Hög(?) VCORE behövs för i2700k @ 4,5GHz

Permalänk
Medlem

Hög(?) VCORE behövs för i2700k @ 4,5GHz

Kan börja med att säga att jag är relativ nybörjare inom området och detta kanske är en missuppfattning från min sida. Iallafall, fick min i2700k för några dagar sedan och satte igång att testa vad den gick för, har fått den stabil på 4,5Ghz med ett fast värde på 1,360V VCORE.

Det jag undrar är varför i hela friden det behövs så hög VCORE för att få den stabil när OCCT-grafen ser ut såhär, den peakar ju 1,29 som max!

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Testa att mäta cpu spänningen med en multimeter istället så får du nog bättre resultat.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

1,36 är ju inte högt, min 2600K kräver 1,48 för 4,5GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

1,36 är ju inte högt, min 2600K kräver 1,48 för 4,5GHz

Okej, antar att det bara är OCCT som ger dåliga värden då. Tack!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du kör säkert utan Load Line Calibration inställt på något särskilt. Då får du vdroop vilket innebär att när det är hög belastning så sänks spänningen avsevärt.

Det är väl lite vilket som. Sätter du LLC på ultra high (eller level 4 eller vad det kan heta på just ditt moderkort) så kan du säkert ställa manuell spänning till ca 1.29 och få det stabilt. Eller så kör du utan och får kompensera för det genom att ha 1.360V inställt så den inte sjunker för lågt under belastning.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och frågar vad ska man egentligen ha LLC på?
Min är stabil i 4.6 ghz med 1.26 vcore men är osäker på LLC och google säger inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lånar tråden lite och frågar vad ska man egentligen ha LLC på?
Min är stabil i 4.6 ghz med 1.26 vcore men är osäker på LLC och google säger inte så mycket.

Det är lite upp till dig. Men har du inte ett väldigt budgetmoderkort så finns det ingen anledning att inte köra med LLC på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Teddis:

Du kör säkert utan Load Line Calibration inställt på något särskilt. Då får du vdroop vilket innebär att när det är hög belastning så sänks spänningen avsevärt.

Det är väl lite vilket som. Sätter du LLC på ultra high (eller level 4 eller vad det kan heta på just ditt moderkort) så kan du säkert ställa manuell spänning till ca 1.29 och få det stabilt. Eller så kör du utan och får kompensera för det genom att ha 1.360V inställt så den inte sjunker för lågt under belastning.

Hur kommer det sig att den sänker spänningen när det är hög belastning, det är ju då det behövs högre spänning?

Är det för att skydda processorn, eller bara för att göra livet jobbigt för hobby-överklockare?

Jag klockade min 2700k, kom upp till 4.8GHz tror jag, med ganska hög volt ~1.47v... Detta kanske berodde på att jag inte ändrade LLC då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hur kommer det sig att den sänker spänningen när det är hög belastning, det är ju då det behövs högre spänning?

Är det för att skydda processorn, eller bara för att göra livet jobbigt för hobby-överklockare?

Som jag förstått det så finns det med i specifikationerna för att motverka strömspikar... Detta gåra att justera på många nya moderkort (LLC), men det man ska vara medveten om är att spänningen fortfarande kommer att spika något då belastningen ändras, så det är onödigt att ställa en väldigt aggresiv LLC om det inte behövs.
Här kan du läsa mer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Applet:

Som jag förstått det så finns det med i specifikationerna för att motverka strömspikar... Detta gåra att justera på många nya moderkort (LLC), men det man ska vara medveten om är att spänningen fortfarande kommer att spika något då belastningen ändras, så det är onödigt att ställa en väldigt aggresiv LLC om det inte behövs. Folk får gärna rätta mig om jag inte fått fakta rätt.

Spänningen kan alltså gå över det värde man satt, och därmed finns LLC där för att förhindra skada av alldeles för hög spänning?

EDIT: Ahh, bra förklaring i länken!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vafan.. jag kör 4.6 ghz på 1.29 v-core kan säkert få den lägre men har inte hunnit testa ännu.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mille666:

Vafan.. jag kör 4.6 ghz på 1.29 v-core kan säkert få den lägre men har inte hunnit testa ännu.

Och du har stresstestat processorn i några timmar för att se att den är stabil?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Och du har stresstestat processorn i några timmar för att se att den är stabil?

Räknas 10 timmar? (körde över en natt och flickvännen är frusen av sig så hon blev glad) Sitter på en NH-D14 SE 2011 kylare och den gör verkligen sitt jobb

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Och du har stresstestat processorn i några timmar för att se att den är stabil?

Tror nog han gjort det då jag kör samma nästan.
Skulle bara haft en bättre kylare känner jag.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mille666:

Räknas 10 timmar? (körde över en natt och flickvännen är frusen av sig så hon blev glad) Sitter på en NH-D14 SE 2011 kylare och den gör verkligen sitt jobb

Har du ändrat på LLC då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Har du ändrat på LLC då?

Nein.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Har pillat lite med min 2700k å jag har typ fastnat på 4,8 nu. Om man kör något tungt så säger cpuid att professorn får 1.38 V och det blir rätt varmt, ca 80 enligt "real temp" och 65 enligt asus egna bös. Jag har kört med sån offset v-core och även ändrat LLC till 50 eller 75 %? Vad är lagom egentligen? Hur mycket v-core får man ha, vilket tempmätarprogram ska jag lite på och vilka temp ska man vara under?