Windows dual boot Linux (Ubuntu eller liknande)

Permalänk
Medlem

Windows dual boot Linux (Ubuntu eller liknande)

Jag har tidigare kört Ubuntu och lite andra distar som dual boot utan problem. Grejen är att jag vill ha en äkta dual boot med Windows som default-alternativ i grub. När datorn autostartas kl 06:00 vardagmornar skall den hamna i windowsinloggningen så att säga. Då jag remotar datorn ofta och behöver (fjärr) starta om den lite då och då vissa dagar.
Har försökt trixa till det där, men Linux väljs alltid först som standard i grub. Har testat att editera grub-filen, men utan resultat.

Hur gör jag denna konfig på enklaste sätt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

Jag har tidigare kört Ubuntu och lite andra distar som dual boot utan problem. Grejen är att jag vill ha en äkta dual boot med Windows som default-alternativ i grub. När datorn autostartas kl 06:00 vardagmornar skall den hamna i windowsinloggningen så att säga. Då jag remotar datorn ofta och behöver (fjärr) starta om den lite då och då vissa dagar.
Har försökt trixa till det där, men Linux väljs alltid först som standard i grub. Har testat att editera grub-filen, men utan resultat.

Hur gör jag denna konfig på enklaste sätt?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1351609

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

sudo nano /etc/default/grub

och ändra GRUB_DEFAULT= till det värde som windows har (0 är det som bootar först)

GRUB_DEFAULT=0 <-- OS to boot automatically GRUB_TIMEOUT=5 <-- Countdown timer in seconds GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian` GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash vga=792" <-- remove quiet splash to get the boot process showing GRUB_CMDLINE_LINUX="" GRUB_BACKGROUND="/usr/share/backgrounds/splash.jpg" GRUB_COLOR_NORMAL="black/white" GRUB_COLOR_HIGHLIGHT="light-blue/white"

spara och kör sudo update-grub

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon37058:

sudo nano /etc/default/grub

och ändra GRUB_DEFAULT= till det värde som windows har (0 är det som bootar först)

GRUB_DEFAULT=0 <-- OS to boot automatically GRUB_TIMEOUT=5 <-- Countdown timer in seconds GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian` GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash vga=792" <-- remove quiet splash to get the boot process showing GRUB_CMDLINE_LINUX="" GRUB_BACKGROUND="/usr/share/backgrounds/splash.jpg" GRUB_COLOR_NORMAL="black/white" GRUB_COLOR_HIGHLIGHT="light-blue/white"

spara och kör sudo update-grub

Där har vi det. Jag har tidigare missat update-grub.
Tack. Skall testa

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av anon37058:

sudo nano /etc/default/grub

och ändra GRUB_DEFAULT= till det värde som windows har (0 är det som bootar först)

GRUB_DEFAULT=0 <-- OS to boot automatically GRUB_TIMEOUT=5 <-- Countdown timer in seconds GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian` GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash vga=792" <-- remove quiet splash to get the boot process showing GRUB_CMDLINE_LINUX="" GRUB_BACKGROUND="/usr/share/backgrounds/splash.jpg" GRUB_COLOR_NORMAL="black/white" GRUB_COLOR_HIGHLIGHT="light-blue/white"

spara och kör sudo update-grub

Betyder detta att han kommer behöva ändra i Grub filen varje gång han skall starta Ubuntu igen? Letar efter samma lösning fast tvärtom, att Ubuntu bootar först, hur vet jag vilket värde Windows och Ubuntu har?
Väldigt ny på linux sidan som det kanske märks

Permalänk
Medlem
Skrivet av YoungTony:

Betyder detta att han kommer behöva ändra i Grub filen varje gång han skall starta Ubuntu igen? Letar efter samma lösning fast tvärtom, att Ubuntu bootar först, hur vet jag vilket värde Windows och Ubuntu har?
Väldigt ny på linux sidan som det kanske märks

Nix, inställningarna är kvar. Vid en uppgradering, typfrpn 14.04 till 14.10 behöver man dock göra om det.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag Fedora 21 och dualbootar fint, dock kan jag inte ändra bootordningen så default är Windows 8.1. Grub visar fortfarande Windows som alternativ 3. Jag har ändrat och trixat med lite olika program i Fedora och där funkar det fint och ser ok ut, men vid omstart precis samma sak. Har inte disablat Secure Boot, men antar att Fedora inte bryr sig om det då dual boot funkar fint, men det går inte ändra ordningen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nu kör jag Fedora 21 och dualbootar fint, dock kan jag inte ändra bootordningen så default är Windows 8.1. Grub visar fortfarande Windows som alternativ 3. Jag har ändrat och trixat med lite olika program i Fedora och där funkar det fint och ser ok ut, men vid omstart precis samma sak. Har inte disablat Secure Boot, men antar att Fedora inte bryr sig om det då dual boot funkar fint, men det går inte ändra ordningen.

Kör du Grub eller Grub2?
Om du kör Grub2 så räcker det inte bara med att sätta Windows som Prio 1, du måste aktivera ändringen också.
http://thpc.info/how/edit_grub_menu.html handlar iofs om Ubuntu men det är lika för Grub i Fedora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Kör du Grub eller Grub2?
Om du kör Grub2 så räcker det inte bara med att sätta Windows som Prio 1, du måste aktivera ändringen också.
http://thpc.info/how/edit_grub_menu.html handlar iofs om Ubuntu men det är lika för Grub i Fedora.

Nope. sudo update-grub fungerar inte. "Command not found"

Detta har jag testat flera gånger.

När jag försöker öppna menu.lst får jag:

$ sudo gedit /boot/grub/menu.lst

** (gedit:8292): WARNING **: Fel vid hämtning av information om filen ”/boot/grub/menu.lst”: Filen eller katalogen finns inte

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut

Sedan klickar jag på "Save" och den snurrar ett tag och sparar ändringarna. När jag startar om är det samma sak. Fedora överst och standardval.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har du kört detta med sudo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Har du kört detta med sudo?

Ja absolut, annars kommer felmeddelanden. Har även ändrat manuellt i cfg och det ser rätt ut, men ändå. Bootordningen förblir Fedora som default och förstaalternativ. Jag har kollat på nätet och tror ingen lyckats med detta så det går inte helt enkelt.
Trist.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem

Jag visste inte att jag var så unik, jag har svårt att tro att jag är den enda som lyckats ändra ordningen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag visste inte att jag var så unik, jag har svårt att tro att jag är den enda som lyckats ändra ordningen
http://ladda-upp.se/files/2015/b139879.jpg

Det där är ju inte Fedora 21 utan någon ubuntuvariant. Samt Windows 7, det är skillnad på Windows 8 och 8.1 till och med.

Testa installera 64bitars 8.1 och Fedora 21 så skall du se det inte funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

Det där är ju inte Fedora 21 utan någon ubuntuvariant. Samt Windows 7, det är skillnad på Windows 8 och 8.1 till och med.

Testa installera 64bitars 8.1 och Fedora 21 så skall du se det inte funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju innan operativsystemet startat, det är väl bara grub 2 som körs där helt oberoende av vilka os det ligger i datorn eller har jag missuppfattat hur bootloadern fungerar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju innan operativsystemet startat, det är väl bara grub 2 som körs där helt oberoende av vilka os det ligger i datorn eller har jag missuppfattat hur bootloadern fungerar ?

Ja. Det är skillnad om man kör exempelvis mint med windows 8 eller mint och Windows 8.1 ang secure boot och UFEI-boot eller inte.
Jag behöver veta hur jag gör default OS till Win 8.1 och Fedora som andra alternativ. Grub-filen ser rätt ut på alla sätt med windows som översta och förvalda operativet, men det funkar inte. Att editera grub är meningslöst eftersom det ser rätt ut där. Det ser helt annorlunda ut i ordningen när jag bootar datorn, precis som den skriver över grub automatiskt på något sätt. Men ja, tycker inte det skall krävas så mycket för att ändra en sketen bootordning, men alla Fedora och Win 8.1 användare har samma problem tydligen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Löst. Fick hjälp från Flashback.

Display boot configuration exempel:

Terminal $ sudo efibootmgr BootCurrent: 0000 Timeout: 1 seconds BootOrder: 0001,0000,0006,0003,0004,0007 Boot0000* Fedora Boot0001* Windows Boot Manager Boot0003* CD/DVD Drive Boot0004* Hard Drive Boot0006* UEFI: TSSTcorp CDDVDW SH-S223C Boot0007* Network Card

Ändra bootordning exempel:

Terminal $ sudo efibootmgr -o 0006,0003,0000,0001,0007 BootCurrent: 0000 Timeout: 1 seconds BootOrder: 0006,0003,0000,0001,0007 Boot0000* Fedora Boot0001* Windows Boot Manager Boot0003* CD/DVD Drive Boot0004* Hard Drive Boot0006* UEFI: TSSTcorp CDDVDW SH-S223C Boot0007* Network Card

Sedan var jag tvungen att ändra antal sekunder, i mitt fall tio sekunder med strängen:

Terminal $ sudo efibootmgr -t 10

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K