Du kan hjälpa LinuxBIOS projektet! (lätt)

Permalänk
Avstängd

Du kan hjälpa LinuxBIOS projektet! (lätt)

Kör du Linux? Då kan du på bara någon minut hjälpa LinuxBIOS projektet.

Du kan hjälpa LinuxBIOS projektet genom att köra några enkla kommandon och skicka resultaten till LinuxBIOS projektets mailing lista.

Kör följande kommandon;
* dmidecode
* lspci -n
* lspci -v
* lspci -t
Du kan "pipa" de kommandon spottar ut till en fil genon att lägga till "> filnamn.txt".
Exempel;
* dmidecode > dmidecode.txt
* lspci -n > lspci-n.txt
* lspci -v > lspci-v.txt
* lspci -t > lspci-v.txt

Skicka dem till LinuxBIOS projektets mailing lista på;
* http://www.linuxbios.org/mailman/listinfo/linuxbios
Bara att skicka ett e-mail till linuxbios [at] linuxbios [dot] org

Mer information om LinuxBIOS finns på;
* http://www.linuxbios.org/
* http://en.wikipedia.org/wiki/LinuxBIOS

Kör det på alla dina datorer, så får LinuxBIOS bättre hårdvaru stöd.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Exakt vad gör dmidecode? Finns nämnligen inte på mitt slacktwaresystem.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Exakt vad gör dmidecode? Finns nämnligen inte på mitt slacktwaresystem.

Aha, den finns på min Ubuntu LiveCD.
Den skriver ut lite information som vilken version av SMBIOS du har, BIOS information med ROM storlek, datum, version, tillverkare, om den har stöd för ISA/PCI/PNP/APM, etc, om det är möjligt att uppgradera BIOS, om den har ESCD, om den stödjer EDD, om den stödjer, USB, AGP, LS-120, ATAPI, ACPI, CGA, printer/seriel. Tillverkare på chipset, modell. Processor information om den har MMX, FXSR, PAT, CMOV, SEP, CX8, MTRR, DE, TSC, PSE, etc.
Minnes information, hastighet, storlek, minnesbanker, och sånt där.

http://www.nongnu.org/dmidecode/

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Har följt projektet ganska länge och att kunna starta dator på 2 sekunder är inget man tackar nej till :). Dock så är linuxBIOS ganska omoget i dagsläget men är endå (enligt AMD) det bästa "BIOSET" som finns på marknaden. Tack vare amd så skall linuxBIOS nu fungera på de flesta datorer med amd kretsar. Dock så fungerar inte fungerar inte windows eller *BSD att boota i dagsläget. *BSD skulle inte vara så svårt att fixa enligt en av utvecklarna

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en dator över så hade jag lätt lekt lite med det
Skall väl kolla på dmidecode ikväll kanske.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

finns det ingen lista så man kan se vad som redan skickats in? orkar ju inte läsa varenda post i diskussionen för det..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Tyan stödjer LinuxBIOS på vissa av sina servermoderkort. LANL (Los Alamos National Laboratory) kör LinuxBIOS på sitt kluster. LinuxBIOS ska tydligen va BIOSet som används på OLPC (One Laptop Per Child).
Google sponsrar LinuxBIOS projektet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Har följt projektet ganska länge och att kunna starta dator på 2 sekunder är inget man tackar nej till :). Dock så är linuxBIOS ganska omoget i dagsläget men är endå (enligt AMD) det bästa "BIOSET" som finns på marknaden. Tack vare amd så skall linuxBIOS nu fungera på de flesta datorer med amd kretsar. Dock så fungerar inte fungerar inte windows eller *BSD att boota i dagsläget. *BSD skulle inte vara så svårt att fixa enligt en av utvecklarna

Med "ADLO" ska man tydligen kunna boota Windows också.
2 sekunder boot är fett.
Såg en video på YouTube när nån med hjälp av LinuxBIOS och en 2 megabyte BIOS-krets som han hade LinuxBIOS, Linux kerneln, och TinyX och nån rxvt bootade på 6 sekunder.
Den bootar även Plan 9 och etherboot, etc. OpenBIOS använder LinuxBIOS.
Har för mig att BSD använder lite "BIOS calls" när den bootar. =/

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

I syfte att starta en lista (sweclockers)så undrade jag om vilka nya moderkort som levereras med löstagbara (socklade) bios idag, Det är nästan ett måste för att våga hacka LinuxBios att fungera på det i min mening.

Det går segt med svar dock, så om någon har ett tips på 775-moderkort med bios i sockel, vore det toppen inför mitt nästa datorköp.

En trist nyhet är dock EFI (wikipedia) och det som nämns som "Security and freedom concerns"

- J -

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

finns det inte en del med dubbla BIOS för backup, det räcker la eller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ss_lamby
En trist nyhet är dock EFI (wikipedia) och det som nämns som "Security and freedom concerns"

Jupp, suger som fan om företagen får kontroll över BIOS och datorn och användaren förlorar kontroll över BIOS, datorn och systemet.

Måste ha en öppen arkitektur med öppna standarder och öppen källkod! Ett öppet system!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Jag är lätt på att hjälpa till. Pipade ut de i filerna nu som ovan och skall just skicka iväg dom.. vänta er ett mail

Kör ett serversystem med Debian, ett Abit NF7-S REV 2.0 (BIOS MOD) + AMD XP-M 2400+ om det är av intresse.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Jag är grymt sugen på Coreboot. Jag hade tänkt att flasha in det på ett gammalt dfi_lanparty_ut_nf4_ultra-d. Dessa payloads låter väldigt trevligt. Firmwarechippet är löstagbart har jag sett och jag har redan bytt det, dessutom har jag fixat 4 reservchip som är förflashade.

Ska skicka in info till mailing listan och höra vad de säger. En bräda i samma serie är med på desktop candidates exempelvis så det borde fungera tycker man.

Att bygga en ROM avbild verklar däremot inte det lättaste.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

LinuxBIOS projektet heter numera coreboot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ss_lamby

En trist nyhet är dock EFI (wikipedia) och det som nämns som "Security and freedom concerns"

- J -

Ännu en av anledningarna som gjorde att vi mac-användare blev besvikna. Apple övergav OpenFirmware för EFI.
EFI är klart bättre än PC-BIOS, men klart begränsat jämfört med OpenFirmware.

Permalänk
Medlem

Detta skall nog provas. En fundering bara, går det att köra windows ifrån detta? Typ boota till grub sen laddar grub windows?

För dual boot då.

Visa signatur
Permalänk

http://www.coreboot.org/Payloads#Windows

Windows-stödet är långt ifrån färdigt ännu då det inte går att boota XP eller Vista i nuläget. Det enda som går att boota är Windows 2000. Windows 98, ME och liknande skickar bios-anrop och det fungerar tyvärr inte med Coreboot.

Dualboot skulle såvitt jag vet kräva dubbla payloads och det vet jag inte om det är möjligt.

edit:

tog bort svammel

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

coreboot har en payload kallad ALDO som ska kunna boota Windows. Men vet inte hur bra det funkar, vilka Windows versioner som funkar, etc.

coreboot är ett firmware, inget BIOS. Men det finns en payload som heter SeaBIOS som är ett BIOS, så med den kan man köra ett BIOS ovanpå coreboot. Implementerar den hela IBM PC BIOS så bör man kunna boota alla operativ system som går att boota med AMI eller Award/Phoenix BIOS, etc.

Permalänk
Medlem

Det går inte att maila till mailen som står angiven för mig.

Permalänk
Avstängd

Prova på nya domänen;
http://www.coreboot.org/mailman/listinfo/coreboot
coreboot at coreboot dot org.

Permalänk

Mailing-listan är rätt aktiv och jag har redan snappat upp att en person har fått igång Windows XP med Seabios. Dessvärre har jag inte fått svar på mitt mail .

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

En fundering, om man uppdaterar bios innan man gör detta kan det då hända att det som skrivs ut är olika?

T.ex om den nya bios versionen har stöd för 45nm processorer?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
En fundering, om man uppdaterar bios innan man gör detta kan det då hända att det som skrivs ut är olika?

T.ex om den nya bios versionen har stöd för 45nm processorer?

Det där var rätt obegripligt för mig men det är nog bara jag.

När du flashar Coreboot till firmware chippet med flashrom så gör programmet en full radering på chippet, sedan skrivs filen och därefter görs en kontroll att checksumman stämmer. Innan dessa steg gör du dock en backup av BIOS.

Fick kontakt med en person i irc kanalen eftersom jag undrade varför jag inte fick svar, vilket i stort ingen jag sett på mailinglistan fått som velat ha info om stödet för deras brädor. Fick därmed hjälp med en patch och flashade brädan med Coreboot. Jag fick ingen output på skärmen men datorn verkade starta lite halvdant så lite fler patchar behövs men först måste jag debugga brädan via COM/RS232/DB9. Jag väntar på prylarna efterosm jag beställde de igår.

Allt är inte en dans på rosor kan jag säga. Det är jätteviktigt att ha en backup med andra ord ett chip med en fungerande BIOS avbild. Behöver du flasha en ny version av Coreboot så måste du starta upp datorn med backup chippet och sedan när du är inne i ex Ubuntu och ska flasha Coreboot igen ta ut backup chippet, sätta i chippet med den gamla versionen av Coreboot, flasha och starta om. Här finns risk för kortslutning av chippet speciellt om du inte har tillgång till ett PLCC eller DIP borttagningsverktyg. Det är här bios savior kommer in, ett praktiskt verktyg som låter dig ha 2 firmware-chip monterade på moderkortet med en switch monterad på bakplåten. Detta underlättar väldigt mycket.

I v2 som är den stabila versionen av Coreboot finns exempelvis inget stöd för moderkortshögtalare och i de flesta fall diagnostik LED:er. Det är inte många moderkort som allt fungerar på utan de som har status ok har oftast endast grundfunktionerna fungerande.

Den här brädan som liknar min bräda rätt mycket ska ha bra stöd

http://www.coreboot.org/ASUS_A8N-E_Build_Tutorial

Som ni ser är "bra" ytterst relativt.

Jag köpte mina PLCC bios-chip för backup av biosdepot på Ebay och det är billigare än att köpa från ex Eksit data. De fungerar fint för övrigt och är på 4Mb styck vilket är tillräckligt för Coreboot. Bios savior köpte jag av Eksit data, nollmodemskabel av Clas ohlson och IO port för inkoppling direkt på moderkortet av Inet.

edit:

Det är väldigt bra att ha kunskaper om Assembler och C vilket jag saknar till stor del men jag hoppas det löser sig.

AMD stödjer officiellt Coreboot vilket man inte kan säga om Intel direkt eftersom de mer inriktar sig på EFI så att ha en bräda med AMD CPU är plus.

Förvänta er inte att det bara kommer att komma en firmware-fil på mailen utan det krävs lite arbete så att säga.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

Tack för ditt inlägg razor1394.
BIOS chip på 4 mbyte (16 mbit) är nog det största som finns. Aldrig hört om några större.

Du nämnde Coreboot 2. Du kanske kan säga något om Coreboot 3 också.

Du verkar kunnig. Kanske kan du hjälpa till med Wikipedia artikeln - http://en.wikipedia.org/wiki/Coreboot

Permalänk

Jag är inte så insatt faktiskt utan jag har mest läst runt här på Swec , coreboot.org och fått svar i #coreboot på Freenode.

Det viktigaste i dagsläget är att få mer brädor fungerande.

Coreboot 3... Ja vad ska man säga. Det är i nuläget tydligen ganska rörigt. AMD killarna jobbar hårt med det och ytterligare AMD brädor har fått stöd. Hypertransport stöd är på gång och det finns stöd för moderkortshögtalare.

Detta säger en hel del:

Citat:

coreboot v3 is an alpha-stage development version of coreboot and is not meant for production use, yet!

http://www.coreboot.org/Supported_Motherboards

edit:

Mitt fel. Mitt PMC PLCC chip är bara på 4Mb alltså 512kB.

edit 2:

http://www.nytimes.com/2008/10/26/technology/26boot.html?_r=3...

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394

Det där var rätt obegripligt för mig men det är nog bara jag.

Hehe hoppsan du har rätt det var helt obegripligt

Det jag menade var att om jag uppdaterar mitt bios som sitter i från tillverkaren till nyaste versionen innan jag kör kommandona från första posten:

dmidecode
lspci -n
lspci -t
o.s.v.

Kommer då utskriften från dom att vara annorluda och ge info om 45nm processorer om det inkluderas i bios uppgraderingen.

Hoppas det blev lite mer förståeligt nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394

Mitt fel. Mitt PMC PLCC chip är bara på 4Mb alltså 512kB.

Nu är hänger jag inte med här?

4Mb är väl inte samma som 512kb?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Hehe hoppsan du har rätt det var helt obegripligt

Det jag menade var att om jag uppdaterar mitt bios som sitter i från tillverkaren till nyaste versionen innan jag kör kommandona från första posten:

dmidecode
lspci -n
lspci -t
o.s.v.

Kommer då utskriften från dom att vara annorluda och ge info om 45nm processorer om det inkluderas i bios uppgraderingen.

Hoppas det blev lite mer förståeligt nu.

Ja det är en bra fråga. Jag vet inte säkert utan skulle gissa på att det gör det men för ett säkert svar tycker jag du ska gå in i #coreboot på Freenode och fråga.

Citat:

Nu är hänger jag inte med här?

4Mb är väl inte samma som 512kb?

Det går 8 bitar på en byte.

Byte = stort B
bit = litet b

edit:

De kommandon som gäller enligt utvecklaren jag talade med är:

lspci -tvnn
sudo superiotool -dV
sudo getpir (spara filen irq_table.c)
sudo mptable
sudo dmidecode

Andra kommandon som kan vara bra:

sudo lshw
lspci -n
lspci -v
hardinfo

Om några kommandon inte fungerar så kompilera de programmen från Coreboot-v2 svn

Det går att debugga via USB ser jag också men det kräver ett dyrt tillbehör.

http://www.coreboot.org/EHCI_Debug_Port

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Okej, bra med info om kommandona där Får min Asus eee 901 nu till veckan hoppas jag så jag tänkte sända lite info om den till coreboot gänget, det är ju trots allt rätt många som fastnat för eee så det kan ju knappast skada, kortare boot tid vill alla ha

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Laddade ner coreboot2 trunk, men hittade inte 'getpir'.
Den hade dock 48 olika mptable.c filer.

Permalänk

Har du kört

svn co svn://coreboot.org/repos/trunk/coreboot-v2

getpir ligger under "util"

edit:

Jag har kopplat in COM bryggan och nollmodemskabeln men jag får inget på skärmen varken med gtkterm eller minicom. Jag har provat med alla mina ttyS*. Vet inte vad som är fel riktigt men jag gissar på att kabeln kan vara felkopplad eftersom det inte står hur den ska vara vänd. Det finns ett schema men eftersom det inte finns någon indikation vilken sida som är upp eller ned eller någon spärr för den pinnen som saknas på moderkortet så vet jag inte riktigt hur den ska vara kopplad.

http://razor1394.wippiespace.com/images/screenshots/gemenon_r...

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

Okej, nu hittade jag 'getpir' och 'mptable' under util.
De fanns i SVN, men fanns inte i v2-r3697.