Permalänk
Medlem

Steam till Linux

Nu nar MAC-agarna far Steam so verkar det bli aktuellt till Linux ockso. Vad tror ni, kommer detta gora Linux mer populart an nogonsin do alla glada gamers kan lira Valve-spel native i Linux?

[Phoronix] It's Official: Valve Releasing Steam, Source Engine For Linux!
Snor lanken fron XCan

Permalänk
Medlem

Kanske blir det ett glädjeskutt från 0,5 % användare till 0,55 % användare, men det är åtminstone ett fall framåt. Missförstå mig inte, det är helt klart en positiv nyhet, men det kommer inte att leda till någon massiv ökning av antalet användare. Kanske kan det i förlängningen leda till andra positiva effekter, såsom fungerande ljud (spel kan ju vara lite trista utan).

Verkar inte vara så "officiellt" alls.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer bli någon större förändring i antalet användare, dock kanske det börjar komma fler kommersiella spel till Linux om det visar sig att Valve tjänar pengar på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om Steam kommer till Linux och har "rätt spel" tillgängliga så kommer jag dumpa Windows helt.
Kör Dualboot nu, men ser ingen anledning att ha kvar Windows om nya kända spel kommer bli fullt spelbara i Linux.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

förstår inte varför folk dualbootar... quakelive funkar ju i linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

förstår inte varför folk dualbootar... quakelive funkar ju i linux

Dock inte särkilt optimalt med xinerama eller twinview

Jag lovade mig själv att ifall Steam skulle släppas till linux, inklusive HL2 skulle jag köpa det direkt. Nu vet jag i alla fall vad jag kommer göra i slutet på sommaren eller när det släpps

Angående att fler kommer gå över till linux vet jag ej, ett par kommer nog göra det men troligtvis inte tillräcklgit många för att det ska visas i statistiken.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Oh yes! Windowsversionen funkar ju rätt ok som det är redan (testade installera torchlight idag o det gick lika smidigt som det gjorde under windows, funkade direkt!) Men kommer steam native för linux med ett gäng fina spel (som t.ex. torchlight) kommer jag dumpa windows helt Jag spelar ju mest på xboxen ändå när det gäller större spel som bad company osv.

Tjoho! Steam för linux! Sen fattas bara en native Wow för linux med .. eller skiter jag i wow.. tja.. skulle spara mig massa tid ^_^

ohhhhhh.. tänk om diablo 3 skulle släppas för linux med.. guuuud! Det kommer ju till mac så steget är ju inte så långt OpenGL som OpenGL lixom!

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en bra början för commercielt stöd för linux, om Valve vågar sig ut på isen så kanske dem drar mig sig lite flera.
Med lite tur så kanske detta leder till lite mindre dualbootande skulle vara trevligt ifall blizzard också sattsade på lite linux stöd starcraft 2 native hade varit något

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Om Steam kommer till linux kommer jag definitivt att börja använda det. Förhoppningsvis fungerar det så bra tillslut att jag kan skippa köra Windows för spel som jag måste göra nu.

Permalänk
Medlem

Jag dualbootar inte, jag har flera Windows-datorer men bara en som jag kör Linux på(only Linux). Jag använder nästan bara Linux-burken trots att det inte är den med bäst hårdvara, den otroligt intressanta mjukvaran drar mer än tråk-windows

Dessutom, det är en rolig utmaning att få igång Windows-spel i Linux, de flesta går att få igång med lite handpåläggning vissa funkar rakt av(i Wine). Undantaget kan vara de senaste med sjukt knepig DRM, men de fungerar ju knappt på Windows heller

Native Steam-klient för Linux vore mycket välkommet, även om de flesta spelen jag har på Steam redan nu fungerar under Wine

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag dualbootar inte, jag har flera Windows-datorer men bara en som jag kör Linux på(only Linux). Jag använder nästan bara Linux-burken trots att det inte är den med bäst hårdvara, den otroligt intressanta mjukvaran drar mer än tråk-windows

Dessutom, det är en rolig utmaning att få igång Windows-spel i Linux, de flesta går att få igång med lite handpåläggning vissa funkar rakt av(i Wine). Undantaget kan vara de senaste med sjukt knepig DRM, men de fungerar ju knappt på Windows heller

Native Steam-klient för Linux vore mycket välkommet, även om de flesta spelen jag har på Steam redan nu fungerar under Wine

håller helt med. Det är utmaningen som gör det roligt samt all rolig mjukvara att pilla med o att man kan ändra o grejja så himla mycket, verkligen få sin egen stil o funktion på saker o ting

Permalänk
Medlem

Som någon säger så kommer jag gå över till Linux helt om steam släpps.
Anledningen till att jag använder Windows nu är Ventrilo och Cod mw2

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXizoR:

Som någon säger så kommer jag gå över till Linux helt om steam släpps.
Anledningen till att jag använder Windows nu är Ventrilo och Cod mw2

Ventrilo finns redan, i form av Mangler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Ventrilo finns redan, i form av Mangler.

Tack! Hade ingen aning om de. Ett stegare närmare Linux, då väntar vi bara på Steam då

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Nästa steg är väl o dumpa ATI grafikkortet ;), om inte ATI fixar sina drivare till Linux dvs.

Skrivet av eXizoR:

Tack! Hade ingen aning om de. Ett stegare närmare Linux, då väntar vi bara på Steam då

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Nästa steg är väl o dumpa ATI grafikkortet ;), om inte ATI fixar sina drivare till Linux dvs.

Hittade drivrutiner och ati hade lagt upp ett textdokument hur man installerade dem genom terminal men jag lyckades inte med det konstigt nog. (Är jättenybörjare på Linux) Kör Ubuntu föresten

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Ventrilo finns redan, i form av Mangler.

oh det där viste inte jag heller! har kört den genom wine ska testa Mangler tacksi!

EDIT:

Mangler funka skitbra! enklare att configurera än ventrilo dessutom

Permalänk
Medlem

Kör med Ati i min burk just nu, dock så måste jag säga att Ati fungerar mycket bättre nuförtiden.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Hittade drivrutiner och ati hade lagt upp ett textdokument hur man installerade dem genom terminal men jag lyckades inte med det konstigt nog. (Är jättenybörjare på Linux) Kör Ubuntu föresten

Jo jag använder också Mangler, det fungerar utmärkt. ATI har varit dåligt i Linux länge, men dem har gjort stora framsteg på sistone. Kolla alltid System > Adminstration > Hårdvarudrivrutiner först för grafik drivdrutiner om du är en nybörjare, om det funkar dåligt googla fram andra alternativ.

Jag dual bootar med Windows fortfarande för spel. Spelar dock mest World of warcraft, men det fungerar inte så bra i Linux längre, mycket sämmre prestanda om man inte kör OpgenGL. Och i OpenGL saknas Hardware cursor. Det har inte varit nått problem för mig tills nyligen när jag kör mycket 25 manna raids, musen laggar sönder. Det tar Blizzard ungefär 5 min att implementara det, folk har frågat efter det i många år på deras forum, men dem skiter i Linux. Mac klienten har hafft hardware cursor i OpenGL länge nu.

Hehe det vart lite offtopic där, Ontopic igen så nä det kommer nog inte mer Linux användare på grund av steam skulle jag tro, kanske några CS fanatiker som är less på Windows dock. Det måste börja komma nyare och seriösare spel till Linux för att användare ska strömma dit.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jo jag använder också Mangler, det fungerar utmärkt. ATI har varit dåligt i Linux länge, men dem har gjort stora framsteg på sistone. Kolla alltid System > Adminstration > Hårdvarudrivrutiner först för grafik drivdrutiner om du är en nybörjare, om det funkar dåligt googla fram andra alternativ.

Jag dual bootar med Windows fortfarande för spel. Spelar dock mest World of warcraft, men det fungerar inte så bra i Linux längre, mycket sämmre prestanda om man inte kör OpgenGL. Och i OpenGL saknas Hardware cursor. Det har inte varit nått problem för mig tills nyligen när jag kör mycket 25 manna raids, musen laggar sönder. Det tar Blizzard ungefär 5 min att implementara det, folk har frågat efter det i många år på deras forum, men dem skiter i Linux. Mac klienten har hafft hardware cursor i OpenGL länge nu.

Hehe det vart lite offtopic där, Ontopic igen så nä det kommer nog inte mer Linux användare på grund av steam skulle jag tro, kanske några CS fanatiker som är less på Windows dock. Det måste börja komma nyare och seriösare spel till Linux för att användare ska strömma dit.

O här kommer lite mer off topic då, för jag kan inte låta bli o hjälpa till

Lösningen på HW cursor i wine
https://launchpad.net/~vivnet/+archive/vivnet-wine

Det är inte lika snyggt som HW cursor i Direct3D eftersom du fortfarande har den slöa cursorn släpandes efter, men det fanns nå fix för det med fast den länken sparade jag aldrig Nåväl, det dyker upp en 1.1.43 i apt-get sen tror den heter wine1.2-hwc. Slänger du in den o sen startar wow med env WINE_CURSOR=anything; wine c\path\to\Wow.exe så bör det funka rätt fint! Gick bra i ICC igår för mig iaf Startar man utan ENV-variablen så får du nog din X-pekare i wow.

Permalänk
Medlem

"Nu kommer spelen till Linux" finns att läsa på IDG
Nu kommer spelen till Linux - IDG.se

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Här finns anvisningar för installation https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/l... . Det jag syftade på med mitt inlägg är att ATIs linux drivare har varit värdelösa..vet inte hur det är nu men får lita på vad andra säger att de har blivit bättre.

Lycka till

Skrivet av eXizoR:

Hittade drivrutiner och ati hade lagt upp ett textdokument hur man installerade dem genom terminal men jag lyckades inte med det konstigt nog. (Är jättenybörjare på Linux) Kör Ubuntu föresten

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

"Nu kommer spelen till Linux" finns att läsa på IDG
Nu kommer spelen till Linux - IDG.se

Lite kul att se hur ryktena sprider sig. Telegraph skrev en rad i sin artikel om att Valve sagt att Steam skulle komma till Linux de närmaste månaderna. Phoronix skriver en hel artikel om detta, och säger att klienten bör komma i slutet av sommaren, och att de fått bekräftat (av vem?) att flera Source-spel ska vara bland de första spelen som släpps till Linux. IDG går sedan ut med detta som om det vore fakta. Under tiden så säger Valve ingenting.

Om Steam skulle komma till Linux så vore det underbart, men tills Valve bekräftar det så är det tyvärr bara rykten. Allting verkar ju än så länge baseras på en enda mening i en artikel om Steam för Mac, en mening som än så länge inte bekräftats av Valve. Det kan ju t.om. hända att Telegraph ironiskt nog hört rykten från Phoronix, som länge spridit rykten om att Steam snart ska komma till Linux.

Det kan hända att jag är lite pessimistisk, men jag tänker nog vänta tills Valve bekräftar detta själva innan jag börjar jubla.

Permalänk
Medlem

Sprid ryktena!! Kanske det får Valve att faktiskt släppa steam till linux, om det nu egentligen bara startade som ett rykte

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Sen fattas bara en native Wow för linux med m!

WoW funkar ju redan perfekt med Wine, iaf om man har nvidia kort.
Ati's drivrutiner kanske har blivit bättre, men de är fortfarande ljusår efter nvidia.
Jag bytte mitt radeon 4850 till ett 9800gtx+ av just den anledningen, nu funkar det att ha compiz igång samtidigt som spel, software cursorn i wow var otroligt laggig, men nu flyter den så bra att det inte behövs någon fix.
Plus att allt är lite stabilare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

WoW funkar ju redan perfekt med Wine, iaf om man har nvidia kort.
Ati's drivrutiner kanske har blivit bättre, men de är fortfarande ljusår efter nvidia.
Jag bytte mitt radeon 4850 till ett 9800gtx+ av just den anledningen, nu funkar det att ha compiz igång samtidigt som spel, software cursorn i wow var otroligt laggig, men nu flyter den så bra att det inte behövs någon fix.
Plus att allt är lite stabilare.

Samma här, hade ATI i Linux-burken från början, först gjorde det ingenting för jag hade ändå inte tänkt spela spel på den och 2D-acceleration fungerar ändå hyfsat med ATI HD4***.

Men så blev jag sugen på att spela, bland annat för att förbereda mig för att gå över helt till Linux och jag ville inte göra det på huvudburken som är Windows. För krångligt att dual-boota.

Alltså köpte jag ett billigt 9600GT och det fungerar helt superbt. Ingenting speciellt att klaga på grafiken alls. I Windows kör jag ATI HD4850.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Woho! Skönt, börjar bli riktigt jäkla less på polarnas whine när jag måste starta om datorn för att boota windows..
Hoppas detta blir verklighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

WoW funkar ju redan perfekt med Wine, iaf om man har nvidia kort.
Ati's drivrutiner kanske har blivit bättre, men de är fortfarande ljusår efter nvidia.
Jag bytte mitt radeon 4850 till ett 9800gtx+ av just den anledningen, nu funkar det att ha compiz igång samtidigt som spel, software cursorn i wow var otroligt laggig, men nu flyter den så bra att det inte behövs någon fix.
Plus att allt är lite stabilare.

Perfekt o perfekt. Det funkar, fast det är ju långt ifrån lika hurtigt som under windows. Har iof inte provat opengl under windows, det kanske är lika långsamt det Skilnaden är iaf markant i situationer där processorn normalt blir flaskhalsen. Dvs Dalaran kl sex på kvällen.

Jag kanske måste tweaka mitt wine lite Jag kör i wow samma inställningar som jag kör i windows, förrutom lägre upplösning och i fönster. Ligger jag på 25fps i wine hade det varit 35-40fps i windows. Det är iaf för mig inte perfekt! Bara i det avseendet att jag faktiskt kan spela utan o boota om ^_^ Kör varken compiz eller metacity compositing så det är inte det som stör.

Permalänk
Medlem

F

Skrivet av hallon:

Perfekt o perfekt. Det funkar, fast det är ju långt ifrån lika hurtigt som under windows. Har iof inte provat opengl under windows, det kanske är lika långsamt det Skilnaden är iaf markant i situationer där processorn normalt blir flaskhalsen. Dvs Dalaran kl sex på kvällen.

Jag kanske måste tweaka mitt wine lite Jag kör i wow samma inställningar som jag kör i windows, förrutom lägre upplösning och i fönster. Ligger jag på 25fps i wine hade det varit 35-40fps i windows. Det är iaf för mig inte perfekt! Bara i det avseendet att jag faktiskt kan spela utan o boota om ^_^ Kör varken compiz eller metacity compositing så det är inte det som stör.

För mig är det ingen skillnad, 30-40 fps i dalaran, fast man tappar ju skuggor med OpenGL.
Kanske är större skillnad med långsammare CPU, jag har en i7 930 med 6gb ram.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

F

För mig är det ingen skillnad, 30-40 fps i dalaran, fast man tappar ju skuggor med OpenGL.
Kanske är större skillnad med långsammare CPU, jag har en i7 930 med 6gb ram.

Så kan det vara. Kör en gammal rostig Core 2 Duo 3.2GHz själv. i7 är ju rätt mycket vassare