Arch installation (for dummies)

Permalänk
Medlem

Arch installation (for dummies)

Jag försökte dra in Arch på huvuddatorn hemma. Jag lyckades ladda keymaps och sedan skulle jag vidare till EFI-konfiguration och där fastnade jag.

Finns det någon Arch-installationsguide för beginners? Helst på svenska. Pedagogiskt uppbyggd. Följde officiella Arch-wikin (och install guide for beginners), men gick bet på partitioneringen (som vanligt) då det inte exemplifieras något i den. Kommandona skrev jag bara som de stod utan att veta vad de gjorde, det känns inte helt bra. Jag vill ju veta vad jag gör.
Jag var i katalogen för keymaps (/usr/share/kbd/keymaps/), där jag inte hittade UTF8 för svenska utan fick ladda "SE-latin1" tror jag den hette, och fick då märkliga tecken i vissa texter archinstallationen gav.

Vid partitioneringen kom jag hit:

GPT partitioned disks
fdisk/gdisk: Create a partition with partition type EFI System (EFI System in fdisk or ef00 in gdisk). Then format that partition as FAT32 using mkfs.fat -F32 /dev/<THAT_PARTITION>

Jag har GPT-disk och valde då att skriva ef00, men det blev såklart unknown command då jag fortfarande var kvar i "/usr/share/kbd/keymaps/" och jag förstår att <THAT_PARTITION> är där jag skall välja någon form av partition, men har ingen aning om vad för partition, eller vad den bör/skall heta.
Eftersom keymap verkar vara fel (åtmintone såg det väldigt konstigt ut) och jag inte kom längre undrar jag, istället för ni skall förklara och detta blir en evighetstråd om det finns någon steg för steg guide med alla alternativ förklarade på något pedagogiskt sätt vad kommandona gör under Arch setupen?
Alltså typ:

1. boota på USB-stickan
2. Vi börjar med att ladda tangentbordslayout för ditt valda språk med detta kommando: xxxxxxx.xxxx
3. Behöver du lista vilka språk du kan välja, skriver du först "xxxxxxxx xxxxx-xxx" utan citattecken.

och så vidare...

Helst på svenska, men engelska funkar också. Ja, jag har googlat på novis installation av Arch och liknande, men hänvisas bara till Arch wikin (och Archbang)

Det är bara partitioneringen jag vill "förbi" när väl alla nödvändiga partitioner är skapade och på plats, då klarar jag mig. Där har jag tjuvkikat i Arch-wikin och det verkar väldigt straight forward.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nybörjarguiden har ett gäng exempel på hur du partitionerar om du vill använda GPT, har du kikat där?

Angående tangentbordslayout så står det i nybörjarguiden hur du listar alla tillgängliga tangentbordslayouter, det borde finnas åtminstone en svensk layout: https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_guide#Keybo...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Byt inte mellan två guider, håll dig till en. Min rekommendation är beginners, då jag uppfattar den som mer heltäckande. Sist jag kollade i den så skriver de på raden innan vad kommandot gör och vad de försöker åstadkomma.

De ger exempel under "UEFI/GPT examples"

UTF-8 är en locale och inte en keymap, därför hittade du inte UTF-8 bland keymaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Byt inte mellan två guider, håll dig till en. Min rekommendation är beginners, då jag uppfattar den som mer heltäckande. Sist jag kollade i den så skriver de på raden innan vad kommandot gör och vad de försöker åstadkomma.

De ger exempel under "UEFI/GPT examples"

UTF-8 är en locale och inte en keymap, därför hittade du inte UTF-8 bland keymaps.

Tack, men det fanns flera när jag listade dem som hette UTF8

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Nybörjarguiden har ett gäng exempel på hur du partitionerar om du vill använda GPT, har du kikat där?

Angående tangentbordslayout så står det i nybörjarguiden hur du listar alla tillgängliga tangentbordslayouter, det borde finnas åtminstone en svensk layout: https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_guide#Keybo...

Där har vi den. Perfekt. En nybörjarguide med exemplifieringar och inga <THAT_PARTITION>-exempel

Jag har listat språk i layouter och hittade en sv-latin1 och några sv-fi och liknande, men den där sv-latin1 funkar förvisso med åäö men Arch skrev meddelanden som såg ut att vara på tyska, eller holländska eller något. En jag eller nej-fråga så stod det neui och inte nej, exempelvis.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

En liten följdfråga angående Arch, generellt. Jag är slaviskt beroende av teamviewer8 som är helt usel i Linux Mint 17.1. Ofta hänger den hela X och jag får CTRL+ALT+F2 och köra en sudo reboot. Det händer flera gånger per dag när jag jobbar hemifrån, lite irriterande.
Funkar den versionen flawless i Arch "out of the box"?

Är det verkligen bara jag som misslyckats med en Archinstallation, någonsin? De flesta forum jag varit inne på hävdar det är både enklare och snabbare installation och konfigurering än exempelvis Ubuntu (som tar mig knappt 10 minuter). Då känner jag mig ganska retarded.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Locale och keymap hänger ihop därför det kan finnas olika keymaps baserat på locale. I Arch sköter du det smidigast genom localectl.

Verkar vara ett AUR-paket i fall pakethanteraren är ett måste, annars kan du bara ladda hem och bygga det själv. Sist jag använde det fungerade det felfritt. Detta var dock på en Ubuntuinstallation, så förvånad över att det blev så på Mint. Tips när programkörningar går dåligt är att köra dom i terminal och fånga eventuella outputs. Om något fryser så måste du inte reboot:a. Testa istället att byta tty(ctrl+alt+fx, x != 7) och döda programmet som orsakar det(killall teamviewer8).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En liten följdfråga angående Arch, generellt. Jag är slaviskt beroende av teamviewer8 som är helt usel i Linux Mint 17.1. Ofta hänger den hela X och jag får CTRL+ALT+F2 och köra en sudo reboot. Det händer flera gånger per dag när jag jobbar hemifrån, lite irriterande.
Funkar den versionen flawless i Arch "out of the box"?

Är det verkligen bara jag som misslyckats med en Archinstallation, någonsin? De flesta forum jag varit inne på hävdar det är både enklare och snabbare installation och konfigurering än exempelvis Ubuntu (som tar mig knappt 10 minuter). Då känner jag mig ganska retarded.

Enklare om man är van vid terminalen annars blir det något nytt och svårare.

Att din dator hänger sig vid teamviewer så är det snarare något annat som spökar än teamviewer. Finns absolut ingen skillnad mellan olika distros och drivrutiner allt som skiljer sig är möjligtvis default inställningar samt versionsnummer där ubuntu förmodligen är några versioner efter mot exempelvis arch så nej finns ingen silver bullet distro som löser allt utan du måste felsöka varför x händer för att hitta en lösning vare sig det är på distro n eller distro n+1.

Om du har svårt för att partionera med kommandotolken, ladda ner en live version som innehåller gparted och lös det där då skippar du hela partitioneringen vid installationen utan bara mountar och chrotar dig.

Angående Wikin så läser du förmodligen för snabbt då det står ganska tydligt hur det funkar.

loadkeys layout

where layout is a two-letter country code. Use localectl list-keymaps to list all available keymaps.
sv-latin1 är den korrekta du skall välja för att få rätt med åäö.

Vilket medför

loadkeys sv-latin1

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Enklare om man är van vid terminalen annars blir det något nytt och svårare.

Att din dator hänger sig vid teamviewer så är det snarare något annat som spökar än teamviewer. Finns absolut ingen skillnad mellan olika distros och drivrutiner allt som skiljer sig är möjligtvis default inställningar samt versionsnummer där ubuntu förmodligen är några versioner efter mot exempelvis arch så nej finns ingen silver bullet distro som löser allt utan du måste felsöka varför x händer för att hitta en lösning vare sig det är på distro n eller distro n+1.

Om du har svårt för att partionera med kommandotolken, ladda ner en live version som innehåller gparted och lös det där då skippar du hela partitioneringen vid installationen utan bara mountar och chrotar dig.

Angående Wikin så läser du förmodligen för snabbt då det står ganska tydligt hur det funkar.

loadkeys layout

where layout is a two-letter country code. Use localectl list-keymaps to list all available keymaps.
sv-latin1 är den korrekta du skall välja för att få rätt med åäö.

Vilket medför

loadkeys sv-latin1

Tack. Ja, jag läste för slarvigt, samtidigt är det lite nya termer för mig (såklart, har ju bara pekat och klickat tidigare) och snackade med en fd kollega som u t a n tvekan rekommenderade mig att antingen köra evolution eller manjaro först, för att bekanta mig med uppdatering och testa konfa utan att jag sitter där utan fungerande system när jag väl skall jobba. Sedan när jag är på banan hyfsat så tyckte han jag skulle dra in arch på en separat dator först och ha lite "jobb-redundans" och om jag lär mig hur Arch funkar hyfsat tillfredställande, ja, då är det väl bara att tuta och köra.
Så jag lyssnade på honom och håller på att dra hem manjaro och evolution och skall testa loss.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Haha, nej, det verkar inte heller vara något för mig. Till och med denna Manjaro update sket sig

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Haha, nej, det verkar inte heller vara något för mig. Till och med denna Manjaro update sket sig

http://oi58.tinypic.com/28txava.jpg

Vadå du skrev fel lösenord?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vadå du skrev fel lösenord?

Jag fick ingen lösenordsfråga öht. Jag undrade just varför. Kan inte trigga så den ber om autenticering alls.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag fick ingen lösenordsfråga öht. Jag undrade just varför. Kan inte trigga så den ber om autenticering alls.

Kanske skall man starta programmet med root rättigheter. (Använd då kdesu alt gksu) Kan inte säga så mycket då jag inte lekt med Manjaro själv och använder bara pacman / yaourt.

Kolla om det står något på deras wiki.

Sedan rekommenderar jag att du fixar IRC klient och hoppar in på deras support kanal på freenode, förmodligen sitter alla på #manjaro och absolut fråga inte hjälp på #Arch om du kör nått annat än ren #Arch installation då det skiljer sig på vissa delar samt att du lär få smack för det från andra personer i kanalen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kanske skall man starta programmet med root rättigheter. (Använd då kdesu alt gksu) Kan inte säga så mycket då jag inte lekt med Manjaro själv och använder bara pacman / yaourt.

Kolla om det står något på deras wiki.

Sedan rekommenderar jag att du fixar IRC klient och hoppar in på deras support kanal på freenode, förmodligen sitter alla på #manjaro och absolut fråga inte hjälp på #Arch om du kör nått annat än ren #Arch installation då det skiljer sig på vissa delar samt att du lär få smack för det från andra personer i kanalen.

Ja, manjaro lider tydligen av en del buggar, versionen släpptes igår. Hoppar över och kör in evolution istället. En hyfsat Clean arch med graphical installer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Innan jag drar igång Evolution installer för arch undrar jag om storlekarna på partitionerna?
Jag har EFI, GPT och kommer då använda GRUB2 antar jag.
Spelar storleken på de olika partitionerna någon roll?

I denna evolution-guide finns lite skärmdumpar på gparted med en root på 6 GB men i officiella wikin står det att 100 MB räcker för de flesta, men de rekommenderar 200-300 MB.

https://www.flickr.com/photos/xmodulo/15253610055/

Dock i denna guide har de 6,84 GiB stor root-partition. Vad gäller?

Swap tänkte jag skapa en 1 MB stor partition då jag inte behöver swap egentligen men antar att partitionen behövs.

Kommer evolution skapa efi-partition automatiskt? Min evolution-install i VM bootade inte öht. Den fastnade på "Booting" en kvart tills jag avbröt. Jag misstänker det hade något med EFi att göra.

E: Boot och Root-partitioner är samma sak väl?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

I denna evolution-guide finns lite skärmdumpar på gparted med en root på 6 GB men i officiella wikin står det att 100 MB räcker för de flesta, men de rekommenderar 200-300 MB.

E: Boot och Root-partitioner är samma sak väl?

"Root" är `/`, dvs roten till filsystemet, som innehåller "allt". Man kan sedan välja att lägga vissa monteringspunkter som separata partitioner som monteras just under `/`. En sådan monteringspunkt skulle då kunna vara katalogen `/boot`, som i sig troligen gott och väl bara behöver vara 100 MB.

Jag minns ett system jag tog över där det var ständiga bekymmer med att `/boot` var för liten för att hysa multipla kärnor, vilket gjorde att saker gick åt fanders när automatiserade uppgraderingar försökte installera nya kärnversioner, vilket inte var poppis. Jag ser ingen direkt anledning att snåla, eller för den delen att använda separat `/boot` om man inte har några specialkrav typiskt kopplade till krypterade enheter.

Skrivet av Dockland:

Swap tänkte jag skapa en 1 MB stor partition då jag inte behöver swap egentligen men antar att partitionen behövs.

Skippa den antingen helt eller gör något vettigt av den storleksmässigt. 1 MB låter bara som ett sätt att medvetet försöka krångla till saker. Jag rekommenderar att göra något vettigt av den.

Se de tips du fick i din andra tråd om swaputrymme.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

I denna evolution-guide finns lite skärmdumpar på gparted med en root på 6 GB men i officiella wikin står det att 100 MB räcker för de flesta, men de rekommenderar 200-300 MB.

100 MB gäller nog boot-partitionen, inte root. Nybörjarguiden på wikin rekommenderar 20 GB för root. Personligen så använder jag 15 GB av min root, men har rätt mycket installerat. Så 20 GB räcker rätt långt, men jag kör med 30 GB för att slippa krångel. Det beror på hur mycket du tänkt installera, men 20-30 GB skulle jag rekommendera om du har en separat home-partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

100 MB gäller nog boot-partitionen, inte root. Nybörjarguiden på wikin rekommenderar 20 GB för root. Personligen så använder jag 15 GB av min root, men har rätt mycket installerat. Så 20 GB räcker rätt långt, men jag kör med 30 GB för att slippa krångel. Det beror på hur mycket du tänkt installera, men 20-30 GB skulle jag rekommendera om du har en separat home-partition.

Tack.
Jag sitter fast, har ingen skrivare så jag måste försöka memorera Arch-installationen i huvudet utan manual.

Hur gör jag då jag kör EFI på något enkelt sätt. Sitter i någon debian live CD-mode nu. Det är GPT-disk med EFi-boot. 1TB SSD (som är formaterad med EXT4) och behöver göra en install. Testade LMDE2 install med det sket sig med partitioneringen tydligen då den bootade rakt in i BIOS varje gång. Misstänker det har något med att det behövs EFI-partition att göra.

Så vilka typ tre-fyra viktigaste kommandon måste jag memorera för att komma in i Arch så kan jag fortsätta där (så jag slipper det här live-läget) Har även en hybrid ISO med Gentoo. Den kanske är enklare att dra igång?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Någon som kan EFI-boot? GPT-disk? Hur skapar jag Arch BOOT-USB-stickan från Live läget? USB-stickan mountas inte när jag sätter i den i datorn. Sitter här med en Arch och en Gentoo ISO och en USB-sticka med LMDE2 i live-läge och kommer inte längre.
Jag hittar ingen partitioneringsmanual för LMDE 2 med EFI och GPT-förklaringar.

E: Här sitter jag fast

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Du har en installationstext pa Arch installationsmedium. Om du behöver mera information under installationen sa kan du installera links en terminalbaserad webbläsare efter att du bootat Arch installationsimage. Det ar bara att kora <pacman -Sy> och <pacman -S links> direkt efter du bootat sa har du tillgang till links under installationen.
Annars kan du installera fran vilket grafiskt livemedia eller existerande linux installation som helst https://wiki.archlinux.org/index.php/Install_from_existing_Li... vilket aven det kan ge dig tillgang till dokumentation under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En liten följdfråga angående Arch, generellt. Jag är slaviskt beroende av teamviewer8 som är helt usel i Linux Mint 17.1. Ofta hänger den hela X och jag får CTRL+ALT+F2 och köra en sudo reboot. Det händer flera gånger per dag när jag jobbar hemifrån, lite irriterande.
Funkar den versionen flawless i Arch "out of the box"?

Jag använder teamviewer en del för ett par månader sedan använde jag TW betydligt mer dock då jag hade det till tre olika datorer (från en fjärde) inom mitt lan.
Efter att jag pillade med min server och TW vägrade funka helt och hållet på en nyare mint version än jag hade haft tidigare (provade den gamla och det funak direkt men ville ha den nya) så hittade jag https://www.nomachine.com/.
Men tyvärr ville mint inte funka med det heller och efter några små försök av fixande hittade jag http://wiki.x2go.org/doku.php (som använder en äldre verision av nomachines drivrutiner) o tänkte jag provar och det funka direkt.
Under tiden innan jag hittade x2go provade jag nomachine mellan windows burkar och det funka riktigt bra och är något snabbare än TW (o man slipper klicka ok på den där jävla rutan varenda gång).

Tyvärr finns x3go server inte till windows, dvs det går inte att styra en windows burk, enbart client finns på windows, dvs det prg som man använder för att styra server med.
Så nu har jag x2go till min server och nomachine till övriga brurkar som har windows sen teamviewer till skit utanför mitt eget lan.
Hur/om nomachine skulle funka till burkar utanför mitt lan har jag ej provat/orkat antar att det skulle funka lite snabbare än TW igen.
MEN frågan är hur pass lätt det är att installera/sätta upp TW är ju skitlätt bara emaila en link och be ladda ner den och sen starta och sen kan jag koppla upp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag använder teamviewer en del för ett par månader sedan använde jag TW betydligt mer dock då jag hade det till tre olika datorer (från en fjärde) inom mitt lan.
Efter att jag pillade med min server och TW vägrade funka helt och hållet på en nyare mint version än jag hade haft tidigare (provade den gamla och det funak direkt men ville ha den nya) så hittade jag https://www.nomachine.com/.
Men tyvärr ville mint inte funka med det heller och efter några små försök av fixande hittade jag http://wiki.x2go.org/doku.php (som använder en äldre verision av nomachines drivrutiner) o tänkte jag provar och det funka direkt.
Under tiden innan jag hittade x2go provade jag nomachine mellan windows burkar och det funka riktigt bra och är något snabbare än TW (o man slipper klicka ok på den där jävla rutan varenda gång).

Tyvärr finns x3go server inte till windows, dvs det går inte att styra en windows burk, enbart client finns på windows, dvs det prg som man använder för att styra server med.
Så nu har jag x2go till min server och nomachine till övriga brurkar som har windows sen teamviewer till skit utanför mitt eget lan.
Hur/om nomachine skulle funka till burkar utanför mitt lan har jag ej provat/orkat antar att det skulle funka lite snabbare än TW igen.
MEN frågan är hur pass lätt det är att installera/sätta upp TW är ju skitlätt bara emaila en link och be ladda ner den och sen starta och sen kan jag koppla upp.

Ok, tack för tips. Själv måste jag använda TW8, då det är den licensen vi har inom organisationen. Alla vi kopplar upp oss mot har den versionen installerad. Det är bara utanför LAN vi kör. Det är när jag jobbar hemifrån bara det är kritiskt. Då har jag inte möjlighet att konfigurera och installera och greja, utan det måste funka direkt, vad jag nu behöver för stunden. I nödfall kan jag alltid remota jobbdatorn och göra allt därifrån, men det går lite segt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det första jag gör när jag installerar arch är att starta openssh. Då kan jag sitta vid en annan dator och läsa guiden och samtidigt installera via en terminal. Mycket smidigt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

I värsta fall om du inte får igång TW kan du ju alltid skapa en virtuel windows (heller valfri linux dist som du vet TW 8 funkar på) burk.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

I värsta fall om du inte får igång TW kan du ju alltid skapa en virtuel windows (heller valfri linux dist som du vet TW 8 funkar på) burk.

Nu har jag dragit in Manjaro. Den är överlägset den bästa disten jag provat hittills. Skall ha den som inlärningskurva inför Arch. Bekanta mig med kommandon, pacman och lite smått och gott. Om ett par veckor kör jag in Arch (pluggar Wikin på väg till och från jobbet). Manjaro är löjligt rapp.

Det jag hade svårast för var EFI-konfigurationen i Linux setup CLI. Dock skapade jag en msdos partitionstabell istället för GPT och körde "old school" setup. Stängde av EFI i BIOS och bootar i legacy mode.
Funkade direkt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nu har jag dragit in Manjaro. Den är överlägset den bästa disten jag provat hittills. Skall ha den som inlärningskurva inför Arch. Bekanta mig med kommandon, pacman och lite smått och gott. Om ett par veckor kör jag in Arch (pluggar Wikin på väg till och från jobbet). Manjaro är löjligt rapp.

Det jag hade svårast för var EFI-konfigurationen i Linux setup CLI. Dock skapade jag en msdos partitionstabell istället för GPT och körde "old school" setup. Stängde av EFI i BIOS och bootar i legacy mode.
Funkade direkt.

Testa Antergos? arch men med en installer

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Testa Antergos? arch men med en installer

Jag läste om det men valde Manjaro. Det kvittar nog vilken antar jag. Det är lite basickommanon jag vill lära mig bara.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Entusiast

Har ni en Android-enhet tillgänglig, kan jag rek. följande "App": https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jtmcn.archw...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Dockland:

En liten följdfråga angående Arch, generellt. Jag är slaviskt beroende av teamviewer8 som är helt usel i Linux Mint 17.1. Ofta hänger den hela X och jag får CTRL+ALT+F2 och köra en sudo reboot. Det händer flera gånger per dag när jag jobbar hemifrån, lite irriterande.
Funkar den versionen flawless i Arch "out of the box"?

Är det verkligen bara jag som misslyckats med en Archinstallation, någonsin? De flesta forum jag varit inne på hävdar det är både enklare och snabbare installation och konfigurering än exempelvis Ubuntu (som tar mig knappt 10 minuter). Då känner jag mig ganska retarded.

Problemet med TW som jag förstått det är att det är någon slags bundlad wine variant. Alltså inte native till linux. Fungerar rätt så bra för mig (arch) däremot drar det en del resurser.

Har misslyckats otaliga gånger, däremot inte på en fysisk dator. Ett lättare alternativ (klick klick go) är antergos eller evolution-installer, skulle rekommendera antergos om du testar någon av dem!

Permalänk
Medlem

Satt en stund och försökte fixa en Arch-install, i VM denna gång, men fallerar på grub. I Archwikin finns där både guide för MS-DOS/MBR och GPT/EFI-varianterna.
Dock minns jag inte vilken jag valde, tror jag satte disken som GPT men ville inte göra EFI-varianten, men var inte säker. Vad är det för skillnad på grub (som finns i Archwikin)och grub2 (som jag inte hittar i Archwikin for beginners)
Jag kommer så långt att jag installerat base system, men sedan när jag skall installera en bootloader så säger systemet att jag inte har någon partition lablad som boot.
Kör bara en partition på disken lablad som root (/) Det borde väl vara det enklaste antar jag. I guiden stod det att jag var tvungen att ha en boot på 512 MB så den skapade jag också, dock kunde jag inte labla den i cfdisk. Tydligen någon ny version som inte har boot-labling, eller så har jag missat något.
Gentoo gick ju på en halvtimma att installera utan några som helst problem men Arch är krångligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K