Nyinstallation, RAID-1 och LVM i Linux

Permalänk
Medlem

Nyinstallation, RAID-1 och LVM i Linux

Hej alla glada!
Jag står i färd med att ominstallera min server då en av diskarna i min fake raid gick sönder. Varför då inte byta till mjukvaruraid på en gång? Kan vara ett skoj projekt. I och med att vi dessutom använder LVM på jobbet så tänkte jag slå två flugor i en smäll och köra det hemma också. På så sätt pillar jag med det oftare och kan det bättre, tänker jag.

Nåväl, det här är ingen blogg. Det finns faktiskt en frågeställning också!
Jag fick påbackning av en kamrat när jag nämnde hur jag hade tänkt mig lösningen utifrån lite labbande på en virtuell maskin. Därav denna tråd, jag skulle jättegärna uppskatta lite insikt ifrån er som har mer vara av mjukvaruraid under Linux. Tänker jag rätt, tänker jag fel, bör jag inte så så här för att..? Och så vidare.

Scenario:
Två hårddiskar:
*sda
*sdb

Jag skapade en liten bootpartition på båda diskarna och raidade ihop dessa till en raid-1 som då fick beteckningen md0 då det var först ut. Jag skapade även en md1 och md2 för root och swap med LVM på.
När jag nämnde min lösning över bootpartitionen så fick jag som sagt påbackning då "man inte ska göra så". Men om jag rycker en disk så startar ju systemet i varje fall. Slänger jag dit den igen och rycker andra så startar den också upp, precis som den ska. Jag förstår inte varför det är så dåligt då det är precis den lösning jag vill ha.
Han rekommenderade att man mycket riktigt skulle skapa en bootpartition på respektive disk men att göra en till /boot och en till /bootbackup. Sedan kan man då rsynca över till backupen då och då och på så sätt kunna starta när en disk går sönder. Det låter ju fint och allting men det kräver ju lite manuell handpåläggning vid en krasch - man måste ju in i och peka på bootbackupen med en live-cd eller dylikt.

Har ni några argument för eller emot båda sätten? Jag är sugen på min lösning men vill gärna förstå varför man inte ska göra så.
Tips från coachen?

Permalänk
Medlem

Är väl bättre att du frågar honom om varför han tycker det, än att vi ska gissa? Dålig pedagogik från honom att säga att man inte ska göra en sak och inte förklara varför.

Jag ser inga egentliga nackdelar med det. Enda skillnaden är väl att du på sätt och viss får en slags backup av filerna i /boot den vägen, då det skyddar mot saker som skador på filsystemet och liknande. Men extern backup är bättre, och jag ser inte så stor vinst i att ha backup av /boot över huvud taget så vida man inte gör något udda.

Grub2 har så vitt jag vet inga problem med att boota från md-raid och LVM. Du behöver installera Grub till bägge diskarna, och om du kör UEFI och GPT så behöver du två separata EFI-partitioner (utan md-raid eller LVM) som du syncar manuellt efter installation av OS.

Varför vill du ha en separat boot-partition?

Permalänk
Medlem

Heh, mja hans svar är väl att man inte ska som sagt. Han har lite svårt att förklara varför, märker jag. Därav denna tråd, ett litet kollektivt synsätt på det hela tänkte jag.

Med UEFI eller GPT säger du att det behövs en egen bootpartition alltså? Det körs väl nästan exklusivt idag med tanke på diskarnas storlek?
När du nämner två sådana separata partitioner, utan md-raid eller LVM som du säger, så behövs alltså en manuell synkning? Det låter ju precis som det som han beskriver. Han var lite förvånad över att mitt sätt fungerade men det kanske var för att det inte är uefi / gpt då, månne.. hm..

Jag kan Linux för lite för att svara på rak arm varför jag vill ha en separat bootpartition, det kändes mer som vedertaglig praxis. Jag har dock sett ett par trådar där folk nämner att det inte behövs nu för tiden, även om jag inte förstår hur den vet var den ska boota ifrån då.

Permalänk
Medlem

Om han inte kan motivera varför, och är förvånad över att det går att boota från mdraid, tycker du då inte själv att det gör hans påståenden opålitliga?
Jag gissar att han aldrig känt till begränsningarna med att boota från mdraid eller sitter på väldigt utdaterad information, och att han inte litar på dig när du säger att du (,jag och många andra) bootar från mdraid. Så hans förslag är ett alternativ till mdraid, då han tror att det inte går att boota från mdraid.

Nej, jag säger specifikt att du inte behöver en /boot-partition för något som vi talat om hittills. Grub2 stödjer att boota utan en /boot-partition utan med bara en /-partition med en /boot-mapp problemfritt med mdraid, LVM, GPT eller MBR, och UEFI eller BIOS/CSM.
En EFI partition har inget med en /boot-partition att göra. Det har med bootning på GPT oavsett operativsystem, och har ingen koppling till Linux.

Det finns ingen vedertagen standard att ha en separat /boot-partition till Linux. Det är ovanligt att det finns någon faktisk fördel med det så länge som boot-loadern kan boota från /-partitionen.

Kör man exempelvis med krypterad /-partition, eller något udda filsystem på /, så behöver man en separat /boot-partition för att kunna köra ett separat enklare och okrypterat filsystem som grub kan läsa.
Och innan Grub2 för typ 5-6 år sedan så klarade inte Grub av att boota från LVM, vilket gjorde att man då behövde ha en separat /boot-partition om man ville ha LVM på /.

Det är ju inga egentliga nackdelar heller med att ha en separat /boot-partition även om man inte behöver det. Det tar något längre tid att ordna med, och det slösar något med hårddiskutrymme som du inte kan utnyttja. Så det spelar inte så stor roll hur du gör.