Moderkort blockerar CPU fläkt, ta till sågen eller höj fläkten?

Permalänk
Medlem

Moderkort blockerar CPU fläkt, ta till sågen eller höj fläkten?

Jag har ett äldre system från 2008 men bestämde mig för att köpa Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 som en sista upgradering och ge bort datorn till någon släkting. Till min glädje var det busenkelt att montera plattan på moderkortet men jag stötte genast på problem när Arctics kylflänsar skulle skruvas fast (man sätter dit fläkten i efterhand, annars kommer man inte åt skruvarna). Moderkortets kopparflänsar stack upp för mycket och tog i artics kylflänsar. Jag kunde inte skruva fast anordningen och allting blev snett. CPU temperaturen var 39 vid Idle i BIOS...

Här är problemet:

Gröna linjer = Moderkortets kopparflänsar
Blått område = Storlek på Arctics kylflänsar
Röda linjer = Området där båda kylflänsarna krockar

Bättre bild av P5K PRO:

Jag kan inte skicka tillbaka fläkten och orkar inte köpa en till för ett så gammalt moderkort. Jag funderar därför på en hemmagjord lösning. Det första allternativet är att pilla bort moderkortets kopparflänsar, be någon med slipmaskin att ta bort de områden som är för höga och sedan pilla tillbaks flänsarna. Det andra alternativet är att såga en kopparplatta med samma storlek som CPUn och lägga den som ett mellanskikt för att höja arctics kylfänsar över moderkortets kopparflänsar. Det låter lite mysko med två lager kylpasta men vad gör man inte...

Om ni har en lösning som kan unvika krocken mellan flänsarna vore det toppen

Specs för den som är intresserad:

MOBO: Asus P5K PRO
HDD: Samsung nånting 500mb
RAM: 3x1GB Kingston HyperX DDR2 (3GB)
CPU: E8400 Dual Core 3.0GHz 1333Mhz
GPU: Asus 9800 GT (1GB)
PSU: Antec EA-500D Green (500w)
CD/DVD: MSI nånting
Chassi: Antec Sonata III
OS: Windows 7 32-bit

fail svenska :D
Permalänk
Medlem

Om det finns möjlighet att pilla bort flänsarna och modifiera dem, hade jag nog gjort det iaf. Låna en dremel eller liknande och ta bort materialet som är i vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle tatt och sågat lite, allternativt är om du böjer upp alla flänsar i annan vinkel från Horisontal till 30-45 grader något, böjer du alla så likt du kan blir det även lite snyggt har gjort det på ett antal äldre byggen utan problem och förlusten i kylfömåga är inte så stor

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Om det finns möjlighet att pilla bort flänsarna och modifiera dem, hade jag nog gjort det iaf. Låna en dremel eller liknande och ta bort materialet som är i vägen.

Dremel? Är det någon slags miniborr? Biter sådant på solid koppar?

Nu blev det många frågetecken

Skrivet av som99:

Jag skulle tatt och sågat lite, allternativt är om du böjer upp alla flänsar i annan vinkel från Horisontal till 30-45 grader något, böjer du alla så likt du kan blir det även lite snyggt har gjort det på ett antal äldre byggen utan problem och förlusten i kylfömåga är inte så stor

Flänsarna sitter stenhårt, jag tror jag får utesluta den metoden :[

Permalänk
Medlem

Om inte annat så har du nu lärt dig att kolla upp så att en kylare verkligen passar till mobot du ska använda den på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om inte annat så har du nu lärt dig att kolla upp så att en kylare verkligen passar till mobot du ska använda den på.

Har letat efter en fläkt i cirka 1 månad månader och mejlat alla tillverkare efter specialmått på chassi, kylare och moderkort. De enda som svarade var Antec. Fick en "fin bild" redigerad i Paint med mått utskrivna. Bra gjort Antec supporten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har letat efter en fläkt i cirka 1 månad månader och mejlat alla tillverkare efter specialmått på chassi, kylare och moderkort. De enda som svarade var Antec. Fick en "fin bild" redigerad i Paint med mått utskrivna. Bra gjort Antec supporten!

Noctua NH-U9B SE2 passar på ditt moderkort enligt deras kompabilitetslista. Kanske ligger ovanför den budget du satt men att hitta en kylare som passar var inget problem.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Noctua NH-U9B SE2 passar på ditt moderkort enligt deras kompabilitetslista. Kanske ligger ovanför den budget du satt men att hitta en kylare som passar var inget problem.

Jag kollade också på den kylaren, men den fanns inte i min region och den var också rätt dyr jämfört med arctic kylaren...

Nu är det så att det blev fel kylare och det behöver fixas, fler förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag kollade också på den kylaren, men den fanns inte i min region och den var också rätt dyr jämfört med arctic kylaren...

Nu är det så att det blev fel kylare och det behöver fixas, fler förslag?

Så länge det är endast flänsarna på kylaren och inte värmeledningsrören som tar i moderkortet borde det enklaste vara att kapa i själva kylaren och inte på moderkortet. Svårt att säga exakt när man inte har grejorna framför sig och kan titta.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med ovanstående, om det bara är kylarens flänsar som tar i så skulle jag kapa/böja undan dem istället för att börja förstöra moderkortets flänsar.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tog en gammal hederlig linjal och mätte upp alla möjliga grejer på moderkortet (P5K PRO). Detta är vad jag kom fram till:

Arean där fläkten får plats är 9cm på bredden och 12cm på längden. Om detta överstigs måste fläktens kylflänsar sitta högre upp än 3,5cm, annars krockar de med moderkortets kopparflänsar. Måtten är maxade och kan inte överstigas, endast en mindre cpu fläkt är acceptabel.

Ett annat problem är att jag inte kommer åt cpu fan voltage i bios. Har försökt i två dagar nu och frågat Asus men någon kines stängde mitt supportärende Tja jag kom faktiskt åt voltage, men jag kunde bara välja "ignore" eller "disabled". Så nu får jag leta intensivare efter en fläkt som går tyst i max RPM...

Skrivet av era909:

Noctua NH-U9B SE2 passar på ditt moderkort enligt deras kompabilitetslista. Kanske ligger ovanför den budget du satt men att hitta en kylare som passar var inget problem.

Jag tog en snabbtitt på Inet och insåg att Noctua NH-U9B SE2 har en bredd på 9,5cm.
Det är för mycket :<

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gå lös lite på processorkylaren än på moderkortets komponenter. Förutsatt att du bara lyckas böja kylarflänsarna och inte rör heatpipesen så får du nog mindre försämrad kylförmåga än om du plockar bort flänsarna på mobot, mobot är ofta väldigt känsligt för temp men klarar sig oftast fint på just den flänsen som sitter på. Ingen fläns = gå skit.

Permalänk
Medlem

Om det går att lösa genom att såga bort flänsar från kylaren, så gör det!

Hur fungerar fästanordningen?
Kan du montera kylaren så den blåser uppåt, och på så sätt underlätta monteringen?
(Dvs minimera sågandet)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

bara slipa/såga tills kylaren passar, dom uppfyller ingen större funktion ändå om du inte tänker överklocka som ett as

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag tog en gammal hederlig linjal och mätte upp alla möjliga grejer på moderkortet (P5K PRO). Detta är vad jag kom fram till:

Arean där fläkten får plats är 9cm på bredden och 12cm på längden. Om detta överstigs måste fläktens kylflänsar sitta högre upp än 3,5cm, annars krockar de med moderkortets kopparflänsar. Måtten är maxade och kan inte överstigas, endast en mindre cpu fläkt är acceptabel.

Ett annat problem är att jag inte kommer åt cpu fan voltage i bios. Har försökt i två dagar nu och frågat Asus men någon kines stängde mitt supportärende Tja jag kom faktiskt åt voltage, men jag kunde bara välja "ignore" eller "disabled". Så nu får jag leta intensivare efter en fläkt som går tyst i max RPM...

Jag tog en snabbtitt på Inet och insåg att Noctua NH-U9B SE2 har en bredd på 9,5cm.
Det är för mycket :<

Ska passa enligt Noctua själva och https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=137144 verkar ha lyckats montera den.

Kapa flänsarna på den du har med en plåtsax eller liknande. Borde inte vara några större problem så länge det bara är flänsarna som tar i.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL