat huruvida punkt 1 och 2 faktiskt besitts när användaren väl är uppkopplad mot nätet, och punkt 3 är något de flesta har men sällan vill ta sig.

Skämt åsido ... ja, det går att gå in med Arch Linux som sin första dist och lära sig genom wikin och googling allena. Själv har jag inte ställt en enda fråga på Arch-forumet under de två år jag kört Arch (vilket förvisso inte var min första dist, men det skulle i många avseenden lika gärna kunnat ha varit det), och skapat en enda problemtråd här på forumet (och det var ett problem som uppstod av ren klantighet ). Märk då väl att långt ifrån allt har gått smärtfritt! Men lösningen på problemen har sällan varit längre än en googling bort (och ofta har googlingarna tagit mig till archwikin ).

Det finns andra dister som har likheter med Arch, och vid det här laget borde det ha framkommit att "fungerar bättre" är nonsens sålänge du inte definierar vad du önskar skulle fungera hur.
'Större' communities är inte ekvivalent med 'bättre' communities, det är väl värt att ha i åtanke. En hög instegströskel (vilket återfinns hos Arch, Gentoo m.fl.) gör att communityn blir mindre (totalt sett) men mer specialiserad, och således är större inte alltid bättre.

Ubuntu har den troligtvis största communityn i sammanhanget, men med ökat användarantal kommer även en stor mängd användare med en lägre kunskapsnivå. Jag säger givetvis inte att det är något fel på användare med låg kunskapsnivå, men det de tillför till communityn är sällan mer än just ett ökat användarantal och som en frågebas för nybörjarfrågor. Det senare har Arch redan täckt upp i mångt och mycket i sin wiki vilket gör att nivån på frågeställningarna i forumet ökar tämligen drastiskt och kan bidra till en viss upplevd elitism hos den ovane.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Kul att så många gillar Archlinux. Har kört det i några år nu, efter ha läst IDG:s artikel och kan hålla med om att inlärningskurvan är hög men när man väl kommit igång är det helt underbart. Finns ju Manjaro också, vilket är Arch i ett GUI-skal.

Permalänk
Medlem

Lösningen är http://www.evolutionlinux.com/ . Har själv lagt in Arch via Evolution och det fungerar utmärkt. Orkade inte köra allt manuellt iom att jag var borta från Arch i några år nu men nu är man tillbaka.

Skrivet av TheLastLegend:

Kul att så många gillar Archlinux. Har kört det i några år nu, efter ha läst IDG:s artikel och kan hålla med om att inlärningskurvan är hög men när man väl kommit igång är det helt underbart. Finns ju Manjaro också, vilket är Arch i ett GUI-skal.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late