Varför får man inte 5.1 ljud genom HDMI från Ubuntu 14.04

Permalänk
Avstängd

Varför får man inte 5.1 ljud genom HDMI från Ubuntu 14.04

Vill köra Ubuntu eller annan distro på min HTPC I5 469k men får inte 5.1 ljud i XBMC/Kodi och får inte heller min MCE -fjärrkontroll att fungera. Ingen konstig konfiguration i den burken. Bara lagt i minnen, Nätagg och SSD. Lirc hänger sig och ingen passtrough visas i XBMC även fast jag installerade verktyget från Intel.

Väldigt synd och får då fortsätta med Windows 8.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat Advanced settings i XBMC/Kodi? Annars ser man inte passthrough inställningarna.
Annars bör du helt avinstallera Ubuntu's "egna" version av xbmc och installera direkt från Kodi's egen repository:

Ta bort först, sedan installera enligt denna länk.
http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Install_Kodi_for_Linux

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

Kodi från deras webbsida och advance settings men inget passtrough att bocka i. Får köra Xubuntu istället för det jag måste ha Linux till som VM i Windows tills jag hittar en lösning.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag kör Kodis egna Linux variant och 5.1 ljud funkar utmärkt HDMI ut på en Intel Nuc. min Harmony Fjärr som jag programerat som MCE typ, funkar även den utmärkt.

Permalänk
Avstängd

Vilken distribution?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vilken distribution?

Skrivet av Ganksta:

Jag kör Kodis egna Linux variant och 5.1 ljud funkar utmärkt HDMI ut på en Intel Nuc. min Harmony Fjärr som jag programerat som MCE typ, funkar även den utmärkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

XBMC/KODI ska funka med MCE remote också. INte så att du har nått vingel med USB så att den inte ser den?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hur har du ställt in Ubuntus egna ljud?

Den ska stå på 2.0, inte 5.1. Per (http://kodi.wiki/view/PulseAudio#Setting_up_pavucontrol)

Citat:

To use passthrough you need to be using 2.0 channel configuration via pavucontrol (e.g. Digital Stereo (HDMI)

Min HTPC med Intel funkar fint med DTS-ES etc, bitstreamat ljud.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64