Permalänk
Medlem

Tysta 120mm fläktar?

Tjena!

Behöver 2st tysta fläktar till min Hyper 212 kylare, då mina nuvarande låter något förskräckligt vid 50% av max hastigheten.

Det enda krav jag har är att de ska vara PWM styrda, att de ska vara tysta och att det ska vara 120mm storlek

Har dock inte så bra koll på vilka fläktar som presterar si och så direkt, om dom är tysta eller inte. Har kikat på "Be quiet":s fläktar denna: http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...

Är det något att ha? Eller ska jag satsa på Gentle Thypon fläktarna som många av Sweclockersmedlemmar verkar köra på och rekommenderar?

Kom gärna med föslag, alla välkomnas!

/Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk

Jag är nog lite av ett fanboy av Arctic när det gäller fläktar och kylning. Bra och billigt.
Notera att PRO(1) fläkten bara går att montera åt ett håll, därför också retail varianten(2)

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pro_pw...
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pwm_-_...

Har båda typerna i mitt chassi. Nu kör jag deras CPU kylare också, Arctic Freezer 7 ver 2. Där sitter det en 92mm monterad.
Tycker generellt man får lite ljud och bra luftkylning för en liten peng.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Rekordmedlem

Låga varvtal = lågt luftflöde = lite ljud, det beror helt enkelt på hur mycket luft du ska flytta, och vad du definierar som tyst, 500-800rpm ger "tyst" oavsett modell, men över de varvtalen låter de flesta, om inte annat så hör man luftströmmen eller turbulens i galler, gallren kan man iofs ta bort för att sänka ljudnivån.
Nu är jag en förespråkare av ljudlösa datorer, så de som är van vid speldammsugare tycker nog att det jag kallar ljudligt är tyst

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Noctua NF-P12 som inte hörs alls. Finns även i PWM variant.

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag är nog lite av ett fanboy av Arctic när det gäller fläktar och kylning. Bra och billigt.
Notera att PRO(1) fläkten bara går att montera åt ett håll, därför också retail varianten(2)

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pro_pw...
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pwm_-_...

Har båda typerna i mitt chassi. Nu kör jag deras CPU kylare också, Arctic Freezer 7 ver 2. Där sitter det en 92mm monterad.
Tycker generellt man får lite ljud och bra luftkylning för en liten peng.

Härligt! Hur mycket låter dom, när dom ligger på fullt varvtal? för dom jag har nu..dom ska vi inte snacka om hur mycket dom låter

Skrivet av mrqaffe:

Låga varvtal = lågt luftflöde = lite ljud, det beror helt enkelt på hur mycket luft du ska flytta, och vad du definierar som tyst, 500-800rpm ger "tyst" oavsett modell, men över de varvtalen låter de flesta, om inte annat så hör man luftströmmen eller turbulens i galler, gallren kan man iofs ta bort för att sänka ljudnivån.
Nu är jag en förespråkare av ljudlösa datorer, så de som är van vid speldammsugare tycker nog att det jag kallar ljudligt är tyst

Ja det har du rätt i, men om jag säger att dom ska flytta luft och inte låta allt för mycket. Gjorde mig inte förstådd först, sorry!

Haha ja, tyst är den definiton jag har att det ska låta knappt något om den oavset hur mycket RPM dom ligger på, men det är klart det låter med desto högre rmp man har men, för mig så ska det låta väldigt lite på full RMP.

Men vad rekommenderar du då?

/Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Jag är noctua fanboi, kan inte annat än rekommendera dem. Kvalisort på högsta nivå:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är att det låter om du flyttar mycket luft, luftrörelsen i sig är ljud även om du har fläktar som saknar rörliga delar så blir det ljud när luften rör sig, en jonfläkt ger bara luftrörelser och inget egenljud , men det hörs ändå.
Ska man ha det nära ljudlöst så ska man ha stora kylytor och långsamt luftflöde och gärna stabila saker som inte vibrerar i onödan.
Schytes 500 och 800 rpm fläktar är generellt mycket tysta, och pwm styrda fläktar brukar låta lite mer är analoga, man kan höra hur det pulserar, det har kommit nya pwm kontrollers som ska reducera pulsljudet genom att ge en mer sinuslik vågform på utgången

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Tjena!

Behöver 2st tysta fläktar till min Hyper 212 kylare, då mina nuvarande låter något förskräckligt vid 50% av max hastigheten.

Det enda krav jag har är att de ska vara PWM styrda, att de ska vara tysta och att det ska vara 120mm storlek

Har dock inte så bra koll på vilka fläktar som presterar si och så direkt, om dom är tysta eller inte. Har kikat på "Be quiet":s fläktar denna: http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...

Är det något att ha? Eller ska jag satsa på Gentle Thypon fläktarna som många av Sweclockersmedlemmar verkar köra på och rekommenderar?

Kom gärna med föslag, alla välkomnas!

/Nicklas

http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag är noctua fanboi, kan inte annat än rekommendera dem. Kvalisort på högsta nivå:)

Vilka rekommenderar du då?

Skrivet av mrqaffe:

Problemet är att det låter om du flyttar mycket luft, luftrörelsen i sig är ljud även om du har fläktar som saknar rörliga delar så blir det ljud när luften rör sig, en jonfläkt ger bara luftrörelser och inget egenljud , men det hörs ändå.
Ska man ha det nära ljudlöst så ska man ha stora kylytor och långsamt luftflöde och gärna stabila saker som inte vibrerar i onödan.
Schytes 500 och 800 rpm fläktar är generellt mycket tysta, och pwm styrda fläktar brukar låta lite mer är analoga, man kan höra hur det pulserar, det har kommit nya pwm kontrollers som ska reducera pulsljudet genom att ge en mer sinuslik vågform på utgången

Ja, men vissa fläktar låter mer än andra fläktar, även att du flyttar lika mycket luft right? Men fläktens "vingar" är ju desingade på olika sätt för att flytta luft men även att vara tysta.

Men frågan är hur mycket luft 500 och 800 rmp fläktarna kommer att flytta, det är ju en ballans mellan ljudnivån och luftflödet, man vill ju fortfarande ha en fläkt som flyttar luft "bra" men också är relativt tyst, det är det jag letar efter!

Okej inget jag kan så mycket om, sitter dom kontrollerna på moderkortet som styr det eller finns i fläkten?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Köp Nexus.

Undvik cooler masters skräp.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Köp Nexus.

Undvik cooler masters skräp.

Nej inte nexus.. hade det i ett annat chassi, flyttade knappt ingen luft ju!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Premium:
Cougar Vortex
Noctua NF-F12
Be-Quiet SilentWings

Prisvärda:
Nexus PWM
Arctic Cooling F12

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Premium:
Cougar Vortex
Noctua NF-F12
Be-Quiet SilentWings

Prisvärda:
Nexus PWM
Arctic Cooling F12

Tackar, fördelar och nackdelar med Be-Quiet:s? Funderar starkt på dom?
Eller Noctua:s Vilka skulle du kört på?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det skiljer inte så mycket i flödet hos lågvarviga fläktar, men många använder strypta högvarviga i stället, såna är jag dåliga på eftersom jag alltid har prioriterat ljudnivån och aldrig brytt mig om den typen av delar, jag brukar se till att öka kylarean till det ska fungera passivkylt i stället (och ha fläktar bara för "katastrofkylning") med stora flänsar och ev en fläkt inuti lådan i stället för monterad i lådväggen.
Pwm kontrollers sitter på olika ställen, men generellt så är moderkorten dåliga på att styra fläktar på ett avancerat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag satt med Dessa förut: http://www.nexustek.nl/NXS-nexus120mmsilentledseriescasefans.... enda nackdelen är att dom är blåa, men dom är tysta och flyttar luften bra.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skiljer inte så mycket i flödet hos lågvarviga fläktar, men många använder strypta högvarviga i stället, såna är jag dåliga på eftersom jag alltid har prioriterat ljudnivån och aldrig brytt mig om den typen av delar, jag brukar se till att öka kylarean till det ska fungera passivkylt i stället (och ha fläktar bara för "katastrofkylning") med stora flänsar och ev en fläkt inuti lådan i stället för monterad i lådväggen.
Pwm kontrollers sitter på olika ställen, men generellt så är moderkorten dåliga på att styra fläktar på ett avancerat sätt.

Okej, det är ju inte direkt så att jag bara sitter och slö surfar, det spelar också ibland, och eftersom Cpun är klockad så känns det som att jag behöver lite mer högvarviga fläktar, men som förstås är tysta, när man slö surfar och inte spelar.

Ja men om jag köper 1500rpm fläktar exempel så kan jag ju strypa dom till vilken hastighet jag vill om dom är PWM styrda så det är ju inget stort problem direkt känner jag.

Ja, det är klart, passivt låter ju mindre, men eftersom jag som sagt spelar ibland och att Cpun som jag sa är klockad så känns passiv kylning lite riskabelt, visst man kan köpa lågvarviga fläktar, men jag tror inte det räcker när jag spelar, men annars är det smart det du säger att öka kylarean!

Asrock:s PWM kontroller verkar fungera bra hittills så!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte riktigt så enkelt att man kan strypa högvarviga fläktar till vilket varv som helst, de startar helt enkelt inte om det går för sakta, det finns ett tydligt knä de vägrar rotera under, och man kan ibland behöva starta fläktarna med högre varvtal för att sedan kunna sänka dem eftersom de har för lågt vridmoment för att orka accelerera förbi magnetkraften i motorn och få upp rörelseenergin som krävs för att rotera den massa som propellern har.
Nu fick du mig att göra en liten videosnutt som visar vad som händer när man kör en fläkt på extremt låga varvtalsinställningar, Det här är en Schyte slipstream som jag stryper under dess startknä.

Edit: den gör ca 400rpm när den väl roterar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte riktigt så enkelt att man kan strypa högvarviga fläktar till vilket varv som helst, de startar helt enkelt inte om det går för sakta, det finns ett tydligt knä de vägrar rotera under, och man kan ibland behöva starta fläktarna med högre varvtal för att sedan kunna sänka dem eftersom de har för lågt vridmoment för att orka accelerera förbi magnetkraften i motorn och få upp rörelseenergin som krävs för att rotera den massa som propellern har.
Nu fick du mig att göra en liten videosnutt som visar vad som händer när man kör en fläkt på extremt låga varvtalsinställningar, Det här är en Schyte slipstream som jag stryper under dess startknä.
http://www.youtube.com/watch?v=_-cUDqLuThs&context=C474ccdbAD...

Aha, tyckte helt enkelt att det borde vara så men då lärde jag mig nått nytt, men vilken rmp snackar vi om när vi snackar högvarviga fläktar?

Men fläktarna borde nu vara så man kan ställa in dom i vilket varvtal man vill om dom är pwm styrda tycker jag!

Haha tackar jag kollar på den!

Edit: Svar på videon: Vad ligger spänningen på? Och vilket varvtal stryps den på?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Vilka rekommenderar du då?

Ja, men vissa fläktar låter mer än andra fläktar, även att du flyttar lika mycket luft right? Men fläktens "vingar" är ju desingade på olika sätt för att flytta luft men även att vara tysta.

Men frågan är hur mycket luft 500 och 800 rmp fläktarna kommer att flytta, det är ju en ballans mellan ljudnivån och luftflödet, man vill ju fortfarande ha en fläkt som flyttar luft "bra" men också är relativt tyst, det är det jag letar efter!

Okej inget jag kan så mycket om, sitter dom kontrollerna på moderkortet som styr det eller finns i fläkten?

De i min signatur:-)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte mätt nått här bara rattade på känn för att illustrera hur det blir när man går under punkten då fläkten inte okar starta själv, kommer inte heller ihåg exakt vilken fläkt det är som sitter där, har för mig att det är en 800rpm, slipstream är det iallafall.
Jag vill ha tystnad och rattar efter det istället för att jaga andra parametrar, och jag bryr mig heller inte om temp föräns det är 1-2 grader ifrån strypning.
Tystnad är prio ett för mig och så länge det fungerar stabilt så är jag nöjd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Tackar, fördelar och nackdelar med Be-Quiet:s? Funderar starkt på dom?
Eller Noctua:s Vilka skulle du kört på?

Jag väntar själv på en bra, jämförande recension. Silentpcreview säger sig ha en ny fan round-up på gång men den kommer ju aldrig. Noctua är dock det säkra kortet, deras nya NF-F12 är mycket bättre än gamla NF-P12.

Permalänk
Rekordmedlem

Mätte varvtalet på fläkten i videon, ca 400rpm när den startat, spänningen går inte att mäta via sensorer eftersom jag inte har den direktkopplad på nått sätt och jag orkar inte riva isär och mäta med instrument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på Be-quiet utan att fundera! Alltså den du länkade först: http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...

Har självt tänkt skaffa några nya chassi-fläktar och kollat runt en del. Hur jag än försöker så hittar jag inga som är tystare och som flyttar mer luft än Be-quiet FÖR DET PRISET!

Visst... du kan skaffa 800rpm fläktar, men då ska du inte räkna med att ha en speciellt kall processor efteråt.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk

Jag har inte testat just denna modellen men jag har goda erfarenheter av Noctua.

http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm

Om du vill ha något billigt är det väl Arctic cooling som gäller:

http://www.inet.se/produkt/5321954/arctic-cooling-f12-pwm

Annars tror jag be quiet! är en bra deal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medlem46:

Jag skulle kört på Be-quiet utan att fundera! Alltså den du länkade först: http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...

Har självt tänkt skaffa några nya chassi-fläktar och kollat runt en del. Hur jag än försöker så hittar jag inga som är tystare och som flyttar mer luft än Be-quiet FÖR DET PRISET!

Visst... du kan skaffa 800rpm fläktar, men då ska du inte räkna med att ha en fungerande processor efteråt.

Jag kör utan fläktar normalt sett och räknar med att det ska fungera, och det har det gjort hittills, det är inga jätteproblem att bygga en dator som kyls passivt i de flesta lägen utom vid spelande med dagens komponenter, för 5år sedan var det lite värre, men nu drar ju en ny standarddator av prestandatyp bara kring 100W om man inte pinar den, det är mindre än vad bara min P4 Prescott cpu drog i tomgång så effektförbrukningen har gått ner rejält
Kolla på den här testen tex och jämför effektförbrukningen mellan nytt o gammalt, det händer väldigt mycket på den fronten, 105 W i väggen för ett prestandasystem för spel när det är i tomgång.
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...
Man kan ju även fundera på skillnaderna mellan cf och sli mot singelkort, 7950 tex det var länge sedan atis grafikkort drog 50-60W i tomgång, jämför med 480 kortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden:

Någon som vet var man kan få tag på Cougar Votex BLACK 120mm(CF-V12HPB) fläktar i Europa? Hittar bara i US/CA, och ingen vill skicka dem till Europa!

Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av tejpis:

Jag väntar själv på en bra, jämförande recension. Silentpcreview säger sig ha en ny fan round-up på gång men den kommer ju aldrig. Noctua är dock det säkra kortet, deras nya NF-F12 är mycket bättre än gamla NF-P12.

Jag har försökt att hitta någon recension men int hittat något, hittar du något får du gärna hojta till!
Ja det verkar som det, fast dom är lite dyrare.

Skrivet av mrqaffe:

Mätte varvtalet på fläkten i videon, ca 400rpm när den startat, spänningen går inte att mäta via sensorer eftersom jag inte har den direktkopplad på nått sätt och jag orkar inte riva isär och mäta med instrument.

Okej, men ner till 400rmp ska jag nog int gå direkt så det är lugnt.

Skrivet av medlem46:

Jag skulle kört på Be-quiet utan att fundera! Alltså den du länkade först: http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...

Har självt tänkt skaffa några nya chassi-fläktar och kollat runt en del. Hur jag än försöker så hittar jag inga som är tystare och som flyttar mer luft än Be-quiet FÖR DET PRISET!

Visst... du kan skaffa 800rpm fläktar, men då ska du inte räkna med att ha en speciellt kall processor efteråt.

Ja, jag är lite sugen på be quiet faktiskt! Dom verkar bra!
Haha exakt!

Skrivet av alexbriss:

Jag har inte testat just denna modellen men jag har goda erfarenheter av Noctua.

http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm

Om du vill ha något billigt är det väl Arctic cooling som gäller:

http://www.inet.se/produkt/5321954/arctic-cooling-f12-pwm

Annars tror jag be quiet! är en bra deal

Ja noctua verkar också leverera bra saker, fast dom är lite dyrare!

Ja det verkar det vara kanske gör på dom!

EDIT: Det står på inet att Be Quiets fläktar ska vara 4pin, är dom det från början eller måste man koppla in en massa adaptrar och liknande på att det ska bli 4pin, tänkte ifall det är 3pin från fläktens sladd, eller har jag fel?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollebop:

Lånar tråden:

Någon som vet var man kan få tag på Cougar Votex BLACK 120mm(CF-V12HPB) fläktar i Europa? Hittar bara i US/CA, och ingen vill skicka dem till Europa!

Inet har Cougar, ett par olika men inte den du söker, du kan ju skicka ett mail till dom.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kör utan fläktar normalt sett och räknar med att det ska fungera, och det har det gjort hittills, det är inga jätteproblem att bygga en dator som kyls passivt i de flesta lägen utom vid spelande med dagens komponenter, för 5år sedan var det lite värre, men nu drar ju en ny standarddator av prestandatyp bara kring 100W om man inte pinar den, det är mindre än vad bara min P4 Prescott cpu drog i tomgång så effektförbrukningen har gått ner rejält
Kolla på den här testen tex och jämför effektförbrukningen mellan nytt o gammalt, det händer väldigt mycket på den fronten, 105 W i väggen för ett prestandasystem för spel när det är i tomgång.
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...
Man kan ju även fundera på skillnaderna mellan cf och sli mot singelkort, 7950 tex det var länge sedan atis grafikkort drog 50-60W i tomgång, jämför med 480 kortet.

Självklart förstår jag det du säger...
men vill man ägna sig åt överklockning och kanske har ett chassi med dåligt luftflöde så kan det vara värt att lägga en liten slant på en bra fläkt till cpu-kylaren. Det är fortfarande lite riskabelt att köra på passiv kylning, särskilt om man har högpresterande komponenter, även om det var värre förr!

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Jag väntar själv på en bra, jämförande recension. Silentpcreview säger sig ha en ny fan round-up på gång men den kommer ju aldrig. Noctua är dock det säkra kortet, deras nya NF-F12 är mycket bättre än gamla NF-P12.

Gillar P12 pwm klart bättre än F12 pwm. Visst, F12 går upp till 1500 varv om man vill mot 1300 för P12 men det finns nog en anledning till de där gummibussningarna som sitter på F12: ett försök att dämpa vibrationer.

Har testat testat båda som både cpu-fläkt (NH-U12P SE2) och chassi-fläkt med olika varvtal och P12 är klart mer välbalanserad (vibrationsfri) och susar mindre vid alla vartal. Ingen skillnad på kylförmåga heller om man håller sig under 1300 varv. Inte vad jag märkt i alla fall. F12 ligger i sin kartong numera