Tänkte köpa nytt grafikkort - Linuxkompatibilitet?

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa nytt grafikkort - Linuxkompatibilitet?

Mitt Nvidia GTX660 lämnar övrigt att önska när det kommer till kompatibilitet med olika Linux-distar. Har testat alla möjliga olika med liknande problem. Trubbel med både open source-drivisar och proprietära, oavsett hur jag installerat drivisarna. Den som funkat bäst är Linux Mint 17.1 Cinnamon. Men även den strular med program som Teamviewer 8 och i Chrome ibland.

Det kommer en fix för några problem, sedan kommer nya problem på köpet.

Vilket grafikkort bör jag köpa (i 3000:- klassen) för att aldrig behöva bekymra mig över grafikdrivisar till Linux?

Det konstiga är, när jag kört olika distar på laptops med enkom Intel-grafik har jag a l d r i g stött på problem. Men det är inte ett alternativ, då jag vill köra GPU-kraft när det behövs. Spel och lite annat.

Så. vilket kort skall jag köpa som fungrar friktionsfritt out of the box och att uppdatera propriärt eller open source och bara kunna glömma grafikstrul i vissa applikationer och/eller om jag kör gnome 3, wayland, cinnamon, KDE eller vad jag nu vill använda.

Please assist.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

AMD R9 eller nvidia 960GTX är väl de bästa inom den prisklassen. Båda levererar bra prestanda.

Dina krav är dock orealistiska.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

AMD R9 eller nvidia 960GTX är väl de bästa inom den prisklassen. Båda levererar bra prestanda.

Dina krav är dock orealistiska.

Tack för tipsen. Är det så stor skillnad på 660 och 760 när det kommer till kompatibilitet i Linux? Det är den enda akilleshälen med systemet tycker jag, efter ett av-på-förhållande med linuxvarianter sedan 1997.
Alltid grafikdrivisarna. Förr var det krångel med nätverkskort också, men det har nästan försvunnit helt nu.

Varför är mina krav orealistiska?

Edit: Funkar dessa i SLI också? Asus 780 tänkte jag slänga in två stycken av.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med mitt GTX670 med Nvidias drivrutiner. Kört Mageia KDE och nu Manjaro Gnome & Plasma 5. Låter pakethanteraren sköta drivrutinerna.

SLI fungerar tyvärr inte i Linux. Vet ej när det kommer stöd för det.

Om du ska köpa ett nytt kort idag så skulle jag satsa på ett GTX970.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag har aldrig haft problem med mitt GTX670 med Nvidias drivrutiner. Kört Mageia KDE och nu Manjaro Gnome & Plasma 5. Låter pakethanteraren sköta drivrutinerna.

SLI fungerar tyvärr inte i Linux. Vet ej när det kommer stöd för det.

Om du ska köpa ett nytt kort idag så skulle jag satsa på ett GTX970.

Tack för svaret. Jag fick lite tips i irc #sweclockers också. Det är mest via fjärrskrivbord Teamviewer som problemen uppstår numer. Är överlag nöjd. Bara jag inte trixar för mycket med teman och annat liknande så flyter det på fint. Jag gillar mint 17 som sjutton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

SLI eller Crossfire vill du INTE köra i Linux. Stödet är så totalt kasst ännu, så det är som att be om problem.

Men vad exakt är det du har problem med? Jag hade stora problem med mitt HD5770 men efter konfiguration av xorg så funkar det smärtfritt för mig nu. Dessutom ska Nvidia-korten fungera mycket bättre än AMD's i Linux. Har testat 8600 GTS, 9600 GT, GT 220, GTX 670, GTX 770 och HD5770, bäst har Nvidias fungerat eftersom drivrutinerna är bättre.

Dock så har AMD's drivrutiner imponerande nog blivit mycket bättre på senaste tiden!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för svaret. Jag fick lite tips i irc #sweclockers också. Det är mest via fjärrskrivbord Teamviewer som problemen uppstår numer. Är överlag nöjd. Bara jag inte trixar för mycket med teman och annat liknande så flyter det på fint. Jag gillar mint 17 som sjutton.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken dist kör du av Linux Mint, Xfce, KDE, Mate eller Cinnamon? kanske funkar olika bra beroende på vilken du väljer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Historiskt sett har nvidia haft bäst linux stöd, men de är omsprungna av både amd och i synnerhet intel på open source drivrutiner.
Intel har bara öppna drivare (vad jag vet) och deras (öppna) drivare är mest kvalitativa som det ser ut just nu.
Nvidias nyare kort vet jag inte men amds nyare kort (2xx serien med tillhörande HSA:er) ska tydligen ha bättre linux stöd.
Amd har varit usla på att backporta sin catalyst drivrutin till äldre kort. Nvidia är riktigt hyggliga som tillhandahåller legacydrivrutiner som oftast går att använda.

Jag skulle inte vara för rädd för vare sig nvidia eller amd när det gäller de nyaste korten, intel fungerar väldigt bra i linux men deras grafikkretsar är ju inte i klass med de förstnämnda om man vill ha prestanda.

Vad det gäller distar skulle jag rekommendera Archlinux och Sabayon (gentoo/portage baserad) vid sidan av mint/ubuntu/debian. Arch och sabayon har väldigt lika paketsystem och de är fruktansvärt bleeding-edge men samtidigt generellt stabila. Drivarna som sabayon tillhandahåller för nvidia fungerade särskilt bra för mig med legacy-klassade kort.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vilken dist kör du av Linux Mint, Xfce, KDE, Mate eller Cinnamon? kanske funkar olika bra beroende på vilken du väljer

Jag kör Cinnamon. Funkar helt okej med proprietära drivarna för Nvidia (340.76) lite flicker vid fjärrskrivbord till hemdatorn (inte till jobbdatorn dock, där funkar det fint)

Är nöjd. Blir nog kvar. Uppdaterade kerneln till senaste också (3.13.0-46-generic) hade 3.13.0-37-generic out of the box.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Historiskt sett har nvidia haft bäst linux stöd, men de är omsprungna av både amd och i synnerhet intel på open source drivrutiner.
Intel har bara öppna drivare (vad jag vet) och deras (öppna) drivare är mest kvalitativa som det ser ut just nu.
Nvidias nyare kort vet jag inte men amds nyare kort (2xx serien med tillhörande HSA:er) ska tydligen ha bättre linux stöd.
Amd har varit usla på att backporta sin catalyst drivrutin till äldre kort. Nvidia är riktigt hyggliga som tillhandahåller legacydrivrutiner som oftast går att använda.

Jag skulle inte vara för rädd för vare sig nvidia eller amd när det gäller de nyaste korten, intel fungerar väldigt bra i linux men deras grafikkretsar är ju inte i klass med de förstnämnda om man vill ha prestanda.

Vad det gäller distar skulle jag rekommendera Archlinux och Sabayon (gentoo/portage baserad) vid sidan av mint/ubuntu/debian. Arch och sabayon har väldigt lika paketsystem och de är fruktansvärt bleeding-edge men samtidigt generellt stabila. Drivarna som sabayon tillhandahåller för nvidia fungerade särskilt bra för mig med legacy-klassade kort.

Jag låter Mint vara kvar på denna datorn. Köper nytt i sommar/höst, då kan jag köra Win 10 exklusivt på den nya istället. Idag saknar jag inget speciellt. Det jag behöver i Windows kör jag i Virtual box (dedikerat 120 GB) och Win 7 där, samt Wine för WoW.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara på att när jag använde Ubuntu och Mint så hade inga repos nyare drivrutiner än de sabayon och arch tillhandahöll, samt att de som tillhandahölls till ubuntu var ostabila.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag kör Cinnamon. Funkar helt okej med proprietära drivarna för Nvidia (340.76) lite flicker vid fjärrskrivbord till hemdatorn (inte till jobbdatorn dock, där funkar det fint)

Är nöjd. Blir nog kvar. Uppdaterade kerneln till senaste också (3.13.0-46-generic) hade 3.13.0-37-generic out of the box.

Flicker på teamviewer kanske problem med snarare teamviewer och inte drivrutinerna? Kör själv med 970 och funkar helt utmärkt på mina 3 skärmar. Spelen kör också på utan problem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att de stabila nvidia-drivrutinerna till Ubuntu är lite gamla. (Version 331.113 jämfört med 346.47).
Enkelt däremot att aktivera. System settings->Software & Updates ->Additional Drivers.
Jag använder nu Ubuntu 14.04.2 vilket känns mer stabilit än 14.04 som jag hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Flicker på teamviewer kanske problem med snarare teamviewer och inte drivrutinerna? Kör själv med 970 och funkar helt utmärkt på mina 3 skärmar. Spelen kör också på utan problem.

Självklart är det Teamviewer också. Vi kör version 8 Corporate på jobbet och den är väl inte svindlande väl utvecklad.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsrgtdeg:

Det är lite synd att de stabila nvidia-drivrutinerna till Ubuntu är lite gamla. (Version 331.113 jämfört med 346.47).
Enkelt däremot att aktivera. System settings->Software & Updates ->Additional Drivers.
Jag använder nu Ubuntu 14.04.2 vilket känns mer stabilit än 14.04 som jag hade innan.

okej, trodde det var 340.76 som var senaste till Linux Mint åtmintone.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NVIDIA-340...

http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/81761/en-us

OBS 64-bit dock.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

346.47 är den senaste.
https://devtalk.nvidia.com/default/topic/533434/linux/current...

Som sagt undvik använda nVidia run filen utan försök hitta ett repo istället.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

346.47 är den senaste.
https://devtalk.nvidia.com/default/topic/533434/linux/current...

Som sagt undvik använda nVidia run filen utan försök hitta ett repo istället.

Tackar. Hur hittar jag den repon och hur installerar jag denna? Jag ALT-F6 ade mig ur X och installerade allt där minns jag, startade om datorn, men minns inte exakt.

Edit

CTRL+ALT+F6

$ sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

$ sudo apt-get update

$ sudo apt-get install nvidia-346 nvidia-settings

$ sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

$ sudo apt-get update

$ sudo reboot

Funkade.

Tack för infon om drivisen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tackar. Hur hittar jag den repon och hur installerar jag denna? Jag ALT-F6 ade mig ur X och installerade allt där minns jag, startade om datorn, men minns inte exakt.

Edit

CTRL+ALT+F6

$ sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

$ sudo apt-get update

$ sudo apt-get install nvidia-346 nvidia-settings

$ sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

$ sudo apt-get update

$ sudo reboot

Funkade.

Tack för infon om drivisen.

Gött att det gick bra, hittade den ppa'n nyligen och tänkte posta för dig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nvidia kort om du vill ha bäst prestanda. Deras slutna drivrutiner har det mesta windows drivisarna har förutom vissa saker sedan är prestandan ofta likvärdig och i bland bättre då linux ofta haft bättre OpenGL prestanda är windows överlag.

Är du hardcore elitisk opensource anhängare så är det AMD med opensource drivrutiner som gäller men som sagt idioti om du frågar mig för vem spenderar fler tusen på ett kort som presterar hälften så bra pga drivrutinerna än vad det kan göra med tex Nvidias stängda drivisar som för övrigt fungerar bra, stabila och har många funktioner.

Har kört nvidia sedan början på 2000 talet och linux. Tror GeForce 3 var mitt första kort i linux och haft kort från nästan alla serier sedan dess inklusive SLI med 8800GTS 512Mb, GTX260 216SP. SLI är minst sagt lit buggigt men det fungerar men inget jag rekommenderar för annat än benchmarking.

Just nu kör Jag GTX780 sedan i somras och innan dess GTX570 och har även ett GT520 alla med Gentoo linux och inga problem. Kört twinview också med tex 6800U i alla fall om inte tidigare så ja Nvidia har alltid haft stöd för det mesta och det fungerar utan direkt strul. Vet inte om dom har stöd för Twinview eller flera skärmar överlag under SLI. Fans inte när jag körde GTX260 i SLI i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Gött att det gick bra, hittade den ppa'n nyligen och tänkte posta för dig.

Ser jag fick dubbel paste

Rätt är:

$ sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

$ sudo apt-get update

$ sudo apt-get install nvidia-346 nvidia-settings

$ sudo reboot

Reboot är väl inte nödvändigt kanske, eftersom jag kör utan x, men tja, varför inte. Är kanske Windows-skadad

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nvidia kort om du vill ha bäst prestanda. Deras slutna drivrutiner har det mesta windows drivisarna har förutom vissa saker sedan är prestandan ofta likvärdig och i bland bättre då linux ofta haft bättre OpenGL prestanda är windows överlag.

Är du hardcore elitisk opensource anhängare så är det AMD med opensource drivrutiner som gäller men som sagt idioti om du frågar mig för vem spenderar fler tusen på ett kort som presterar hälften så bra pga drivrutinerna än vad det kan göra med tex Nvidias stängda drivisar som för övrigt fungerar bra, stabila och har många funktioner.

Har kört nvidia sedan början på 2000 talet och linux. Tror GeForce 3 var mitt första kort i linux och haft kort från nästan alla serier sedan dess inklusive SLI med 8800GTS 512Mb, GTX260 216SP. SLI är minst sagt lit buggigt men det fungerar men inget jag rekommenderar för annat än benchmarking.

Just nu kör Jag GTX780 sedan i somras och innan dess GTX570 och har även ett GT520 alla med Gentoo linux och inga problem. Kört twinview också med tex 6800U i alla fall om inte tidigare så ja Nvidia har alltid haft stöd för det mesta och det fungerar utan direkt strul. Vet inte om dom har stöd för Twinview eller flera skärmar överlag under SLI. Fans inte när jag körde GTX260 i SLI i alla fall.

Lägg ner fan boyismen om du ska ge tips. Inga problem med amds drivare heller (de stängda då givetvis).

Och nej, jag säger inte att amd gör bättre kort än nvidia osv osv osv...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Lägg ner fan boyismen om du ska ge tips. Inga problem med amds drivare heller (de stängda då givetvis).

Och nej, jag säger inte att amd gör bättre kort än nvidia osv osv osv...

Vem kallar du fanboy? Rätt upp och ner sådär?
Du kallar mig fanboy efter mina 15 års erfarenhet bara så där? Spottar du på din mors grav med eller? Folk som dig gör mig mycket arg för det är ren förolämpning. Låvar du hade aldrig vågat säga så till mig IRL det är säkert.

Du kanske skulle gå över till http://www.phoronix.com och ta dig en verklighetskoll.
Inge pratade om vad som "fungerar", jag man kan få allt att fungera men det är ganska korkat att spendera tusentals kronor på ett AMD grafikkort och köra dom öppna drivrutinerna när prestandan SUGER i förhållande till priset.

Jag skrev precis så som jag upplevt det genom 15 år med linux och ja jag har både ägt och installerat ATI kort genom alla år parallellt men det går inte ens att jämföra AMD med Nvidia även om dom blivit avsevärt bättre bättre så är nära nog inte bra nog.
Den dagen AMD har drivrutiner som är 99% lika bra som Nvidia så kommer även jag köpa deras grafikkort för dom maskiner jag kräver mest prestanda ur men tills dess så skiter jag i om Nvidia skulle ha slöare arkitektur om deras mjukvara gör att jag får mer prestanda än AMD och Catalyst/Radeon andvändare för för det är slutresultatet som räknas.
Folk fattar ofta trögt och verkar tro att hårdvaran är det viktigaste. Hårdvara är värdelös utan mjukvara! Så enkelt är det.

Förresten missade du delen jag skrev om man vill gå"helt opensource? Där jag angav en orsak att väla AMD? Eller du bara valde att ignorera den delen? Vi kommer mer till det senare oavset.

Även jag har kört linux burkar med ATI/AMD grafik. Men igen fullt frisk människa skulle köpa ett kort och köra en öppen drivrutin som har sämre prestanda och lägre funktionalitet än en sluten om det inte fans uppenbara fördelar. Den öppna är fin ur ett filosofiskt perspektiv och perfekt för system där den slutna binära bloben är omöjlig att använda tex ARM, Alpha, eller andra arkitekturer.
Man kan önska att all mjukvara var opensource så gör jag med men verkligheten är inte sådan.

Sluta för fan att kalla folk för fanboys och vakna upp till verkligheten säger jag!

Här, Nvidia VS AMD proprietära drivrutiner under linux.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-max...
Kul att köpa R9 290 och så får det stryk av ett GTX 960. Undrar vad som kostar minst.

Catalyst vs Radion drivrutinen.
75% av prestandan med AMD's öppna Radeon drivrutin så där förlorar man ännu mer.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_uto...

Förklara för mig varför man ska köpa ett AMD kort för 3000Kr när ett Nvidia kort för 1500-2000Kr ger samma prestanda, stabila och väl fungerande drivrutiner som presterar likvärdigt med deras Windows versioner?

Jag tänker inte sjunka till din nivå och kalla dig för en fan boy men du sket i skåpet stort då du inte vet något om min bakgrund.
Jag har kört AMD processorer sedan K6-2, Athlon, Opteron, haft 2st två vägs Opteron riggar bland annat, Jag har haft ATI och numera AMD grafikkort i både Linux och OS X. Majoritet av mina burkar har varit AMD baserade i grunden.
Men precis som ATI hade AMD problem med att fatta att hårdvara säljer bäst om man stödjer den med bra mjukvara.
AMD har börjat fatta detta senaste åren men dom är inte framme vid målet ännu. Det är ett pågående race.
Numera kan dom inte erbjuda bra processorer heller så enbart mina mindre krävande burkar kör AMD i grunden.
Deras drivrutiner har blivit bättre, deras GPU:er är troligen dom bästa på marknaden men som sagt hjälper föga om slutanvändaren inte har glädje av det.
Jag har varken råd eller lust att spendera mer pengar på ett AMD grafikkort för sämre prestanda och upplevelse. Det är totalt ologiskt! Nvidia har historiskt sett haft absolut störst popularitet i linux av den enkla orsaken att folk har bäst erfarenhet av Nvidia i Linux jämfört med AMD och före detta ATI.

I vissa fall är AMD med sina radeon drivisar överlägset när man sitter på ett system där slutna drivrutinerna ej fungerar. Finns folk som kör MIPS, Alpha, ARM, PPC mm med ATI kort just för deras öppna drivrutin fungerar bra i sådan lägen då man kan kompilera dom från källkod till valfri arkitektur i många fall.
Har själv kört både ARM, Alpha och PPC med bland annat Matrox och ATI kort men även andra PC relaterad hårdvara och då är opensopurce drivrutiner det ända sättet så man köper hårdvara där efter men som sagt då är vi LÅNGT utanför vad en vanlig PC användare sysslar med.

Har själv kört lite udda arkitekturer och där är ATI och numera AMD klart mest poppis när det gäller val av grafikkort och för det tackar vi färdetta ATI och numera AMD.

Men sitter man på ren x86 maskin så har nvidia kronan på Pris/Prestanda och funktionalitet så enkelt är det.

Vill man gå opensoruce vägen som jag skrev så där det AMD som gäller då igen förnekat att deras öppna drivrutin är bäst av dom öppna.

Men för dom allra flesta så ger Nvidia bäst pang for the buck.

Så sluta kalla folk fanboy i ett försök att förnedra användaren för det är så sjukt jävla lågt av dig!
Kom med några bevis för dina dumma anklagelser istället då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vem kallar du fanboy? Rätt upp och ner sådär?
Du kallar mig fanboy efter mina 15 års erfarenhet bara så där? Spottar du på din mors grav med eller? Folk som dig gör mig mycket arg för det är ren förolämpning. Låvar du hade aldrig vågat säga så till mig IRL det är säkert.

Du kanske skulle gå över till http://www.phoronix.com och ta dig en verklighetskoll.
Inge pratade om vad som "fungerar", jag man kan få allt att fungera men det är ganska korkat att spendera tusentals kronor på ett AMD grafikkort och köra dom öppna drivrutinerna när prestandan SUGER i förhållande till priset.

Jag skrev precis så som jag upplevt det genom 15 år med linux och ja jag har både ägt och installerat ATI kort genom alla år parallellt men det går inte ens att jämföra AMD med Nvidia även om dom blivit avsevärt bättre bättre så är nära nog inte bra nog.
Den dagen AMD har drivrutiner som är 99% lika bra som Nvidia så kommer även jag köpa deras grafikkort för dom maskiner jag kräver mest prestanda ur men tills dess så skiter jag i om Nvidia skulle ha slöare arkitektur om deras mjukvara gör att jag får mer prestanda än AMD och Catalyst/Radeon andvändare för för det är slutresultatet som räknas.
Folk fattar ofta trögt och verkar tro att hårdvaran är det viktigaste. Hårdvara är värdelös utan mjukvara! Så enkelt är det.

Förresten missade du delen jag skrev om man vill gå"helt opensource? Där jag angav en orsak att väla AMD? Eller du bara valde att ignorera den delen? Vi kommer mer till det senare oavset.

Även jag har kört linux burkar med ATI/AMD grafik. Men igen fullt frisk människa skulle köpa ett kort och köra en öppen drivrutin som har sämre prestanda och lägre funktionalitet än en sluten om det inte fans uppenbara fördelar. Den öppna är fin ur ett filosofiskt perspektiv och perfekt för system där den slutna binära bloben är omöjlig att använda tex ARM, Alpha, eller andra arkitekturer.
Man kan önska att all mjukvara var opensource så gör jag med men verkligheten är inte sådan.

Sluta för fan att kalla folk för fanboys och vakna upp till verkligheten säger jag!

Här, Nvidia VS AMD proprietära drivrutiner under linux.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-max...
Kul att köpa R9 290 och så får det stryk av ett GTX 960. Undrar vad som kostar minst.

Catalyst vs Radion drivrutinen.
75% av prestandan med AMD's öppna Radeon drivrutin så där förlorar man ännu mer.

Förklara för mig varför man ska köpa ett AMD kort för 3000Kr när ett Nvidia kort för 1500-2000Kr ger samma prestanda, stabila och väl fungerande drivrutiner som presterar likvärdigt med deras Windows versioner?

Jag tänker inte sjunka till din nivå och kalla dig för en fan boy men du sket i skåpet stort då du inte vet något om min bakgrund.
Jag har kört AMD processorer sedan K6-2, Athlon, Opteron, haft 2st två vägs Opteron riggar bland annat, Jag har haft ATI och numera AMD grafikkort i både Linux och OS X. Majoritet av mina burkar har varit AMD baserade i grunden.
Men precis som ATI hade AMD problem med att fatta att hårdvara säljer bäst om man stödjer den med bra mjukvara.
AMD har börjat fatta detta senaste åren men dom är inte framme vid målet ännu. Det är ett pågående race.
Numera kan dom inte erbjuda bra processorer heller så enbart mina mindre krävande burkar kör AMD i grunden.
Deras drivrutiner har blivit bättre, deras GPU:er är troligen dom bästa på marknaden men som sagt hjälper föga om slutanvändaren inte har glädje av det.
Jag har varken råd eller lust att spendera mer pengar på ett AMD grafikkort för sämre prestanda och upplevelse. Det är totalt ologiskt! Nvidia har historiskt sett haft absolut störst popularitet i linux av den enkla orsaken att folk har bäst erfarenhet av Nvidia i Linux jämfört med AMD och före detta ATI.

I vissa fall är AMD med sina radeon drivisar överlägset när man sitter på ett system där slutna drivrutinerna ej fungerar. Finns folk som kör MIPS, Alpha, ARM, PPC mm med ATI kort just för deras öppna drivrutin fungerar bra i sådan lägen då man kan kompilera dom från källkod till valfri arkitektur i många fall.
Har själv kört lite udda arkitekturer och där är ATI och numera AMD klart mest poppis och för det tackar vi för detta ATI och numera AMD.

Men sitter man på ren x86 maskin så har nvidia kronan på Pris/Prestanda och funktionalitet så enkelt är det.

Vill man gå opensoruce vägen som jag skrev så där det AMD som gäller då igen förnekat att deras öppna drivrutin är bäst av dom öppna.

Men för dom allra flesta så ger Nvidia bäst pang for the buck.

Så sluta kalla folk fanboy i ett försök att förnedra användaren för det är så sjukt jävla lågt av dig!
Kom med några bevis för dina dumma anklagelser istället då!

Ja, det är dumt att klanka på varandra. En liten undran bara, vad är fanboy för något?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dockland:

Ja, det är dumt att klanka på varandra. En liten undran bara, vad är fanboy för något?

Urban Dictionary har relativt bra beskrivningar på ord såsom "Fanboy", fast... ta dessa definitioner med en grävskopa salt och se de mer som fingervisningar än som absoluta definitioner.

Skrivet av Urban Dictionary:

Fanboy
A passionate fan of various elements of geek culture (e.g. sci-fi, comics, Star Wars, video games, anime, hobbits, Magic: the Gathering, etc.), but who lets his passion override social graces.
At the mall I almost got mowed over by some Dragonball Z fanboy on his skateboard.

Min definition på "Fanboy":
I datorsammanhang är det oftast populärt för fanboys att dela upp sig i olika läger såsom "Intel" versus "AMD", "nVidia" versus "ATI", "Mac" versus "PC", "Linux" verus "Windows" ... och så vidare.
Fanboys kan inte under några som helst omständigheter acceptera att det finns gråzoner och bra såväl som dåligt mellan olika läger/företag. De är helt oförmögna att tänka längre än sitt eget val. Det är deras egna val av lag/läger som gäller, och alla andra som valt annorlunda är idioter i deras ögon.
Detta kan även kännas igen i politiken. Så kallade extremister. Man går så extremt hårt in i sitt val/lag att man blir blind och kan inte eller vägrar se fördelar med något annat.

Ibland händer det att så kallade troll utger sig för att vara ett fanboy av ett viss slag, enbart i syfte att infektera och inflammera en pågående diskussion. Det är oftsa man förvälxar troll med fanboys i dessa sammanhang.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Någon som hejar på ett lag typ som fotboll oavset vem som är bäst osv så man är partisk helt enkelt. I detta fallet anklagar han mig för att vara Partisk Nvidia anhängare.

Personligen tycker jag han mer tog och sket en stor hög på vad jag anser vara en låg erfarenhet genom mitt liv med linux och hårdvaran jag fått välja för att ja få prestanda och funktionalitet man förväntar sig av en PC oavset OS.

Själv har jag kört AMD som CPU från socket 7 eran med K6-2 upp till AM3 varav jag fortfarande kör 1st AM3 system och har ett liggandes i delar och båda är 785G baserade så integrerad HD4200 och onboard 128MB VRAM. Har ett till identisk AM3 system liggandes med.

Kört 2st AMD system med dubbla Opteron processorer bland annat. Haft i princip alla AMD's banbrytande processorer genom åren. Så ja folk har nog kallat mig AMD fanboy också kan jag lova
Men jag köper vad jag anser är bästa lösningen om man kollar pris, prestanda, stabilitet, funktionalitet etc.

Om någon kallar mig Nvidia fanboy så klingar det ganska kast med det faktum att mellan min Pentium 166Mhz ägde jag en Pentium M 1.4Ghz, Atom N270 och en C2D E8400 och några beg intel prollar annars var det Athlon, Athon XP, Athlon64, Athlon X2 64, Opteron, Athlon II som gällde i alla primära system och jag ägde flera av varje.
Jag har ägt 6st Opterons, dom var inte gratis kan jag lova. Så AMD har fått många tiotusentals kronor för bara processorer och styrkretsar med inbyggd grafik från mig dom senaste 15 åren.

Tyvärr är AMD inte riktigt med i leken lägre och inte ens jag kan blunda för det på CPU sidan så det har blivit i3 och i7 processorer.

När det gäller AMD och Nvidia grafikkort och Windows så anser jag att man i princip kan välja vad man vill då båda är väldigt bra där numera på alla sätt. Är man på en budget ja då styr priset ofta och AMD är ofta billigare sett till prestanda, funktionalitet typ freesync och VS G-sync och liknande.

Här är en post jag gjorde i går innan jag svarade i denna tråden.
Du kan kolla förta länken där och se vad för grafikkort jag la till.
#15287357

Sedan kan du tala om om du tror jag är ett Nvidia fanboy eller om du tror jag är mogen nog att faktiskt använda hjärnan för att lista ut vad som ger mig eller andra i samma situation best bang for the buck.

Personligen anser jag att AMD ofta har dom bättre GPU:er sett till hårdvaran. Bättre DP prestanda för beräkningar etc. Nvidia stryper ofta detta vilket stör mig en del.
Men Nvidia har alltid insett att man säljer GeForce, Tesla och Quadro kort genom att erbjuda en helhetslösning, drivrutiner, physx, cuda, vdpau, ja mjukvara av alla slag så att kunden kan bruka kortet från dag ett. Med AMD väntar man ofta på nästa fix eller bit mjukvara för att kunna dra nytta av sitt kort och helt plötsligt kommer dagen då en ny generations kort har kommit och man har ännu inte fått ut allt som lovades av kortet.
Men som sagt allt är inte svart eller vitt.
Nvida kostar ofta mer, Deras G-sync är inte gratis tex, CUDA är stängt men dock fritt att användas så ja man betalar mer för Nvidia men jag anser att man får mer också. Behöver man dock inte detta så är det inget fel på AMD grafikkort tvärt om bra bang for the buck och var alltid därför jag köpte AMD processorer i nästan 10 år.
men det är rätt logiskt att kunden betalar för utvecklingen. Inget är gratis i slutändan för någon ska alltid stå för notan.

Sedan kan folk kalla mig fanboy men när jag köper grafikkort så ska skiten fungera som utlovat också annars spenderar jag inte en krona på skiten.

Kollar alltid upp att det jag vill ha ut av kortet fungerar i OS:et i fråga och att det fungerar bra nog att det är brukbart och att prestandan finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vem kallar du fanboy? Rätt upp och ner sådär?
Du kallar mig fanboy efter mina 15 års erfarenhet bara så där? Spottar du på din mors grav med eller? Folk som dig gör mig mycket arg för det är ren förolämpning. Låvar du hade aldrig vågat säga så till mig IRL det är säkert.

Jag tänker inte sjunka till din nivå och kalla dig för en fan boy men du sket i skåpet stort då du inte vet något om min bakgrund.

Du sjönk just oerhört mycket lägre med det du skrev ovanför. Snälla sluta med sådant. Du är bådet mycket oärlig och fruktansvärt oförskämd.

Sedan så är det ganska så irrelevant hur många års erfarenhet av linux du har. Dels för att mycket av det du lärde dig för 10 år sedan inte längre är relevant, och även om du har 100 års erfarnhet kan du fortfarande ha fel. Detta är enbart att argumentera från en auktoritet, vilket är helt betydelselösa argument.

Det är mycket bättre att visa tester som styrker dina påståenden. Det är de enda argumenten som faktiskt har någon betydelse. Nu vet jag inte om du har gjort det, jag läste inte hela dina inlägg då de är ganska jobbiga att läsa. Jag menar inget illa med detta, men skulle rekomendera dig att läsa igenom och se över meningsstrukturen. Många fler kommer vilja läsa vad du skriver om du skriver mer lättläsligt.

För övrigt, från mina egna erfarenheter med AMDs 6000 serie och nvidias 600 serie fungerar nvidia mycket bättre i Linux, så jag håller med om att de är att föredra.

Permalänk
Medlem

Jag postade ju länkar som visar just vad jag påstod och ENBART för att folk kallade mig en fanboy utifrån vad jag redan vet om ämnet.

Jag kan fan inte tro vad jag läser från dig och jkrx. Jag kallar aldrig folk för troll eller Fanboys, men jag undrar om det är just sådana individer som själva är fanboys och troll.

Fy fan vad lågt ni sjunker! Så tråkigt att se att folk värkligen köper grejor och tror dom vet hur dom presterar utan att ens kolla ett test eller för den delen testa själva och basera nästa köp på tidigare erfarenhet.

Men jag är inte förvånad. Jag har sett gott om folk köpa AMD grafikkort för linux och sedan förväntat sig windows prestanda bara för att byta till Nvidia senare för att nå målet helt enkelt. Så inte ett dugg förvånad.
Folk har extremt lite förståelse för hur viktiga drivrutiner och support är. En bit hårdvara är inte värt sina pengar i skrotvärde ens om det inte finns mjukvara till kortet så mjukvarans kvalitet är direkt relevant för värdet produkten ger slutanvändaren.

Ända ni två gör är personangrepp och ger påståenden utan fakta och ni kan inte ens kolla upp 2st av testerna jag länkade till av en uppsjö som finns som görs månadsvis för linux, bara kolla hur senaste Radeon, Catalyst, eller nvidia drivrutiner presterar! Nvidia är snabbare än båda och Radeon är den slöaste av dom 3. Totalt ointressant att den öppna är mycket snabbare än var den var för några år sedan och totalt ointressant att Catalyst är 3x snabbare än vad dom var för 10 år sedan.
Det är enbart intresant ur ett utvecklingsperspektiv, med andra ord i framtiden kan AMD bli mer relevant i linux än vad dom är i dag när det gäller GPU:er.
Dom är fortfarande slöare än nvidias dito så enkelt är det.
Förklara för mig varför man ska betala 3000Kr för ett AMD grafikkort för att få prestandan av ett 2000Kr nvidia kort i linux? En sak om man har ett speciellt behov typ bitcoin mining där AMD kortet kanske har bäst bang for the buck men då vet man nog det innan också och behöver inte fråga på ett forum.
AMD APU kan vara intressant för laptops tex men nu ska trådskaparen inte ha en APU inte heller är HSA relevant då heller vilket är något AMD är på framfötterna med.

Hur svårt är det.
Går och lägg er eller kom tillbaks och bevisa att AMD är bättre än Nvidia i dag eller minst lika bra, bevisa att folk hade fel att Nvidia haft bra linux drivers i ett och ett halvt decennium i klass med deras windows drivrutiner.
Vi som varit med senaste 15 åren vet att Nvidia var och har varit bättre i Linux hela tiden. Det kan ändras och igen skulle ha något i mot det men det har hittills inte hänt ännu. Jag har INGET imot AMD hårdvara över huvud taget och jag vill ha konkurens så vad fan är erat problem liksom? Jag kan inte se vad som motiverar er annat än att jävlas med folk med legitima åsikter.
Men det är väl enklare att säga att erfarenhet är inget värd när man som ni tydligen inte har någon alls eller ens kan läsa ett test av drivrutinerna för respektive tillverkare.

AMD har långt kvar innan dom kan anse sig ha ett bra track record. Dom gjorde bra ifrån sig 2014 med markant ökad utvecklingstakt men det är inte samma sak som att dom är på Nvidias nivå ännu i prestanda, funktionalitet, stabilitet men i framtiden kommer dom säkert dit om dom fortsätter som dom gör nu.
Nvidia har haft en bra grund länge, AMD lägger fortfarande sin grund. När prestanda skillnaden mellan dom är minimal då kan vi börja diskutera vem som har bäst track record lägre fram i tiden.

Men jag kan inte rekommendera AMD grafikkort till linux bara för att tycka synd om AMD, jag måste rekommendera det som har bäst resultat för slutanvändaren och Nvidias helhetslösning ger bäst prestanda, bra support av alla nya kort, funktionalitet etc.

Nej fy fan vad tråkigt att man ska bli kallad fanboy och sedan behöva försvara sig med logik, fakta mm bara för att igen bli hånad.

Vidrigt rent ut sagt.

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska klanka ner på varandra oavsett vad man råkar gilla för hård-/mjukvara. Kör själv AMD-kort med öpnna drivrutinen bara för att jag tycker det är smidigt vid uppdateringar av Linuxkärnan och xorg (jämfört med catalyst) och för att jag föredrar open source. Men då har jag å andra sidan inte lagt mer än några hundralappar på mitt grafikkort (begagnat HD 6670). Har heller inte så mycket högre prestandakrav än att acceleration av video samt eventuella skrivbordseffekter ska funka bra. Hade spelprestanda varit prioriterat hade jag nog gjort andra val. Jag kollade vilket kort som var prisvärdast att köra öppna drivrutiner med (datorn har ingen grafikkrets från intel tyvärr) och valde en äldre generation från AMD. Nvidia är ett sämre val om man vill köra öppna drivrutiner (där sackar prestandan jämfört med AMD). Med proprietära drivrutiner är det tvärtom, där är nvidia bättre. Det är ett par år sedan jag köpte grafikkortet så idag kan det kanske finnas andra bättre val (har inte kollat så noga på sistone).

Nvidia om man ska köra proprietära drivrutiner och Intel eller AMD för öppna drivrutiner är det jag tycker har fungerat bäst på Linux. Med catalyst har jag fått krångla med speciella repositories för att få det att funka med xorg och linuxkärnor (jag kör Arch Linux så det blir ofta uppdateringar). Men nu är det ett par år sedan jag testade catalyst senast så det kanske har blivit bättre sedan dess, jag vet inte. Men på den tiden låg catalyst alltid långt efter i versionsstöd jämfört med aktuell version av xorg. Visst gick det att få det att fungera bra med catalyst också (genom att köra nedgraderad xorg) men det var massa extra onödigt pill som inte gav mig någon märkbar skillnad för mig i användarupplevelse. Observera att jag inte säger emot att catalyst troligtvis kan ge bättre prestanda än öppna drivrutinen. Jag pratar endast om smidig administration av systemet och att jag får tillräckligt bra prestanda för mina behov. Föredrar alltså smidigheten framför prestandan eftersom jag inte behöver mer prestanda än jag redan har.

Till trådskaparen säger jag att det troligen är ett bra val att välja något nvidiakort i hans / hennes fall.
Har inte haft några problem ens med Arch Linux eftersom nvidias proprietära drivrutiner finns med i officiella repositories.

Men Catalyst har man valt att inte ha med i de officiella repositorierna på grund av allt strul med dem:
https://wiki.archlinux.org/index.php/AMD_Catalyst

Citat:

Catalyst packages are no longer offered in the official repositories. In the past, Catalyst has been dropped from official Arch support because of dissatisfaction with the quality and speed of development. After a brief return they were dropped again in April 2013 and they have not returned since.

Men det finns ett 3:e parts repository som funkade bra när jag testade. Så det är ändå inte kört på något sätt. För att få det att funka finns tillhörande repositories med gamla versioner av xorg:

Citat:

Catalyst is notorious for its slow update process. As such, it is common that a new Xorg version is pushed down from upstream that will break compatibility for Catalyst. This means that Catalyst users either have to build Xorg packages on their own, or use a backported repository that only contains the Xorg packages that should be hold back. Vi0L0 has stepped in to fulfil this task and provides several backported repositories.

Med nvidia så slipper man allt det där strulet om man vill köra proprietära drivrutinen. Rent praktiskt finns liksom ingen anledning att välja öppna drivrutinen med nvidia. Själv vill jag dock gärna gynna dem som satsar på öppen källkod så därför valde jag AMD när det gäller AMD eller nvidia eftersom AMD har bättre fria drivrutiner.

Var och en gör sina egna prioriteringar.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med dig. Synd bara att folk hänger upp sig på en specifik sak man säger och definierar en efter det och totalt ignorerar resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Historiskt sett har nvidia haft bäst linux stöd, men de är omsprungna av både amd och i synnerhet intel på open source drivrutiner.
Intel har bara öppna drivare (vad jag vet) och deras (öppna) drivare är mest kvalitativa som det ser ut just nu.
Nvidias nyare kort vet jag inte men amds nyare kort (2xx serien med tillhörande HSA:er) ska tydligen ha bättre linux stöd.
Amd har varit usla på att backporta sin catalyst drivrutin till äldre kort. Nvidia är riktigt hyggliga som tillhandahåller legacydrivrutiner som oftast går att använda.

Jag skulle inte vara för rädd för vare sig nvidia eller amd när det gäller de nyaste korten, intel fungerar väldigt bra i linux men deras grafikkretsar är ju inte i klass med de förstnämnda om man vill ha prestanda.

Vad det gäller distar skulle jag rekommendera Archlinux och Sabayon (gentoo/portage baserad) vid sidan av mint/ubuntu/debian. Arch och sabayon har väldigt lika paketsystem och de är fruktansvärt bleeding-edge men samtidigt generellt stabila. Drivarna som sabayon tillhandahåller för nvidia fungerade särskilt bra för mig med legacy-klassade kort.

AMDs open source-drivrutiner kräver stängd mjukvara för att fungera så Nvidias öppna drivare är helt klart ett bättre alternativ om man vill stödja eller bevara frihet.