Citat:
Ursprungligen inskrivet av
dj christian
Vilket rpm och voltspänning är dess startläge?
Jag kan inte mäta spänningen utan att riva isär och mäta med instrument, det är för mycket meck med det just nu, men det är väldigt nära "startpunkten" för fläkten på videon, jag har inte tid att testa startpunkten seriöst, och sånt kan fläktkontrollern ta hand om, man startar med "full fart" och går ner till önskat varvtal och om fläkten stannar så ges ett larm eller så startas fläkten om om det finns behov av den pga temeraturen, själv så är jag nöjd så länge fläktarna inte behöver starta.
Och om man ska ha en fläkt igång ska den sitta inuti lådan och inte i nån yttervägg, håller man sig under max 800rpm och inte har nått som ger turbulens så är fläktarna i praktiken inte möjliga att detektera i ett normaltyst rum om man har datorn kring 1 meter bort på golvet.
Jag har även sd fötter på lådan för att slippa vibrationerna från hårddiskarna som annars leds över till golvet och klart märkbart ökar ljudnivån, Antecs gummifötter är bra, men sd fötter är ännu bättre

Jag har även labbat lite med olika monteringsdelar. jag fotar av lite bra prylar med webkameran så klaga inte för mycket på bildkvaliten, det syns bra nog för att man ska se vad det är för saker

Fläktmonteringsdetaljerna gör inte så stor skillnad om man har lågvarviga fläktar, däremot att byta till ett "tyst fingerskydd" i stället för de fina nät och hål som brukar finnas i lådorna original kan ge skillnad även med klena fläktar, dessutom stryper ett sånt här galler flödet mindre vilket kan minska behovet av fläkthjälp ytterligare.
Hårddiskmonteringen kan göras bättre än de bussningar som finns i en del lådor, och quiet drive lådan (numera utgången tror jag) tar även hand om "rasslet" men det har inte direkt med fläktar att göra, men hos mig är det diskarna som väsnas mest.
Sharkoon var nog de första som började designa propellern för att bli tyst, de har små gropar för att kontrollera turbulensen, på samma sätt som på golfbollar och basreflexportarna hos B&W.

Och när man då fått ordning på prylarna i lådan så fixar man så den blir dämpad mot golvet