Processor blir varm vid spel av Steam-spel på Linux

Permalänk

Processor blir varm vid spel av Steam-spel på Linux

Hej! Min processor går upp till ca 57-61°C när jag försöker spela Steam-spel (exempelvis CS:GO) i Linux. Jag är rätt säker på att det beror på mjukvaran, då det fungerar utmärkt med Windows 7 där jag ligger på ca 37-43°C, detta med ASUS EPU-4 Engine installerat, annars är det hög temperatur här med. Har installerat grafikkortsdrivrutinerna som sig bör och även provat att fippla i BIOS, men utan resultat, så jag undrar om någon har förslag på hur man får ner temperaturen?

OS: Ubuntu GNOME 14.10/Windows 7
Moderkort: ASUS M5A78L-M LX3
CPU: AMD FX-6300
Grafikkort: Zotac Nvidia GeForce GTX460 1GB
Hårddisk: SanDisk 64GB, Toshiba DT01ACA100 32MB 1TB
Nätaggregat: Aerocool Templarius 650W

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, måste fråga en sak för att dubbelkolla.
Det skiljer alltså ~20 grader mellan Linux och Windows under samma sorts belastning?

Mitt tips är att kolla hur fläktarna körs.

Permalänk

Tack! Det kan nog ligga nåt i det, ca 2300 rpm under spel (maxar 3400 då) och 1300 på idle på Linux, ska prova och se vad jag får på Windows!

Permalänk

2500 rpm i Windows och 36°C idle och i spel, samma sorts belastning som i Linux...

Permalänk
Medlem

Kör du någon konstig fläktinställning i BIOS för att sedan kontrollera dem med mjukvara i Windows?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om mjukvaran mäter rätt tempratur, Vilket program kör du med i windows/linux ?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Tror också på att det handlar om olika fläkthastigheter. Annars har jag överlagt märkt att min burk är svalare i Linux än i Windows. Grafikkortet är flera grader kallare i idle på Linux än i Windows t.ex. Vet inte om det är möjligt, och någon med mer kunskap får gärna svara på frågan, men skulle det inte kunna vara så annars att CS:GO belastar mer/mindre av processorn beroende på OS? Tänker mig att det kan vara skillnad med tanke på DirectX/OpenGL exempelvis.

Annrs är det ju inte direkt något problem, det är ju inga höga temperaturer vi pratar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerias:

Tror också på att det handlar om olika fläkthastigheter. Annars har jag överlagt märkt att min burk är svalare i Linux än i Windows. Grafikkortet är flera grader kallare i idle på Linux än i Windows t.ex. Vet inte om det är möjligt, och någon med mer kunskap får gärna svara på frågan, men skulle det inte kunna vara så annars att CS:GO belastar mer/mindre av processorn beroende på OS? Tänker mig att det kan vara skillnad med tanke på DirectX/OpenGL exempelvis.

Annrs är det ju inte direkt något problem, det är ju inga höga temperaturer vi pratar om här.

det är varmt för fx.

Permalänk
Medlem

Cpun får går hårdare under steam i Linux än i Windows det är mina erfarenheter iafall, så jag gissar på att det är det.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Tack för alla svar!

Skrivet av YGLeXz:

Kör du någon konstig fläktinställning i BIOS för att sedan kontrollera dem med mjukvara i Windows?

Nejdå, samma hastighet och temperatur i BIOS som i Windows, känns betydligt varmare vid spel i Linux om jag om jag för handen vid kylaren.

Skrivet av CynXen:

Frågan är ju om mjukvaran mäter rätt tempratur, Vilket program kör du med i windows/linux ?

Kör med PC Probe II i Windows och Psensor i Linux, känner temperaturskillnad i chassit.

Skrivet av Kerias:

Tror också på att det handlar om olika fläkthastigheter. Annars har jag överlagt märkt att min burk är svalare i Linux än i Windows. Grafikkortet är flera grader kallare i idle på Linux än i Windows t.ex. Vet inte om det är möjligt, och någon med mer kunskap får gärna svara på frågan, men skulle det inte kunna vara så annars att CS:GO belastar mer/mindre av processorn beroende på OS? Tänker mig att det kan vara skillnad med tanke på DirectX/OpenGL exempelvis.
Annrs är det ju inte direkt något problem, det är ju inga höga temperaturer vi pratar om här.

30-35°C idle i Linux och ungefär samma i Windows. Men när jag ska spela Steam-spel i Linux, då går temperaturen upp till 57°C vid 2300 rpm, men bara 37°C vid 2500 rpm i Windows, 20°C-skillnad vid samma belastning känns rätt mycket, just denna processor borde klara av en hel del belastning innan den börjar gå upp mot 60°C, på spel som CS borde den inte ens reagera, det kan nog ligga nånting i det du säger med DirectX/OpenGL...

Skrivet av 100mbit:

Cpun får går hårdare under steam i Linux än i Windows det är mina erfarenheter iafall, så jag gissar på att det är det.

Okej, det är rätt skumt ändå, har provat med olika grafikkort, men det verkar bli samma resultat varje gång, att temperaturen blir högre i Linux när man spelar Steam-spel...men jag gissar på att mjukvaran inte är helt 100% anpassad för Linux...

Permalänk

Jag har lyckats sänka temperaturen under spel, åtminstone tillfälligt genom "sudo cpufreq-set -g powersave", snittar nu på 47°C, vilket ju är en stor förbättring enligt mig och grafiken verkar inte ha påverkats något heller.