ZFS zpool pool full, gick inte ta bort filer...

Permalänk
Medlem

ZFS zpool pool full, gick inte ta bort filer...

Satte hjärtat i halsgropen när jag hade 0 byte ledigt på filservern och det inte gick ta bort filer på grund av att det inte fanns något utrymme kvar. Tydligen kräver cpoy-on-write att det finns ledigt utrymme för att kunna radera en fil.

Men löste det efter lite googlande. Man får helt sonika skriva över en existerande fil med tomt innehåll:

echo > /path/to/file/to/delete

Då frigjordes lite utrymme och sedan gick det att börja rensa...

Se det som ett tips om ni råkar ut för samma grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Satte hjärtat i halsgropen när jag hade 0 byte ledigt på filservern och det inte gick ta bort filer på grund av att det inte fanns något utrymme kvar. Tydligen kräver cpoy-on-write att det finns ledigt utrymme för att kunna radera en fil.

Men löste det efter lite googlande. Man får helt sonika skriva över en existerande fil med tomt innehåll:

echo > /path/to/file/to/delete

Då frigjordes lite utrymme och sedan gick det att börja rensa...

Se det som ett tips om ni råkar ut för samma grej.

var det loggar eller dina egna filer som fyllde upp allt utrymme?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Är nog pga bland annat detta som de säger att man aldrig ska använda över 90% av en ZFS pool

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

var det loggar eller dina egna filer som fyllde upp allt utrymme?

Mina egna filer, fast jag förstår fortfarande inte varför det kunde fyllas på så snabbt (hade 200 GB ledigt häromdagen). Kanske något av mina TV-kort som fastnat på någon inspelning i HD-format. Höll i och för sig på med en resilver efter ett hårddiskbyte, vet inte om det kräver extra utrymme att lagra checksummor eller något sådant. Rensade lite igår så jag fick 200 GB ledigt och i morse var det vips 300 GB ledigt fast jag vet det kan ta lite tid efter man tagit bort en fil innan utrymmet frigörs.

Så lite fyllt som 90% var det länge sedan jag hade. Känns som slöseri att alltid ha minst 1,6 TB ledigt på poolen. Men jag vet jag borde göra något åt mina proppfyllda diskar. Helst bygga en ny pool eftersom det är gamla diskar jag kör med men filosofin är lite att utnyttja mitt gamla skrot så länge det går (kör därför raidz3 så att jag har hyfsad redundans). Två diskar har gått sönder senaste månaderna och det är de som gått varmast. Först tänkte jag att jag borde ha kylt diskarna bättre men sedan kom jag ihåg att jag resonerade som så att om några diskar går varmare och några kallare kanske alla inte pajar exakt samtidigt. Hittills verkar det varit bra tänkt, jag har ju nu blivit förvarnad om att det börjar bli dags att byta alla hårddiskarna av denna modell som pajade.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man inte köra zfs set reservation=200M <dataset> eller liknande för att gå runt detta?
http://docs.oracle.com/cd/E19253-01/819-5461/gazvb/index.html

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kan man inte köra zfs set reservation=200M <dataset> eller liknande för att gå runt detta?
http://docs.oracle.com/cd/E19253-01/819-5461/gazvb/index.html

Jag har faktiskt ett dataset med reserverat utrymme men tänkte inte på att jag skulle kunnat minska reservationen som jag tilldelat till detta filsystemet. Jag hade 80 GB ledigt i det reserverade filsystemet så egentligen borde jag kunnat använda lite av detta utrymme. Jaja, det löste ju sig ändå.

EDIT: Kommit på orsaken till varför poolen blev full. Felkonfigurerad BT-sync på sambons dator så att mappen Photos synkade till documents/Photos vilket orsakada rundgång eftersom documents också synkade till documents samt /socuments/documents och så vidare.... Så hur man än rensade så växte innehållet över till slut eftersom det blev kopia på kopia o.s.v. Joxade med detta igår kväll och vips fick jag 500 GB ledigt på serverna och 1 TB ledigt på sambons dator (behållit en del snapshots på servern utifall ci råkat rensa dör mycket).

Filsynkning mot backupserver är bra men det gäller att ställa in sakerna rätt!