Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
Säljes
Köpes
Skänkes
- free TORCHLIGHTIdag
| 2012-04-26, 21:59 | #61 |
BejjeMedlem Plats: Kalmar Registrerad: apr 2007 |
Citat:
Hopas dock detta fungerar bätte i 12.04. Har inte riktigt hunnit testa just den biten än.
| 2012-04-26, 22:25 | #62 |
xemacsMedlem Registrerad: sep 2011 |
Citat:
Den enda gång jag har lyckats med detta är i samband med flash vilket iofs går att fixa om man laddar om sidan där flashen spelas upp i från, men att flash är problematiskt på Linux är ingen direkt nyhet. Förhoppningsvis så dör flash snart. |
|
|
| 2012-04-26, 22:32 | #63 |
Citat:
| 2012-04-27, 08:04 | #64 |
Swedish BerserkMedlem Plats: Skåne Registrerad: apr 2009 |
Har kommit en video nu. Inte så bra filmat dock.
http://www.engadget.com/2012/04/26/s...inux-on-video/
Speldator: AMD FX-8120 I ASUS HD6870 Directcu I 8GB I Verbatim 128GB SSD - 500GB HDD I W7 Arbetsdator: AMD Athlon II X4 620 I XFX HD4770 I 4GB I 640GB HDD - 2TB HDD I W7 Ubuntu Liten Bärbar: AMD E-350 I HD6310 I 4GB I OCZ Agility 4 64GB - 16GB SD-Kort I Ubuntu Sony Ericsson Xperia Arc I Android 4.0.4 I PS3 & X360 |
|
|
| 2012-04-28, 17:48 | #65 |
MurerMedlem Plats: 1 Registrerad: jan 2009 |
Citat:
Kanske Steam tar sig an denna uppgift och gör ett alternativ som bygger på bland annat OpenGL för att få spel som fungerar fint under flera plattformar. Det ligger ju helt i deras intresse då de självklart vill att fler folk skall kunna köpa spel via deras distributionsplattform. Samtidigt känns det som att Steam har pengarna och dragkraften att kunna attrahera duktiga utvecklare som skulle kunna ta sig an denna uppgift. |
|
|
| 2012-04-28, 18:30 | #66 |
MetoMedlem Registrerad: nov 2005 |
Kul att det händer saker. Frågan är varför valve helt plötsligt skulle vara intresserade av att släppa Linuxspel nu. Jag tror att det kan handla om att valve känner att Steam är hotat av inbyggda distributionsystem som macappstore och Microsoft kommer säkert lansera något liknande för Windows 8. Att Valve släpper en egen konsol baserad på Linux är inte omöjligt.
|
|
|
| 2012-05-03, 16:28 | #71 |
rektorMedlem Registrerad: okt 2011 |
Tydligen inte bara Valve som är intresserade utav Linux.
Det tycks även EA Games vara. http://www.omgubuntu.co.uk/2012/05/e...eloper-summit/ |
|
|
| 2012-05-03, 17:12 | #73 |
SysGhostMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jul 2007 |
Spelmakarna har alltid varit intresserad av att täcka så många plattformar dem kan, inklusive Linux.
Exempel på detta är dem första Unreal spelen, och dem första Unreal Tournament spelen hade officiella Linux-versioner. Quake 3 och DooM 3 hade också någon form av Linux-stöd. MMO-spelet EVE Online hade det likaså en officiell Linux-klient, men lades ner på grund av brister i dokumentation och buggar, samt att man ansåg att Wine var tillräckligt bra att axla uppgiften. Finns många fler titlar attt lista, med det tar jag inte upp här. Alltfår ofta lägger spelmakarna ner Linux-utvecklingen eftersom Linux-världen är mycket "flyktigare" än Windows. Alltför ofta måste klienter skrivas om (ibland fråns scratch) när något blant dem stora Linux-bilbioteken uppdateras. Detta problem har man inte med Windows och DirectX, eller i alla fall inte utan att spelmakarna får fullt stöd och support från Microsoft när något radikalt händer. Så ja, intresset för Linux-spel har funnits länge, men alltför ofta lägger spelmakarna ner Linux-motsvarigheterna då det kostar för mycket och är för jobbigt att hålla rätt på ändringar i Linux-världen som inte alltid dokumenteras. Sedan har spelmakarna ingen stor aktör med ekonomiska muskler att vända sig till när något brister, och brister gör det rätt ofta i Linux-världen. Jag själv tror måttligt på alla rykten om att Linux skulle få ett bättre spelstöd. Det har i princip alltid lovats, men ingen vill kliva fram och ge Linux dem ekonomiska muskler som behövs för ett stabil och homogen plattform motsvarande det spelstöd Microsoft ger till Windows. Får be om ursäkt för den lite negativa inställningen, men vem som helst som pysslat med att koda och/eller bidra till dem många olika projekten för Linux, vet hur bristfälligt och buggigt det kan vara. Större delen av utveklingen av en produkt till Linux går till att antigen uppdatera till nya bibliotek,eller skriva om ett program/en svit från scratch. Detta på grund av bibliotek som ändras radikalt. Och detta händer på tok för ofta enligt min mening. Kort och gott: Linux är en gryta som rörs om så extremt mycket att utvecklarna inte hinner med. Man ger upp istället. Inte ens dokumentationen hinner ikapp.
-"Om primaterna som vi härstammar ifrån, visste att det en dag skulle uppstå politiker ur genmassan, skulle de ha stannat i träden och avskrivit hela evolutionen som en dålig idé." Capt. John Sheridan. Babylon 5 |
|
| 2012-05-03, 18:02 | #74 |
bud986Medlem Plats: On a rock in space! Registrerad: jul 2004 |
Det verkar som 2012 blir ett intressant Linux år, grädde på moset skulle vara ifall Blizzard också hoppade på Linux tåget hade älskat att ha Sc2 och Diablo 3 på Linux. Hur mycket som kommer att hända på kort/lång sikt vet ingen ännu, men hoppas att detta påverkar nvidia och ati att jobba lite hårdare på Linux drivrutiner i varjefall.
| 2012-05-03, 18:49 | #75 |
Citat:
| 2012-05-16, 18:15 | #76 |
LuminousMedlem Registrerad: dec 2009 |
Jag har för mig att det en del försökte hacka OSX versionen, för att få den att köra på linux såklart. Den startade nätt och jämnt och en glimt av inloggningsrutan syntes innan den kraschade
![]() Uplink och Doom3 finns på steam, båda med linuxbinärer och det är inte konstigare än att de spel som har linuxbinärer publiceras i linux klienten, så som görs med OSX. Xinput/DirectInput -> SDL, IMO DirectDraw -> OpenGL (gör båda delarna vad jag förstår, beror på implementationen kanske?) DirectShow -> GStreamer (FFMPEGShow), FFdshow är bara för windows. Fungerar i Wine, men kräver COM och Directshow i sig så det går inte genom "native" linuxkod. Avxsynth är en portning av Avisynth, går säkert att porta FFdshow. Jag skulle gärna ha ett alternativ, Interframe och SVP fungerar inte i linux utan det.
Huvuddator: Cooler Master Hyper 212 EVO, Phenom II X4 940 BE 3 GHz, 4GB Crucial DDR2, Gigabyte 560 TI 950MHz, Fractal Design Define R3 White, Corsair TX650 Notebook: Fujitsu AH531/gfo som kör win7 och sabayon 10 KDE |
|
|
| 2012-05-16, 18:23 | #77 |
elklazorMedlem Plats: Norrland Registrerad: apr 2012 |
Citat:
Och, jo det borde det göra!
Cpu: i7 2600K Gpu: EVGA gtx 580 Ram: 8 gig Kingston hyper-X Låda: Antec 902 Corsair HX 750 W Ssd: OCZ Agility 3 HDD: WD Caviar Green 2 Tb Senast redigerad av Moderator 2013-02-26 klockan 06:06. Anledning: Verkade som en bra idé vid tidpunkten. |
|
|
| 2012-05-16, 18:26 | #78 |
sj6Medlem Plats: Karlskrona Registrerad: feb 2007 |
Citat:
System: CM HAF 912 Plus || i7 950 @ Stock || Noctua NH-U12P SE2 || Asus x58 Sabertooth || Corsair XMS3 7-8-7-20 6GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || Crucial 128GB Real SSD C300 || Samsung Spinpoint F3 1TB || Chieftec Nitro Series 750W Bronze http://sammyscorner.wordpress.com/ |
|
|
| 2012-05-16, 18:44 | #81 |
Sheikh PliskenMedlem Plats: uppsala Registrerad: nov 2008 |
imho:
steam kommer inte på någotvis göra linux mer populärt. varför ska normala användare sitta och bråka med ett mer än nödvändigt (för vanliga "svenssons") invecklat os när man kan köra windows 7 eller osx? finns ju ingen som helst anledning imho, dessutom har både windows och osx betydligt större utbud av programvara.
| 2012-05-16, 19:56 | #82 |
JiltedMedlem Plats: Göteborg Registrerad: mar 2002 |
Citat:
2. Håller med. 3. Det vet jag inte, kolla t.ex. här - http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/l...-indie-bundle/ Current Average Payment Per OS: Windows $4.58 Mac $7.43 Linux $10.30
| 2012-05-16, 20:11 | #83 |
ZyriakMedlem Plats: Don Registrerad: aug 2010 |
Citat:
Angående att Linuxanvändare betalat mer för paketet tror jag är ett tecken på att konkurrensen inom spelsegmentet inte är lika stort. |
|
|
| 2012-05-16, 21:56 | #84 |
Citat:
Det är skillnad på Linux- och Windows- användare. Linux användare är generellt:
Windows har en stark piratkultur där det är extremt vanligt med piratkopiering. Linux har inte alls samma piratkultur. Om man får prata generellt så är det olika kulturer med olika värderingar. Jag använder Linux och ägnar mig inte åt piratkopiering. Jag betalar även om jag inte behöver, helt frivilligt utan att någon varken frågar eller tvingar mig. Jag har betalat för Firefox trotts att det är gratis. |
|
|
| 2012-05-17, 12:35 | #85 |
Citat:
http://www.humblebundle.com/ |
|
|
| 2012-05-17, 13:27 | #86 |
Dark DefenderMedlem Plats: Linköping Registrerad: okt 2004 |
Citat:
Dessa har inte lika bra stöd till linux som till win/mac och detta vet linux användarna. Därför köper inte många linux användare denna bundle. Om vi nu instället kollar på det hela storskaligt: http://cheesetalks.twolofbees.com/humble/ ser vi att linux användarna har dragit in $2,603,257.98 medans mac användarna har dragit in $2,471,192.55 och windows $9,170,451.22. Jag vill påstå att detta inte är "försvinnande lite pengar" som du påstår utan väldigt mycket pengar. Dessutom skulle jag vilja påstå att med dessa siffror är det bara dumt att inte stödja mac/linux då dom tillsammans har dragit ihop hälften av vad windows användarna donerat. Senast redigerad av Dark Defender 2012-05-17 klockan 13:45. |
|
|
| 2012-05-17, 14:35 | #87 |
Citat:
Det är helt klart summor man inte skall förbise. Förhoppningsvis får vi se utökat stöd för spel hos Linux så att man får mer frihet att välja mellan olika operativsystem.
|
|
|
| 2012-05-17, 16:34 | #88 |
Dessutom är Flash döende. Apple har ditchat det, Android ditchar det, och Adobe har slutat med Flash och AIR för Linux.
Sedan på dom Humble Indie Bundles som är open source, så är det nog ännu fler Linuxanvändare som köper och dessutom betalar ännu mer. Bland Linuxanvändare så värderas open source och DRM-fritt väldigt högt. |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes