Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Utopolitan
Tack för hjälpen. Låter som att det kan ta ett bra tag (kanske tom ett par dar för en nybörjare?). Och den här processen såsom du beskriver den borde alltså vara helt riskfri? Förutsatt att man är försiktig förstås, på det sätt du beskriver.
Par frågor till:
Vilka andra inställningar skall man ändra före, under och efter proceduren? Behöver man exempelvis ändra något med minnena? Vilka inställningar skall stängas av?
Hur mycket bör man höja vcore åt gången? 0.01?
Njae, ett par dagar kanske inte, men ett par timmar får det nog gärna ta! Jag fick min 2700k för en vecka sen och körde den i 4.2 ghz ganska länge, sen tänkte jag att jag kunde höja frekvensen lite så jag kom upp till 4.6, kommer säkert högre men vill först hitta en bra V-core till min CPU. Gör så att du ändrar multipeln, testar CPUn i Prime95 i 5 minuter, och gör det om och om igen och försök få så låg v-core som möjligt. Sen när du får BSOD så tar du tillbaka V-coren där datorn senast klara sig utan BSOD, och kör ett test i ett par timmar!
Jag personligen har endast ändrat minnenas hastighet (dom står på 1333 mhz när du sätter igång datorn, satte dom på 1600mhz för det är 1600mhz minnen) och multipeln och v-coren. Inte mer.
Jag höjer/sänker v-coren med 0.05, det är en smaksak men det funkar för mig då jag har ett program som gör att jag kan överklocka inne i windows (har en MSI Z77A-GD65 moderkort och där följer med en programvara som möjliggör det, jävligt bra ide men programmet är inte perfekt )